Gå til innhold
  • Bli medlem

Ulltepper vs/ sovepose


Hege P.

Anbefalte innlegg

Egentlig et litt snodig tema kanskje, men bakgrunnen er denne:

Jeg sitter ofte og ser på såkalte "Bushcraft" filmer på YouTube. En detalj jeg har festet meg ved er den utstrakte bruken av ulltepper til overnatting i stedet for sovepose. Som regel dreier det seg om en enkelt overnatting under en tarp eller gapahuk, gjerne tidlig vår, sen høst. Snø og kuldegrader forekommer.

Man lager seg en slags sovebenk et stykke over bakken, dekker med granbar, løv og denslags som erstatning for vanlig liggeunderlag, tenner et solid bål og ruller seg inn i sitt medbrakte ullteppe. Greit nok.

Men med tanke på at et slikt ullteppe veier like mye som en god sovepose (ca. 2 kilo), hva er greia? Skal det se mest mulig "bushcraftaktig" ut? Er det mange fordeler med ullteppe framfor sovepose? Noen som har forsøkt? Ulteppe er jo gode greier, og jeg kan godt tenke meg å teste ut. Sommerstid. Men med tanke på vekta har jeg hittil testet ut en foret Jervenduk.

En detalj er at et ullteppe tåler mer gnister fra bål, og sikkert varmer bra selv om det er vått. Apropos vått. Som regel henger tepperullen helt ubeskyttet utenpå sekken også. Ser tøft og bushcraftaktig ut vettu. Akkurat som små ryggsekker med masse dinglegreier hengende utenpå. ;)

Endret av Hege P.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
19 minutes ago, Hege P. said:

Men med tanke på at et slikt ullteppe veier like mye som en god sovepose (ca. 2 kilo), hva er greia? Skal det se mest mulig "bushcraftaktig" ut? Er det mange fordeler med ullteppe framfor sovepose? Noen som har forsøkt? Ulteppe er jo gode greier, og jeg kan godt tenke meg å teste ut. Sommerstid. Men med tanke på vekta har jeg hittil testet ut en foret Jervenduk.

Bushcraft-erne er en morsom gjeng. Jeg så nylig en parodi kalt "how to make a bushcraft video" og lo ganske godt. Før jeg kommer med mine tanker skal det sies at jeg er like sær selv som de er, men i en litt annen retning ;)

Inntrykket mitt er rett og slett litt sånn som du sier at det bare skal se mest "bushcraft"-aktig ut og der er ullteppe helt ypperlig. Det er vel den største fordelen sammen med pris. Ulempene er nok større; hvertfall sånn som jeg kan se, men disse folka har nok bare litt spesielle preferanser(i likhet med meg).

Ellers vil jeg slå et slag for mer dyne-/teppe-lignende produkter. Quilt(som det så fint heter) er helt fantastisk å ligge i. Skulle ønske det var bedre utvalg her i Norge på det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artig å se på slike filmer! Kan faktisk få et og annet nyttig tips også. Men jeg sitter ofte med tanker som "hvorfor i alle dager lager de så mye styr for en enkelt overnattig? Kapper til masse "tømmer", lager stor bålplass, og bygger som om de skulle bo der hele vinteren. Noen ganger blir dette en leir de stadig kommer tilbake til og bygger videre på. Andre ganger ryddes det bort neste dag. Greit nok å sikre seg trygg soveplass med ly for været og varme, men jeg skulle virkelig vært ute å kjøre dersom jeg måtte bygge meg en solid seng med tak over for ei enkelt overnatting. Ullteppe eller ikke.

Men nå har jeg i alle fall bestilt et ullteppe. Kan jo være greit som slumreteppe i sofan også, mens jeg ser på bushcraftfolket. ;)

http://www.nordiskfritid.no/products/ullteppe

Endret av Hege P.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutes ago, Hege P. said:

Artig å se på slike filmer! Kan faktisk få et og annet nyttig tips også. Men jeg sitter ofte med tanker som "hvorfor i alle dager lager de så mye styr for en enkelt overnattig? Kapper til masse "tømmer", lager stor bålplass, og bygger som om de skulle bo der hele vinteren. Noen ganger blir dette en leir de stadig kommer tilbake til og bygger videre på. Andre ganger ryddes det bort neste dag. Greit nok å sikre seg trygg soveplass med ly for været og varme, men jeg skulle virkelig vært ute å kjøre dersom jeg måtte bygge meg en solid seng med tak over for ei enkelt overnatting. Ullteppe eller ikke.

Jeg liker best å gå så langt som mulig og pakker derfor minst mulig til å sove og gå komfortabelt. Fokuset mitt er selve turgåingen og jeg personlig får bedre naturopplevelser av det. Andre drar med seg betraktelig større sekker og synes høydepunktet på turen er å slå opp leir. Bushcrafterne får tydeligvis mest ut av det å klare seg på det naturen tilbyr og gjør sport av å lage til seng, ly og annet fra naturen.

Det er jo litt kjekt at vi er ulike da :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alltid bra å kunne klare seg med lite. Må være bra for mestringsfølelsen også å kunnskapen til å kunne overnatte/overleve "på naturens vilkår". Ikke alle er like gal som Bear Grylls. Heldigvis. Det ser jo ut som han forsøker å omkomme på hver tur. ;)

Og med tanke på USA og Nord-Korea kan det sikkert være lurt å ha noen knep i bakhånd. Om man må rømme til skogs i undertøyet, for eksempel.

  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Jeg har lest igjennom noen betrakninger fra gammelt av om bruk av ullteppe, og det synes å være slik at når det først blir kuldegrader, så blir det uansett for kaldt uten vinterklær. Så jeg tenker, at hvis man HAR vinterklær og SÅ har et ullteppe rundt seg, da vil jeg tro at det varmer godt likevel i kuldegrader. Og så var det noe om at man kunne bruke to tepper, men noe som tar opp mer plass og veier mer. Reinsdyrsskinnklær/-sovepose var visst å foretrekke, framfor ullteppe.

Uten å ha fått testet selv (har selv også bestilt ullteppe fra nordiskfritid) så er det uklart for meg, om et ullteppe av den tykke typen varmer godt selv med kald vind som blåser på deg her og der. Ellers må det vel hjelpe godt å sitte i ly for vinden sånn ellers tenker jeg.

Endret av Epletre
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg har lest og sett om minimal vinter overnatting med ullteppe og ellers lite ly er at man stort sett er avhenging av et bål for å ikke fryse seg helt skakk. Typisk et langbål eller lignende. Det hadde vært artig å prøvd noe slik en natt, det kan være nyttig å ha erfart og kjent på en slik opplevelse hvis man faktisk skulle havne i en slik situasjon ufrivillig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fantaserer om å få laget et godt og varmt langbål (tror jeg vet hva det er, usikker): ganske enkelt tre store stokker, med to i bunn og en på toppen, med fyll imellom, topp-stokken sikret med pinner spikret til stokken for at den ikke ruller mot deg senere når stokken brenner opp. Så bør man ha en stokk i tillegg mellom en selv og bålet slik at ingenting ruller mot deg når man ikke kan passe på.

:)

Har lært at man kan bruke størknet kvae til fyring, samt at paracord tau (nylon) brenner også om nødvendig.

Endret av Epletre
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt sånn apropos ullteppe, jeg likte denne videoen under her. Han viser etterhvert to ting, det å bruke ullteppet til å sove/hvile, og så det å bruke ullteppet som jakke/kappe når man er ute og går:

Har også hørt at det skal være slik, at ulltepper ikke så lett brenner, eller tar skade ved bålet.

 

Endret av Epletre
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 hours ago, Epletre said:

Litt sånn apropos ullteppe, jeg likte denne videoen under her. Han viser etterhvert to ting, det å bruke ullteppet til å sove/hvile, og så det å bruke ullteppet som jakke/kappe når man er ute og går:

Har også hørt at det skal være slik, at ulltepper ikke så lett brenner, eller tar skade ved bålet.

Jar sjølv brukt ei heimalaga (imprignert) kappe av eit tova ullpled ved trakking på stølen og det fungerer ganske så bra. Vert dog ganske tung etter ein dag ute i typisk vestlandsvær. Å sove ute med  ullpledd har eg gjort i marinen, og det freista ikkje til gjentaking.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.12.2017 den 10.14, Hege P. skrev:

Men med tanke på at et slikt ullteppe veier like mye som en god sovepose (ca. 2 kilo), hva er greia? Skal det se mest mulig "bushcraftaktig" ut? Er det mange fordeler med ullteppe framfor sovepose? Noen som har forsøkt? Ulteppe er jo gode greier, og jeg kan godt tenke meg å teste ut. Sommerstid. Men med tanke på vekta har jeg hittil testet ut en foret Jervenduk.

En detalj er at et ullteppe tåler mer gnister fra bål, og sikkert varmer bra selv om det er vått. Apropos vått. Som regel henger tepperullen helt ubeskyttet utenpå sekken også. Ser tøft og bushcraftaktig ut vettu. Akkurat som små ryggsekker med masse dinglegreier hengende utenpå. ;)

Tror trådstarter traff spikeren på hodet i første innlegg: Ullteppe er en løsning på jakt etter et problem.

  • Liker 4
  • Takk 2
  • Hehe 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mottok i dag et ullteppe kjøpt fra nordiskfritid.no, og når jeg leser salgsannonsen igjen så legger jeg merke til at dette skal være et "tettvevd ullteppe", noe som er det motsatte av hva jeg egentlig ønsket meg, men denne detaljen la jeg ikke merke til. Formodentlig finnes det mer luftige ulltepper, enn slike "tettvevde" ulltepper. Kvaliteten virker ikke den beste, da det er et hull (tommeltott stort) i teppet et sted, og den enkle sømmen i kantene ikke virker holdbar, men til denne mer lave prisen så får jeg si meg fornøyd.

Jeg har forsøkt fløffe teppe opp litt, og skal se om dette kan funke ute i kulda seinere, når jeg sitter stille på underlag med en jakke og et par gensere under.

Endret av Epletre
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Epletre skrev:

Jeg mottok i dag et ullteppe kjøpt fra nordiskfritid.no, og når jeg leser salgsannonsen igjen så legger jeg merke til at dette skal være et "tettvevd ullteppe", noe som er det motsatte av hva jeg egentlig ønsket meg, men denne detaljen la jeg ikke merke til. Formodentlig finnes det mer luftige ulltepper, enn slike "tettvevde" ulltepper. Kvaliteten virker ikke den beste, da det er et hull (tommeltott stort) i teppet et sted, og den enkle sømmen i kantene ikke virker holdbar, men til denne mer lave prisen så får jeg si meg fornøyd.

Jeg har forsøkt fløffe teppe opp litt, og skal se om dette kan funke ute i kulda seinere, når jeg sitter stille på underlag med en jakke og et par gensere under.

Det virker noe merkelig at ullteppet nevnes å være tettvevd når du kan stikke en tommel i gjennom det. Man får det man betaler for, og det du har fått virker som et elendig produkt. Skal man virkelig ha ullpledd må man satse på noe som er skikkelig, f.eks. Rørospledd.

Men når det er sagt, så skjønner jeg ikke hele greia med tunge ullpledd i villmarka. Whatever er bedre, med unntak av at det tåler mye gnister fra bål..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nå tre av disse tykke ullteppene (kjekt å ha). Vil teste ut til våren. Vil også teste ut ullteppe i kombinasjon med Fjellduken Hunter. Tarpen må også være med. Ellers blir det garantert sprutregn. 

Mine tre tepper er veldig bra. Virker solide, men måtte feste kant-tråden i endene litt bedre.

 

Sitat

Ojsånn @Hege P. - jeg klarte å slette posten din. jeg postet samtidig og da så det for meg ut som at du postet to ganger med samme innhold så jeg tok bort en..

Helt greit. La inn på nytt i dette innlegget. :)

Endret av Hege P.
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutes ago, Kjell Iver said:

Det virker noe merkelig at ullteppet nevnes å være tettvevd når du kan stikke en tommel i gjennom det. 

Altså, det var et hull i teppet allerede, på midten av teppet like ved kanten et sted, som om teppet var kanskje hengt opp etter veggen. Var bare det. Selve teppeveven virker solid nok.

Jeg testa teppet ute i -10 grader i noen minutter, og inntrykket mitt var at det virket rimelig greit. Verken varmt eller kaldt, men ok. Selvfølgelig når jeg tenker på det, så ville kanskje en vinterjakke duge godt, men jeg liker sjarmen med teppet.

Endret av Epletre
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kjøpt noen solide og tunge ullpledd/tepper på millitærutsalg. Billig og gull verdt rundt bålgryta på hytta. Også ypperlige å hive i kajakken når en skal på overnattingstur der bålfyring og kos er en viktig del av turen. Herlig å kunne la bålgnister sprute fritt ute å bekymre seg for klær. Ullteppene varmer svært godt og er store nok til å dekke både underlag, bein og overkropp. Kan også brukes til å dekke over soveposen og gi ekstra varme og beskyttelse mot fukt/regn hvis en ligger ute. Hvis en overnatter i telt og padler/sykler ++  til teltplassen er også pleddet fint som ekstra bunn.

I ryggsekken, på lengre fotturer er pleddet totalt uaktuelt for min del.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fundert litt på det nå i vinter. Har et fleeceteppe som varmer vel så godt som dundyne - innendørs. Fristende å prøve dette i tillegg til quilten til våren. Forholdsvis tungt og plasskrevende i forhold til noe med dun, men veldig hyggelig pris.

Tror nok "bushcrafters" går litt i sporene til "recreationists" - det vil si at de bruker gamle metoder for sjarmens skyld, ikke fordi det er bedre enn nyere ting. I valget mellom et ullteppe og de fleste soveposer tar jeg soveposen... med mindre den kom fra Kina for en hundrelapp frakt inklusive.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordelen med de litt «enklere» og rimeligere alternativene er at man slipper å være livredd for alt det svindyre turutstyret, spesielt når man har med barna :-D Et fleece eller ullteppe ødelegges jo egentlig aldri - derimot så er typisk letpakker utstyr både svindyrt og skjørt. Så veldig greit å justere utstyrspakken i forhold til type tur :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apropos ullteppe, jeg er fascinert av følgende spekulasjon fra min side: Jeg tenker at det er kanskje fordelaktig med ull-mot-ull "action". Dvs, ha luftig genser like under ullteppet, i motsetning til å ha f.eks skalljakke under ullteppet og så en luftig genser under skalljakka.

Kjøpte i dag en tynn billig fleecejakke, som et potensielt ekstra lag under begge genserne jeg har prøvd ute i kulda under skalljakka mi i -14 grader C. Må evt. huske på å først ta på meg denne fleecejakka, før jeg tar på meg de to genserne jeg har.

Endret av Epletre
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.