Gå til innhold
  • Bli medlem

Trangia X2 vil ikke brenne


DROMEDILLA

Anbefalte innlegg

Jeg er litt rusten med multifuel etter å ha brukt mye gass og rødsprit brennere. Men pga. jeg har tenkt å prøve meg litt på vinter camping igjen kjøpte meg en Trangia X2 på black friday til 6-700 kroner. Jeg fyller flasken med rødsprit. Pumper opp til jeg kjenner det blir motstand i flasken. Legger flasken ned med "on" siden opp. Skrur opp ventilen og lar det renne rødsprit inn i brenneren slik at jeg kan starte forvarming. Tenner på og lar det brenne til det nesten slukker. Siste gangen  lar jeg det renne rikelig slik at det nesten renner over for å få forvarme mest mulig. Når jeg skrur opp ventilen for å fyre opp selve brenneren kommer det en veldig liten blå flamme. Brenneren brenner så i 20-30 sekunder for å så slukke. Jeg hører det suser, så det virker som det kommer gass ut. Forsøker å tenne på denne gassen og det bare kommer et lite blaff for å så slukke igjen. Er det jeg som gjør noe galt eller er det noe galt med utstyret? Jeg har for øvrig byttet dyse som skal passe til flytende brennstoff. Jeg har også testet med dysen for gass. 

Endret av DROMEDILLA
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bytt rødspriten ut med miljøbensin eller parafin, så skal du se det funker bedre. Det skal følge med to dyser. En er vel montert i fra før, og den andre finner du i verktøysettet. Den som står i er, dersom jeg husker riktig, beregnet på bensin og gass. Den andre på parfin eller diesel. Rødsprit brukes gjerne til forvarming av brenner når du bruker parafin, ikke til drivstoff.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Hege P. skrev:

Tennvæske fungerer glimrende, og finnes i vanlig dagligvare. :)

 

Det er slett ikke alle tennvæskene som fungerer. Produsentene anbefaler det ikke. Kemetyl sin tennvæske har jeg prøvd, da brenner min optimus 111 som ett sotete stearinlys. Andre tennvæsker som er merket med C11-C13 kan fungere bedre, kanskje, men det finnes bedre produkter:

Kemetyl anbefaler sin fritidsparafin til fritidsprimuser. Polar (tidligere Unitor) anbefaler sin lampeolje som det aller reneste prduktet. (Den er uten voks, om noe skulle tenke tanken).

Og 4-takt miljøbensin er jo også bra å bruke.

Endret av Mareng
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.