Gå til innhold
  • Bli medlem

Hilleberg vindsekk


DROMEDILLA

Anbefalte innlegg

Jeg har tenkt å bytte ut vindsekken min en Terra Nova Bothy 2 da samboeren min ikke liker den. Hun syns det blir for tett og trangt under den. Jeg fikk også litt vondt i nakken etter en stund da den er litt for lav når jeg sitter oppreist. Kan til nød ligge hvis jeg er alene men må krøke meg sammen og tror ikke jeg får plass til underlag. Jeg vurderer derfor en Hilleberg vindsekk med plass til 3. Der kan man stenge helt igjen hvis behov, men man kan også ha hodet ut gjennom glidelås åpning på  toppen. Den er også høyere slik at man kan sitte oppreist mer komfortabelt, og det er plass til 3 stykker som kan ligge med soveposer og underlag. Den er vanntett på baksiden og pustende på forsiden, slik at kondens ikke skal være et stort problem. Noen som har erfaring med denne vindsekken og eventuelt tilsvarende vindsekker? Jeg har en fjellduk som jeg bruker hvis det bare er meg på tur, men er vi flere er det greit å ha en lett vindsekk som kan romme minst 3 og som har tilsvarende funksjon som hilleberg sin.

Edit: Kan vel legge til at jeg tenker å bruke vindsekken til vanlige turer for å få en pause fra vær og vind, ikke bare hvis det skulle oppstå en nødsituasjon. Den bør imidlertid fungere til begge deler.  

Slik så den gamle vindsekken ut.
terra-nova-bothy-2-man-red-p14770-5341_i
Den jeg vurderer
windsack_new_0.jpg12704112.jpg

 

Endret av DROMEDILLA
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
  • 2 år senere...
DROMEDILLA skrev (3 minutter siden):

Har ikke brukt den men den er alltid med som sikkerhet. Er fornøyd. :)

Jeg veide frem og tilbake og landet på denne pga lengden og mulighet for å ha hodet ute/åpne opp for ekstra lufting. Vurderte en stund den fra Lifesystems, mye fordi den var helt vanntett. Men antar den fra Hilleberg vil ta unna litt nedbør så lenge det ikke blir for kraftig for lenge :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde lignende behov, og har brukt exped Bivybag Duo UL 2 mye.

Jeg har funnet min ultimate vindsekk, og den måtte dermed lages selv.

Denne er stor nok til meg og et liggeunderlag som nødbivuakk, ligger da i svak fosterstilling med hensyn til lengden. Når jeg bruker den som pauseplagg kan jeg dra den igjen under skoene, og snøre hetten godt igjen, og ha armene fri. Eller jeg kan trekke inn hodet og armer og får plass nok til å spise helt innendørs (men 99% har jeg hodet i hetten og sitter med ryggen mot vinden).

Den går over tørrdrakt og padlevesten. Og den mer beskjedne omkretsen gjør at den er grei å gå med rundt camp. Den passer også under dunjakken, hvis man vil holde dunjakken tørr fra fuktige/svette klær. Jeg har plass til å dra inn sekken, men da blir det ikke så god plass. Normalt sett vil jeg kunne se ut og ha «frie armer», og da ble størrelsen laget slik at den passer best for den vanligste bruken.

Det eneste minuset er at jeg aldri får ha den i fred, så nå har jeg bestilt mer stoff og skal sy til resten av familien også.

Den doble vibdsekken tar jeg med hvis jeg er på eksponert tur sammen med andre som ikke har vindsekk med seg.

Den har strikk i armene, så det er kun to strammere å betjene: Den under bena og den til hetten/halsen. Mens exped sin vindsekk har løkker og strammere overalt som jeg aldri får bruk for.

Totalvekt: 190 gram 👍👍👍

1A74C6AD-2429-4A34-9394-D9F308FB487F.jpeg

Endret av Marius Engelsen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (37 minutter siden):

Jeg hadde lignende behov, og har brukt exped Bivybag Duo UL 2 mye.

Jeg har funnet min ultimate vindsekk, og den måtte dermed lages selv.

Denne er stor nok til meg og et liggeunderlag som nødbivuakk, ligger da i svak fosterstilling med hensyn til lengden. Når jeg bruker den som pauseplagg kan jeg dra den igjen under skoene, og snøre hetten godt igjen, og ha armene fri. Eller jeg kan trekke inn hodet og armer og får plass nok til å spise helt innendørs (men 99% har jeg hodet i hetten og sitter med ryggen mot vinden).

Den går over tørrdrakt og padlevesten. Og den mer beskjedne omkretsen gjør at den er grei å gå med rundt camp. Den passer også under dunjakken, hvis man vil holde dunjakken tørr fra fuktige/svette klær. Jeg har plass til å dra inn sekken, men da blir det ikke så god plass. Normalt sett vil jeg kunne se ut og ha «frie armer», og da ble størrelsen laget slik at den passer best for den vanligste bruken.

Det eneste minuset er at jeg aldri får ha den i fred, så nå har jeg bestilt mer stoff og skal sy til resten av familien også.

Den doble vibdsekken tar jeg med hvis jeg er på eksponert tur sammen med andre som ikke har vindsekk med seg.

Den har strikk i armene, så det er kun to strammere å betjene: Den under bena og den til hetten/halsen. Mens exped sin vindsekk har løkker og strammere overalt som jeg aldri får bruk for.

Totalvekt: 190 gram 👍👍👍

1A74C6AD-2429-4A34-9394-D9F308FB487F.jpeg

Flink du er som lager selv, kanskje du skal lage en liten geskjeft ut av det :) 

Jeg tenker at man aldri vet hvem man møter 
på på tur, kjekt med plass til en til :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kategoriserer dette som sikkerhetsutstyr, og har landet litt på at vekt og pakkevolum er faktorer som gjør at slikt bli med i sekken eller ikke (på de turene der jeg mener det er relevant å ta med), og har derfor landet på litt lettere alternativer enn Hilleberg sine.

  • Life System Ultralight Survival Shelter 2  - 215 g
  • Rab Superlite Shelter 4  - 320 g

image.png.98ff83ba8723396c83861477a259a17f.png

image.png.f8051540676f3f1b3cef6a9e6c664429.png

image.png.6004d7285de47ba7c76e655a5890c156.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Terka skrev (32 minutter siden):

Jeg kategoriserer dette som sikkerhetsutstyr, og har landet litt på at vekt og pakkevolum er faktorer som gjør at slikt bli med i sekken eller ikke (på de turene der jeg mener det er relevant å ta med), og har derfor landet på litt lettere alternativer enn Hilleberg sine.

  • Life System Ultralight Survival Shelter 2  - 215 g
  • Rab Superlite Shelter 4  - 320 g

image.png.98ff83ba8723396c83861477a259a17f.png

image.png.f8051540676f3f1b3cef6a9e6c664429.png

image.png.6004d7285de47ba7c76e655a5890c156.png

Jeg vurderte først Life system sin pga vekt. Men jeg følte den fra Hilleberg var mer allsidig, bedre utluftingsmuligheter, og mer behagelig hvis man ble værfast over tid. Hilleberg sin tar uansett ikke veldig mye plass, sånn i det store og det hele, får fortsatt med meg det jeg trenger av resten, og vel så det :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Soleil skrev (1 time siden):

Flink du er som lager selv, kanskje du skal lage en liten geskjeft ut av det :) 

Jeg tenker at man aldri vet hvem man møter 
på på tur, kjekt med plass til en til :lol:

Takker :) 


Når man kun er en, er de som er laget for to unødvendig store synes jeg, og mye mindre praktisk å bruke enn en som er designet for en person. Spesielt når det blåser mye blir det mye flagring og styr med store vindsekker når man er en person, og de er noe herk å gå rundt med for å hente ting, det blir bare snubling og blafring.

Når det er sagt er det akkurat plass til 2 personer i min hvis det står om livet, men da må man ligge i paralell spikerformasjon, fullkontakt. Og åle seg ut igjen som to sammenklistrede meitemarker 🥰🥰🥰

Endret av Marius Engelsen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Soleil skrev (16 minutter siden):

Jeg vurderte først Life system sin pga vekt. Men jeg følte den fra Hilleberg var mer allsidig, bedre utluftingsmuligheter, og mer behagelig hvis man ble værfast over tid. Hilleberg sin tar uansett ikke veldig mye plass, sånn i det store og det hele, får fortsatt med meg det jeg trenger av resten, og vel så det :)

Ser den. Jeg har i prinsippet aldri mine i bruk (bank i bordet), så jeg skal ikke krangle på noe som helst mtp hvilket alternativ som passer den enkelte best. :) Derav anser jeg det også som sikkerhetsutstyr for min del, siden jeg til nå ikke har følt behov for å pakke meg inn i dem, men er kjekt å ha med som margin når jeg har med andre/barn på tur. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (5 minutter siden):

Takker :) 


Når man kun er en, er de som er laget for to unødvendig store synes jeg, og mye mindre praktisk å bruke enn en som er designet for en person. Spesielt når det blåser mye blir det mye flagring og styr med store vindsekker når man er en person, og de er noe herk å gå rundt med for å hente ting, det blir bare snubling og blafring.

Når det er sagt er det akkurat plass til 2 personer i min hvis det står om livet, men da må man ligge i paralell spikerformasjon, fullkontakt. Og åle seg ut igjen som to sammenklistrede meitemarker 🥰🥰🥰

Hørtes VELDIG romantisk ut!
Ja du har nok et godt poeng der, jeg tenker jeg får bare krølle meg inn og støtte opp med en stav eller to. Jeg satser vel helst på at aldri vil trenge å bruke den :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Terka skrev (2 minutter siden):

Ser den. Jeg har i prinsippet aldri mine i bruk (bank i bordet), så jeg skal ikke krangle på noe som helst mtp hvilket alternativ som passer den enkelte best. :) Derav anser jeg det også som sikkerhetsutstyr for min del, siden jeg til nå ikke har følt behov for å pakke meg inn i dem, men er kjekt å ha med som margin når jeg har med andre/barn på tur. 

Jeg er egentlig temmelig clueless på det området her. Kan jo være jeg finner ut den fra Hilleberg ikke vil fungere for mitt behov, og finner på noe annet :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.