Gå til innhold
  • Bli medlem

Silvretta skifeller som blir ødelagt etter én gangs bruk?


Sjalabais

Anbefalte innlegg

I går brukte jeg noen Silvretta skifeller for første gang. De er kjøpt for et par sesonger siden, men jeg pleier å være for stolt til å bruke feller egentlig og de har bare ligget i et skap. :D Uansett så satt de godt på, inntil jeg plutselig merka at det ene festet var bøyd opp rundt skitippen:

20171130_114116.thumb.jpg.647e09064f8f2899b2761aa4b39ceadb.jpg

Så det jeg lurer på er jo om dette er et "vanlig" fenomen? Det virker helt tussete at ikke denne lille klemmen er loddet i hop eller fungerer bedre enn som så. Er også usikker på hvordan det egentlig skjedde da fellene satt godt hele veien og uten slakk. Jeg har tidligere brukt feller i vel seks år uten problemer, inntil jeg lånte de videre til en kamerat som rota de vekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan du si noe mer om hvordan fellen har vært festet, bredde på bøylen ift bredden på skia, osv. Klarer ikke helt se ser ut fra bildet.

På meg så det det ut som om bøylen nesten har samme bredde som skia, skal det nye mindre kraft til før den kan presses bakover fra skituppen og åpne seg. Samtidig må du ha fått noe imellom skien og fellen som presser den bakover. Hvor langt ned fra tuppen av skia kommer vanligvis  den fremste kanten av fellen?

Jeg har gått 25+ år med feller og aldri opplevd noe slikt.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rart. Etter to år blir det nok vanskelig å reklamere vil jeg gjette?

Heldigvis, ser det ut som noe som enkeot lar seg fikse med litt lim nål og tråd, så du slipper å kjøpe nye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Korriger meg hvis jeg tar feil, men den bøylen som er bøyd, skal ikke den sitte over tuppen på skien? Jeg har hatt flere typer feller og det er ganske vanlig at langfeller festes med en løkke / bøyle over tuppen på skien. Bøylen og naglene vil da nesten ikke ha kontakt med snøen og utsettes derfor ikke for slitasje som på bildet. 

Bøylen som skal tres over skituppen er ofte smalere enn skien og hvis denne presses lenger ned på skien så vil den bli spilt ut og ødelagt. Fellen skal holdes på plass under skien ved hjelp av klister / tape.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, REs skrev:

Korriger meg hvis jeg tar feil, men den bøylen som er bøyd, skal ikke den sitte over tuppen på skien? Jeg har hatt flere typer feller og det er ganske vanlig at langfeller festes med en løkke / bøyle over tuppen på skien. Bøylen og naglene vil da nesten ikke ha kontakt med snøen og utsettes derfor ikke for slitasje som på bildet. 

Bøylen som skal tres over skituppen er ofte smalere enn skien og hvis denne presses lenger ned på skien så vil den bli spilt ut og ødelagt. Fellen skal holdes på plass under skien ved hjelp av klister / tape.

 

37844-org.jpeg.jpg

11093125_841214065950507_564858332_n.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jess, bøylen lå over tuppen på skien, men så bøyde den seg opp og kom av. Den er smalere enn skien, slik jeg er vant med. Fellelimen funka godt, fellen satt fast hele veien fra topp til bunn - inntil bøylen ble bøyd opp og det i bildet over skjedde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.