Gå til innhold
  • Bli medlem

Hummer


REs

Anbefalte innlegg

Jeg prøver her i tilfelle det skulle være noen som har litt erfaring med hummerfiske. 

Noe av julematen, en eske med 6 levende hummer, ble levert i dag i stedet for på lørdag. Spørsmålet blir da hvor lenge disse dyrene vil leve i esken før de må kokes, og hvor lenge de holder seg etter at de er kokt. 

De skal spises på mandag. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De bør kokes den samme dagen som de er tatt opp av sjøen. Ville vel kanskje satset på å fryse de da og så ta de opp søndagskveld. Noen fryser de også levende for å så koke de den dagen de skal spises, da er de visst bedre en å koke før frysing sies det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gjort noen undersøkelser og den metoden som anbefales er frysing mens hummeren er levende for så å tine den opp før koking. Ellers så vet jeg at min kones morfar som var hummergrossist og eksportør sendte levende hummer til både Scottland og Holland bare pakket i kasser med tykke lag avispapir. Dette holdt han på med frem til midt på 1970 tallet. 

Jeg har spist kanadisk hummer som var kokt og frosset i isblokk. Den var ikke god. 

Den blir nok kokt på fredag og så får vi håpe at den holder til mandag. Butikkene selger jo ferske reker i tre dager så da holder sikkert også hummeren. 

Endret av REs
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er dyr det er snakk om. De bør ikke seigpines i en eske i dagesvis. Jeg fisker en god del hummer, og vi koker dem ganske så umiddelbart etter de kommer i hus. (Samleteiner med foring er også ok) Jeg kokte og la i fryser, etter glasering, omtrent 15 stk i november. De smaker fremdeles bra,  og vi spiser dem opp innen et par-tre mnd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fryse levende hummer ser jeg på som dyreplageri.

Bor du nær sjøen kan den oppvevares i sjøen i en tønne/teine eller to bøtter/stamper som du surrer sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, Mareng skrev:

Fryse levende hummer ser jeg på som dyreplageri.

Bor du nær sjøen kan den oppvevares i sjøen i en tønne/teine eller to bøtter/stamper som du surrer sammen.

Jeg bor like ved innseilingen til Stavanger og ser sjøen fra stuevinduet mitt, men hvis jeg hadde oppbevart hummeren i en samleteine her så er jeg redd for at det kunne ha blitt noen helt andre enn meg som hadde spist disse hummerne. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, REs skrev:

Jeg bor like ved innseilingen til Stavanger og ser sjøen fra stuevinduet mitt, men hvis jeg hadde oppbevart hummeren i en samleteine her så er jeg redd for at det kunne ha blitt noen helt andre enn meg som hadde spist disse hummerne. 

 

Ett sort/mørkt tau på land og en svart tønne/bøtte/stamp/teine løsning er svært vanskelig å oppdage om du ikke vet nøyaktig hvor den er. Tror man skal være usannsylig uheldig om middagen skulle vert borte, for det er vel heller ikke de fleste i Stavanger som stjeler ting som ikke tilhører dem selv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, Mareng skrev:

 

Ett sort/mørkt tau på land og en svart tønne/bøtte/stamp/teine løsning er svært vanskelig å oppdage om du ikke vet nøyaktig hvor den er. Tror man skal være usannsylig uheldig om middagen skulle vert borte, for det er vel heller ikke de fleste i Stavanger som stjeler ting som ikke tilhører dem selv?

Jeg kjenner til teknikken med et mørkt eller svart tau som er nesten usynlig, det pleier jeg å bruke når jeg fisker med garn i ferskvann, men da bruker jeg et tynt tau som festes til en tom plastflaske eller en trepinne som legges på land. (Tauet blir minst synlig hvis det ikke er stramt.) Ikke fordi jeg ikke har lov til å fiske med garn, men fordi det i perioder har vert problemer med folk som stjeler både fangst og redskap. På sjøen vet jeg at det også har vert et problem med at folk i raske båter tømmer krabbe og hummerteiner før eieren får sjekket disse, og en kollega av meg opplevde en gang at både teiner og fangst forsvant rett foran nesen på ham. Tyvene vinket bare da han kom rundt neset i snekka si og så hva som foregikk,  og så fyrte de opp et hundretalls hestekrefter og forsvant.

Selv om det sikkert hadde vert en del plasser som egner seg for å legge ut en samleteine, fra Vardenes og innover mot Stavanger, så tror jeg ikke at jeg hadde sovet så veldig godt før hummeren var i hus.

Jeg har, i mange år, hatt en jobb hvor problemløsning var en viktig del av jobben, da helst tekniske problemer, og det har ført til at jeg heller ser løsninger enn problemer hvis jeg har en utfordring. Hummeren som ble kokt litt vel tidlig i forhold til dagen da den skulle spises, var en sånn utfordring, da med tanke på holdbarhet. Jeg fikk da, etter min mening, en glimrende idé. Vakuumpakking, det ville sikkert forlenge holdbarheten. Poser og maskin ble hentet fra kjøkkenet og brakt ned til kjøkkenet i kjellerstua hvor hummeren ble kokt og avkjølt, og så var det bare å gå i gang. Men alle som har hatt kontakt med en hummer vet sikkert at den ikke er verken myk eller glatt, men at den har skarpe pigger over det meste av forpart / hode og klør. Det ble som å forsøke å vakuumpakke et piggsvin. Den ble pakket, men uten vakuum.

Men nå er hummeren både kokt og spist. Første juledags hummer og champagne frokost er historie, og hummeren smakte fortreffelig.

Hummer 01.jpg

Endret av REs
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge man ikke fryser hummeren levende (går an å stikke hjernen i to med en syl eller kokkekniv først, så skjønner ikke greien med å fryse den levende).

Eller som andre gjør, som er enda værre, legger hummeren i kaldt vann og setter den til å koke sakte ihjel 😱

Og da sikter jeg selvfølgelig ikke til deg, såklart ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Mareng skrev:

Så lenge man ikke fryser hummeren levende (går an å stikke hjernen i to med en syl eller kokkekniv først, så skjønner ikke greien med å fryse den levende).

Eller som andre gjør, som er enda værre, legger hummeren i kaldt vann og setter den til å koke sakte ihjel 😱

Og da sikter jeg selvfølgelig ikke til deg, såklart ;) 

Det er mange teorier om hvordan man skal koke skalldyr. Noen sier at du kan bedøve den i vann med høyt saltinnhold, andre mener at den bør drepes med et stikk i hodet mens andre igjen sverger til ovennevnte metode med å legge den i kaldt vann og så varme den sakte opp. Den siste metoden skal visst virke på hummeren som CO virker på mennesker. For meg er skalldyr skalldyr, enten vi snakker reker, kreps, krabbe eller hummer. Rekefiskerne heller hele fangsten opp i en stor beholder med kokende vann, og dette er den metoden folk flest har brukt på alle typer skalldyr i uminnelige tider. Det er også den metoden jeg bruker. En stor kjele med kokende vann, en eller to hummer i gryta og la vannet oppnå koketemperatur igjen. Så legges en eller to nye i gryta osv, osv. Humant eller ikke, ikke godt å si, men vi tillater jo ganske mye mer hva fangst og avliving angår når det gjelder fisk og skalldyr enn vi gjør med pattedyr. Hvor vidt disse dyrene har en annen opplevelse av smerte og død enn pattedyrene er nok ikke så godt å si, men det å føle smerte er jo en forutsetning for å overleve i naturen, så en viss opplevelse av smerte har nok også disse dyrene.

Endret av REs
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
  • 3 år senere...

Jeg lærte å koke skalldyr (kreps, hummer og krabbe) av en eldre fisker.  Han fortalte at kjelen måtte være stor og at bunnen skulle dekkes av en god tre-rist.  Deretter legges dyrene levende lagvis med salt imellom, før kaldt vann fylles opp før varmen settes på.  Tre-risten hindrer varm kjele å komme i berøring med dyrene, og ettersom temperaturen i vannet stiger, så vil sjødyrene gradvis sovne inn før døden inntrer. På denne måten ble humane hensyn ivaretatt, og kvaliteten på kjøttet   - spesielt i ben, klør og hale -   betraktelig best.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.