Gå til innhold
  • Bli medlem

Sove utte i tttm


Anbefalte innlegg

Annonse
13 minutter siden, Kristian Bøhler skrev:

Hei. Skal en tur i Nordmarka uke 50 å skal prøve å ligge i hengekøye fra tttm. 

Jeg lurer på om det holder med jervenduk og sovepose i hengekøye eller må jeg ha ligeunerlag å ? Holder det med bamse liggeunderlag ? 

Du MÅ ha god isolasjon under deg. Hvis ikke blir du garantert kurert for hengekøyesoving. Mulig et bamse og en jervenduk gjør susen. Tror jeg ville lagt bamse oppi og prøvd å hengt duken rundt så den havner under køya uten at du klemmer den flat, men det kan sikkert andre her mene mer om. Jeg har bare erfaring med å bruke oppblåsbart underlag i køya. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg anbefaler absolutt liggeunderlag nå på vinteren. Jeg bruker Bamse liggeunderlag og synes det fungerer kjempe bra. Isolerer godt. Og den sklir ikke rundt i køya. Jeg har også isolasjonstrekk rundt køya, og sover jeg uten tarp pleier jeg legge foret jervenduk rundt soveposen også. Og så sover jeg med et par lag ull og tykke ullsokker. I tillegg til en god vintersovepose så klart. Det er mye kaldere sove i hengekøye enn telt, men jeg har likevel sovet godt i hengekøyen på vinteren så lenge jeg har gjort det slik. 

Lykke til :-) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har prøvd med et godt skinn (Villsau) dette funker la med en god sovepose (prøvd på altanen hjemme) men beste resultatet og best komfort er med et godt liggeunderlag. Bare unngå å blåse det helt opp. Slik at det former seg bedre etter køyen. La med en god sovepose og ullundertøy/lue så får du en fantastisk natt ute. Husk tarp om det er fare for dårlig vær 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brukte bamseunderlag i køye i Nordmarka i ti minus i fjor vinter og det fungerte fint. Men som det nevnes over her så kan vind/trekk gjøre kuldegradene enda kaldere slik at fjellduk/ trekk rundt pose/køye anbefales.

Skal jervenduken fungere som varme-reflektor under køya så må den vel lage et tett rom med stillestående luft som en underquilt gjør. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En enkel jervenduk blir ikke nok, men om du har en isolert variant, så kan det gå. Den må, som flere har påpekt, tres utenpå køya. Når man ligger på soveposen/duken, så klemmes de helt flate, og det blir kuldegjennomgang. En løsthengende isolert fjellduk e.l. som ligger helt inntil køya på undersiden, kan isolere veldig godt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Lompa skrev:

En enkel jervenduk blir ikke nok, men om du har en isolert variant, så kan det gå. Den må, som flere har påpekt, tres utenpå køya. Når man ligger på soveposen/duken, så klemmes de helt flate, og det blir kuldegjennomgang. En løsthengende isolert fjellduk e.l. som ligger helt inntil køya på undersiden, kan isolere veldig godt.

Funker men jeg syntes det var et knot å få til å henge ordentlig. Greit å teste før avgang, stå ute i skauen og spekulere på hvordan man skulle få hengt opp kostebinderiet var ikke bare lett. Du bør bruke strikk og ikke tau å feste duken med forøvrig i alle fall om du fester duken i opphengene til køya, køya strekker seg nemlig ganske bra når man legger seg i den .. noe tauene man fester duken med ikke gjør, og det er duken ikke tauene som ryker først.    

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du en foret Fjellduken King Size han du henge den i mønelina og lukke tre av sidene rundt køya. På bildet bruker jeg en foret original hengt opp i to pakkestrikk. På denne måten blir duken liggende inntil køyebunn, siden strikken gjør at duken følger med når du legger deg i køya. Oppi køya er det lurt å ha et godt liggeunderlag, som for eksempel Bamse. Et par klesklyper i hver ende av duken for å lukke endene kan også være lurt.

Jeg har riktig nok ikke brukt enne løsningen om vinteren enda..

20170515_114252b.jpg.da25096cf8f4558f95ad3a92eebd099f.jpg

20170515_113926b.jpg.e131cbffc46fe06740f05e5c8c51d14a.jpg

Endret av Hege P.
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En av fordelene med oppsettet på bildene er at når man legger seg i køya vil duken dekke helt opp på sidene, slik at skuldrene blir godt beskyttet mot kuldegjennomslag gjennom den tynne køyeduken. Henger man opp en King Size som beskrevet blir den som et ekstra, lunt "telt" som også hindrer kald trekk. Langsgående glidelås opp, for enkel tilgang til køya.

På bildene var det tidlig vår, og jeg brukte ikke liggeunderlag siden dette var en testrunde. Jeg kunne kjenne den gode varmen fra Jervenduken i ryggen, og søvnen var upåklagelig. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.