Gå til innhold
  • Bli medlem

Fjellskisko


Run88

Anbefalte innlegg

Hei! trenger litt tips, 
har tenkt å invistere i nye fjellskisko som er meir støtte/stabil for beina..
Blir fort sliten etter eit par timer trakking og skoa er gamle.
Har Åsnes Nansen ski og Rottefella bindinger.
Lyst å gå fleire toppturer og lære meg å kjøre litt Telemark.
Har vurdert crispi svartisen 75mm men er den noken som har erfaring med dissa eller andre gode forslag?? (kanskje noken som er litt rimligere) 

ROT-9035-2T.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg var på Sport 1 Outdoor og fikk prøve 3 typer BC sko: Crispi Stetinden, Crispi Svartisen og Alpina Alaska.

Alaska var for vid for meg, det ble for mye luft i skoen når jeg bøyde ankelen framover. Superkomfortabel sko, men litt myk for meg, verdt å prøve.

Svartisen. Virker til å være en kjempesko, men var ikke så behagelig på foten.

Stetind. Litt mindre sideveis stabilitet, men denne var medt behagelig på min fot.

Jeg tror det beste er å gå til en butikk med litt godt utvalg (ikke det samme som stort utvalg), og prøve noen utvalgte modeller med det antall par sokker du vil ha.

Sydpolen har jeg også hørt er en fin modell.

 

Endret av Mareng
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har visst 6par skisko:

Asolo Morgedal, 75mm Binding og gamle travere kjøpt sent på 80 tallet, brukt senest for en uke siden.

Crispi Svartisen, 75mm Binding. De desidert mest komfortable skoene jeg har vært borti. Har jeg fått gigantiske gnagsår av hvilken som helst av de andre støvlene mine inkludert rando, kan jeg sette på et vanlig plaster og gå neste dag med disse uten å merke noe som helst. Men sålen er litt myk, det gir god flex og gåkomfort, men totalt blir ikke stivheten så god som en skulle tro selv med plastspenne strammet, men de blir merkbsrt stivere med plastspennene strammet.

Scarpa T4, 75mm Binding. Dette er lave støvler i plast, og egentlig en telemarkstøvel. Den har "pin hull", det betyr at den går på telemarkbindingen din også. Den er kjempestiv sammenlignet med de to andre, det gjør at den føles litt anderledes å gå med enn skinnstøvler, men har definitivt en helt annen stivhet enn de andre, så det er en bra kjørestøvel. 

Alfa Skarvet, BC Binding, komfortabel men alt-alt for myk såle som gjør den ubrukelig til annet enn islagte vann. Stivere innleggsåle hjalp ikke, så denne bruker jeg ikke.

Crispi Stetind, BC Binding, komfortabel støvel som har god stivhet, natt og dag i forhold til Skarvet så denne går å kjøre med. Får gnagsår på hælen av den.

Crispi Svartisen, BC Binding, komfortabel støvel, men hakket under 75mm varianten på komfort. Blir stivere enn Stetind med plastspennene på. Brukt også til turskøyter, til det er den super. Får gnagsår på hælen.

Jeg får altså gnagsår av Svartisen BC, men definitivt ikke av 75mm varianten. Det ligger i en forskjell i høyden på hælen. BC støvelene generelt virker å være lavere bak, så hælen trykkes ned! Det er umulig å stamme støvlene nok til å hindre bevegelsen nedover. Jeg har derfor bygget opp hælpartiet 3-5 millimeter med noen gummibiter på 1mm tykkelse limt oppå hverandre på en måte som ikke lager bratt kant fremover. Dette kurerer problemet med gnagsår!

Med utstyret du har er det Svartisen og T4 som passer bindingen din. Selv med en superstiv støvel vil du ha en begrensning i bindingen. Før leverte Rottefella en samme variant med kabel bak. Ved å klemme tåjernet max ned strammer litt, men mer stabilitet får du ikke før du får kabel bak. Volie 3pin Cable passer i skruehullene, 3pins Traverse (med plater) også. Eventuelt kan du se om du får tak i et par brukte Rottefella Riva3, de har kabel, men kabelen må være der hele tiden. (Volie 3pin kan brukes uten kabel)

Et tips om du er i butikken og prøver skisko: Er det en trapp der prøv å gå ned den, de som er dårligst i trapper er stivest. Skisko skal føles god på foten,  men skal ikke nødvendigvis føles gode å gå med som en vanlig sko. Det bilr straks noe helt annet når de kommer på en ski, da er det et helt annet gåmønster hvor også bindingen spiller inn.

  • Liker 2
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 8.12.2017 den 11.01, Omnilite skrev:

Alfa Skarvet, BC Binding, komfortabel men alt-alt for myk såle som gjør den ubrukelig til annet enn islagte vann. Stivere innleggsåle hjalp ikke, så denne bruker jeg ikke.

 

HVA? Er det ikke gøy å la ansiktet stifte bekjentskap med snøen fordi skoen vrir seg ut forbi skien når du kjører? :D

  • Hehe 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
På 8. desember 2017 den 11.01, Omnilite skrev:

Jeg har visst 6par skisko:

Asolo Morgedal, 75mm Binding og gamle travere kjøpt sent på 80 tallet, brukt senest for en uke siden.

Crispi Svartisen, 75mm Binding. De desidert mest komfortable skoene jeg har vært borti. Har jeg fått gigantiske gnagsår av hvilken som helst av de andre støvlene mine inkludert rando, kan jeg sette på et vanlig plaster og gå neste dag med disse uten å merke noe som helst. Men sålen er litt myk, det gir god flex og gåkomfort, men totalt blir ikke stivheten så god som en skulle tro selv med plastspenne strammet, men de blir merkbsrt stivere med plastspennene strammet.

Scarpa T4, 75mm Binding. Dette er lave støvler i plast, og egentlig en telemarkstøvel. Den har "pin hull", det betyr at den går på telemarkbindingen din også. Den er kjempestiv sammenlignet med de to andre, det gjør at den føles litt anderledes å gå med enn skinnstøvler, men har definitivt en helt annen stivhet enn de andre, så det er en bra kjørestøvel.

Alfa Skarvet, BC Binding, komfortabel men alt-alt for myk såle som gjør den ubrukelig til annet enn islagte vann. Stivere innleggsåle hjalp ikke, så denne bruker jeg ikke.

Crispi Stetind, BC Binding, komfortabel støvel som har god stivhet, natt og dag i forhold til Skarvet så denne går å kjøre med. Får gnagsår på hælen av den.

Crispi Svartisen, BC Binding, komfortabel støvel, men hakket under 75mm varianten på komfort. Blir stivere enn Stetind med plastspennene på. Brukt også til turskøyter, til det er den super. Får gnagsår på hælen.

Jeg får altså gnagsår av Svartisen BC, men definitivt ikke av 75mm varianten. Det ligger i en forskjell i høyden på hælen. BC støvelene generelt virker å være lavere bak, så hælen trykkes ned! Det er umulig å stamme støvlene nok til å hindre bevegelsen nedover. Jeg har derfor bygget opp hælpartiet 3-5 millimeter med noen gummibiter på 1mm tykkelse limt oppå hverandre på en måte som ikke lager bratt kant fremover. Dette kurerer problemet med gnagsår!

Med utstyret du har er det Svartisen og T4 som passer bindingen din. Selv med en superstiv støvel vil du ha en begrensning i bindingen. Før leverte Rottefella en samme variant med kabel bak. Ved å klemme tåjernet max ned strammer litt, men mer stabilitet får du ikke før du får kabel bak. Volie 3pin Cable passer i skruehullene, 3pins Traverse (med plater) også. Eventuelt kan du se om du får tak i et par brukte Rottefella Riva3, de har kabel, men kabelen må være der hele tiden. (Volie 3pin kan brukes uten kabel)

Et tips om du er i butikken og prøver skisko: Er det en trapp der prøv å gå ned den, de som er dårligst i trapper er stivest. Skisko skal føles god på foten,  men skal ikke nødvendigvis føles gode å gå med som en vanlig sko. Det bilr straks noe helt annet når de kommer på en ski, da er det et helt annet gåmønster hvor også bindingen spiller inn.

Takk for eit veldig bra innlegg og takk for at du skreiv litt om bindinger også :)
Men endte på Fischer bcx 6 75mm som passet foten min veldig bra og er mye stivere enn dei skinn skoa eg var vandt med.

Godt hæl grep, behagelig å gå lengre turer med og ikke minst varme.. Føler eg har god kontakt med skia når eg kjører med dem..            (Veldig fornøgd med kjøpet.) :)

Kjøpte dem kortid etter eg skreiv dette innlegget etter eg snakket med ein sport butikk om hva dei tenkte om svartisen.. før noen rakk og svare på innlegget...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
På 9.12.2017 den 15.02, turthomas skrev:

Kjøpte svartisen bc i dag gleder meg til å få prøvd disse.

Disse ga meg fantastisk kontroll på skia. Gode å gå med men får desverre gnagsår. Skal prøve å bygge opp sålen slik det ble beskrevet her. Angrer litt på at jeg ikke gikk over til 75mm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, turthomas skrev:

Disse ga meg fantastisk kontroll på skia. Gode å gå med men får desverre gnagsår. Skal prøve å bygge opp sålen slik det ble beskrevet her. Angrer litt på at jeg ikke gikk over til 75mm

Føler du hælen glipper bak i skoen, og derfor du får gnagsår? Har en far som har alfa Quest Advance BC, og han beskriver det at hælen ikke sitter godt nok i støvelen og det ender alltid opp med ett saftig gnagsår selv etter korte turer. Har lært han å tape skikkelig nå da, og sier til han at han bør prøve å bygge opp hælen litt for å få mer press på foten men han har lagt de skoene litt for hat så ender opp med at han vegrer seg for å bli med på tur. Nå skal det vel også sies han går omtrent kun i tresko ellers så hælen har vel hud som en nyfødt.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde lignende problem med mine, men etter tips i en tråd her så fant jeg en løsning.

Kjøp en slik silikon hæl som bygger opp og bruk en gnagsår sokk. Dette fungerte meget bra i mitt tilfellet og de siste turene mine har jeg endelig ingen oppgnagete hæler å det er deilig.

https://www.apotek1.no/produkter/basisfot-gnagsaarsokk-blaa-str-m-2stk-885225p

660DE557-27ED-4B4A-A00B-38D9600BA0E9.jpeg.29fc1bdd9efb01617865e364c700e99a.jpeg

 

https://www.xxl.no/select-halkile-med-soft-center-spot/p/1112421_1_style?gclid=CjwKCAiA8vPUBRAyEiwA8F1oDOgCsHBLshOz30V6ccoHyXCPHHq7a1FNizHKTTh-ZcJvy5K1UUQqlxoCeBQQAvD_BwE&gclsrc=aw.ds&dclid=CPTZmPje1NkCFUG_GAodeTQN-Q

A0C3F146-B6CC-4E65-8EE0-C68C64B93EED.thumb.jpeg.63d2810825fca6fa2e8821191f478e05.jpeg

  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng

Den der hælen var ikke dum 👍

Men jeg har ikke like gode erfaringer med gnagsårsokken som deg. Sokken er akkurat det den høres ut som, en «gnagsårsokk» (en sokk som gir gnagsår). Den geleen mot huden gjør at all svetten ligger mellom sokken og huden, det føles ut som du har en våt frosk i skoen. Det gnikker og drar i huden, forsterker ett hvert gnagsår og det blir enda våtere mot huden. Får «badehud» på hælen. Med en linersokk innenfor gnagsårsokken blir det ikke bedre. Den første halvtimen, når det enda er tørt mellom sokken og foten fungerer det helt ok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sikkert litt individuelle forskjeller ja, sånn er det nok bare. Jeg kjøpte min gnagsår sokk hos bandasjist og det kan sikkert være litt forskjell på kvalitet? Hælkiler kommer også i litt forskjellige varianter så kan være lurt å vurdere litt der også. Tror nok det viktigste for meg var hælkilen, da kommer hælen litt høyere opp og det blir mindre «kjipping» da den ikke kan vandre like mye opp og ned.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er mine diy oppbyggninger. En bit antiskli-matte for at den skal ligge i ro og 3 stk 1mm gummimatte-biter (Biltema 60-240) klippet i litt forskjellig lengde fremover for ikke få en markert kant. Limt sammen med Liquisole gummilim. Tapen ble egentlig brukt for å holde bitene sammen mens limet størknet. Med 1mm matter hadde jeg mulighet til å prøve meg frem med tykkelsen på oppbygningen.

20180305_093852.thumb.jpg.0e1cff3c1d535d31a68ceba4a3e92472.jpg

Har lagt de under den originale sålen i Crispi Stetind. Før hadde jeg konsekvent gnagsår på 5'er størrelse på begge hæler etter under 1mil. Har nå gått flere 2mil+ turer uten antydning til noe som helst. Er normalt varm på beina så bruker noen syntetiske Craft langrennssokker som tørker fort. Brukte samme type sokk "før og etter".

Har vært å "klemt" på "hælbiten" på XXL flere ganger, men synes den virker litt myk. Siden det ikke er demping men for å stoppe bevegelse "nedover" har jeg brukt harde materialer. Om du "kjenner" oppbygningen når du går på barmark gjør ikke dette noe, når du får støvlene på skia merkes ikke dette.

Får du gnagsår på hælen av fjellskisko, kan du kjenne etter om fjellski-skoene luter for mye nedover bak ved å prøve følgende: Ta skoene på og stram snøringen på vanlig måte. Sett hælen mot bakken med 45°vinkel, press hælen mot bakken. Merker du en bevegelse nedover er det trolig denne bevegelsen som gir deg gnagsår. Du kan da prøve å få stoppet bevegelsen ved å bygge opp hælen inni skoen på en eller annen måte.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Mareng skrev:

Men jeg har ikke like gode erfaringer med gnagsårsokken som deg. Sokken er akkurat det den høres ut som, en «gnagsårsokk» (en sokk som gir gnagsår). Den geleen mot huden gjør at all svetten ligger mellom sokken og huden, det føles ut som du har en våt frosk i skoen. Det gnikker og drar i huden, forsterker ett hvert gnagsår og det blir enda våtere mot huden. Får «badehud» på hælen. Med en linersokk innenfor gnagsårsokken blir det ikke bedre. Den første halvtimen, når det enda er tørt mellom sokken og foten fungerer det helt ok.

Stort sett samme erfaring som deg med gnagsårsokken. Den er for tykk til å ha under, og beveger seg for mye når huden blir klam. Blir liggende i ei rukke bakpå hælen i tillegg til å lage badehud. Egentlig det samme med "Compeed" også, eg får den aldri til å sitte skikkelig der den skal, og ender opp i ei rukke bakpå hælen som gnager hull på det meste av hud. 

Tynn linersokk under en ullsokk, i kombinasjon med selvklebende "urgoderm" har funket fint for meg. Billig i innkjøp og kan klippes til akkurat så stor som eg vil ha beskyttelsen :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng
5 minutter siden, Jan Otto skrev:

Stort sett samme erfaring som deg med gnagsårsokken. Den er for tykk til å ha under, og beveger seg for mye når huden blir klam. Blir liggende i ei rukke bakpå hælen i tillegg til å lage badehud. Egentlig det samme med "Compeed" også, eg får den aldri til å sitte skikkelig der den skal, og ender opp i ei rukke bakpå hælen som gnager hull på det meste av hud. 

Tynn linersokk under en ullsokk, i kombinasjon med selvklebende "urgoderm" har funket fint for meg. Billig i innkjøp og kan klippes til akkurat så stor som eg vil ha beskyttelsen :) 

Hva er urgoderm? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tensoplast er samme sorten produkt som Urgoderm, altså selvheftende bandasje/tape. Finnes på mange apotek. Klem litt med hånden slik at tapen fester ordentlig, så sitter den bra og lenge. Har tensoplast på begge helene mine nå - plastret de torsdag forrige uke og det henger fortsatt på, selv etter 4 omganger i dusjen (skal på tur i kveld så gidder ikke rive tapen av...) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minute ago, Omnilite said:

"Snøgg" sportstape (kjøpt i 2-pak på XXL) synes jeg sitter dårlig. Så lenge jeg er knusktørr på beina sitter den, men blir den våt så løsner den.

Da burde du prøve de Dnt har, den er skikkelig seig og former seg utrolig fint og sitter som et skudd selv på fuktige deler av kroppen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, Mareng skrev:

Du måtte sikker google det 😝 :lol: 

Henger det bedre enn sportsteip?

 

38 minutter siden, whistler skrev:

Klarte ikke å la være å google det. Ser ut som sportstape for meg, men det kan sikkert @Jan Otto si mer om ;-)

 

Synes det er endel forskjell på sportstape, har kjøpt noen billige ruller på XXL. Og de løsner med en gang huden blir klam. Litt dyrere tape holder bedre, og gjerne like godt som urgoderm. Men Urgoderm/bandasjeplasteret er litt tynnere, og mer formbart. I tillegg puster det og har større bredde så det kan formklippes. Mener rullen eg har er mellom 10 og 15 cm høy (hvit og grønn pappeske kjøpt på apotek) :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.