Gå til innhold
  • Bli medlem

Ønsker tips til fototur ikke teltur


Trond Arvid Hagen

Anbefalte innlegg

hei lurte på og ta med meg min nevø på 11 på fototur i vinter, tankene har gått til svaldbard, men der er det vel store begrensinger på hvor en kan bevege seg uten guide, gjerne til ett sted med god mulighet for nordlys, og vi snakker her en langhelg. finnes det noen som har ferdigspikra opplegg på nordlys f eks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er faktisk vesentlig større sjanse for nordlys i Troms/Finnmark enn på Svalbard. Det har med hvor nordlysovalen normalt ligger..

kho.jpg

Normalt ligger ovalen mye mer i Finnmark enn over Svalbard. 


I Troms å Finnmark er det MYE turmuligheter å ta av og det bør kunne velges noe som matcher kvalifikasjoner og ønsker godt....

Tromsø er vel utgangspunktet hvor det er flest "guide-opplegg" for nordlys. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, Trond Arvid Hagen said:

hei lurte på og ta med meg min nevø på 11 på fototur i vinter, tankene har gått til svaldbard, men der er det vel store begrensinger på hvor en kan bevege seg uten guide, gjerne til ett sted med god mulighet for nordlys, og vi snakker her en langhelg. finnes det noen som har ferdigspikra opplegg på nordlys f eks.

Som Espen sier er det mange  (et titalls?) nordlysguidebedrifter i Tromsø. Men det er ofte større sjans for å se nordlys i indre deler av Troms og Finnmark enn ved kysten, det er gjerne mer oppholdsvær. Mange drar til Riksgränsen eller Abisko noen få mil fra Narvik, flotte turområder der, og også organiserte nordlysturer. Indre Finnmark er sikkert også godt egnet, men bildene kan kanskje bli litt lite dramatiske siden landskapet er flatt og ensformig. Rent fotografisk synes jeg nordlysbilder med fjell, fjord og hav ofte blir de beste. Men bevares, jeg har sett masse flotte nordlysbilder fra Finnmarksvidda og de endeløse skogene i nord-Finland.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.