Gå til innhold
  • Bli medlem

Stormkjøkken - hvordan bruke det?


Anbefalte innlegg

Hei alle sammen,

anskaffet meg et stormkjøkken igår til bruk for årets campingferie. Skal hovedsaklig brukes til å koke poteter/ ris - for å ha på siden av grillmaten.

Noen som kunne si noen få ord om hvordan man tenner på, og hvordan man "stiller inn" brenneren - og gjerne litt om hvor mye rødsprit jeg skal fylle på (fylle helt fullt?) for å for eksempel koke noen få poteter? Tenkte jeg skulle testkjøre den imorgen, fint med noen råd og vink (og gjerne litt om hva jeg absolutt IKKE må gjøre...).

Hilsen Kjetil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, hvor lenge kan en fyre :?

Det lurer æ også på, for vi valgte å la primus ligge hjemme på "en" tur, satste på

brenneren til settet.

Måtte etterfylle rødsprit under kaffekoking, tenkte at det kunne jo ikke stemme,

må jo være noe feil med den. I tillegg var det vinter, måtte begynne å spare på rødspriten.

Synes den bruker mye rødsprit, alt for mye. Har kastet brenneren i en krok, blir ikke

med på tur mer :)

Så kan man jo lure på om det er brukerfeil, men hvor mye feil kan en gjøre :D

P.S har et gammelt tangia sett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til bruk i den varmare årstiden, så har eg skaffa meg ein gassbrenner som passer inni settet. Eg vart lei treeeeig koking, å måtte fylle på sprit før middagen/tevatnet var ferdigkokt, og nedsota/fettete kjeler. Når eg fyrte med sprit, så hadde eg med meg to brennere, noko som gjorde det litt enklare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjorde en tabbe med det stormkjøkkenet, gummipakningen som er i lokket på brennerboksen satt fast på brenneren. Så ikke at den lå over hullene hvor flammene skal komme opp, ergret meg over hvor sent det gikk å koke vann. Oppdaget dette ved nærmere undersøkelser, fikk fjernet denne og kokte videre.

Har brukt dette stormkjøkkenet mye tidligere, men pga vekt og effektivitet har jeg valgt andre kokemuligheter.

Det er imidlertidig et bra kokeapperat til kortere turer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går greit å etterfylle brenneren før den er kald, men det må for all del IKKE være flamme! Jeg har sett (og hørt...) på nært hold hva som skjer når denne regelen ikke overholdes. Til alt hell ble det ikke noen brannskade i det tilfellet, men det kunne gått mye verre. Den ørlille flammen som var igjen i brenneren antente rødspritstrålen og fulgte den inn i flaska, som ble som en rakett, og ble blåst ut av neven på han som helte. Brennende rødsprit overalt. Godt ikke det var noe telt eller annet dyrebart utstyr i umiddelbar nærhet. Sånn går det når man drar med urbane tullinger på fjelltur, he, he...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg er heller ikke veldig keen på etterfylling av rødsprit -

så det jeg gjorde var å kjøpe en multifuel-innsats til vårt

stormkjøkken - med kabel/slange ut til ekstern brenselflaske.

Så kan man koble fra og bytte brenselflaske om nødvendig.

Brenner fint på miljøbensin kjøpt hos bensinstasjoner eller

Felleskjøpet - Intersport og andre sportskjeder tar typisk rundt

kr 80,- for en liter med renset bensin.

Obs! Sport har hatt disse multifuel-innsatsene til Triangia

stormkjøkken til 5-600,-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.