Gå til innhold
  • Bli medlem

Funker det utstyret jeg har til vintertur?


Mikkel96

Anbefalte innlegg

Annonse

Hei @Mikkel96.. Fjellheimen vår er et fantastisk sted å være både sommer og vinter. Og når hvite vidder ligger der innbydende badet i sol fra skyfri himmel kan vi vanskelig se for oss et vakrere sted å være. Men den norske fjellheimen kan også være nådeløs, ja til og med ta liv. Det er viktig å ha respekt for elementene, og ha riktig utstyr og kunnskap.

Ut fra spørsmålet ditt tolker jeg det til at du ikke har mye egenerfaring med vintertur i fjellet. Derfor ville jeg rådet deg til å starte i terreng som ikke er så eksponert. Bygg erfaring under trygge forhold med muligheter for rask retrett om ting utvikler seg i feil retning. Etter som erfaringen kommer finner du den rette tryggheten til å ta de turene du drømmer om. 

Uansett om det er sommer eller vinter så er det bare du selv som kan sørge for din egen sikkerhet. Riktig utstyr og kunnskap om bruken og så bygg erfaring, som du bare får ved å dra på tur. Start under trygge forhold om du drar på tur alene, eller bli med andre erfarne turfolk i begynnelsen.

  • Liker 7
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støtter meg til begge kloke råd gitt her allerede! Jeg også begynte i det små med vinterturer, kort avstand fra bil/folk men allikevel nok til å gi fine opplevelser men ikke minst masse erfaringer! Det var utrolig mye å justere på i løpet av de første enkle vinterturene mine :)

Kome deg ut med det du har og prøv deg frem i trygge forhold og områder, god tur!

Tipper du kommer til å returnere med mange flere spørsmål her etter din første tur ;)

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv et Bergans Compact Light (3-sesongs) og dette tåler en hel del vind. Har sovet godt i det på et par fjelltopper i stiv kuling, blir dog litt snøføyk under duken som ikke tetter helt ned til bakken. Påstår på ingen måte at det er et fullgodt vintertelt med Bergans ser ut til å lage relativt solide telt. 

Som flere her nevner kan det være greit å teste ut under tregrensa i første omgang, det blir gjerne en del lunere og vil oppleves tryggere når man ikke føler seg sikker på hva utstyret tåler. God tur ! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som det er sagt både to og tre ganger tidligere i tråden allerede så vil jeg oppfordre deg til og komme deg ut på tur i vinterfjellet, samtidig må jeg også gjenta det som også blir sagt om varsomhet i vinterfjellet. Har du ikke god erfaring i vintertelting/vintertur så vil jeg ikke råde deg til og gå langt fra de oppkjørte løypene, og hvertfall ikke om du er helt alene. Start i det små og ta turer i oppkjørte løyper, og velg deg en leirplass som kanskje ligger litt skjerma så du får villmarksfølelsen likevel. Bygg på turene dine etterhvert som du får prøvd deg litt og får mer erfaring. En skal selvfølgelig ikke gå rundt og være redd for å gå i fjellet, men en skal ha respekt for at vær og føre brått kan forandre seg og da må en kunne være i stand til og takle det været en møter, både på kunnskapsnivå og utstyrsfronten. Teltet ditt i seg selv er sikkert ok for lettere vinterturer det, skia dine også så lenge du ikke skal labbe lange strekk i dyp snø eller gå noe vesentlig på skare/isføre.

Om du ikke er hundre prosent trygg på hvordan du ordner deg ly eller navigerer deg tilbake om du er utenfor løypenett og været plutselig tar fra deg all sikt og vinden gjør det vanskelig sette opp telt alene så er mitt råd at du ikke legger ut på tur utenfor løypenettet alene.

Finn deg et utfartspunkt med et merka/oppkjørt løypenett og ta deg turer derfra og sett leir for natta i umiddelbar nærhet av sporet, øv deg på og grave enkle snøhuler og nødgroper og ha med deg fjellduk og test ut dette i rolige forhold. Alle kan bedrive friluftsliv midtvinters, men kulda setter litt andre krav til gjennomførelsen.

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Det har kommet mange gode råd ovenfor, både i forhold til mulighet for å bruke utstyret du alt har, samt enda viktigere, hensynet til egen sikkerhet. Du skriver ikke om tidligere erfaring med overnattingsturer i telt, men i fall du ikke har ligget ute på vinteren før ville jeg anbefalt å lese opp på, eller bli med noen som kan, alle de små tingene som utgjør en forskjell fra sommercamping. Skal ikke mye til for at turen blir mye bedre, eller verre, alt ettersom. Trening, om enn bare en natt i naboskogen, er kun positivt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.