Gå til innhold
  • Bli medlem

norrøna svalbard anorakk


Daniel1987

Anbefalte innlegg

Annonse
1 time siden, Bjørn J skrev:

Jeg prøvde en Singi anorakk i dag, og er ikke enig i beskrivelsen din. Stoffet er tett og kraftig, med forsterkninger på utsatte steder. Glidelås i sidene letter av- og påkledning, og de er toveis så de også kan brukes til lufting. Hetta er romslig og svært bra, og lager en tunnel foran ansiktet når den er snørt igjen. Sammen med pelskanten gir det optimal beskyttelse. Standard anorakklomme som du også kan stikke hendene inn i fra sidene. Anorakken har snorstramming nede for tetting. Svakheten med plagget er at den er litt kort foran (for meg i hvert fall, som har lang overkropp), men den har ekstra lengde bak. Jeg ville ikke nølt et øyeblikk med å bruke den på lengre turer vinterstid.
Mens jeg var i butikken prøvde jeg også en Norrøna Svalbard anorakk, og det er en helt annen type plagg. Den er til bybruk og småturer.

Huff, nå må jeg sjekke om jeg har bomma på modellene.. :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nå fått Svalbard-anorakken. Dette er forrige modell - på den nye er brystlommen plassert lavere (og dermed litt lengre glidelås i halsen), og den nye har også glidelås i den ene siden for lettere av- og påkledningen. Akkurat det er ikke så viktig for meg.
Men det er ikke et plagg man bruker på tur til Sydpolen. Den er lett og litt tynn i stoffet, og nokså smal i passformen. Hetta er fin, men jeg skulle gjerne hatt feste for pelskant (det er det på den nye). Skal få sydd på et slikt feste. Men jeg liker jakken godt så langt, et plagg man umiddelbart blir glad i, bare man har klart for seg hvilket bruksområde den er egnet til. Jeg har ingen problemer med å bruke den på fjellet på en dagstur vinterstid, men det er som sagt ikke et plagg for de ekstreme forholdene.

Jeg har forresten også bestilt en Singi anorakk til en uimotståelig pris - tar denne kjøpegalskapen aldri slutt.....?  anguished face

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 5.1.2018 den 14.38, Tessatroll skrev:

Den så ikke dum ut, og snill pris også :-) Det eneste jeg lurer på, siden det ikke er nevnt i omtale, er om den har dobbelt lag i brystpanel fra lomme og opp og over skuldre samt skrittstropp. Men jeg ble litt fristet til et prøvekjøp, gitt.
På den annen side så har jeg fremdeles min gode gamle anorakk fra tidelig 80 tall, den duger godt ennå. Har ikke noe navn (utenom martinsin) men het opprinnelig noe med Fjell-----. 

Den modellen ts linker til virker for spinkel, smal og for kort til seriøs bruk. Den mangler lommer nok som er riktig plassert, mulighet for å åpne de med votter på. I tillegg til at den er for kort har den heller ikke skrittstropp, samt at det ikke står noe om doble lag på bryst og skuldre, hvilket jeg mener en duganes anorakk bør ha.
 

anorakk rød.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, martin.m skrev:

Den så ikke dum ut, og snill pris også :-) Det eneste jeg lurer på, siden det ikke er nevnt i omtale, er om den har dobbelt lag i brystpanel fra lomme og opp og over skuldre samt skrittstropp. Men jeg ble litt fristet til et prøvekjøp, gitt.
På den annen side så har jeg fremdeles min gode gamle anorakk fra tidelig 80 tall, den duger godt ennå. Har ikke noe navn (utenom martinsin) men het opprinnelig noe med Fjell-----. 

Den modellen ts linker til virker for spinkel, smal og for kort til seriøs bruk. Den mangler lommer nok som er riktig plassert, mulighet for å åpne de med votter på. I tillegg til at den er for kort har den heller ikke skrittstropp, samt at det ikke står noe om doble lag på bryst og skuldre, hvilket jeg mener en duganes anorakk bør ha.
 

anorakk rød.jpg

Jeg husker godt en fjellanorakk fra samme periode. Jeg har den sikkert enda et sted, men blir nok ikke brukt mer, både på grunn av slitasje og på grunn av at jeg har kjøpt en ny og bedre utgave for et par år siden. Den nye er en Norrøna Svalbard Arktis annojakke.

Vi har hatt en tidligere tråd om anorakker. https://www.fjellforum.no/forums/topic/38257-anorakk-bergans-finse-eller-morgedal/  og da presenterte jeg min gamle Bergans anorakk. Jeg tror ikke denne modellen er tilgjengelig lenger og jeg hadde også foretatt noen modifikasjoner på mitt eksemplar, men jeg kan godt utdype litt hvilke egenskaper jeg vektlegger ved et slikt plagg.

Det største problemet med en del av de anorakkene, eller fjellanorakk som de ofte omtales som, er at de må tas av og på over hodet. Dette kan være et problem hvis du skal øke eller redusere underbekledningen i dårlig vær. Det vil alltid være enklere med et plagg som åpnes helt opp i front enn et som må tres over hodet som et pølseskinn. Man har jo ofte både lue, votter og diverse skjerftyper på i slike situasjoner. 

Så er det lommer. Mange anorakker har lommer som kan være vanskelige å betjene med tykke votter på. Anorakken er et plagg som gjerne brukes i dårlig vær, og da har du ofte også tykke votter eller overtrekksvotter på. Klaffer og lukking av lommene bør være slik at de kan betjenes med votter på og så bør de være så store som mulig med plass til både votter, lue, skjerf og diverse andre praktiske småting som sjokolade, enkeltmannspakke, sol- stormbriller etc. slik at du slipper å åpne sekken hver gang du trenger å ta noe av dette av eller på. Dette gjelder også de glidelåser og innstramminger som måtte være på plagget. Typisk er tilstramming rundt håndledd. En glidelås kan du lett forbedre ved å feste en god løkke av f.eks. skolisse i. 

Anorakker bør ha gode luftemuligheter og være så lange at de går godt nedenfor baken. De kan også gjerne ha en skrittstropp som kan festes i dårlig vær. Dette hindrer undertrekk og gir bedre isolasjon. En annen ting som var et minus med min gamle anorakk var at den var forholdsvis smal både i bolen og i ermene. Slike plagg bør være romslige og ha god plass til mye ull eller fleece under. 

Hetta bør være så stor at det er god plass til en god lue under og den bør også ha en strammemekanisme på toppen som regulerer størrelsen alt etter hva du har under. Det bør være mulig å sette på en skinnkant, helst på innsiden av åpningen, men den bør også være så lang fremover at den skjermer ansiktet selv uten skinnkant. Den bør sitte godt på hodet slik at den følger med når du snur på hodet slik at du ikke bare titter rett inn i stoffet på siden av hetta hvis du snur hodet litt fort.

Stoffet i anorakken bør også være så tykt at det tåler både slitasje, vind og vær. Jeg har opplevd at noen produsenter av bomullsplagg av denne typen impregnerer stoffet med et stoff som inneholder voks. Dette fører til at stoffet virker tykt og tett når det er nytt, men etter en tur i vaskemaskinen så mister det mye av egenskapene, blir mykt og tynt og må impregneres grundig på ny for å oppnå de samme egenskapene.

Her er et eksemplar av Norrøna Svalbard Arktis.

53474d0829f58dc9f1fbada05a3ddcd2.jpg.162350fb291c52df616eb7e48be730a8.jpg

Jeg legger på ny ut bilder av min gamle, noe modifiserte fjellkamerat, kun som en kuriositet. Et produkt som har berget meg gjennom mang en storm, men som sagt så er siste innkjøp, Norrøna Svalbard Arktis, nok et produkt med langt bedre egenskaper enn denne. 

CIMG7740.JPG.855af4a32894f9bd5460a5468bc75cf4.JPG.5ecf1df78fee26a8345a37b8f6b0bc1f.JPGCIMG7741.JPG.f269dca8b6869a6b1a5bc3f46c48ef04.JPG.ced171cf74814a22c72ab8fb6e517b7b.JPGCIMG7742.JPG.4d9da4ae4095e66b6a8824b2459d5a1b.JPG.5717edcc3defb402c4ef0408e23742e9.JPG

 

 

 

 

Endret av REs
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, martin.m skrev:


På den annen side så har jeg fremdeles min gode gamle anorakk fra tidelig 80 tall, den duger godt ennå. Har ikke noe navn (utenom martinsin) men het opprinnelig noe med Fjell-----. 


 

anorakk rød.jpg

Eg har også to gamle hengande, den eine meinar eg er frå fjellsentralen og den andre er Husky. Kanskje din og er frå fjellsentralen? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen av anorakkene som selges i dag har glidelås på en eller begge sidene, det gjør av- og påkledning enklere, og kan også brukes til lufting. Men det at anorakker flest må tres over hodet ser jeg ikke på som noe problem, det er knapt nok et irritasjonsmoment.
I den tiden jeg gikk på lange vinterturer (gjerne opp til 14 dager på høyfjellet) hadde jeg kun bomullsanorakk som ytterplagg, en klassisk rød av ukjent merke (antagelig også noe med Fjell.......  . I uvær satte jeg mest pris på den store hetta og ikke minst pelskanten rundt - den er gull! Stor kengurulomme har plass til det utroligste, og håndlommer lenger ned ble sjelden brukt siden de kom i veien for hoftebeltet til sekken. Den anorakken hadde skrittstropp, men jeg tror ikke den ble mye brukt. En strammesnor nederst på anorakken kan være kjekt for å snurpe den litt sammen.
Jeg er enig i at anorakken bør være romslig i størrelsen for å ha plass til tykke isoalsjonsplagg under.
Etter hvert kjøpte jeg en slik Norrøna anojakke som du viser bilde av, men jeg ble aldri glad i den. Tett stoff og god hette, men for tung og upraktisk (særlig lommene irriterte meg). Den henger i skapet ennå, klar for salg :)

Endret av Bjørn J
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, Bjørn J skrev:

Noen av anorakkene som selges i dag har glidelås på en eller begge sidene, det gjør av- og påkledning enklere, og kan også brukes til lufting. Men det at anorakker flest må tres over hodet ser jeg ikke på som noe problem, det er knapt nok et irritasjonsmoment.
I den tiden jeg gikk på lange vinterturer (gjerne opp til 14 dager på høyfjellet) hadde jeg kun bomullsanorakk som ytterplagg, en klassisk rød av ukjent merke (antagelig også noe med Fjell.......  . I uvær satte jeg mest pris på den store hetta og ikke minst pelskanten rundt - den er gull! Stor kengurulomme har plass til det utroligste, og håndlommer lenger ned ble sjelden brukt siden de kom i veien for hoftebeltet til sekken. Den anorakken hadde skrittstropp, men jeg tror ikke den ble mye brukt. En strammesnor nederst på anorakken kan være kjekt for å snurpe den litt sammen.
Jeg er enig i at anorakken bør være romslig i størrelsen for å ha plass til tykke isoalsjonsplagg under.
Etter hvert kjøpte jeg en slik Norrøna anojakke som du viser bilde av, men jeg ble aldri glad i den. Tett stoff og god hette, men for tung og upraktisk (særlig lommene irriterte meg). Den henger i skapet ennå, klar for salg :)

Det er kanskje litt smak og behag. Jeg var veldig godt fornøyd med den gamle modifiserte anorakken, spesielt fordi den hadde lang glidelås i front som ga gode luftemuligheter og den nederste lommen med åpning på hver side var perfekt til å ha vindvotter og lue i, men som nevnt over så var den litt i trang, spesielt i ermene. Men jeg like den nye anojakken best. Ja den er litt tyngre, men jeg synes ikke at jeg merker noe til det når jeg har den på. Jeg savner kanskje den store lommen foran, men det er ikke nok til ikke å bruke den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, Tessatroll skrev:

Eg har også to gamle hengande, den eine meinar eg er frå fjellsentralen og den andre er Husky. Kanskje din og er frå fjellsentralen? 

Udis Fjellsikker var min anorakk fra åttitallet. En klassiker.

Gamle fjellanorakker er for øvrig et plagg man finner i haugevis på UFF og Fretex.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm... Blir litt overrasket over at folk er så negative til Norrøna Svalbard. Jeg kjøpte den mest fordi den var billig, og for å fylle tomrommet mellom langrennsdress ala Swix og full ekspedisjonsutrustning. Det er sikkert riktig at den ikke er en ekspedisjonsjakke, men jeg elsker den. Gore-tex-jakken brukes nå bare dersom det er fare for våt nedbør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Eksilbergenseren skrev:

Hmm... Blir litt overrasket over at folk er så negative til Norrøna Svalbard. Jeg kjøpte den mest fordi den var billig, og for å fylle tomrommet mellom langrennsdress ala Swix og full ekspedisjonsutrustning. Det er sikkert riktig at den ikke er en ekspedisjonsjakke, men jeg elsker den. Gore-tex-jakken brukes nå bare dersom det er fare for våt nedbør.

Men om den funkar for deg er jo det topp! :D

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt av faren når mange erfarne "ekstrembrukere" komenterer her er at nybegynnere som leser trådene ang utstyr er tror at varen er noe shit ?
Noe som kansje igjen skaper det utstyrshysteriet mange nevner i andre tråder her på FF ?
Er vel en stor fare for at Norrøna anorakken holder mer enn nok for over 70% av FFs brukerne men når flesteparten av de som svarer
er meget erfarne friluftsfolk som virkelig sliter på utstyret så virker det ikke helt slik.
Noe som kan få nybegynnere eller "vanlige friluftsfolk til å avskrive plagget og heller gå i utstyrfella og kjøpe ett plagg 2-3 ganger dyrere.

Og bare for å understreke det så er ikke jeg noe bedre men var bare en tanke som slo meg :)
"Just my cup of tea" egentlig
 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, tubbs skrev:

Litt av faren når mange erfarne "ekstrembrukere" komenterer her er at nybegynnere som leser trådene ang utstyr er tror at varen er noe shit ?
Noe som kansje igjen skaper det utstyrshysteriet mange nevner i andre tråder her på FF ?
Er vel en stor fare for at Norrøna anorakken holder mer enn nok for over 70% av FFs brukerne men når flesteparten av de som svarer
er meget erfarne friluftsfolk som virkelig sliter på utstyret så virker det ikke helt slik.
Noe som kan få nybegynnere eller "vanlige friluftsfolk til å avskrive plagget og heller gå i utstyrfella og kjøpe ett plagg 2-3 ganger dyrere.

Og bare for å understreke det så er ikke jeg noe bedre men var bare en tanke som slo meg :)
"Just my cup of tea" egentlig
 

Anorakken er ikke "noe shit" i den forstand at den er sydd dårlig, eller har dårlig stoff (selv om det ikke er av det mest vindtette). Den er myk og digg å ha på, men har lite funksjonelle løsninger for fjelltur vinterstid. Ikke går den over baken. Ikke kan den strammes i livet. Hetta har dårlige strammemuligheter. Passformen er type stuttjukk.. 

For meg er en anorakk et plagg som skal gi trygghet for at den beskytter når det blir litt rufsete. Er det sol og fint, så funker denne helt topp.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring er at anorakken ts linker til duger helt fint, selv til lengre turer midtvinters. Nei, den er ikke av de mest massive/robuste og med best løsninger direkte fra butikk, men med noen modifikasjoner er min mening at den absolutt ikke gjør seg bort heller.  Jeg har har hatt anorakken snart 2år. Testet den ut på noen helgeturer før den fikk være med å krysse Finnmarksvidda i telt ei uke vinteren -16. I fjor vinter brukte jeg den to måneder i strekk på nordkalotten med telt (hadde dog med meg en gore-texjakke som ble brukt de mildeste/våteste dagene). At den ikke er så lang har ikke vært noe problem for meg da jeg bruker bib-bukse. Hetta har for meg vært tilfredstillende med kraftig pelskant. Stoffet er som nevnt før her ikke av de mest vindtette, noe jeg har løst greit ved å bruke tynne mellomlag når det har blåst mye. Glidelåshempene har jeg lett gjort "vottevennlige" ved å binde på 10cm løkker av paracord. Jeg opplever ellers jakka romslig nok ved å gå opp en str (dog er jeg ganske tynn). Luftinga er topp med glidelås i hele hø.side som også gjør den lett å komme inn/ut av. Har aldri savna flere/større lommer. Kniv/GPS på pulkslen, kartmappe rundt halsen, resten i beddingen eller 18l sekken jeg bruker sammen med p.selen. 

 

P3280827.JPG

P3120231.JPG

P3110162.JPG

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 hours ago, Eksilbergenseren said:

Hmm... Blir litt overrasket over at folk er så negative til Norrøna Svalbard. Jeg kjøpte den mest fordi den var billig, og for å fylle tomrommet mellom langrennsdress ala Swix og full ekspedisjonsutrustning. Det er sikkert riktig at den ikke er en ekspedisjonsjakke, men jeg elsker den. Gore-tex-jakken brukes nå bare dersom det er fare for våt nedbør.

Enig i din vurdering. Det kan se ut som noen totalt avviser Svalbard fordi den ikke er den tetteste, tyngste og dyreste anorakken på markedet. Den er jo ikke engang egnet til å krysse Sydpolen, ergo er det dårlige greier.
Så langt har jeg bare fått brukt den til matauk (gå på butikken), snømåking og småturer, og jeg blir mer og mer glad i den. Den er et supert vinterplagg til turer i skogen og på fjellet, den er særdeles behagelig å ha på.  Tidligere har jeg brukt Goretex-jakker til samme aktiviteter, og et par ting slo meg umiddelbart: Anorakken puster ekstremt mye bedre, jeg blir fortere våt av svette i skalljakken, den er mye mer klam og ubehagelig å ha på. Og nå har jeg skjønt hvor mye støy Goretex-plagg egentlig lager, det er deilig med en stille bomullsjakke. Dette er en jakke jeg føler meg vel i. Så får jeg heller kjøpe meg et annet ytterplagg før jeg starter på Sydpolkryssingen :) . Alt til sitt bruk.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Bjørn J skrev:

Enig i din vurdering. Det kan se ut som noen totalt avviser Svalbard fordi den ikke er den tetteste, tyngste og dyreste anorakken på markedet. Den er jo ikke engang egnet til å krysse Sydpolen, ergo er det dårlige greier.
Så langt har jeg bare fått brukt den til matauk (gå på butikken), snømåking og småturer, og jeg blir mer og mer glad i den. Den er et supert vinterplagg til turer i skogen og på fjellet, den er særdeles behagelig å ha på.  Tidligere har jeg brukt Goretex-jakker til samme aktiviteter, og et par ting slo meg umiddelbart: Anorakken puster ekstremt mye bedre, jeg blir fortere våt av svette i skalljakken, den er mye mer klam og ubehagelig å ha på. Og nå har jeg skjønt hvor mye støy Goretex-plagg egentlig lager, det er deilig med en stille bomullsjakke. Dette er en jakke jeg føler meg vel i. Så får jeg heller kjøpe meg et annet ytterplagg før jeg starter på Sydpolkryssingen :) . Alt til sitt bruk.

Folk kjem vel berre med sine oppfatningar, utan at det nødvendigvis handlar om at dei må ha det dyreste/sværaste? Få av oss i denne tråden som driv med sydpolturar så vidt meg bekjent :) 

Mi erfaring er likevel at ein kan ha vel så tøffe tilhøve til dømes på vidda her til lands, som i andre delar av verda. 

Kan hende (truleg) er de både varmare og tøffare  i kroppen enn meg, men når 15 minus, høg luftfuktigheit og kuling går i ekteskap har eg faktisk behov for litt verbeskyttelse :) 

Og dei fleste her har formulert omlag noko slikt "sikkert bra jakke blablabla, men til fjellet er den for blablabla....". Altså ingen som har sagt noko om at plagget er dårlig, men dei har sagt noko om kva dei tenkjer om plagget føresett slik og sann :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke prøvd noen andre bomullsanorakker enn denne, men jeg kjøpte den primært fordi jeg ble overtalt av bomulls fortreffeligheter på vinteren. Etter første vintertur med den ble jeg egentlig ganske skuffet. Siden jeg svettet mye på ryggen ble jakken gjennomvåt og frøs til is i løpet av natten. Prøvde å riste den fri for is, men det var håpløst. Hver gang jeg tok den på meg om morgenen måtte jeg tilbringe en god halvtime iskald på ryggen, og etterhvert våt. Begynte å fryse hver gang jeg stoppet og tok av sekken siden jeg var konstant våt. Hadde bare en liten lett sekk med termos og dunjakke siden jeg trakk pulk. Heldigvis tok jeg med en annen vanntett jakke som jeg byttet til etterhvert. På den frøs riktignok kondensen og svetten også, men den var bare å riste av. Ulltrøyen under ble dog ikke mindre våt, men den tørket opp stortsett hver dag.

Kunne godt tenkt meg å prøve en av fjällrävens toppjakker som anorakk no. 8, men jeg tror bruksområdet er noe snevert for meg. Da må jeg i så fall ha med meg en tynn regnjakke i tillegg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Prebb skrev:

Jeg har ikke prøvd noen andre bomullsanorakker enn denne, men jeg kjøpte den primært fordi jeg ble overtalt av bomulls fortreffeligheter på vinteren. Etter første vintertur med den ble jeg egentlig ganske skuffet. Siden jeg svettet mye på ryggen ble jakken gjennomvåt og frøs til is i løpet av natten. Prøvde å riste den fri for is, men det var håpløst. Hver gang jeg tok den på meg om morgenen måtte jeg tilbringe en god halvtime iskald på ryggen, og etterhvert våt. Begynte å fryse hver gang jeg stoppet og tok av sekken siden jeg var konstant våt. Hadde bare en liten lett sekk med termos og dunjakke siden jeg trakk pulk. Heldigvis tok jeg med en annen vanntett jakke som jeg byttet til etterhvert. På den frøs riktignok kondensen og svetten også, men den var bare å riste av. Ulltrøyen under ble dog ikke mindre våt, men den tørket opp stortsett hver dag.

Kunne godt tenkt meg å prøve en av fjällrävens toppjakker som anorakk no. 8, men jeg tror bruksområdet er noe snevert for meg. Da må jeg i så fall ha med meg en tynn regnjakke i tillegg.

Ulempen med å gå med sekk.. Når jeg trekker pulk så har jeg ingen ting på ryggen, nettopp av den grunn. Det gir veldig god lufting å åpne "skorsteinen" øverst, og ikke ha noe på ryggen.

Skjønner det med at bruksområdet blir snevert om dette blir eneste turen den brukes, men jeg mener anorakken er veldig allsidig siden den tåler så mye. Når det ikke er vått vær, så har jeg gjerne denne på meg i slalåmbakken også, og ikke minst når jeg kiter. Vedhogst passer den også til.. :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Prebb skrev:

Jeg har ikke prøvd noen andre bomullsanorakker enn denne, men jeg kjøpte den primært fordi jeg ble overtalt av bomulls fortreffeligheter på vinteren. Etter første vintertur med den ble jeg egentlig ganske skuffet. Siden jeg svettet mye på ryggen ble jakken gjennomvåt og frøs til is i løpet av natten. Prøvde å riste den fri for is, men det var håpløst. Hver gang jeg tok den på meg om morgenen måtte jeg tilbringe en god halvtime iskald på ryggen, og etterhvert våt. Begynte å fryse hver gang jeg stoppet og tok av sekken siden jeg var konstant våt. Hadde bare en liten lett sekk med termos og dunjakke siden jeg trakk pulk. Heldigvis tok jeg med en annen vanntett jakke som jeg byttet til etterhvert. På den frøs riktignok kondensen og svetten også, men den var bare å riste av. Ulltrøyen under ble dog ikke mindre våt, men den tørket opp stortsett hver dag.

Kunne godt tenkt meg å prøve en av fjällrävens toppjakker som anorakk no. 8, men jeg tror bruksområdet er noe snevert for meg. Da må jeg i så fall ha med meg en tynn regnjakke i tillegg.

Hvis du sover ute vinterstid så bør du kanskje ta klærne med i soveposen. Jeg har hatt mange vinternetter i telt og da tok jeg alltid klærne med i soveposen. Tykke ullplagg  ble lagt underst i soveposen og tynnere plagg ble lagt på oversiden av kroppen. Ytterbekledning, som den gang var av bomull, ble lagt over det hele eller mellom innerpose / lakenpose og sovepose. (Jeg legger meg aldri "rund", dvs. med de samme klærne på som jeg har brukt hele dagen.)  Til og med skoene hadde jeg i soveposen hvis de var fuktige og det var utsikter til lav nattetemperatur.

En gang det hadde vert nedbør og temperaturen hadde ligget og vippet mellom pluss og minus, avhengig av hvor høyt vi var i terrenget, og bomullsanorakken var ganske våt, glemte jeg den på utsiden av soveposen. Neste morgen var temperaturen -7 grader og jeg kunne ta på meg en stivfrosset anorakk. Den var ganske stiv, men også ganske vindtett, men så ble det mildvær igjen ut på dagen og da kan du vel tenke deg hva som skjedde. 

Hvis det er kaldt så vil de fleste skalljakker kondensere på innsiden og så vil denne kondensen etter hvert trekke inn i ull eller fleece som du har under. Min erfaring er at bomull slipper mer kondens ut og jeg har opplevd at det har frosset rim på utsiden av bomullsplagg. Men hvis du bærer sekk så vil du alltid bli svett og våt under sekken. Dette er det nok svært vanskelig å unngå, uansett hva du har på deg. Det vil alltid være viktig å prøve å ventilere ut svette for å unngå kondens, men med det seletøyet som er på dagens ryggsekker så blir nok ikke dette så lett å få til.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, REs said:

Hvis du sover ute vinterstid så bør du kanskje ta klærne med i soveposen. Jeg har hatt mange vinternetter i telt og da tok jeg alltid klærne med i soveposen. Tykke ullplagg  ble lagt underst i soveposen og tynnere plagg ble lagt på oversiden av kroppen. Ytterbekledning, som den gang var av bomull, ble lagt over det hele eller mellom innerpose / lakenpose og sovepose. (Jeg legger meg aldri "rund", dvs. med de samme klærne på som jeg har brukt hele dagen.)  Til og med skoene hadde jeg i soveposen hvis de var fuktige og det var utsikter til lav nattetemperatur.

Hovedproblemet med dette er at fukten fra klær/sko inne i soveposen vil forflytte seg ut og inn i selve posen. Kanskje ikke et problem for noen få netter men om det blir mange netter så vil til slutt posen bli veldig våt. Med syntetisk pose har du littmer å gå på kontra dunpose.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.