Gå til innhold
  • Bli medlem

Romslig telt/lavvo til to - Robens Green cone?


groeve

Anbefalte innlegg

Heisann! 

Jeg og kjæresten kunne tenke oss noe litt større enn mitt 2-manns MHW Drifter 2 telt. Forrige tur hadde vi med en gammel lavvo, og fant ut at vi egentlig likte det konseptet ganske bra. 
Lengde på etapper blir gjerne et sted mellom 1-3t, men vil ha mulighet for å bruke det på lengre turer også, så lavvo opp mot 7-10kg utgår. 

Kom over dette teltet fra Robens og lurte på om noen har erfaring med det? 
Green Cone: https://www.fjellsport.no/produkter/turutstyr/telt-lavvo/lavvo/robens-green-cone.html

Tenker 5kg fordelt på 2 pers burde være innafor. 

Er det andre alternativer vi kan se på? Rundt 3-5000,- Jeg er oppunder 2m høy, så det burde være god liggelengde i teltet/rette vegger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
  • 6 måneder senere...

Drar fram denne igjen jeg. Kjøpte du Green Cone? Andre med erfaringer?

Vipper mellom Bergans Wigloo LT4 og Green Cone til bruk for helgeturer ut i det fri uten altfor mye gåing og telt til bilferie osv. Altså et allsidig telt de gangene vekt ikke betyr noe. Kjenner jeg er litt lei av å knote både meg og hund inn i et knapt 2-mannstelt...

På papiret synes jeg Green Cone ser helt overlegent ut, men blir skeptisk når det er så billig. Det ser smartere konstruert ut, det er en kilo lettere og det er ståhøyde i det. Bergans er jo stort sett kvalitet, men Robens har jeg ikke noe forhold til. Noen med tanker rundt det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke noe erfaring med Green Cone, men kan dele noen erfaringer med Bergans Wiglo LT4. Har brukt det både på fjellturer og kanoturer, alt fra to til fire personer med hund, helgeturer og ukesturer.

Må si jeg er veldig godt fornøyd med Wigloen! God takhøyde, spesielt ute ved veggene. Her har nok Wigloen et fortrinn mot mer tradisjonelle lavvolignende konstruksjoner. Innerteltet har god plass til fire brede liggeunderlag (ikke noe overlapping og ingen som ligger på skrå). Deilig med de to ekstra forteltene, der er det fint å legge sekker og utstyr så slipper man å klatre over det, samtidig som du har tilgang til det både innenfra  og utenfra. Bra lufting, og som klatreminus skrev over her, fint og kunne åpne opp alle tre innganger når det er godvær. 

Har ikke prøvd det på vinterstid enda, men tror teltet er godt egnet til det. Stormklaffer rundt om, også kan taket i innerteltet senkes ned slik at det blir mindre luft å varme opp. Det følger også med noen tørkesnorer til å henge opp inne.

Eneste minuset jeg kommer på i farta er at det er sorte barduner. Selv om det er vevd inn en reflekstråd, er de håpløse å se i mørket. Også er pluggene litt simple. Men dette er bagateller som lett kan byttes ut hvis man ønsker det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, smartin skrev:

Har ikke noe erfaring med Green Cone, men kan dele noen erfaringer med Bergans Wiglo LT4. Har brukt det både på fjellturer og kanoturer, alt fra to til fire personer med hund, helgeturer og ukesturer.

Må si jeg er veldig godt fornøyd med Wigloen! God takhøyde, spesielt ute ved veggene. Her har nok Wigloen et fortrinn mot mer tradisjonelle lavvolignende konstruksjoner. Innerteltet har god plass til fire brede liggeunderlag (ikke noe overlapping og ingen som ligger på skrå). Deilig med de to ekstra forteltene, der er det fint å legge sekker og utstyr så slipper man å klatre over det, samtidig som du har tilgang til det både innenfra  og utenfra. Bra lufting, og som klatreminus skrev over her, fint og kunne åpne opp alle tre innganger når det er godvær. 

Har ikke prøvd det på vinterstid enda, men tror teltet er godt egnet til det. Stormklaffer rundt om, også kan taket i innerteltet senkes ned slik at det blir mindre luft å varme opp. Det følger også med noen tørkesnorer til å henge opp inne.

Eneste minuset jeg kommer på i farta er at det er sorte barduner. Selv om det er vevd inn en reflekstråd, er de håpløse å se i mørket. Også er pluggene litt simple. Men dette er bagateller som lett kan byttes ut hvis man ønsker det.

Ja, jeg synes bergans wiglo ser ut som et kjempetelt og det får jo gode skussmål uansett hvor jeg leser. Så det er åpenbart det sikreste kjøpet. Og jeg kjenner det klør litt ekstra i fingra når jeg ser det. Men så kom jeg dessverre over dett green cone-teltet da, og det ser bare genialt ut. Kiloen lettere, desentrert stang som ikke går inn i innerteltet, ekstremt lett å sette opp, myggnetting (mulig wiglo har det også?), kraftigere bunnduk ... og ikke minst så nærmer det seg halv pris - i alle fall 2000,- kroner billigere. Men det er jo det siste som får meg til å stusse også. Det, og at ikke halve Norge eier et. Mangler stormklaffer, men er vindtestet til over orkan da. Og så er muligens den «dome»-formen på wiglo noe mer plasseffektiv - men for akkurat disse to teltene er jeg usikker på hva det betyr i praksis.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng

Såvidt jeg har fått med meg, er Robens skikkelige kvalitetstelt!

Er det vanskelig å sette opp en lavvo der det er litt dårlig med pluggfester?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen amerikanske produsenter lager veldig lette lavvoer/tipier, men dog temmelig dyre....
F eks:

https://seekoutside.com/cimarron/
https://store.kifaru.net/tipis--sawtooth-c18.aspx
http://www.titaniumgoat.com/tents.html

En lavvo krever bra pluggfester, men det finnes alltid triks så lenge det finnes løse steiner i rimelig nærhet.
https://www.youtube.com/watch?v=THlyW-CwEq8

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter veldig mye fram og tilbake fant jeg ut at jeg får være litt vill og gal og forsøker det «usikre» kortet Robens Green Cone. At jeg fant det på tilbud til 2249,- med fri frakt avgjorde saken. Da er det jo så rimelig at det nesten ikke kan være et bomkjøp - det vil finne sin plass uansett og så rimelig at man kan forsvare at det evt ikke skulle bli enormt mye brukt.

Etter hva jeg leser så fungerer teltet utmerket, men jeg er særdeles spent på kvaliteten. Nærmeste alternativ, på papiret, er Wiglo, og det er et telt til over det dobbelte.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng

Jeg blir overrasket over om du blir skuffet over kvaliteteten. Skriv noe om det her da, når du får undersøkt teltet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, KimH skrev:

Robens er sikkert ok mye for pengene.

Wiglo får man til 3899,- nå hvis abonerer på nyhetsbrev fra xxl.

https://www.xxl.no/kupp

Det er ikke wiglo, det er helium dome. Men det første jeg gjorde når jeg så den der i går var å gå inn å sjekke om det også tilfeldigvis gjaldt wiglo. Noe det ikke gjorde. Usikker på hva jeg hadde valgt da, i alle fall når det så ut til at Green Cone kom på litt over 3000,-.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
På 27.6.2018 den 11.56, Olav Nilsen skrev:

Etter veldig mye fram og tilbake fant jeg ut at jeg får være litt vill og gal og forsøker det «usikre» kortet Robens Green Cone. At jeg fant det på tilbud til 2249,- med fri frakt avgjorde saken. Da er det jo så rimelig at det nesten ikke kan være et bomkjøp - det vil finne sin plass uansett og så rimelig at man kan forsvare at det evt ikke skulle bli enormt mye brukt.

Etter hva jeg leser så fungerer teltet utmerket, men jeg er særdeles spent på kvaliteten. Nærmeste alternativ, på papiret, er Wiglo, og det er et telt til over det dobbelte.

Fått gjort deg opp noen erfaringer? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, TheSleepwalker skrev:

Fått gjort deg opp noen erfaringer? 

Ja, det har jeg. Om enn i veldig begrenset omfang. Har sovet 5 netter i teltet. 3 oppi Rondane i fryktelig varm vær. 2 i litt skodde/regn. Teltet har også stått oppslått utenfor huset en liten uke.

Jeg synes teltet er helt genialt. Masse plass for to. Tre ligger nok greit. 4 voksne er mulig, men neppe noen høydare. Romslig fortelt - der kan man fint sitte med le for vind enten i campingstol eller på marka (med døra åpen). Bra med luftemuligheter - nesten heldekkende mesh i inngang hjelper. Mulig å stenge helt - det er dobbel dør. Ekstremt enkelt å sette opp (etter at jeg omsider fikk innerteltet på plass - det kom løst). Justerbar i høyden - tar man stanga på det laveste fungerer ytterduken nærmest som om den har stormmatter. Veldig greit at stanga er desentrert slik at den ikke går inn i innerteltet. Rikelig med barduner. Trenger ikke bruke alle ved godt vær. Rett over 5 kg er lett med tanke på størrelsen. Ingen tegn til vann/kondens inne i teltet den uken det sto på plena i varierende vær. Og så synes jeg teltet er veldig pent!

Kvaliteten virker å være bra, men duken er ikke ripstop. Men den er kraftig, noe som kompenserer en del. En liten filleting har gått gjennom kvalitetskontrollen uten å blitt oppdaget. Der det skulle vært en liten ring for å feste innertelt i yttertelt var det en plass montert feil og satt på noe klipsgreier. Som sagt en filleting som tok 24 sekunder å rette selv, men neppe noe som hadde skjedd hos Hilleberg. Litt kjipe strikkepinneplugger, men de har jo sitt bruksområde de også.

Som sagt, begrenset hvor mye erfaring jeg har så langt, men de jeg har er veldig positive. Til prisen jeg fikk det for var det et røverkjøp. Mener det er et svært godt kjøp til 3000,- også. Skal få tatt litt bilder ved neste anledning - til uka blir det kanskje telttur igjen.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Truant76 skrev:

Er bikubemønsteret ikke ripstop altså? Hmm, jeg var sikker på at det var det. Ser ut som en god kandidat til arvtager av mitt Wickiup 4 når den tid kommer, selv om vekten er en del mer.

Nei, hvilken funksjon det bikubemønsteret har vet jeg ikke, men det er definitivt ikke listet som ripstop av Robens. Uten at det bekymrer meg nevneverdig. Dette er ikke en lettvektsduk - den kjennes svært solid ut.

Har ikke sett Wickiup før og det så veldig fint ut! Men blir jo et litt annet telt vektmessig  ja... og prismessig. Sånn form/funksjonsmessig er jeg sikker på at du vil trives i Green Cone (om du liker Wickiup) så lenge du orker å dra på et par kilo ekstra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Olav Nilsen skrev:

Nei, hvilken funksjon det bikubemønsteret har vet jeg ikke, men det er definitivt ikke listet som ripstop av Robens. Uten at det bekymrer meg nevneverdig. Dette er ikke en lettvektsduk - den kjennes svært solid ut.

Har ikke sett Wickiup før og det så veldig fint ut! Men blir jo et litt annet telt vektmessig  ja... og prismessig. Sånn form/funksjonsmessig er jeg sikker på at du vil trives i Green Cone (om du liker Wickiup) så lenge du orker å dra på et par kilo ekstra.

Har en kamerat som har en enmanns Robens, husker ikke modellen i øyeblikket, og den har også slikt mønster. Har merket at den duken er av det litt mer solide slaget ja, så det er vel ikke så farlig om den ikke er ripstop. 

 

Wickien er fin den, og meget behagelig vekt, men den har stang i midten av innerteltet, noe som går fint når vi er 2, men nr. 3 er på vei så om noen år virker Cone som en bedre løsning. I tillegg har turene våre gått mer og mer over til kano, hvor bæring sjelden er noe lengre enn 1-1.5 km, og da går det med litt mer vekt. Wicki er ikke solid, så etter noen år har jeg vært nødt til å lappe litt her og der, selv om jeg har vært forsiktig. Jeg mener å huske at prisen ikke var så stiv da vi kjøpte det fra eurekaeurope i begynnelsen av 2015. Cone vil vel sikkert også være mer motstandsdyktig mot en småtass :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 27.8.2018 den 0.12, Truant76 skrev:

Har en kamerat som har en enmanns Robens, husker ikke modellen i øyeblikket, og den har også slikt mønster. Har merket at den duken er av det litt mer solide slaget ja, så det er vel ikke så farlig om den ikke er ripstop. 

 

Wickien er fin den, og meget behagelig vekt, men den har stang i midten av innerteltet, noe som går fint når vi er 2, men nr. 3 er på vei så om noen år virker Cone som en bedre løsning. I tillegg har turene våre gått mer og mer over til kano, hvor bæring sjelden er noe lengre enn 1-1.5 km, og da går det med litt mer vekt. Wicki er ikke solid, så etter noen år har jeg vært nødt til å lappe litt her og der, selv om jeg har vært forsiktig. Jeg mener å huske at prisen ikke var så stiv da vi kjøpte det fra eurekaeurope i begynnelsen av 2015. Cone vil vel sikkert også være mer motstandsdyktig mot en småtass :)

Vil tippe det er samme stoffet det er snakk om. De bruker det (HydroTex HD, 75D, 185T) til veldig mange telt. Prisen på Wickiup er jo ikke helt hårreisende (havner kanskje på rundt 6500,- med innertelt), med GC koster jo maksimum halvparten. Nå er jo ikke krona veldig sterk for tiden (sammenlignet med da du kjøpte kanskje), så det kan jo ha litt å si.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...

Nå har dette teltet kommet i oppdatert versjon. Nytt er ripstop-duk (byttet fra HydroTex HD, til HydroTex HD RS - ellers samme spec) og gråfarget innertelt istedenfor den gule. Vekten ser ut til å ha økt 400g til 5,4 kg. 

Teltet var fint som det var og jeg er ikke engstelig for at duken uten RS skal revne med det første. Jeg hadde sett monn i den nye fargen på innerteltet, dog. Uansett så er dette ekstremt mye telt for pengene og har, i min bok, klare designfordeler sammenlignet med Bergans Wiglo LT4 (høyde, senterstang utenfor innertelt, ca 1kg lettere og på papiret tåler både bunnduk og ytterduk vesentlig mer vann), men her er det nok litt smak og behag. Uansett, til 2800,- kroner er det et røverkjøp (1800,- billigere enn Wiglo) for de som trenger et romslig telt til normal turbruk/leirliv. Hvordan kvaliteten er over tid sammenlignet med Bergans blir vanskelig å synse så mye om pr nå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg oppdaget til min overaskelse at ytterduken var rip stop da jeg fikk mitt for ikke lenge siden. Håper å få skrevet en liten oppsummering med bilder ol. når jeg får tid til første prøveoppsett innen en ukes tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.