Gå til innhold
  • Bli medlem

Villmarksliv i nord - julekalender


Jan Erik Hansen

Anbefalte innlegg

Annonse
44 minutter siden, Espen Ørud skrev:

Men altså: Hysj!!

 

Husk alltid å skrive at slike opplevelser er i Vest-Agder. Ellers får jo folk plutselig  øynene opp for at det er helt ok i nord...

 

😉

 

Det kan for øvrig se ut som vi har en del sammenfallende interesser...😉

Hehe. Nord for Sinsenkrysset 😂

Skal ikke nevne at det er kortere reisetid til nord enn Femundsmarka fra de fleste steder i landet...

Ut fra bildene her og på Insta vil jeg tro det er mange sammenfallende inneresser ja. Forøvrig takk for tips om fluestang. Endte med enhånds 9 fot #7 for bruk til sjøørret og i elva. Spørst bare hvordan det går neste år når storlaksen tar 😃

Endret av Jan Erik Hansen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir hurtigmetoden denne gang. Kjører en test med bare 1 rype nuh. Og skal røyke noe fisk for en kompis til lørdag så da får det ene brystet en kjapp runde i røykeriet også for å test det ut. 

Driver og tester ut ymse oppskrifter om dagen for i overgangen jan/feb skal jeg har en "Helt Vilt"-middag her med sånn 10-12 gjester og planen er sånn 7-8 retter av egenfangst fra sjø/elv/vidde. Det ligger an til 2 ryperetter blant annet der den ene blir rypesuppe og den andre blir en eller annen variant med rypebryst. Må bare teste ut noen oppskrifter først ;-) 

 

  • Liker 2
  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er virkelig en mann med stor inspirasjonskraft, Jan Erik. De rypebrystene du speka frista veldig å forsøke å gjenta deg på. Ligger noen dividalsryper nedi boksen som venter på å bli utnytta, så vi får se om ikke et par av de må til speking!   Speka elghjerte med stort hell, så rypebryst kan vel ikke feile det heller. Det eneste jeg har å utsette er at du må jo for svingende drikke skikkelig øl til slike edle varer.   Ikke industrielt produserte greier fra Holland! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Espen Ørud skrev:

Det blir hurtigmetoden denne gang. Kjører en test med bare 1 rype nuh. Og skal røyke noe fisk for en kompis til lørdag så da får det ene brystet en kjapp runde i røykeriet også for å test det ut. 

Driver og tester ut ymse oppskrifter om dagen for i overgangen jan/feb skal jeg har en "Helt Vilt"-middag her med sånn 10-12 gjester og planen er sånn 7-8 retter av egenfangst fra sjø/elv/vidde. Det ligger an til 2 ryperetter blant annet der den ene blir rypesuppe og den andre blir en eller annen variant med rypebryst. Må bare teste ut noen oppskrifter først ;-) 

 

Høres ut som en særdeles god plan du har. Tror røyking kan fungere godt med rypebrystene også. Tenkte jeg kanskje skal prøve å speke, eller prøve noe annet med rypehjertene, og ha de som en liten appetittvekker/forrett når det er tid for å invitere til årets rypemiddag selv. 

44 minutter siden, Nordhauk skrev:

Du er virkelig en mann med stor inspirasjonskraft, Jan Erik. De rypebrystene du speka frista veldig å forsøke å gjenta deg på. Ligger noen dividalsryper nedi boksen som venter på å bli utnytta, så vi får se om ikke et par av de må til speking!   Speka elghjerte med stort hell, så rypebryst kan vel ikke feile det heller. Det eneste jeg har å utsette er at du må jo for svingende drikke skikkelig øl til slike edle varer.   Ikke industrielt produserte greier fra Holland! 

Hyggelig å høre. Brykte Rostadalsryper selv, men går sikkert med Dividalsryper også :)
Største forskjellen på rypebryst og elghjerte er vel tykkelsen, så trenger ikke like lang tid. Når det gjelder drikke til maten, så var det bare den typen som stod i kjølerommet da de første var ferdige. Andre omgang ble med hipsterøl (Alpe IPA fra sunnmøre). 

Endret av Jan Erik Hansen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Jan Erik Hansen skrev:

Tenkte jeg kanskje skal prøve å speke, eller prøve noe annet med rypehjertene, og ha de som en liten appetittvekker/forrett når det er tid for å invitere til årets rypemiddag selv. 

 

Vet ikke om du har drevet noe særlig med graving, men det er spennende. Kan kanskje bli litt vel kraftig på ting med såpass mye viltsmak som rypebryst kan ha. 

Har testet en del forskjellige graving med laks, kveite og torsk og det blir svært spennende. Kompisene som holder til i telemark har en del forskjellig liggende til graving nå, inkludert tiur, røye og bever (!) så det blir spennende å se hva de konkluderer med. 

Det er mye spennende graving som kan gjøres med fisk. Den tradisjonelle med cognac og dill har jeg erstattet med gin og dill etter at samtlige blindtester blant et utvalg kompiser i flere år pekte mot gin. Har ellers gravet kveite med samme fremgangsmåte, men har også testet å bytte dillen med estragon og sjalottløk. Det var vellykket! Rabarbragravet torsk var overraskende godt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Espen Ørud skrev:

Vet ikke om du har drevet noe særlig med graving, men det er spennende. Kan kanskje bli litt vel kraftig på ting med såpass mye viltsmak som rypebryst kan ha. 

Har testet en del forskjellige graving med laks, kveite og torsk og det blir svært spennende. Kompisene som holder til i telemark har en del forskjellig liggende til graving nå, inkludert tiur, røye og bever (!) så det blir spennende å se hva de konkluderer med. 

Det er mye spennende graving som kan gjøres med fisk. Den tradisjonelle med cognac og dill har jeg erstattet med gin og dill etter at samtlige blindtester blant et utvalg kompiser i flere år pekte mot gin. Har ellers gravet kveite med samme fremgangsmåte, men har også testet å bytte dillen med estragon og sjalottløk. Det var vellykket! Rabarbragravet torsk var overraskende godt. 

Graving er et ukjent område for meg. Men har lyst til å prøve å gjøre litt mer med fangsten. men blir ikke før jeg begynner å bli sulten igjen en gang på nyåret. 

Har litt fisk i fryseren å eksperimentere med. Har du en god oppskrift på graving som kan prøves på sjøørret, laks eller røye? 

Og så blir det vel litt fangst neste år også som skal tas vare på. Blir vel et par turer på biblioteket og bokhandelen for å lære litt mer om røyking, tørking, speking og graving. Rakfisk holder jeg meg unna...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Graving laks/ørret: 

Pr 1,5 kg fisk. Jeg veier filetene når de er klare og nappet for bein og gjør regnestykkene med det (er litt pirkete på vekt og gram, men da blir resultatet som regel like bra hver gang.)

5ss salt
3ss sukker
2 ts grovstøtt (nykvernet) pepper
2 bunter dill

 

(Dette gir litt saltere resultat enn den safe til Ingrid Espelid som er like deler salt og sukker (4+4))

1. Tin fisken (aldri fersk fisk for sikkerhets skyld - når du likevel holder deg unna raking så er det ingen grunn til å gamble her... ;-) ) Det er valgfritt å skrape av skjell først. MEn tørk uansett godt av skinnet.
2. Fileter fisken (la skinnet sitte på) og napp ut alle bein med pinsett
3. Rør sammen salt/sukker/pepper med en gaffel og ha litt av blandingen + litt dill i bunn av et halvdypt fat, langpanne eller lignenede som passer i kjøleskapet eller på kjølig sted
4. Legg i den ene fileten med skinnsiden ned og strø en del av blandingen over. Legg på litt dill pent fordelt over fileten. 
5. Sprinkle en spiseskje+ gin (alternativt cognac) over filetene 
6. Strø en del av blandingen over den andre fileten. Legg på den andre fileten med skinnsiden opp slik at de ligger kjøtt mot kjøtt og hode mot hale. Dvs at den fileten du legger oppå ligger motsatt vei av den andre, både i retning og hva skinn/kjøtt angår
7. Strø resten av blandingen over og litt dill på toppen
8. Legg f.eks alufolie over filetene og legg på press. 1-1,5 kg. En halvannenliters juicekartong er perfekt. Og sett det kjølig (kjøleskap eller tilsvarende)

 

Ta det ut og snu hele fiskestabelen en gang om morgenen og en gang om ettermiddagen (oppskriften sier egentlig 1 gang i døgnet) og når du har snudd så øser du over noe av laken med en skje. 

 

Gjenta 3-4 dager. Jeg lar fileter av 3kgs-fisker ligge 3 dager. Men om jeg kapper av fremre (tykkeste) halvdel av en 6-7kgs fisk så lar jeg det stå 4. 

Etter 3-4 dager tar jeg det ut, fjerner all dill og tørker av skinnet. Jeg skraper gjerne av filetene med eggen på en kniv ca 90 grader mot fileten. Det tar en del av saltet. Klar til inntak!


Jeg har en god sennepssaus du kan få oppskrift på om du kommer så langt ;-) 

Det som ikke skal spises omgående sprinkler jeg litt finhakket dill (eller dill fra krydderhylla) over og vakuumpakker og fryser ned. I kjøleskap oppbevarer jeg innpakket i bakepapir/matpapir. Det holder seg sikkert 14 dager i kjøleskap, men det forsvinner som regel lenge før det...




 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for oppskriften @Espen Ørud.

Fant en ferdig filetert sjøørret i fryseren, så nå står fisken på kjølerommet og godgjør seg. Var ikke så stor fisk, så måtte frem med mattekunnskapene litt, og siden det er jul ble gin byttet med akevitt (eneste jeg hadde for hånden).

Blir spennende å se resultatet :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tøft. Da må du jo ha saus til. Spiseskjeene det refereres til er sånn halvtoppede (foruten det helt flytende da - der er det strøkne skjeer...)

3 spiseskjeer rømme (jeg bruker lett)
3 spiseskjeer majones
2 spiseskjeer grov sennep
2 spiseskjeer sukker
1 spiseskje eddik (7%)
Litt salt
Litt hvit pepper
Litt finhakket dill om ønskelig

Må som regel smakes til - detter er ca-mål og ikke strøkne skjeer osv. Er den for lite syrlig, ha i mer eddik osv....

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ble helt hinsides!!

Speket med sukker/pepper/einebær etter Jan Eriks anvisninger og begravet i salt i et sted mellom 2,5 og 3 timer.) Ga de 5 dager i håndkle i kjøleskapet da det var store bryst av lirype. 

6 timer i røykeriet med or/bøk/bjørk og einer -> Det er enda godt jeg har en del rype igjen i frysen for det her må gjentaes! Så raskt som mulig faktisk!!

En juleøl til var heller ikke feil.

Fortsatt trivelig jul og takk for påminnelsen om en oppskrift jeg har hatt i bakhodet et par år, men enda ikke forsøkt...

26025999_10154889064665194_7862654984494371301_o.jpg

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
22 minutter siden, Espen Ørud skrev:

Da blir det reprise til helgen. 7 skrog og lår til bruning nuh og så kraftkoking så det blir en grei porsjon rypesuppe også vil jeg tro...

 

2018-02-06 00.30.57.jpg

2018-02-05 22.58.55.jpg

2018-02-05 23.13.47.jpg

2018-02-05 23.18.00.jpg

Fikk invitert familie på årets rypemiddag i helga selv, og rype som restemiddag i dag :)

Ser digg ut det der til helga!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.