Gå til innhold
  • Bli medlem

Handle direkte fra Arc'teryx?


Adrgha

Anbefalte innlegg

Er det noen her som har erfaring med å handle direkte fra arcteryx.com? Jeg ser de opererer med norske priser og norsk tekst, og har vanlige norske vilkår mht. angrerett og liknende. Sender de fra utlandet? Hvordan blir det isåfall ved en eventuell reklamasjon? Eller hvis det jeg kjøper ikke passer?

Noen som har prøvd?

 

Jeg er redd det skal bli mye styr, men buksa jeg er ute etter selges ikke i noen norske butikker enda (nytt for sesongen) og passer kriteriene mine litt for godt til å ikke prøve å få tak i den. I tillegg må jeg jo betale full listepris, men det er en annen sak. :P

Endret av Adrgha
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
13 timer siden, Adrgha skrev:

Er det noen her som har erfaring med å handle direkte fra arcteryx.com? Jeg ser de opererer med norske priser og norsk tekst, og har vanlige norske vilkår mht. angrerett og liknende. Sender de fra utlandet? Hvordan blir det isåfall ved en eventuell reklamasjon? Eller hvis det jeg kjøper ikke passer?

Noen som har prøvd?

 

Jeg er redd det skal bli mye styr, men buksa jeg er ute etter selges ikke i noen norske butikker enda (nytt for sesongen) og passer kriteriene mine litt for godt til å ikke prøve å få tak i den. I tillegg må jeg jo betale full listepris, men det er en annen sak. :P

Ikke for å kuppe tråden, men er den ekstra prisen for Arcteryx verdt det? Jeg opplever jo at de er relativt høyt priset sammenlignet med Bergans eller norrøna f.eks Å er produktene så mye bedre at mellomlegget er verdt det? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, tshansen skrev:

Ikke for å kuppe tråden, men er den ekstra prisen for Arcteryx verdt det? Jeg opplever jo at de er relativt høyt priset sammenlignet med Bergans eller norrøna f.eks Å er produktene så mye bedre at mellomlegget er verdt det? 

Kjem jo litt an på  kroppsfasong og bruk. Av mange titalls bukser frå Bergans eg har prøvd (bur nært outlet og er så gnien som berre ein Sunnmøring kan vere) har eg prøvd EI einaste som hadde ei passform eg kan leve med. Den kjøpte eg imidlertid, og er nøgd. Borna mine har kunne hatt Bergans, og eg synes at mykje av det held bra kvalitet.

Ift samanlikning til Norrøna kan eg berre snakke for meg sjølv, men meinar at dei siste åra har auke i forskjell. Alt eg har kjøpt av Norrøna siste åra, med unntak av ei Svalbard Ousland edition, ramlar frå kvarandre berre eg ser hardt på dei, og ser ut som eit lappeteppe av gaffa innen kort tid. Har slutta å handle Norrøna. Held dog liv i gaffatapefabrikken, saman med to venniner og samboer, som ofte har det samme, fordi me har samme bruksområder og behov. #gaffagjengen

Det eg har av Arcteryx varer og varer i mange år, til tross for juling. Dette med unntak av ei linbukse som vart fort holete nede ved beina. Kan hende var den ikkje berekna på klatringa/buldringa som eg brukte den til, det var ei "fritidsbukse". 

No er det lenge sidan eg sist skulle handle noko av betydning, trur ikkje eg har handla kle til meg sjølv på eit par år, men den gong var Norrøna godt i ferd med å ta att ARcteryx på pris. Dog ikkje på kvalitet ift mine preferansar.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Tessatroll skrev:

Har handla direkte og det var heilt uproblematisk. Retur funkar gull.

Takk for tilbakemelding! 

Ble det sendt fra utlandet? Måtte du returnere fra utlandet? Frakten er gratis, så det har vel egentlig ikke så mye å si, men.

 

Ang. Norrøna vs. Arc'teryx så er ikke Arc'teryx dyrere enn Norrøna, de er priset omtrent akkurat likt, ihvertfall på skallbekledning. Se f.eks. på Trollveggen vs. Alpha SV, hvor Trollveggen faktisk har en høyere listepris.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Adrgha skrev:

Ang. Norrøna vs. Arc'teryx så er ikke Arc'teryx dyrere enn Norrøna, de er priset omtrent akkurat likt, ihvertfall på skallbekledning. Se f.eks. på Trollveggen vs. Alpha SV, hvor Trollveggen faktisk har en høyere listepris.

Jeg ser de oppererer med en del forkortelser etter jakkenavnene sine, er det noe naturlig forklaring på de eller er det bare "tøft" :angel:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, tshansen skrev:

Jeg ser de oppererer med en del forkortelser etter jakkenavnene sine, er det noe naturlig forklaring på de eller er det bare "tøft" :angel:

Hehehehe, lurte eg og på når eg kjøpte skall frå Arcteryx  😂

Men, det betyr faktisk noko. SV står for severe weather. AR for allround. LT for light. Litt som med Hilleberg som har modellane sin med og utan  GT får du fleire av jakkemodellane til Arcteryx i SV AR og LT. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Tessatroll skrev:

Hehehehe, lurte eg og på når eg kjøpte skall frå Arcteryx  😂

Men, det betyr faktisk noko. SV står for severe weather. AR for allround. LT for light. Litt som med Hilleberg som har modellane sin med og utan  GT får du fleire av jakkemodellane til Arcteryx i SV AR og LT. 

Men er det stor forskjell i de forskjellige modellene? Jeg har jo Storen jakken fra Bergans, denne er nok LT da den er veldig tynn, men fortsatt god motstand mot vær og vind. Har også anorakken fra Bergans, denne er langt tykkere i stoffet å kan sikkert ansees som SV, men opplever de ikke noe mer "regntett" av den grunn? :-P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, tshansen skrev:

Men er det stor forskjell i de forskjellige modellene?

Ja, det er veldig stor forskjell. Hvor stor forskjell ser du når du står i butikken og sammenligner plaggene.

En ting om ikke er nevnt her er produsentland. Arcteryx Alpha SV jakkene som sjelden er spesielt billige, og som normalt kanskje koster 6990,- i utsalg, er produsert i Canada. Dette med produsentland er tydeligvis et ømt punkt for dem, for jeg har gjentatte ganger spurt om de ikke kan opplyse om dette på nettsidene men det gjør de ikke og jeg har fått tilbakemelding om at spørsmålet ikke er relevant for andre. 

Er Alpha borte fra sortementet nå? Så det ikke i farta--..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SV, AR, LT og SL bruker primært sett forskjellige tekstiler.

De er omtrent like vanntett, men de kraftige jakkene er laget for tøffere bruk og mer slitasje av vær og spesielt vind.

SV bruker kun N80 stoff i jakkene sine. AR bruker primært N40 med N80 på utsatte steder, LT og SL bruker forskjellige versjoner av N40 for å holde vekta nede. SL vil vel også ha færre detaljer for redusert vekt også.

Hetta er det også store forskjeller ved. SV er vel eneste hetta som takler skikkelig rufsevær. De andre er det så som så med.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Kjell Iver said:

En ting om ikke er nevnt her er produsentland. Arcteryx Alpha SV jakkene som sjelden er spesielt billige, og som normalt kanskje koster 6990,- i utsalg, er produsert i Canada. Dette med produsentland er tydeligvis et ømt punkt for dem, for jeg har gjentatte ganger spurt om de ikke kan opplyse om dette på nettsidene men det gjør de ikke og jeg har fått tilbakemelding om at spørsmålet ikke er relevant for andre. 

Jeg er enig med Arcteryx i at hvor produktet produseres ikke er relevant. Det er ikke slik at sydamene og -mennene i Canada nødvendigvis er flinkere til å sy enn de i Vietnam, Kina, Mexico eller andre steder i verden. Det som betyr noe er hvilke krav Arcteryx stiller til fabrikkene, og at de har god oppfølging og kvalitetskontroll slik at produktene holder den kvaliteten Arcteryx vil de skal ha. Uansett hvor de er produsert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Bjørn J said:

Jeg er enig med Arcteryx i at hvor produktet produseres ikke er relevant. Det er ikke slik at sydamene og -mennene i Canada nødvendigvis er flinkere til å sy enn de i Vietnam, Kina, Mexico eller andre steder i verden. Det som betyr noe er hvilke krav Arcteryx stiller til fabrikkene, og at de har god oppfølging og kvalitetskontroll slik at produktene holder den kvaliteten Arcteryx vil de skal ha. Uansett hvor de er produsert.

Men så er det også noe med arbeidsforhold for de som syr å lager dette da, vanligvis er det skikkelige arbeidsforhold i i-land kontra India, Kina osv... ;) i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Tor-Erik-L-77 said:

Men så er det også noe med arbeidsforhold for de som syr å lager dette da, vanligvis er det skikkelige arbeidsforhold i i-land kontra India, Kina osv... ;) i

Men der kommer også produsentens ansvar inn. Ikke bare skal Arcteryx ha kontroll med kvaliteten på produktene som blir sydd i utlandet, de skal selvfølgelig også sørge for skikkelige arbeids- og lønnsforhold for de som syr klærne. Hvis de gjør det er det på mange måter en fordel å handle klær som er sydd i land med høy arbeidsledighet og mye fattigdom.
Når det er sagt vet vi jo at mange vestlige produsenter i stor grad gir blaffen bare de får varene billig nok (Apples fabrikk Foxconn i Kina er kanskje et av de verste eksemplene). Men det er i grunnen en annen diskusjon. Det eksisterer fortsatt en del fordommer blant oss i Vesten at varer laget i Østen pr. definisjon holder lavere kvalitet enn varer fra vesten. Av og til er det faktisk motsatt - hørte jeg noen nevne engelske biler....? :)

  • Liker 2
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎25‎.‎11‎.‎2017 den 14.19, Bjørn J skrev:

...hørte jeg noen nevne engelske biler....? :)

Øyyy:ermm:

 

PS! En del Toyota-modeller, for det europeiske markedet har blitt produsert i England oppigjennom:wink: Uten at jeg tillegger det noe særlig vekt:rolleyes:

 

Jeg har handlet direkte fra Arcteryx. Det funket som snus, men jeg husker ikke hvor det kom fra, og jeg hadde ikke behov for å returnere, eller noe slik. Så det sier vel i grunnen ikke så mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.