Gå til innhold
  • Bli medlem

Spørsmål om GPS-bruk


asse22

Anbefalte innlegg

Hei

Har brukt en del GPS i tillegg til kart og kompass i de senere årene, men har likevel noen spørsmål jeg vil få ryddet opp i når det gjelder sporfunksjonen.

1) Slik jeg har forstått det, kan GPSen bare logge spor når den er påslått? Dersom GPSen har vært slått på, og så slås av, og senere på igjen, vil streken som vises mellom det punktet en skrudde av GPSen og det punktet du skrudde den på igjen, bare være en rett (tenkt) linje. Stemmer dette?

2) Man kan velge at sporfunksjonen skal arkiveres 1) når det er fullt, 2) ukentlig eller 3) daglig. Hvilken funksjon bruker folk her? Slik jeg har hatt oppsettet til nå må jeg huske å slå av det gjeldende sporet manuelt for å hindre at sporloggen blir tullet og man slipper redigering neste gang en skrur på gpsen.

3) Hvilket format er det beste å lagre sporloggene i?

4) Forslag til hvordan organisere spor og ruter på en ryddig måte?

5) Til sist lurer jeg på om noen har erfaringer med Garmin Topo Experience v3 vs Topo Premium Norway. Slik jeg forstår forskjellen er det bare at Exp er 1:50 000 kart, mens den andre er 1:20 000 og følgelig mer detaljert, samt mye dyrere. Noen som vet om Topo Experience kan oppdatere seg, ved for eksempel en stiomlegging, et vann blir demmet opp, eller breene skrumper inn? Jeg lurer også på om noen har erfaringer med å ha hele kartserien lagret på en minnebrikke. Vil da sporene lagre seg på denne eller gpsen?

Det ble litt mange spørsmål kanskje, men nyttig å ryddet litt i alt dette synes jeg.

 

Asse

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1. Ja det stemmer
2. Dette vil være avhengig av type GPS og modell. På GPS klokka mi spores det kontinuerlig intil jeg avslutter aktiviteten. For håndholdte GPS'er regner jeg med andre kan bidra.
3. GPX filer er det vanligste formatet som desidert støttes av så og si alle plattformer.
4. Som nevnt så bruker jeg Garmin klokke og sporer alle turene mine med klokka. Da kan jeg gå inn på Garmin webportal og finne alle mine spor og turer enkelt og greit.
5. Ingen erfaring, andre har sikkert noe og bidra med her :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2. När jag är på tur arkiveres den daglig. Det är fin för mig, men kanske använder andre user andra inställningar.

5. Ingen erfaring. Jag använder alltid OSM-data med mitt GPSmap 62s. Har flera dataset på SD-kortet och aktivera det som passer bäst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er hva jeg bruker på Garmin GPSmap 62s

1. Ja det stemmer.  (Men det går an å unngå den)

2. Litt forskjellig avhengig av type tur. Bruker mest daglig, eller ukentlig.

3. GPX her også.

4. Bruker "lommekjent" til å lage og lagre ruter og spor.

5. Bruker OSM selv og har ingen erfaring med Garmins kart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2. Daglig

5. Har brukt dette siden det kom på Markedet, Vært brukt på flere langturer både sommer og vinter, tenkte en del på det med 1-50 000 kontra 1-20 000 før jeg kjøpte dette men ikke vært no problem, veldig fornøyd med produktet, kjekt å ha hele Norge på en Brikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2.Arkiverer daglig. En liten hake med det er at jeg for brudd i sporloggen når turen passerer midnatt

3.Gpx fordi det støttes av det meste av kartprogrammer

4.Oppretter mapper i Basecamp. Derfra eksporterer jeg sporloggen til en gpxfil for backup. Mappene har samme navn som kartene til Kartverket sin M711 serie

5.Jeg er usikker på om 1:20000 er verdt pengene. Det er mye av norsk natur som ikke har datagrunnlag for kart i den målestokken, og i de områdene brukes 1:50000 data. Det finnes "dekningskart" som viser hvilke områder det gjelder. Selv bruker jeg eldgamle Topo Adventure på min Garmin 62s, og de fungerer greit. Skjermen er så liten at jeg vet ikke om jeg hadde fått så mye mer ut av et kart  i 1:20000

Endret av Joker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Det kommer an på type gps (og muligens oppsettet). Garmin etrex 30eteller annet trekker et spor i luftlinje når den blir slått på fra der den var slått på sist. Det er irriterende, for det gir en strek som ofte er helt meningsløs. Jeg har ikke funnet noen måte å slå av denne funkjsjonen på. Min gamle Garmin 60scxetellerannet hadde ikke denne funksjonen. Den trak et spor når den var på, og ingen spor for forflyttning når den var avslått. Mye bedre.

I det hele tatt er porgramvaren i gps'er for turbruk ganske gammelmodig og med få valgmuligheter. Jeg kunne feks ønsket meg mulighet til å velge lavere nøyaktighet (og dermed lengre batteritid) og mulighet til å velge at korte stopp (feks under 10, 30 eller 60 sek) skal telle som gangtid og ikke som pausetid.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Takk for svar alle sammen. Det virker som de fleste bruker noenlunde de samme oppsettene. Jeg skal endre spiring til daglig, da får jeg det jeg ser etter mht å slippe å avslutte sporing manuelt. Har også god erfaring med å overføre gpx-filer mellom enheter så det må kun bli det formatet heretter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 5.12.2017 at 9:53 AM, børt-erik said:

I det hele tatt er porgramvaren i gps'er for turbruk ganske gammelmodig og med få valgmuligheter. 

 

Dette blir særlig tydelig når man sammenligner med de mulighetene ulike kartapplikasjoner til mobil gir. Nå er det jo gode grunner for å bruke en dedikert gps, men det er frustrerende at programvaren er så utdatert.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

kartene til GPS synes jeg er drittelendige i forhold til de på mobil og papirkart. Men den hondholdte GPS tåler mye mer og er enklere å bruke enn mobil når det er dårlig vær. Sammen med kart fungerer de greit, men skulle absolutt ønsket bedre bilde, raskere hardware og mer detaljerte kart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 08/12/2017 den 13.44, Mareng skrev:

kartene til GPS synes jeg er drittelendige i forhold til de på mobil og papirkart. Men den hondholdte GPS tåler mye mer og er enklere å bruke enn mobil når det er dårlig vær. Sammen med kart fungerer de greit, men skulle absolutt ønsket bedre bilde, raskere hardware og mer detaljerte kart.

Jeg gikk jo til innkjøp av Fenix 5x for en god måned siden. Å for mitt bruk, har denne klokken fullstendig erstattet bruken av håndholdt GPS. Finnes ikke behov for den. I kombinasjon med mobilkart, klokken eller eventuelt papirkart og klokken... har du alt du trenger. Å langt bedre respons. Batteritid er heller ikke noe å si på. 

Men, kartete til garmin er fortsatt like "dårlig" Driver å leter etter et godt alternativ så jeg kan få litt bedre detaljerte bilder på klokken. Men enn så lenge fungerer garmin kartet greit nok

Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutes ago, tshansen said:

Jeg gikk jo til innkjøp av Fenix 5x for en god måned siden. Å for mitt bruk, har denne klokken fullstendig erstattet bruken av håndholdt GPS. Finnes ikke behov for den. I kombinasjon med mobilkart, klokken eller eventuelt papirkart og klokken... har du alt du trenger. Å langt bedre respons. Batteritid er heller ikke noe å si på. 

Men, kartete til garmin er fortsatt like "dårlig" Driver å leter etter et godt alternativ så jeg kan få litt bedre detaljerte bilder på klokken. Men enn så lenge fungerer garmin kartet greit nok

Har du testet 3dje parts apper for navigasjon? Har ikke selv gjort det men det finnes et rikt mylder av connect apper fra andre utviklere, endel dårlig men også mye bra :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Tor-Erik-L-77 skrev:

Har du testet 3dje parts apper for navigasjon? Har ikke selv gjort det men det finnes et rikt mylder av connect apper fra andre utviklere, endel dårlig men også mye bra :)

Nei jeg har ikke brukt tiden på 3parts apper! Men driver å kikker på forskjellige kart løsninger! PR nå kan det se ut som OSM er beste alternativet! Jeg vurderer dwmaps eller hva det heter, for der kan du tegne ruter å legge de inn på klokken via telefon, men du har bare Google maps å tegne rute i og det er veldig tungvint løsning 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skaffet meg Topo Experience v3 til håndholdt GPS nå. Ser veldig greit ut og ha alt på en brikke. Ved første øyekast virker det greit, og er oppdatert med kartdatum fra 2015. En ting som skuffet meg litt, er at det bare ser ut til å være DNTs sommerruter som ser ut til å være inkludert, og ikke de kvistede løypene om vinteren. Ikke at det er så veldig viktig, men det kan være nyttige data å ha i kartet. I instruksjonsheftet stod det også at ekvidistansen var 40 meter, noe som overrasket meg veldig når målestokken var 1: 50 000 og kartdata fra Statens Kartverk. Men det ser ut som ekvidistansen er 20 meter, altså likt som ved 1: 50 000 kart for papirkart, når jeg tar det opp på skjermen. Jeg har til nå hatt Topo Adventure, og når hele kartserien har vært lagret på GPSen, har det vært veldig treigt. Derfor tenkte jeg det var nyttig å få alt på en brikke.

Et annet generelt spørsmål jeg lurer på:

Hvilket filformat pleier dere å bruke når dere lager ruter? Grunnen til at jeg spør er at jeg frem til nå delvis har brukt noen gamle versjoner av Mapsource og delvis Basecamp. Enkelte av de gamle rutene jeg laget i Mapsource ser ikke ut til å støttes i Basecamp, sannsynligvis grunnet filformatet.

 

Asse

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruk gpx format. Det forstår alle kartprogram. Mapsource bruker et proprietært format kalt gdb, men selv eldre utgaver av Mapsource har støtte for gpx. Har du ikke Mapsource innstallert så kan du bruke gpsBabel til i konvertere gdb-filene over til gpx. Finnes sikkert andre konverteringsprogrammer, men jeg har brukt gpsbabel tidligere og det er enkelt i bruk

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et oppfølgingsspørsmål ift noen poster lenge oppe her. Er det daglig aktivering av sporlogg som er trikset for å unngå alle disse strekene? Hvis ikke må man vel skru av sporingen/navigeringen manuelt til en hver tid?

Se gjerne vedlagt skjermbilde.

 

 

Asse

 

Skjermbilde.PNG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også en sporlogg som består av tre spor jeg veldig gjerne vil beholde, men som jeg vil splitte i unike spor av praktiske grunner. Blant annet er sporene laget med stor geografisk forskjell. Er det noen som vet hvordan jeg splitter data i sporet? I oversikten som viser alle spordataene, kan jeg kopiere og klippe ut dato for sporene jeg ønsker å trekke ut, men finner ikke ut hvordan jeg bruker disse dataene til å opprette et nytt spor.

Asse

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Re.: Lang rett strek.

På GPSmap 62s er fremgangsmåten slik:

Velg "page", - Hovedmeny, - Oppsett, - Spor, -

Så under fliken Sporlogg har du følgende valg: Ikke registrer, - Registrering, ikke vis, - Registrering, vis på kart.

For å unngå lange rette streker, velges: Ikke registrer.   Trykk på "enter" knappen og skru av gps.

Når du skal begynne på ny tur: Skru på gps og vent til du er sikker på at gps har funnet satelitter, samme fremgangsmåte som over, men i sporlogg velger du: Registrering, og vis, eller, ikke vis, alt etter hva du ønsker.

Jeg har hatt mange blå streker opp gjennom tiden, så jeg prøver å huske på å aktivere "Ikke registrer" når jeg er tilbake ved bilen eller når turen er ferdig. Det er selvfølgelig like viktig å huske å aktivere "Registrering" igjen når ny tur tar til.

Kan hende fremgangsmåten er annerledes på andre gps´er, men det kan kanskje andre svare på.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Basecamp kan du kopiere ut de punktene du ønsker over i et nytt spor. Mulig dette kan hjelpe deg;

1. kopier ut data du ønsker
2. klikk på nytt spor verktøyet og deretter dobbeltklikk vilkårlig i kartet
3. i venstre "meny" så høyreklikker du på sporet som er opprettet og velger Open
4. lim inn data, slett det punktet du opprettet i starten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutes ago, asse22 said:

Jeg har også en sporlogg som består av tre spor jeg veldig gjerne vil beholde, men som jeg vil splitte i unike spor av praktiske grunner. Blant annet er sporene laget med stor geografisk forskjell. Er det noen som vet hvordan jeg splitter data i sporet? I oversikten som viser alle spordataene, kan jeg kopiere og klippe ut dato for sporene jeg ønsker å trekke ut, men finner ikke ut hvordan jeg bruker disse dataene til å opprette et nytt spor.

Asse

GPX filer kan også redigeres manuelt i notepad eller lignende. Det er et ganske enkelt xml aktig format. Har selv splittet,trimmet og fjernet punkter på GPX filer manuelt. Du må bare passe på at header og footer og riktig formatering beholdes mellom filene. Om du syntes det hørtes i overkant spennende ut så finnes det nettbaserte alternativer for å trikse med gpx filer:

http://www.gpsvisualizer.com/

https://wtracks.appspot.com/

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, rayun skrev:

Re.: Lang rett strek.

På GPSmap 62s er fremgangsmåten slik:

Velg "page", - Hovedmeny, - Oppsett, - Spor, -

Så under fliken Sporlogg har du følgende valg: Ikke registrer, - Registrering, ikke vis, - Registrering, vis på kart.

For å unngå lange rette streker, velges: Ikke registrer.   Trykk på "enter" knappen og skru av gps.

Når du skal begynne på ny tur: Skru på gps og vent til du er sikker på at gps har funnet satelitter, samme fremgangsmåte som over, men i sporlogg velger du: Registrering, og vis, eller, ikke vis, alt etter hva du ønsker.

Jeg har hatt mange blå streker opp gjennom tiden, så jeg prøver å huske på å aktivere "Ikke registrer" når jeg er tilbake ved bilen eller når turen er ferdig. Det er selvfølgelig like viktig å huske å aktivere "Registrering" igjen når ny tur tar til.

Kan hende fremgangsmåten er annerledes på andre gps´er, men det kan kanskje andre svare på.

 

Ok. Det er samme fremgangsmåten på min GPS, også. Takk for oppklaring. Jeg hadde håpet at man kanskje slapp å gå inn å gjøre dette manuelt når funksjonen om at sporloggen skal arkiveres daglig er aktivert. Her registrerer jeg også det som ser ut til å være en forskjell mellom håndholdte gpser og klokker. Klokken min tracker bare for eksempel når et sportsmodus er aktivert. Når økten er avsluttet, avsluttes også sporingen. Ved neste økt, for eksempel neste dag, tracker den et nytt spor. Jeg får ikke rette streker mellom sluttpunktet for forrige økt, og startpunktet for neste økt. Men bruker jeg den håndholdte gpsen så får jeg rett strek, for eksempel mellom Lom og Sogndal. Forskjellen ligger vel kanskje i at sporingsfunksjonen i mange gps-baserte klokker er knyttet opp at man faktisk kjører en økt, mens håndholdte gpser sporer med en gang etter oppstart når 1) det er kontakt med satellitter, og når 2) sporloggsregistrering er aktivert, som rayun nevner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Phoney skrev:

I Basecamp kan du kopiere ut de punktene du ønsker over i et nytt spor. Mulig dette kan hjelpe deg;

1. kopier ut data du ønsker
2. klikk på nytt spor verktøyet og deretter dobbeltklikk vilkårlig i kartet
3. i venstre "meny" så høyreklikker du på sporet som er opprettet og velger Open
4. lim inn data, slett det punktet du opprettet i starten.

Takk, dette funket fjell! :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.