Gå til innhold
  • Bli medlem

BJØRN i Troms/Dividalen?


KENNETH VARPE

Anbefalte innlegg

Skal gå Kilpisjärvi>Tornehamn i juli (telt) -

har lest at området er tilholdssted for bjørn, ulv, gaupe og jerv.

Noen som har møtt på Bamse Brakar i området - eller vet noe om sannsynligheten for å gjøre det?

Tips om gode forhåndsregler i såfall?

_

mvh Kenneth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du har rett i at vi kan være så heldig (eller uheldig? :lol: ) å treffe på de fire store rovdyrartene i Indre Troms. Hvert år blir det gjort flere observasjoner av bjørn. Særlig i områdene rundt Dividalen og Altevann er det årlig sett bamse®. Jeg har vært en del/mye i disse områdene, også langt fra turstier og steder der folk ferdes. Jeg har aldri sett bjørn, kun ferske spor to ganger. Så jeg har ikke vært plaget av bjørnestammen, akkurat. :lol: Selv om ikke Nordkalottruta er noen "motorvei" i fjellheimen, er det sikkert såpass folksomt at en vanlig bjørn ikke finner det hensiktsmessig å slå seg til ro der. Men det var sett binne med unger på stien ovenfor Gaskashytta i fjor! Så jeg kan ikke garantere :wink:

Tror du har større mulighet til å treffe jerv, den har jeg sett noen ganger.

God tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.