Gå til innhold
  • Bli medlem

Garmin eTrex 30x


Dutton

Anbefalte innlegg

Fikk blant annet denne i gave nå i kveld og dum som jeg var, var jeg  litt for rask på avtrekkeren og slettet kartet :P Topo Active WE.

Klarer jeg meg fint uten det når jeg uansett har tenkt å til å bruke TOPO 2 fra frikart, eller er det dumt å slette det som allerede er på gps’en? 

Nå må jeg bare klare å laste inn kartet fra frikart 😅

God jul! ❄️

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gratulerer med trofast turkamerat! Det medfølgende Topo Active - kartet er ikke mye å skryte av, mangler mellom annet høydekoter, muligens for å spare datamengde og dermed få plass til hele vest- europa. Hvis du kun skal på tur i Norge kommer du ikke til å savne det ;-) 

Kan ellers nevne at på etrex'en jeg har må kompasset kalibreres litt oftere enn kun ved batteribytte. Et lite tips til dagen du står der og ser på ei nål som virrer rundt som ei hodeløs høne ... 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan enkelt legge inn igjen kartene på gps'en din ved å laste ned Garmin Ekspress

Selv er jeg på ingen måte imponert over Summer Topo 1 eller 2 fra frikart... Så jeg har valgt å beholde TopoActive kartene fra Garmin også lagt inn countour kart som ekstra kartlag!! 

http://garmin.opentopomap.org/ Her finner du kartet over Norge. Zip filen som du får ved å trykke på garmin linken inneholder to stykk .img filer. Den ene er kart og den andre er bare koter. Dette fungerer over all forventning la med TopoActive kartene fra garmin :-) 

  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...

Noen som kan gi meg en (god) grunn for IKKE å kjøpe en Garmin Etrex 30x nå (1799 hos XXL)? Har en Dakota 10 fra før, og den tar ikke MicroSD og max lager er 850mb. Til nå har jeg primært brukt GPSen når jeg har vært i tvil om jeg har navigert riktig. Altså, står jeg nå der jeg tror jeg står? Ser ikke andre behov her og nå, Navigerer jo mest på gamlemåten, men Dakotaen har for lite lagringsplass. Om jeg skulle ha navigert uten papirkart ville jeg trolig fortrekke større skjerm, som på de nye GspMap 66 eller en Montana, men behovet er ikke der slik jeg ser det og jeg syns de er for dyr.

(Har GPS på smarttlf., men den legger jeg fra meg hjemme/i bilen når jeg går, har heller med en liten Nokia der batteriet normalt varer over en uke + har med et reservebatteri (19g!).

Endret av zimwalker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Tessatroll skrev:

Funkar supert til det bruk du skisserar @zimwalker

Takk, fint å få det bekreftet. Var det jeg tenkte, og jeg kan ikke se at Garmin har annonsert noen nye modeller i det lavere prissegmentet enda.  Strengt tatt kan jeg klare meg uten, har Inreach SE, som gir meg kartreferansen til min posisjon, men syns det er "bekvemt" å kunne få en visuell representasjon når det blåser "blåser og uler" rundt ørene og papirkartet ikke er så veldig "samarbeidsvillig". :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har akkurat kjøpt meg etrex 30x jeg også, og blir nysgjerrig på det dere skriver om kart. Jeg har bare bruk for kart over Norge (antakelig bare sør-Norge), og må ha høydekvoter. Får man tak i noe som funker bra til dette gratis noe sted? @tshansen har du vesteuropa-kartet i "bunn" på gpsen fortsatt? Ekstra kartlag, betyr det at kartene blir liggende "oppå" hverandre og ses samtidig? 

Vh Helt Amøbe 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Megalep skrev:

Har akkurat kjøpt meg etrex 30x jeg også, og blir nysgjerrig på det dere skriver om kart. Jeg har bare bruk for kart over Norge (antakelig bare sør-Norge), og må ha høydekvoter. Får man tak i noe som funker bra til dette gratis noe sted? @tshansen har du vesteuropa-kartet i "bunn" på gpsen fortsatt? Ekstra kartlag, betyr det at kartene blir liggende "oppå" hverandre og ses samtidig? 

Vh Helt Amøbe 

Stemmer det. Har garmin kart som underlag også ligger kote kart oppå

 

5FF18899-09B4-48A1-8658-AE346103D287.thumb.jpeg.ef0492977f757bb9722c140d515d0fc4.jpeg

Stemmer ganske bra de plassene jeg har kontrollsjekket

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Garmin forumene kan gjerne hjelpe deg på akkurat din enhet! Men inne i rot file katalogen som heter garmin skal det ligge flere .img filer! Disse indikerer hvilke kart du har installert. Husker ikke navnet på alle i farten men skal se om jeg finner de i en gammel tråd 😉 

neida, enheten skal ikke jobbe noe tregere selv om lagringen er nesten full!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Megalep skrev:

Ser at det interne minnet er nesten helt fullt. Er det sånn at ting går tregere da? Hvordan finner jeg ut hva som er forhåndsinnstallert på gps-en, og hva av dette kan jeg slette for å frigjøre plass? 

Hvorfor laster du inn kart på internminnet da? Kjøp minnebrikke og legg kartene der. Og aktiver kun et kart om gangen, kun det du har bruk for på turen. Da jobber enheten raskere. Hvis det blir for lite internminne, har ikke enheten noe plass (er det ikke RAM, det heter) å jobbe på og da går alt tregt. Et kart over hele Norge, ville ikke jeg benyttet. Kartpakker i min. 1:50 tusen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, tshansen skrev:

neida, enheten skal ikke jobbe noe tregere selv om lagringen er nesten full!

Jeg er ingen data mann. Men det som kalles internminne på disse enhetene, er som på pc, og andre datamaskiner. Når dette såkalte internminner, både skal lagre data og behandle data, så er det viktig med nok plass for å jobbe på. Blir det for lite, går det tregt, kan til og med stoppe opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Tiur3 skrev:

Hvorfor laster du inn kart på internminnet da? Kjøp minnebrikke og legg kartene der. Og aktiver kun et kart om gangen, kun det du har bruk for på turen. 

Jeg har ikke lasta inn noe, gps-en kom med Vest-Europa-kart forhåndsinstallert, og i og med at det ikke sitter noe i minnekort-sporet går jeg ut fra at det ligger på det interne minnet. Kom inn på noe i menyen på gpsen og så at det nesten var fullt minne. Siden jeg bare har behov for kart over Norge er jeg nysgjerrig på om det går an å få tak i dette, det må jo kreve mye mindre plass - og frigjøre plass til f.eks sporlogging. Går ut fra at høydekoter er kjekt å ha, og da må det enten være et kart som har dette (altså ikke Topo-kartet som fulgte med), eller "legge på" et annet kart som @tshansen nevner. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 15.9.2018 den 12.49, Tiur3 skrev:

Hvorfor laster du inn kart på internminnet da? Kjøp minnebrikke og legg kartene der.

Ad det. Fikk min etrex 30x i går, hadde også bestilt et MicroSD kort på 64gb. Var ikke så stor prisforskjell mellom 32 og 64gb, så hvorfor ikke - tenkte jeg. Holder på å pakke for tur og skulle nå "i en fei" bare  kopiere over mine "gamle" kart til microsd kortet. Kopiering til kortet gikk greit, men eTrexen fant ikke noen av kartene når jeg slo den på. For å gjøre en lang historie kort så fant jeg etter litt googling ut at denne GPS'en ikke klarer å lese 64gb kort som er formatert med exFAT formatet (som igjen brukes fordi gamle FAT/FAT32 ikke klarer å håndtere så store partisjoner  korrekt). Windows 7 her ga ikke andre valg en exFAT og NTFS formatering for partisjonen på kortet ved forsøk på reformat. Men heldigvis har jeg 3.parts program (Paragon HD-manager) som fikset formateringen (dog med en advarsel).

Moralen må da bli: Er ikke noe poeng å kjøpe 64gb kort til denne GPS'en. Det er kanskje "overkill" uansett med mindre man er globetrotter tenker jeg (men først nå - når jeg ser nærmere på hvor mye/lite plass som kreves). Det som irriterer er at dette ikke står oppgitt i spesifikasjonene til eTrexen, der står det bare at den tar MicroSd og at disse må kjøpes separat.

Neste issue var at det Garmin Topo Experience pro kartet jeg hadde kjøpt til min Dakota for en del år siden kun var aktivert/gyldig for denne og lar seg ikke aktivere til eTrex'en. Er det jeg konkluderer med her nå, men fint om jeg tar feil!  Topo kartene for Norge og Sverige fra Frikart.no har jeg fra før, så ingen krise.

Endret av zimwalker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, Megalep skrev:

Jeg har ikke lasta inn noe, gps-en kom med Vest-Europa-kart forhåndsinstallert, og i og med at det ikke sitter noe i minnekort-sporet går jeg ut fra at det ligger på det interne minnet. Kom inn på noe i menyen på gpsen og så at det nesten var fullt minne. Siden jeg bare har behov for kart over Norge er jeg nysgjerrig på om det går an å få tak i dette, det må jo kreve mye mindre plass - og frigjøre plass til f.eks sporlogging. Går ut fra at høydekoter er kjekt å ha, og da må det enten være et kart som har dette (altså ikke Topo-kartet som fulgte med), eller "legge på" et annet kart som @tshansen nevner. 

Tviler på om minnet ditt er fullt, med det verdiløse kartet. :(  Er vel mer en "gimikk" og et oversiktskart, enn noe brukbart. Du får sjekke hvor mange MB/GB ditt minne er på enheten og se hvor mange MB som er brukt. 

Nye kart innstallerer du med innstalasjonsprogrammet (trolig Basic og ikke MS), dette laster du ned gratis hos Garmin. Kjøp minnebrikke, etter behov. Så sjekk hvilke kart som er aktuelle å kjøpe og hvor mye plass de tar før du kjøper minnebrikke. De aktuelle for folk flest, er billige så du trenger ikke tenke 10 år fremover.

Jeg har 12 av de tidligere 20 Topo Pro kartpakkene og en minnebrikke på bare 4 GB. Og selv om jeg ikke husker hvor mye ledrig plass det er på minnebrikka, så vet jeg det var mye. Mener å huske jeg kunne få inn alle 20 kartpakkene på denne brikka med god margin. Men de gamle kartene er bare i 1:50 tusen. 1:25 tusen tar jo mer plass. Topo kartene  (som tilsvarer Norgeskartet) har det du søker, men de koster.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, zimwalker skrev:

Moralen må da bli: Er ikke noe poeng å kjøpe 64gb kort til denne GPS'en.

Neste issue var at det Garmin Topo Experience pro kartet jeg hadde kjøpt til min Dakota for en del år siden kun var aktivert/gyldig for denne og lar seg ikke aktivere til eTrex'en.

Som nevnt, så er ikke jeg noen "data" kar, så jeg håper data kyndiger kommer inn her. De kan mye mer om dette enn meg, men de er val bare opptatt av smratphoner.

Jeg har bare 4 GB på min gamle Dakota 20 og som tilsvarer omtrent din nye gps. Har over halve Norge inne, med Topo Pro 1:50 tusen kartpakker og ennå god plass. 

Finner det undelig, at du ikke kan bruke det Topo E., du allerede har. Har du registert kartet hos Garmin og lastet det inn med Basic programmet? Og har du gjort det riktig og at dette ikke fungerer, ville jeg kontaktet Garmin. Vet jo at de har lagt inn en sperre, så ikke kartene skulle kunne kopieres og selges. Men katene er din eiendom og kan nok brukes på flere av dine gpsér. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Tiur3 skrev:

Finner det undelig, at du ikke kan bruke det Topo E., du allerede har. Har du registert kartet hos Garmin og lastet det inn med Basic programmet? Og har du gjort det riktig og at dette ikke fungerer, ville jeg kontaktet Garmin. Vet jo at de har lagt inn en sperre, så ikke kartene skulle kunne kopieres og selges. Men katene er din eiendom og kan nok brukes på flere av dine gpsér. 

Tror ikke jeg eier Garmin kartet, har nok bare kjøpt en begrenset rett til å bruke det. Etter det jeg forstår: Dersom du får et kart levert på et microSd kort, så kan du bruke kartet der du kan bruke kortet. Altså flytte kortet fra en GPS til en annen. Er kartet derimot lastet ned til en bestemt GSP enhet, som min Dakota Gps, så er det låst til denne. Tipper at det generes en unik nøkkel basert på bl.a. serienummeret til den aktuelle GSP's enheten, og når man forsøker å bruke kartet så sjekker programvaren om serienummeret i nøkkelen matcher det på enheten. Men, som sagt, fint dersom jeg tar feil nå og noen kan fortelle hvordan jeg kan låse opp. :)

Endret av zimwalker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Tiur3 skrev:

Tviler på om minnet ditt er fullt, med det verdiløse kartet. :

Fyi min extrex 30x har kun 318mb ledig internminne uten at jeg har installert noe der.  Til sammenligning krever Topo I Summer fra Frikart like over 1gb. MicroSD kort er m.a.o et must her. (Man kan sikkert fjerne det største kartet fra internminnet  (frigjør da litt over 3GB), men ville nå ha kopiert det over til en annen disk - ikke bare slette det, så man kan legge det tilbake om ønskelig, f.eks om man senere vil selge GPSen.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.