Gå til innhold
  • Bli medlem

Turdagboka


steingrd

Anbefalte innlegg

Annonse

Takk for fin idé. Jeg har i grunnen tenkt flere ganger at jeg burde notert underveis, særlig om sommeren da jeg gjerne blir hengende en del etter i blogginga. Det kan sikkert være bra å "måtte" gjøre litt refleksjoner underveis, også? Jeg skriver altså ikke dagbok i dag, men skjønner at jeg burde begynne med det. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skriver heller ikke turbok underveis, men savner desto oftere notater når jeg skal prøve meg på en turrapport. 

Jeg har i grunnen vært noe søkende i forhold til å gjøre dette, helt elektronisk, men aldri egentlig funnet en løsning som jeg har likt. Papir er nok best. Når jeg kommer i camp så har jeg ofte ikke tid til det. Eller prioriterer fiske eller bål eller kanskje mørket faller på.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg er på tur her til lands, pleier jeg ikke å skrive turdagbok underveis, men når jeg er på langturene mine så pleier jeg alltid å sette av en tid om kvelden til å gjøre dette. Ikke bare blir dette da en måte å huske på ting for senere, men det blir også en del av å reflektere hva jeg har opplevd og sett i løpet av dagen der og da.

Jeg prøver som regel å skrive ned ting jeg følte i løpet av dagen og hva jeg føler i etterkant, og spesielt ting jeg vet jeg ikke har 'fanget' med kameraet (siden jeg tar for mange bilder). Navn på hvem jeg møter prøver jeg også å holde styr på her. Noen ganger går det i stikkordsform, andre ganger litt større avhandlinger. Nyttige observasjoner som andre kan ha bruk for hender det og jeg skriver ned. 

Største problemet er at jeg skriver som en gris og at skriften bare blir verre og verre etterhvert som jeg blir slitnere av å skrive. Så noen ganger er ikke det jeg har skrevet så veldig gjenkjennelig når jeg leser det etter å ha kommet hjem, selv om det er min egen håndskrift. Jeg skriver for hånd i en liten notisbok.

  • Liker 2
  • Hehe 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv bruker jeg kamera som huskeliste underveis. Tar så mye bilder at jeg klarer å huske igjen turene jeg har gått via bildene jeg tar. Men å skrive i en bok er ingen dum ide, og kanskje enda mer nostalgi rundt om mange år. Når kanskje småen vil ta opp igjen turene vi har gått når han var liten :-) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker liten notisblokk på de fleste turer og skriver i stikkordsform underveis. I kveldinga enten det er i leir eller hjemme fyller jeg på stikkordene mens inntrykk ennå er ferske.

Til turer over flere dager i ukjent terreng bruker jeg å printe ut kart i A4 fra "Lommekjent" for dagens etappe og bruker baksiden til mer detaljert og fyldige notater. På kvelden leser jeg igjennom og gjenopplever dagens etappe og omformulerer og etterfyller om det er noe jeg kommer på.

Jeg tar sjelden bilder, men tar mye video og dette er også med på å friske opp hukommelsen når jeg kommer hjem.

Vel hjemme og når jeg har litt egentid koser jeg meg med å renskrive fra notatene og redigere video. Begge deler bruker jeg mye tid på og jeg har stor glede av de timene.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sliter litt med dette, her blir det meste lagret i hode...... Dette gjelder også bilder. 

På 10 dagersturen Nordmarka rundt i 2011, har jeg ingen notater, 5 bilder innenfra teltet og GPS-sporet. 

Hadde tenkt å bruke denne turen til julekalenderinnlegget, men det var ikke mye å starte på. Men det var en flott tur🤣

353DA520-BFCF-4B4E-8EB5-85CE33E9A067.thumb.jpeg.7c26dc912f2f2b529022693a28525182.jpeg

Legger ved det beste bilde fra turen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.