Gå til innhold
  • Bli medlem

Impregering av lærsko m/ GTX ( Alfa Bever pro )


Bendikb

Anbefalte innlegg

Hei Fjellfolk!

Kjøpte tidligere et par Alfa Jerv, som ble byttet inn ut med Alfa Bever pro. 

Ønsker å ha disse skoene så lenge som mulig, derfor spør jeg om råd ang behandling og vedlikehold. 
Har lest endel på forumet og Alfa sine sider, og det er veldig forskjellig hva folk mener er best. 

Jeg dro på XXl, og han anbefalte meg en boks med Granger's Beewax som jeg kjøpte.
Jeg har også lest flere steder på dette forumet at Beewax er tingen. 

Men Alfa og andre på forumet, anbefaler å pusse med f,eks Kiwi voks, og spraye over med en vannbasert impregnering. 
Alfa anbefalte også ikke noen form for varmebehandling, da dette kan tørke ut læret. 

De trådene jeg har lest her på forumet var en del år gamle, så tenkte å spørre på nytt.

 

Hva er deres erfaringer? 

 

Mvh
Bendik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har samme skoene selv, og jeg bruker Snow Seal voks til skikkelig prepping/vedlikehold av skoene.

https://www.magasinet.no/bees-wax-bivoks-impregnering-til-laerstovler?nosto=frontpage-nosto-2

Da setter jeg skoene inn med voks  å bruker hårføner til å varme opp voksen slik at voksen trekker inn i læret. Gjør dette til skoen er mettet, tørker av overflødig voks med en gammel sokk også pusser jeg de godt med børste etterpå. Etter normalt bruk, pusser jeg skoene med kiwi brun skopuss. På lengre turer har jeg med meg https://www.xxl.no/nikwax-wp-wax-leather-100ml-larimpregnering/p/1065619_1_style Denne holder ikke i lengden, men grei å smøre inn skoene med om de blir tørr og trekker litt vann! En runde med disse på kvelden tar av mye for membranen som ligger under. 

Det finnes mange måter å pusse sko på, men god gammel "forcen" stil har vist seg å fungere veldig godt for min del. Ta vare på skoene dine, å du har de lenge :-) 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville holdt meg til det Alfa mener er den beste måten å vedlikeholde støvlene - det er tross alt de som har laget dem, og de har holdt på i 80 år. Det er forskjell på vedlikehold av støvler/sko i fullnarvet lær og nubuk, og sko med Gore-Tex krever andre produkter enn rene lærstøvler.
Her er en ganske god oppskrift på vedlikehold av fullnarvet lær (som Bever er laget av): https://alfa.no/kundesenter/vedlikehold/vedlikehold-av-fullnarv

Jeg noterte meg spesielt dette: "Har støvelen GORE-TEX® vanntett teknologi er det viktig å benytte en impregnering som er beregnet på denne type materiale. Bruk ikke vedlikeholdsprodukter som inneholder mye fett på lærstøvler i fullnarv. Fett reduserer pusteevnen i læret og kan føre til at føttene blir klamme. "

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Bjørn J skrev:

 

Jeg noterte meg spesielt dette: "Har støvelen GORE-TEX® vanntett teknologi er det viktig å benytte en impregnering som er beregnet på denne type materiale. Bruk ikke vedlikeholdsprodukter som inneholder mye fett på lærstøvler i fullnarv. Fett reduserer pusteevnen i læret og kan føre til at føttene blir klamme. "

Dersom du  leser  deklarasjonen  til  Bee Wax  vil  du  se  at  dette  ikke  er  fett ,men Bee wax .   Har  brukt  denne  impregnering  på  min  Alfa Hjerkinn  noen  år  nå og  det fungerer  helt  fint  . Det  har  fungert  å  så  fint  at  støvlene  har  holdt  seg  tørr  i  en  hel  uke  med myrlendt  terreng  8-10 timer bruk    hver  dag uten  å  måtte  reimpregnere. Bruker samme  oppskriften  med  hårføner  osv   og tørker  av  overskytende  wax .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Bjørn J skrev:

Jeg ville holdt meg til det Alfa mener er den beste måten å vedlikeholde støvlene - det er tross alt de som har laget dem, og de har holdt på i 80 år. Det er forskjell på vedlikehold av støvler/sko i fullnarvet lær og nubuk, og sko med Gore-Tex krever andre produkter enn rene lærstøvler.
Her er en ganske god oppskrift på vedlikehold av fullnarvet lær (som Bever er laget av): https://alfa.no/kundesenter/vedlikehold/vedlikehold-av-fullnarv

Jeg noterte meg spesielt dette: "Har støvelen GORE-TEX® vanntett teknologi er det viktig å benytte en impregnering som er beregnet på denne type materiale. Bruk ikke vedlikeholdsprodukter som inneholder mye fett på lærstøvler i fullnarv. Fett reduserer pusteevnen i læret og kan føre til at føttene blir klamme. "

De sier at støvlene skal tørke i romtemperatur.

Alfa støvler har goretexmembran og -fór, utenom militærstøvlene. Er de veldig våte eller veldig svett bruker de dagesvis, eller enda mer, på å tørke fullstendig innvendig. (Litt småfuktige støvler går bra). Det som skjer da er at de råtner og stinker grusomt, spesielt når de blir våte/fuktige igjen, fordi de tørket for sakte.

Så uansett hva man gjør med tørking blir det feil...

Endret av Mareng
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Bjørn J skrev:

J Bruk ikke vedlikeholdsprodukter som inneholder mye fett på lærstøvler i fullnarv. Fett reduserer pusteevnen i læret og kan føre til at føttene blir klamme. "

Dette er vel noe av det "dummeste" jeg leser i moderne tid :-P Akkurat som at slike sko puster noe av betydning :angel: Klam blir du på bena samma F... 

Etter en lang dag i fjellet setter jeg skoene fra meg med avispapir i. Etter en times tid kjører jeg de i skotørker med "kald" luft til de er tørre... Dette funger helt utmerket. På tur er det bare avispapir som gjelder, for å trekke ut så mye fukt som mulig :-) 

  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, tshansen skrev:

Dette er vel noe av det "dummeste" jeg leser i moderne tid :-P Akkurat som at slike sko puster noe av betydning :angel: Klam blir du på bena samma F... 

Etter en lang dag i fjellet setter jeg skoene fra meg med avispapir i. Etter en times tid kjører jeg de i skotørker med "kald" luft til de er tørre... Dette funger helt utmerket. På tur er det bare avispapir som gjelder, for å trekke ut så mye fukt som mulig :-) 

Jeg mener fett også kan gjøre skinnet for mykt, derfor bør man bruke voks. TROR jeg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, tshansen skrev:

Dette er vel noe av det "dummeste" jeg leser i moderne tid :-P Akkurat som at slike sko puster noe av betydning :angel: Klam blir du på bena samma F... 

Etter en lang dag i fjellet setter jeg skoene fra meg med avispapir i. Etter en times tid kjører jeg de i skotørker med "kald" luft til de er tørre... Dette funger helt utmerket. På tur er det bare avispapir som gjelder, for å trekke ut så mye fukt som mulig :-) 

Her er hva som står om Sno Seal voksen:

"Sno-Seal Original Beeswax/Bivoks impregnering beskytter mot regn, sol, snø og salt. Sno-Seal passer også bra for vokset bomull og sømmer! Bivoksen stivner til solid voks, som blir sittende på overflaten og varer enda lengre. Vanlige voks, impregnering og oljer tetter porene i skoen, det gjør ikke bivoksen. Bivoks vil holde deg både tørr, varm og lett!".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutes ago, tshansen said:

Dette er vel noe av det "dummeste" jeg leser i moderne tid :-P Akkurat som at slike sko puster noe av betydning :angel: Klam blir du på bena samma F... 

 

Tja, du får ta kontakt med Alfa og fortelle at du vet mye bedre enn dem hvordan skoene deres skal vedlikeholdes :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Bjørn J skrev:

Tja, du får ta kontakt med Alfa og fortelle at du vet mye bedre enn dem hvordan skoene deres skal vedlikeholdes :)

Ingen grunn til å ta kontakt med Alfa, men de må nesten heilgardere seg for alle eventualiteter. Litt som "bruksanvisningen" på paracetamol :angel: Å bekymre seg for å bruke fett på skoene, for at dette vil gjøre at skoen puster mindre.... Ja da er vi inne på sykelige marginer som jeg nekter å tro er målbart. Men, for ikke å spore helt av.... Så legger hvertfall jeg ballen død der :-P  Ikke meningen å tråkke noen på tærne :-o 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

All voks og fett endrer overflatestrukturen på nubuck. Vil en beholde "luggen" så må en styre unna. Vil en først og fremst ha det vanntett så er det bare å kjøre på.

Både Grangers G-wax og Sno-seal er blendinger av bivoks og en, eller annen, variant av fett. Jeg har god erfaring med begge to, men holder en knapp på Grangers. Den virker litt hardere, og jeg tror derfor at den har størst andel bivoks.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle svar! 

Ser det er delte meninger her fortsatt, så kanskje bra jeg opprettet en ny tråd om emne.. :angel:

Tror jeg skal følge metoden som @tshansen beskrev, virker som flere gjør dette med godt resultat :) 

Går du over med Kiwi skopuss etter du har impregnert med beewax? Eller bare etter daglig bruk for å opprettholde "shinen" ? 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Bendik Kolding Bendiksen skrev:

Takk for alle svar! 

Ser det er delte meninger her fortsatt, så kanskje bra jeg opprettet en ny tråd om emne.. :angel:

Tror jeg skal følge metoden som @tshansen beskrev, virker som flere gjør dette med godt resultat :) 

Går du over med Kiwi skopuss etter du har impregnert med beewax? Eller bare etter daglig bruk for å opprettholde "shinen" ? 

 

Nei, når jeg har preppet skoen med beewax pusser jeg ikke md skokrem. Dette gjør jeg bare når skoen begynner å bli "slitt" etter noen turer. Da finpusser jeg og opprettholder med brun skokrem (må ikke være kiwi) Dette fungerer veldig bra både på Bever skoene mine, og m77 skoene mine :-)  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, tshansen skrev:

Nei, når jeg har preppet skoen med beewax pusser jeg ikke md skokrem. Dette gjør jeg bare når skoen begynner å bli "slitt" etter noen turer. Da finpusser jeg og opprettholder med brun skokrem (må ikke være kiwi) Dette fungerer veldig bra både på Bever skoene mine, og m77 skoene mine :-)  

Ok :) Hvor ofte bruker du beeewax? Forstår at dette varierer avhengig av hvor ofte man bruker skoene, men jeg tenker at det er naturlig å impregnere de med beewax før turer, og opprettholde de med skokrem og beewax en gang i ny og ne når det trengs til hverdag. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har som regel alltid kjørt på med en form for sko/lær fett på mine bever støvler når de begynner å bli tørre og stygge i skinnet. utover det så bruker jeg svart skokrem jevnt å trutt. dette synes jeg funker bra for både marsjstøvler og goretex støvler med fullnarv skinn! tror at så lenge men holder læret smidigt og pent å ikke lar det tørke ut så spiller det ikke ikke så stor rolle hvilken metode man bruker.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.