Gå til innhold
  • Bli medlem

Absiko Shape 3 vs Lofoten SL Camp 3 vs Reinsfjell SL 3


Astri E

Anbefalte innlegg

Hei!

Skal kjøpe mitt første telt, og ser etter et allsidig og lett telt med god plass for 2 personer (gjerne høyt og behagelig under taket). Kommer ikke til å telte på vinteren, men har likevel lyst på et telt som tåler litt — ser for meg å ha det lenge, samtidig som det er deilig med et bekymringsfritt telt mtp underlag og rufsete vær. Har sett litt på Lofoten SL camp og Reinsfjell SL fra Helsport, men synes de ser litt puslete ut på bilder. Abisko Shape 3 virker litt mer solid, men er usikker på romfølelsen ift de to andre.

Noen som har erfaringer med disse teltene, eller har forslag til andre telt? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du kommer til å få like mange forskjellige forslag som du får svar :)

Mitt tips: Exped Orion 2 Extrem fordi det er få telt som git så stor romfølelse i den vektklassen. 125 cm takhøyde, rette vegger, to innganger og to fortelt gjør det til et av de mest komfortable fjellteltene. Robust og solid så det holder!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Abisko shape 3:

- Veldig lav vekt i forhold til størrelsen!

- Lite pakkvolum!

- Kjempemessige luftemuligheter. At ikke flere telt har ventil øvert i døren i tillegg til de to store høye og mulighet for å rulle opp begge sider av ytterteltet er litt merkelig. For det fungerer svært bra.

- Passelig for 2 voksne.

- Fint å henge opp våte skallklær til drypptørk i yttertelt (Se bilde).

- Ikke kjempestort, men stort nok? Det kommer vel an på hva folk trives med, hvor høy man er, og hva man er vant med?

- Står kjempebra i vind.

 

IMG_0018.JPG

IMG_0020.JPG

IMG_0021.JPG

IMG_0038.JPG

IMG_0044.JPG

IMG_0046.JPG

IMG_0340.JPG

IMG_0343.JPG

IMG_0372.JPG

IMG_0952.JPG

IMG_0959.JPG

IMG_0963.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tittar man på tillverkarens mått så är Fjällrävens Abisko Shape och Helsport Lofoten SL spelar det ingen roll vilken av dem du väljer. Båda är tunneltält.

Reinsfjell är ett kupoltält. Om du inte måste ha lättast varianten varför inte titta på Helsports outlet där det ligger ett Reinsfjell till väldigt bra pris. Visserligen ett tungt tält jämfört med dem du angett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare et råd, skal du bare ha et telt, så ikke kjøp et SL -Super light telt. Der er det flere kompromiss enn på et feks Helsport Pro telt. Velger du et såkalt Selvstående telt, har du mulighet til å ikke bruke barduner ved fint vær/ svaberg, pluss at det er enkelt å tørke inne i feks stua.

Ellers velg et tunelltelt, og ikke heng deg for mye opp i vekt. 

Ellers er finn et bra sted å kjøpe telt i disse tider. Var akkurat et Hilleberg Nallo 2 GT for 5000kr brukt et par ganger til salgs. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg valgte Abisko shape over Nallo av flere grunner:

- Abisko shape har mindre pakkvolum, pga sammensetningen av duktykkelse i teltet. Tykkere duk langs kanten, tynnere i resten av teltet.

- Abisko shape har bedre lufting. Den lave ventilen i Nallo passer ikke til bruk om vinteren. På Abisko shape kan du rulle opp ytterteltet i begge ender og få enestående lufting på varme dager. Abisko skape har også ventil oppe i døren på ytterteltet.

- Abisko shape veier mindre

- Abisko shape har en tykkere midtstang.

Eller så er teltene veldig like i styrke og størrelse.

Endret av Mareng
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har to favoritter blant teltprodusentene, det er Hilleberg og Helsport. Disse lager telt helt i verdenstoppen. Helsport har en "legendarisk" kundeservice, det ser jeg på som en fordel. Får du problemer kan du bare ringe dem. Jeg har selv snakket med dem om en modifikasjon på et av teltene, jeg fikk gode råd og ikke kostet modifikasjonen noe heller.Må du få utført reparasjoner kan du bare snakke med jentene på systua. Helsport har en filosofi om at telt er en investering for mange år framover. Det eldste Helsport teltet jeg har , ble i sommer 49 år.  Hvis vekt er viktig for deg kan du, til tross for hva enkelte her måtte mene,  satse på Superlight serien til Helsport. Det er det jeg bruker oftest på Hardangervidda. Jeg drar heller ikke på tur om vinteren. PÅ outlet siden til Helsport er det nå masse tilbud. Her har jeg kjøpt to telt og fire ryggsekker. Helsport har også nå kommet med en nye serie med dun poser. 

Telt3.thumb.JPG.f450a8647ec2c84e9943e8b94da786d7.JPG

  • Liker 2
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Astri Eiterstraum said:

Hei!

Skal kjøpe mitt første telt, og ser etter et allsidig og lett telt med god plass for 2 personer (gjerne høyt og behagelig under taket). Kommer ikke til å telte på vinteren, men har likevel lyst på et telt som tåler litt — ser for meg å ha det lenge, samtidig som det er deilig med et bekymringsfritt telt mtp underlag og rufsete vær. Har sett litt på Lofoten SL camp og Reinsfjell SL fra Helsport, men synes de ser litt puslete ut på bilder. Abisko Shape 3 virker litt mer solid, men er usikker på romfølelsen ift de to andre.

Noen som har erfaringer med disse teltene, eller har forslag til andre telt? :)

Konstruksjonen av Reinsfjell er en blanding av kuppel- og tunneltelt (akkurat som Exped Orion), og det gir bedre romfølelse enn tunneltelt. De teltene som gir meg klaustrofobiske følelser er tunneltelt som skrår bakover (blir lavere og lavere). Jeg har hatt et par slike, aldri mer. Lofoten SL Camp er 105cm høyt helt i front av innerteltet, men blir fort lavere lenger inn i teltet. Og Abisko Shape er bare 95 cm på det høyeste helt i front. Skal du ha tunneltelt med god plass er det de med rette gavlvegger og to innganger som gjelder, f.eks. Hilleberg Kaitum eller Keron. Forresten vil du sette stor pris på to fortelt og to innganger enten du er alene eller sammen med noen på tur.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har forrige model av abisko skape 3. Gikk i år til innkjøp av reinsfjell 3 pro pga at jeg syns fjellreven teltet hadde før lav innvendig høyde. Jeg på på 183 kan ikke sitte i fjellreven teltet, tror det er 90 eller 95cm høyt. Tremanns modellen av reinsfjell er et pallass i forhold, eneste kjipe er at forteltene på reinsfjell er ganske mye mindre enn på skisko håpe (forrige modell). Men på langtur og litt dårlig vær er jeg ikke i tvil om at jeg kommer til å velge reinsfjell hver gang

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regner med du vil få mange forskjellige svar men litt om min erfaring med Helsport Reinsfjell pro  :D Jeg startet selv med et billigtelt Bergans Trysil 3 som har opplevd mest sommervær men og vått vestlandsvær høsten som gikk over til minus om natten. Det gikk fint det og med godt underlag og sovepose. Så oppgraderte jeg til et Helsport Reinsfjell pro 3 for få mer takhøyde og mer plass (romfølelse) . Teltet er veldig romslig, kjapt sette opp og fordel med selvstående der grunn er vanskelig og lufting er god. Vekten er ok men nå i dag kunne jeg tenkt meg et SL og til lengre turer . Så mitt råd er : skal du gå langt så vurder et Reinsfjell SL det er solid nok til kun sommerbruk lest om mange som har testet de hardt . Og tenk på om skal gå for 3 hvis har tenkt å ha litt bredde på underlag når er 2 personer. Derfor gikk jeg for 3 så kan ha brede underlag. Exped Orion er et kjempetelt det og ser ut til jeg vurderte det og men pga Helsport sin kundeservice så vart det Reinsfjell :D Mye tenke på og mange meninger men litt plass og takhøyde er veldig kjekt + såklart lettest mulig og lite pakkvolum. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, tklami skrev:

Jeg har forrige model av abisko skape 3. Gikk i år til innkjøp av reinsfjell 3 pro pga at jeg syns fjellreven teltet hadde før lav innvendig høyde. Jeg på på 183 kan ikke sitte i fjellreven teltet, tror det er 90 eller 95cm høyt. Tremanns modellen av reinsfjell er et pallass i forhold, eneste kjipe er at forteltene på reinsfjell er ganske mye mindre enn på skisko håpe (forrige modell). Men på langtur og litt dårlig vær er jeg ikke i tvil om at jeg kommer til å velge reinsfjell hver gang

I forhold til den gamle Abisko Lightweight er Abisko Shape 3 100 cm høyt i innertelt på det høyeste, 110 i yttertelt og mye lettere. Mitt veier 2,7 kg ferdig pakket med rephylse og repkit (uten de 3 ekstra stangleddene). 

I dårlig vær synes jeg stort fortelt er veldig greit, å ha. Spesielt en tørkesnor til å henge opp våte skallklær, og plass til å ta av seg alt det våte før man går inn i innerteltet. (Og til arbeidsgrop om vinter såklart). Men jeg har bare brukt det som solo-telt i barmarksesong, har vi vert flere voksne har det vært med kuldegrop i forteltet, og da får man jo automatisk mye bedre plass. Med flere voksne på barmark ser jeg jo fordelen med to fortelt.

Endret av Mareng
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, mye bra svar, og enda mer å tenke på!

Og takk for bildene av Shape 3 @Mareng - høres og ser ut som et praktisk og fint telt! Står vel mellom dét og Exped Orion 2, som virker virker ekstremt komfortabelt om man skal oppholde seg litt lengre i teltet. Kan godt kjenne meg igjen i det @Bjørn J sier om klaustrofobiske tunneltelt. Men igjen så er jeg 165 høy, så alle telt er vel egentlig ok i høyden. Abisko Dome 2 virker forresten også ganske likt Exped sitt, bare litt mindre og lettere..

Er det noen som vet noe om pakkvolumet til de forskjellige? Kan fint klare 3kg om det får plass i en (relativt) liten sekk.

Endret av Astri Eiterstraum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eneste jeg vet er at Fjellreven Abisko serien har lavt pakkvolum i forhold til mange andre tilsvarende telt i Hilleberg Red Label serien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du skal ha et telt til allround bruk så ville jeg droppet SL telt.

Fjellheimen 3 i pro versjon kan være et bra alternativ. Så ligger det et Lofoten 3 Pro i Outlet til Helsport nå til en bra pris. Har du råd så ta også en titt på Hilleberg Kaitum 3. Det har 2 fortelt, rette endevegger i begge ender av fortelt og er romslig. Det koster en del da. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Astri Eiterstraum skrev:

Hei, mye bra svar, og enda mer å tenke på!

Og takk for bildene av Shape 3 @Mareng - høres og ser ut som et praktisk og fint telt! Står vel mellom dét og Exped Orion 2, som virker virker ekstremt komfortabelt om man skal oppholde seg litt lengre i teltet. Kan godt kjenne meg igjen i det @Bjørn J sier om klaustrofobiske tunneltelt. Men igjen så er jeg 165 høy, så alle telt er vel egentlig ok i høyden. Abisko Dome 2 virker forresten også ganske likt Exped sitt, bare litt mindre og lettere..

Er det noen som vet noe om pakkvolumet til de forskjellige? Kan fint klare 3kg om det får plass i en (relativt) liten sekk.

Hvis du begynner og leite her finner du en zillion meninger om pakking og sekker. Den største sekken min er på 65 liter, det regnes som lite, men her har jeg god plass, på bilde ser du sekken med soveposen i bunn og teltet på tvers over denne. Jeg har også med en "camping Stol" Helinox Zero. Når jeg bruker 55 liter sekken min legger jeg teltet under topplokket det er mange fordeler med det. Vekten av det jeg har med meg hvis jeg ikke skal leve helt asketisk er 12-14 kg.

H50917.thumb.JPG.d557f893fc55c41671dd508d5dd8e7f0.JPG

5a243b6dece4b_Sekk2.thumb.JPG.3a31d6c4dc954c715adce1791fb74e42.JPG

 

  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, Per Fredrik skrev:

Hvis du begynner og leite her finner du en zillion meninger om pakking og sekker. Den største sekken min er på 65 liter, det regnes som lite, men her har jeg god plass, på bilde ser du sekken med soveposen i bunn og teltet på tvers over denne. Jeg har også med en "camping Stol" Helinox Zero. Når jeg bruker 55 liter sekken min legger jeg teltet under topplokket det er mange fordeler med det. Vekten av det jeg har med meg hvis jeg ikke skal leve helt asketisk er 12-14 kg.

H50917.thumb.JPG.d557f893fc55c41671dd508d5dd8e7f0.JPG

5a243b6dece4b_Sekk2.thumb.JPG.3a31d6c4dc954c715adce1791fb74e42.JPG

 

Et lite spørsmål når du først åpner for det. Dere som klarer dere med små sekker; har dere med skift? Dvs tørre sokker, underbukse og trøye? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Teltene til Helsport har ganske lite pakkvolum iallefall i forhold til Hilleberg. Og det teltet som borgern foreslår over her virker som et bra og solid tresesongstelt til en god pris med sterkere duk enn superlightteltene. Det kan nok fint brukes tresesongs på snaufjellet og. Med to døråpninger som i Dome, Reinsfjell og Orion så får du mye bedre lufting som gjerne  kan være et problem i telt, men litt mindre funksjonell plass i forttelt kanskje.

http://www.helsport.no/lofoten-pro-camp-2869

Hvis man tar ut teltstengene og oppbevarer de i en annen lomme så er det gjerne enklere å komprimere teltet litt i posen.

Alle de nevnte produsentene lager topp telt så du blir nok fornøyd uansett. :)

 

Endret av RoyN
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, TheSleepwalker skrev:

Et lite spørsmål når du først åpner for det. Dere som klarer dere med små sekker; har dere med skift? Dvs tørre sokker, underbukse og trøye? 

Jepp, det har jeg med, i tillegg til det du nevner har jeg med varmeplagg, vindjakke og regntøy. Varmeplagget er en tynn Stormberg dun jakke, den pakkes i lomma, vindjakka er også fra Stormberg. Ellers så går det mest i frysetørret mat, Real, brød og pølsesnabb, også whisky.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, RoyN skrev:

Teltene til Helsport har ganske lite pakkvolum iallefall i forhold til Hilleberg.

Hilleberg lager pakkposen sine, slik at du også skal kunne ha footprint påsatt teltet, pluss at det er plass til å faktisk pakke teltet i posen. Hilleberg telt kan komprimeres ganske mye om du ønsker dette, etter at du har fått det ned i posen.

Mistenker at Helsport blant annet bevist lager posene knøttsmå, slik at teltene skal fremstå som lettere og mindre enn de faktisk er. Da er de mye lettere og selge. 

TNF og Exped lager mye bedre pakkposer, som er komprimerbare, Hilleberg og Exped har best stang/teltpluggposer av de jeg har vært borti.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, Per Fredrik skrev:

Jepp, det har jeg med, i tillegg til det du nevner har jeg med varmeplagg, vindjakke og regntøy. Varmeplagget er en tynn Stormberg dun jakke, den pakkes i lomma, vindjakka er også fra Stormberg. Ellers så går det mest i frysetørret mat, Real, brød og pølsesnabb, også whisky.

Høres jo neste ut som pakklista mi. Må være "ting"-pakkposen som er skyldig siden jeg ikke vil komprimere den så hardt. Jaja, blir vel en 45-55 sekk en vakker dag. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, TheSleepwalker skrev:

Høres jo neste ut som pakklista mi. Må være "ting"-pakkposen som er skyldig siden jeg ikke vil komprimere den så hardt. Jaja, blir vel en 45-55 sekk en vakker dag. 

Det ornær seg nok. Det var en lettpakke tråd vi hadde for en tid tilbake som hjalp meg med å få orden på pakkingen slik jeg driver mitt friluftsliv. Vår venn Bjarne, han med den fine bloggen, har testet den sekken jeg har og mener han kan klare seg med denne 65 liter'n i nesten ei uke om sommeren, men vi driver jo alle litt forskjellig med hvert vårt. Her er bilde av en 55 liter jeg også bruker, men da blir det ikke mye luksus med mat og drikke og ikke Helinox stol heller.

 

Trolltinden.JPG.b9431273d5c207c589437342d332fed3.JPG

  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, Björn skrev:

Tittar man på tillverkarens mått så är Fjällrävens Abisko Shape och Helsport Lofoten SL spelar det ingen roll vilken av dem du väljer. Båda är tunneltält.

Abisko shape har ikke glatt gulv, Helsport SL har gulv av silnylon som er glattere.

Abisko shape har sterkere duker og teltstang, bedre lufting, større ventiler, flere ventiler, kan rulle opp fotenden på ytterteltet for å få super gjennomlufting på varme dager. Shape har også 2 dører i innerteltet, en tett duk, og en mesh dør. Og shape er ett fullverdig 4 sesongstelt, lofoten SL er ett 3-sesongs telt. Shape har utvendige stangkanaler.

Abisko shape veier 600-700 gram mer.

Var det kun størrelsen du siktet til, så er de noenlunde lile kan det se ut til.

Endret av Mareng
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt både reinsfjell SL 3p og Exped orion superlight 3p og vil klart anbefale deg å kjøpe det siste. Det er det samme teltet som @Bjørn J men med lettere detaljer (og selvfølgelig mindre solid siden det er et superlight telt).

Reinsfjell SL 3p mangler en masse pratiske detlajer som jeg ikke ville vært foruten på et telt, for eksempel kan man ikke åpne ytterdøren ovenfra på reinsfjell sl 3p (hvilket gjør matlaging litt mer risikabelt enn normalt), man kan heller ikke pitche bunnen i bakken først før man trer i stengene siden du ender med en veldig merkelig form på teltet da. Man må feste teltet i en ende, tre i stenger og deretter feste pluggene i bakken hvilket er ganske strevsomt om det er mye vind og særlig dersom den vinden har lyst til å blåse med seg teltet på havet. 

Jeg har bare sovet 6 netter i orion superligt så langt, men jeg er veldig fornøyd med det. De har ikke spart på detaljene, har mye høyere til taket, større fortelt og har generelt mange gode løsninger. Klok av skade fra mitt forrige superligt telt som var helt topp i finvær og skikkelig kjipt i dårlig vær, testet jeg oppsett i stiv kuling på Kråkenes fyr for noen uker siden og det gikk også fint. Teltet beveger seg litt, men virker solid og greit. Også mulig å slå opp alene selv om det er sterk vind. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.