Gå til innhold
  • Bli medlem

spraylakk til optimus 111 ?


chrisss

Anbefalte innlegg

Hei, har ettpar optimus 111 jeg vil restaurere, så lurer jeg på om noen vet hvor jeg kan få tak i ford cosmos blue spraylakk.

Det er den fargen jeg har sett som minner mest om den blå optimus 111 fargen. (event andre tips)

Så lurer jeg og på om noen vet om en spraylakk som er lik den grønne optimus 111.

Chris

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
4 timer siden, chrisss skrev:

Hei, har ettpar optimus 111 jeg vil restaurere, så lurer jeg på om noen vet hvor jeg kan få tak i ford cosmos blue spraylakk.

Det er den fargen jeg har sett som minner mest om den blå optimus 111 fargen. (event andre tips)

Så lurer jeg og på om noen vet om en spraylakk som er lik den grønne optimus 111.

Chris

Alle maling-  og lakkfarger har en RAL kode. Da står det RAL og et tresifret tall. Hvis du kontakter Optimus så kan de gi deg denne koden og så kan du kjøpe riktig farge hos et firma som selger lakk til biler etc. eller på nettet. Det er mange firma som leverer lakk på sprayboks hvis du ønsker det. Det koster sikkert litt mer enn om du går til Biltema, men da vet du at det blir riktig farge.

Ellers er Hammerite en god maling / lakk å bruke på slike ting, men da har du ikke så mange farger å velge i.

Endret av REs
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Billakkeringsforhandlere, eks. lakkspesialisten Mekonomen. Der kan du bestille den fargen du vil ha. I tillegg selger de to-komponent klarlakk på sprayboks, sparyboksen må bruke opp innen ett døgn eller to etter den er aktivert. Det gir nok lengre levetid på lakken. Men om slik lakk tåler nok varme vet jeg ikke. Men panseret på en bil blir jo temmelig varmt en sommerdag med mye kjøring...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, REs skrev:

Alle maling-  og lakkfarger har en RAL kode. Da står det RAL og et tresifret tall. Hvis du kontakter Optimus så kan de gi deg denne koden og så kan du kjøpe riktig farge hos et firma som selger lakk til biler etc. eller på nettet. Det er mange firma som leverer lakk på sprayboks hvis du ønsker det. Det koster sikkert litt mer enn om du går til Biltema, men da vet du at det blir riktig farge.

Ellers er Hammerite en god maling / lakk å bruke på slike ting, men da har du ikke så mange farger å velge i.

Beklager, det skal være fire siffer i RAL koden.

http://www.ralcolor.com/

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg brukte motorlakk-spray fra Biltema, den er slitesterk og tåler opp til 150 grader. Men den finnes bare i blank og matt sort, hvit rød og sølv. Jeg valgte sort, synes det var bedre å lakke den i en helt annen farge i stedet for å finne en farge som ligner på den originale, men ikke er helt lik. Fint med en helt unik 111 :)
Biltema har også en varmebestandig lakk som tåler 650 grader, men den må herdes i stekeovn etter lakkering.
Spraylakk gir et slettere resultat enn å bruke pensel, tror det blir vanskelig å unngå penselstriper.
Men du finner Ford Cosmos blue på ebayen: https://www.ebay.com/sch/i.html?_from=R40&_trksid=p2050601.m570.l1313.TR0.TRC0.H0.Xford+cosmos+blue.TRS0&_nkw=ford+cosmos+blue&_sacat=0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

To ganger, første gangen brukte jeg den etter noen dager, det virket som om den ikke tålt det. Andre gangen lot jeg det tørke i et par måneder, men først også noen timer i steikeovnen på 70 grader etter et par dagers tørking i romstemperatur det virka bra. Usikker på om resultatene skyldtes søling med rødsprit, flaks eller ???  Ikke spesielt vitenskaplig :-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke prøvd Hammerlite men lakkert 2 stk med billakk fra Biltema  i fjor. Jeg lot de ikke herde ovn. Den ene brukte jeg ganske kjapt etter lakkering. Den har fått litt mønster på undersiden av skogbunn da den ble brukt. Så er det litt bobling på lakk oppi etter litt søl og dermed flammer utenfor forvarmingskoppen. Den andre fikk stå noe lengre og eneste på den er litt slitasje i lakken der forvarmingskål går inn i holder. D3n har og fått litt søl oppi. Mener den og fikk et lag klarlakk mer enn den andre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

dsk skrev (1 time siden):

To ganger, første gangen brukte jeg den etter noen dager, det virket som om den ikke tålt det. Andre gangen lot jeg det tørke i et par måneder, men først også noen timer i steikeovnen på 70 grader etter et par dagers tørking i romstemperatur det virka bra. Usikker på om resultatene skyldtes søling med rødsprit, flaks eller ???  Ikke spesielt vitenskaplig :-)

Min har tørket i ett døgn, og lakken kjennes litt seig enda.

Jeg har en annen kasse jeg kan bruke, er det bare å la den tørke i noen måneder, eller bør den i stekeovnen for å få hard lakk?

Hamerite skal tåle bensin og diesel står det på datablad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Marius Engelsen said:

Corroless rustprimer.

I disse dager baker den i solen utendørs, i en varm krok.

Tror den blir litt og litt hardere for hver dag, sakte..

Skjønner. Hvis lakken er veldig tjukk og smøres tjukt på tar herding tid. En ide kan være å tynne den ut litt og heller bruke to strøk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.