Gå til innhold
  • Bli medlem

Hjelp til å finne riktig størrelse på skiseil


pertm

Anbefalte innlegg

Hei!

Søkte rundt i forumet her og fant bare gamle poster angående skiseil..

Jeg har stått en del på randonee og vurderer nå å kombinere denne hobbyen med skiseiling, gjerne til hjelp oppover i bakkene, men også på flatt terreng.
Det finnes mye fin informasjon på nettet, men ingenting som sier noe om hvor store skiseil en bør kjøpe i forhold til vekt på personen.
Jeg er 1.90 høy og ca 90 kg uten sekk og ski, så muligens 95-105 kg med oppakning. Hvor stort seil burde jeg investere i med tanke på vekt (ikke pulk)?

I hovedsak tenker jeg å bruke seilet på Sunnmøre hvor det jo ofte er en del vind. Hvordan er det med skiseil som heis? Ser for meg en del styr dersom vinden spakner i brattsiden,
og jeg må begynne med feller etc for å pakke det ned igjen?

Håper dere har noen tips og forslag til skiseil som kan passe, slik at jeg kommer litt nærmere en avgjørelse om  å kjøpe skiseil :-)
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei :-)

Vet det er flere på forumet her som har krysset Grønnland osv med kite og skiseil, så de kan mye mer om dette enn meg og svarer forhåpentligvis, men har litt erfaring selv også jeg kan dele.

Jeg bruker primært kite, og skiseil om vinden er veldig kraftig. I påsken seilte vi over vidda, og da brukte jeg skiseilet 80% av tiden på grunn av kraftig vind, seilte sammen med en venninne som brukte en liten tubekite, og begge kom seg godt frem.

I mye vind føler jeg meg tryggere med skiseilet, men i motbakker, så vil jeg påstå at en kite er bedre. En kite kan kjøres i 8tall og looper, for å generere mer krefter, det funker ikke med et skiseil, da det stort sett står en plass. Om det er meget kraftig vind, så er skiseilet ypperlig i motbakker, men om du har litt for lite krefter, så er en liten kite bedre for min del. Kiten er også lenger oppe i luften og er da mindre utsatt for turbulens og vindskygger.  Drar jeg på tur, så har jeg typisk med en middels stor kite, og et lite skiseil.  Jeg er 80 kg i ullboxer, og føler en 8m foilkite (ozone access), og et skiseil på 6 kvm (Wolf Beringer fullprofil (tyngre i vekt men krysser veldig bra og er stabilt)) funker veldig bra! 

 

Selv om det nok blir flest dager med kite, så må jeg si jeg koser meg ekstremt når jeg kan hive opp skiseilet i skikkelig friskt vær. Om alt klaffer, så tar det bare 1 minutt å rigge, og en kan seile avgårde og fint holde følge med de fleste som kiter :-)  Større skiseil enn 6kvm, har jeg dessverre ingen erfaring med, da jeg synes kiten er bedre i mindre vind. 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skiseiling er jo et veldig smal aktivitet, men moro. Størrelsen på seilet avhenger av vindstyrke og ferdigheter, så det er vanskelig å gi noe konkret svar. Det mest anvendelige seilet i så måte er Multiseilet, hvor det kan åpnes og lukkes celler for bruk i ulik vind.

Feller bør man absolutt ha, for man er slett ikke garantert at vinden blåser dit man vil. Noen få ganger er man så heldig at man kan bruke seilet som skiheis, men det hører nok til unntakene.

Grunnleggende skiseiling kan læres på en dag, men det tar selvsagt lang tid å bli flink. Kiting har høyere terskel, men er mer anvendelig når man først har lært det. (som å lære å sykle. man må over en terskel..) Skiseilet har 5-6 meter lange liner som alle ender i kontrollbaren. Kiten kan ha 20-30 meter lange liner, hvor bare noen få går helt ned. Det betyr at kiten kan fange mer vind, fordi man lett kommer i vindskygge nede ved bakken med et skiseil.

Jeg har selv solgt de større skiseilene til fordel for kite. Har da gått for en single skin kite, med lite pakkvolum, slik at jeg lett kan ha den i sekken ned igjen fra fjellet, eller når jeg må gå.. Har igjen et bitte lite seil, og synes, som TEEDJAY, at det er tryggest når det blåser skikkelig (men da er det så utrivelig ute, at det er best å være inne, egentlig.).

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Det ser unektelig gøy ut med kite også med muligheten for å kunne hoppe rundt og trikse. Samtidig er jeg en litt mer forsiktig type nå som jeg er litt opp i årene :-D Men ser på videoene til Peak3 at åttetallseffekten nok kan være til stor hjelp oppover. En kan jo alltids bare ta ned igjen kiten når en nærmer seg toppen og gå det siste stykket, det er jo ofte innmarsjen og de første 1000 høydemeterene som er et slit med tunge randoneeski (mothership).

Det er jo et poeng at en ikke drar på topptur i full storm :brr:

Vet dere om det er noe kurs i nærheten av Oslo hvor en kan få prøvd en liten stund, eller burde en bare ta seg en langhelg på Finse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.