Gå til innhold
  • Bli medlem

Deaktivering av barnesikring på drivstofflasker


Memento mori

Anbefalte innlegg

806CC445-1F69-46EF-B5B1-B77857A4E539.thumb.jpeg.0bf1dc0a596ba710f4f3cf8449f92059.jpeg

Barnesikre korker er vel å bra, men det er vel meninga at en voksen mann skal greie å få de opp selv? Når det er kaldt, er mange av disse helt håpløse. Har funnet noen MSR korker som er uten barnesikring, men vanskelig å finne selv på nettet. Tror de er ute av produksjon. 

Har noen funnet et bra triks på å deaktivere barnesikringen på disse korkene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Godt å se at det er flere som ikke har bruk for barnesikre korker.   På den annen side er det nok noen på forumet som gjerne vil ha barnesikre korker, så kanskje det bytte går an. Du klarer deg med en kork for lite for pumpa står jo i ei flaske. :-)

Bare pass på å ikke få produsentene til å lage barnesikre kokeapparater, slike som ikke blir varme :oops:

 

dsk

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foruren Soto Muka flasker og korker, passer alle flasker og korker fra produsenter som Primus, Optimus, Trangia, MSR, SIGG, ++ om hverandre? (Diameter, dim på gjenger, dybde på gjenget parti i flaskehals.)

Hvilke flasker&korker passer evt sammen og hvilke gjør ikke det?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det vel ingen absolutt fasit, historisk startet SIGG med slike gjenger, MSR, Optimus, Primus og Trangia har fulgt etter og så vidt jeg har fått med meg så er kinaflaskene like, drikkeflasker derimot kan ha andre standarder som er såpass like at de kan skade lokket når det blir skrudd i feil flaske. Coleman og Soto har sine egne standarder. Når det gjelder toppen av flaska er det igjen noe ulikt, enkelte er flate, andre avrundet, og nye MSR-pumper passer ikke på alle gamle flasker.  MSR startet med å bruke SIGG men begynt med sine egne etter uhell med SIGG hvor gjengene er en fastpresset ring i tappen av flasketuten, MSR har tykker gods i toppen, og gjenger i selve flaskematerialet. Min eldste Siggflaske er fra 80-tallet bulkete, og rund i bunnen , men like tett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjengene er ofte de samme, men tuten på flaska kan være sv litt ymse diameter. Jeg satt på en slik MSR barnesikker kork på en optimus-flaske en gang, med det resultat at jeg ikke fikk skrudd av korken (den måtte sages av..).

Er jo slik at kragen/pakningen på msr-pumper ikke tetter skikkelig på feks optimus-flasker. Jeg bruker nå kun orginale flasker til brennerene mine, koster ikke så mye i forhold til teltbrann/pulken full av fuel..

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, Sig Man skrev:

Jeg bruker nå kun orginale flasker til brennerene mine

Primuser som er med på tur, gjør jeg som @Sig Man og bruker MSR flasker på MSR Pumper, og Primus flasker på Primus pumper. Hjemme hvor jeg leiker meg litt, bruker jeg det som fysisk passer 100%, det vil si at det må gå lett å skru på, samt at pakningen må passe. Optimus, primus og Trangia x2 ser så langt ut til å være helt likt av de jeg har testet så langt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig bra innspill @Sig Man. 👍

For min del handler det litt om å være klar over hva som går eller ikke. Har f.eks. eldre Nova brenner i Trangia settet, med Optimus pumpe i Trangia merket flaske, et par MSR brennere og MSR flasker  (med barnesikring), et par eldre SIG flasker osv.

De gangene jeg ikke vil ha med plastflasker med bensin og benytter "harde" flasker i stedet så er det fristende å bare flytte om pumpe og kork i stedet for å helle over på flaska hvor pumpa står.

Hva med BRS flaskene linket til lenger oppe? passer disse MSR/Optimus/Primus pumper, eller  bør de brukes som rene transportflasker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Ett tips ang. MSR pumper er å skifte ut den røde duraseal pakningen med en vanlig o-ring som sitter på flaskekorkene. Jeg har gjort det på mine pumper da flaskesortimentet er av ulike fabrikat. Har funket fint i mange år. Både optimus og primus flasker funker dårlig med msr duraseal pakningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, grensejegeren skrev:

Ett tips ang. MSR pumper er å skifte ut den røde duraseal pakningen med en vanlig o-ring som sitter på flaskekorkene. Jeg har gjort det på mine pumper da flaskesortimentet er av ulike fabrikat. Har funket fint i mange år. Både optimus og primus flasker funker dårlig med msr duraseal pakningen.

Jeg har to pumper, den gamle grå og den nyere røde.

Den gamle har en o-ring som tetter mot flasken, den nye har en stor rød gummiring/-pakning som ligger mellom flasken og pumpen. Mener du at denne kan helt trygt byttes med en o-ring, uten risiko?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, Mareng said:

Jeg har to pumper, den gamle grå og den nyere røde.

Den gamle har en o-ring som tetter mot flasken, den nye har en stor rød gummiring/-pakning som ligger mellom flasken og pumpen. Mener du at denne kan helt trygt byttes med en o-ring, uten risiko?

Det er iallefall det jeg har gjort, nettopp for å kunne bruke en liten 0.3L Optimus flaske jeg har. Med o-ringen så går pumpa på alle flasker. Om det er uten risiko? tja. Gjøres på eget ansvar - for meg har det fungert fint i mange år. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
  • 4 uker senere...
  • 7 måneder senere...
Bombadil skrev (4 minutter siden):

Sånn angående deaktivering av barne sikre korker til primus fuel flasker. Kom man tel no konsesus om hvordan?

 

 🤬

 

Memento mori skrev (På 6.12.2017 den 17.16):

806CC445-1F69-46EF-B5B1-B77857A4E539.thumb.jpeg.0bf1dc0a596ba710f4f3cf8449f92059.jpeg

Barnesikre korker er vel å bra, men det er vel meninga at en voksen mann skal greie å få de opp selv? Når det er kaldt, er mange av disse helt håpløse. Har funnet noen MSR korker som er uten barnesikring, men vanskelig å finne selv på nettet. Tror de er ute av produksjon. 

Har noen funnet et bra triks på å deaktivere barnesikringen på disse korkene?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De mørkegrønne Primus flaskene som selges på Outnorth og Addnature har ikke barnesikring (de har heller ikke hull i korken for helling).

Hver gang jeg skrur opp/igjen en flaske med barnesikring, lurer jeg på om den kommer til å gå i stykker eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.