Gå til innhold
  • Bli medlem

Helsport Svalbard 5


Jona

Anbefalte innlegg

Heisan.

Eg kjøpte eit Helsport svalbard 5 telt i vinter. Og er godt fornøgd med teltet. Men det er en ting som eg synest er problematisk med dette teltet, og det er inntredingen av dei to midtre stengene. (Dei lange) I dei fleste tilfeller, så har vi vore to mann om denne jobben, og da går det ganske greit. men å gjøre det aleine, er så langt eg kan skjønne nesten umulig. Eg er en normalt oppegående og langt over middels praktisk person, Men å sette opp dette teltet aleine, er så langt eg kans skjønne, meget utfordrende!!

Er det nokon som har erfaring med dette teltet, som kanskje har funnet en teknikk på dette ?

På forhånd takk.

Mvh Jona.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har brukt Helsport Svalbard telt ganske mykje i det siste, for det meste åleine, så eg kjenner igjen problemet.

Det hjelper å tre stanga ved døra først - det er det beste trikset! I motsatt fall blir det bare kluss.

Framgongsmåten eg nyttar er som følger:

- Fester teltet med ein plugg (viss det er vind)

- Først inn med dei minste stengene og spenner opp desse

- Deretter stanga ved døra før den siste stanga

- Spenner opp teltet

Det virker som om problemet varierer med temperaturen. Det kan uansett skje at stengene sett seg fast i nokre av hempene.

Eg har laga ein liten test av teltet i samband med Norge på langs turen eg gjekk i vinter. Den kan du lesa her:

http://breogfjellsport.no/npl/utrustning/pages.php?pageID=71

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for hurtig svar.

Etter litt forskning, så kom eg frem til nøyaktig samme konklusjon som du. Dei to korte stengene først, og deretter den ved døra, før den siste.

Men eg synest likevell det er ganske så utfordrende. heldigvis så har det vore bre vær når eg har gjort dette, så det har gått bra likevell. Men i litt uvær, så tror eg dette hadde blitt temmelig umulig for meg å klare aleine. Det kan jo også hende att det er litt enklere å takle tre-manns teltet aleine, en det er med fem-manns teltet, fordi du muligens når i å styre stanga gjennom hempa, sammtidig som du presser stanga igjennom ? På fem-manns utgaven, er dette vanskelig ,Med mindre man er ytstyrt med usedvanlig lange hender :lol:

Det er som du nevner, den siste stanga, som er problematisk.

Forøvrig, så er eg eller veldig godt fornøgd med dette teltet. Har brukt det mykje i vinter. Eg lågg faktisk værfast i to døgn i -20C og full storm i vinter. Og teltet sto som eit fjell. Akkurat da, var eg veldig fornøgd. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, teltet egnar seg godt i dårleg vèr, det har eg også erfart.

Har også brukt Svalbard 5 versjonen litt og då er det nok litt verre når ein er åleine, men veldig stor forskjell er det ikkje.

Ein ellers svært viktig sak er dette med at bardunane viklar seg i kvarandre. Har opplevd ganske heftig samanvikling som tok langt tid å få opp, ikkje noko å trakte etter i dårleg vèr. Løyste problemet ved å rulle opp og feste bardunane med ein strikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Svalbard 3 og har ikke prøvd Svalbard 5, men jeg har erfaringer med akkurat de samme problemene som skisseres opp her. Den siste av de to lange stengene er et helvete å få på plass. Det er mye mekking og fiksing for å få dette til. Dette er vel den eneste store svakheten ved teltet. Jeg har ikke testet dette på så mange andre kuppeltelt, så jeg vet ikke hvor vanlig problemet er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den siste av de to lange stengene er et helvete å få på plass. Det er mye mekking og fiksing for å få dette til. Dette er vel den eneste store svakheten ved teltet

Ja, det er det mildt sagt. eg synest faktisk problemet er så stort, att eg vurderer å kvitte meg med hele teltet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har de samme erfaringene med inntredning av stengen jeg også.

Når det gjelder bardunene, har det oppstått noen "floker". Pakker vanligvis disse sammen, og avslutter disse med en knute som kan åpnes enkelt. Dette er ikke bestandig like enkelt når det er kaldt, så jeg skal prøve med strikk slik som Ragnar nevner.

Uansett bør bardunene pakkes sammen vinterstid, det er ikke moro å stå i snøføyka å knyte opp "floker".

Har kortet inn strikken i stengene noen ganger grunnet kulde, første gangen forstod jeg ikke hva som hadde skjedd.

Ikke moro å stå i snøstorm å gjøre dette.

Jeg har hatt med hund på de fleste turene vinterstid, og har vært plaget av ising på innsiden av ytterteltet. Hunden har ligget i ytterteltet.

Teltet kan være vanskelig å få løs etter en natt med vind og snø, sitter som det er "støpt" rundt vindmattene.

Har blitt glad i teltet, spesielt når det blåser godt ute. Har hatt andre telt hvor jeg har våknet med teltet over nesen.

post-785-133474423565_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå fant eg en metode som fungerer bra.

Man legger ut teltet og fester det evt med en plugg slik att ikkje det forsvinner med vinden.

Deretter trer man i ALLE stengene, helt til bunns, Men uten å spenne dem opp. Rekkefølge er ikkje viktig.

Når man så har fått inn alle stengene, så er det bare å gå over til slutt å spenne dem opp ved å putte dem inn i hylsa.

Dette fungerte utrolig bra. Det var heilt smertefritt og uten kluss å tre inn stengene, når det ikkje var spenn i teltet.

Håper dette var forståelig.

Mvh Jona

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Jona:

Meiner nå eg har prøvd den framgangsmåten fleire gonger, utan at det nødvendigvis vart noko enklare. Trur det kjem litt ann på temperaturen og om teltet er fuktig. Synes generelt det er mindre problem sommarstid enn vinterstid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det kan hende. det kan sikkert variere litt fra telt til telt også. Lurer på om helsport har gjort div modifiseringer også på dette.

På mitt SB5 funka dette utrolig bra. Himmelvid forskjell !

mvh Jona

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 år senere...

Du finner fargekodene rød og gul på samme side som døren neders på kanten. Så trer du rød på rød og gul på gul. Forstår egentlig ikke problematikken ved og sette opp dette teltet alene, såfremt stang ved dør tres i først. Ved litt trening (Les: Teltdøgn) så er det også rimelig lett å gjøre i dårlig vær.

Jeg har Svalbard 3 og en kamerat har Fjellheimen Extreme 3, og vi setter det opp like kjapt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har aldri brukt helsports sine telt men har ett TNF VE25.

dette setter jeg opp lett alene. ja, det blir mange tuerer rundt teltet når man trer in pinnene men etterpå da alle pinner er inne i sine kanaler så er det bare å reise de en etter en. man begynner med den pinnen som er "overst". og jobber sig ned. tar døren til slut siden den sitter i ytterteltet.

førstår att TNF og helsport bruker forskjellige systemer når man skal sette in pinnene. virker litt kranglete med helsport. kan bare anbefale VE25(litt heftig pris bare)

robert

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har et svalbard 3 selv. Er noen år gammelt så det er fra før de kom med vanlig og high versjon.

Kan ikke si jeg synes det har vært så vanskelig å sette opp.

Jeg legger det flatt og så skyver jeg inn alle stengene så langt det går får jeg spenner noen. Først de kryssende stengene og så de ytre. Straming på stangfeste lar jeg være så slakk som mulig til alle stengen er spent opp. Så strammer jeg de til slutt.

Er jo et stort telt så lit tid tar det å sette opp men kan ikke huske jeg synes det har vært noe plagsomt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Nettopp gått til anskaffelse av high 3. Satt det opp i stua i går kveld. Gleder meg til vinterturer i dette teltet for meg og kona, til nå brukt exped orion - som er et veldig bra telt, men for 2 vinterstid noe knapt.

Er det noen triks ift pluggene, og hvem man setter i først osv. ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vedr. barduner så har jeg veldig god erfaring både på Ringstind 2 (5 barduner på enden som lett floker seg) og på Svalbard 3 ved å ta jernstrammeren helt til topps, slik at hele bardunen kun er en eneste stor løkke.

Etter at jeg begynte med det har jeg ikke opplevd noen floker. Sannsynligvis fordi alle trådene bare er løse tråder uten noe som vikler seg inn i hverandre og hekter seg fast.

Kan selvsagt være at jeg bare har vært heldig òg, har ikke testet det vitenskapelig ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke nyeste modell av Svalbard 5, som andre nye helsporttelt, strikker å feste bardunstrammeren i? Jeg kjøpte Spitsbergen 4camp i stedet for Svalbard fordi jeg skulle bruke teltet alene, og Spitsbergen har en strikk til hver bardunstrammer, slik at det blir lite floker. God løsning synes jeg, selv om det tar litt tid å feste hver bardunstrammer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.