Gå til innhold
  • Bli medlem

Lake District National Park


Robinson

Anbefalte innlegg

Jeg har begynt å få lyst til å prøve noe annet. Har alltid likt meg på den engelske landsbygda , og det frister å ta en tur i Lake District National Park. Jeg vet det er noe heeelt annet enn en tur på Hardangervidda , eller Jotunheimen. Men på en måte appelerer det litt å kunne ta en slik , litt luksustur , der man ikke overnatter på hytter eller i telt, men på  en Bed&Breakfast og nyter en  lokalt brygget øl om kvelden på en landsby pub. Å bære lett og gå på komfortable stier. Er det noen som har prøvd dette ? Og hvilke erfaringer har de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har ikke gått i Lake District National Park, men har gått andre turer i England, Hadrian's Wall Path og The Ridgeway National Trail (se innleggene i 'jeg har oppdatert bloggen min'-tråden). Dette er begge to behagelige ruter hvor jeg har overnattet på engelske vertshus langs veien. Det er langt fra fjell på samme måte som i områdene du nevner, men er man åpen for litt annet så er det mye å hente, det er ikke alltid gitt at man får den beste opplevelsen i det bratteste fjellet heller (men det er mer fjell i Lake District NP enn på de to rutene). Ved å bo på vertshus eller Bed&Breakfast istedet for i telt eller hytter på fjellet får man jo og oppleve litt engelsk kultur i tillegg. 

Og jeg kan selv tenke meg å besøke Lake District National Park, det er flott område gitt bildene jeg har sett derfra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gått turer i Lake District og likte det godt. Vi gikk bl.a. på Scafell Pike (Englands høyeste fjell), som bød på fjellfølelse, og snillere turer over åser og også en dagstur langs kysten. Noe ganske flatt og noe kupert. Ganske variert vær, på en av åstoppene blåste det så kraftig at jeg hadde problemer med å holde meg oppreist, vi hadde også regn (mest skurer) og sol. Vi bodde i byen Ambleside, som ikke ligger så langt fra landets største innsjø, Windermere. Der går det an å ta en båttur som en avveksling.

Utsikten fra Scafell Pike på bildet.

Scafell Pike.jpg

Endret av fjellrypa
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har gått Wainwrights Coast to Coast rute, som starter i Lake district og går widere gjennom Yorkshire Dales og North York Moors. Den har rykte på seg å våre en av de fineste langdistanserutene i Storbrittania. Turen kan absolutt anbefales. Om du ønsker høy luksusfaktor kan du til og med få bagasjetransport.

Sjarmen med å gå en slik rute er i mine øyne at det er mer eller mindre faste dagsetapper, og at du ofte møter de samme folkene dag etter dag, både underveis og på kvelden i puben.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk ikke mindre lyst nå etter å ha leste erfaringene til @esw og @fjellrypa . Jeg har aldri vært der oppe i nord før , bare rundt i Oxforshire og nede i Kent.  Jeg går ut fra at det er enkelt å komme opp til en sentral plass for oppstart via ett tog fra London. Eller er det noen som har ett bedre forslag ? Men jeg tror jeg bærer sekken selv. Det får da være måte på luksus...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

jeg har også vært i Lake district for mange år siden og kan bekrefte at det er fint, men med varienrende vær som det nå er i England/Scotland. Vi får ofte det samme været et par dager senere på vestlandet.

Rett nord for Lake District ligger Hadrians Mur - Den romerske keiser Hadrians grensemur mod de ville skotter. Den går nesten fra kyst til kyst og ender litt før New Castle. Der går også vandrerute langs denne hvis du vil forlenge turen. Jeg ville også sparer "sherpa" og bruke overskuddet på pubber underveis. GB er faktisk velsignet med ganske mange "public fottpaths" gjennom landskapet. Flere av dem i Oxfordshire følger gamle romerske veier.

Hilsen Elgen  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.