Gå til innhold
  • Bli medlem

Pusse opp Fjellpulker


Tom B

Anbefalte innlegg

Har to Pulker fra Fjellpulken, en 144 og en 188, Begge to er brukt mye og fått mange stygge riper under, noen er ganske grove.

Har tenkt å pusse opp de. få lagt ny coating under og skifte nylon sledene,  Skifting av sleder er ikke noe problem.. Men hva bruker man til ny coating? Sett på Topcoat som er til båt men usikker på omdette er det rett.

Er sikkert noen her inne som har gjort dette før meg.

Setter stor pris på innspill og råd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
16 minutter siden, Espen Ørud skrev:

Jeeg har kun kjørt med bilpolish og evt polishforsegler, men det skal sies at det ikke har vært spesielt grove riper - jeg gjør dette uansett tilstand for at pulkene skal gli bedre. 

Ok ja, kjempe tips det, men er nødt til å hardere tilverks :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan få kjøpt gelcoat sparkel for å ta grove riper
https://www.westsystem.no/p/19100/gelcoat-sparkel-i-tube
http://www.biltema.no/no/Bat/Kjemikalier/Polyester-og-Epoksy/Gelcoatsparkel-2000017195/

Har brukt det på hakk i båten og det ble OK. La på litt tykt og slipte av med sandpapir og våtslipepapir til slutt.
Er ripene dype holder det nok ikke å legge ny topcoat oppå, du må nok til med noe sparkel uansett skal du ta bort dype riper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, tberg4 skrev:

Noen spesiell polish du bruker?

Har ikke polert pulk før, men jeg har polert mye bil. Litt for mye...

Man kan bruke ett hvilket som helst poleringsmiddel (eller polish om du ikke vil bruke norsk) så lenge det har slipemidler i seg. Poleringsmiddel med fyllere (eller fillers) fyller i og skjuler riper, men det er bare midlertidig og er ingen vits i å bruke på pulk.

På en pulk ville jeg valgt noe med grove slipemidler, man kaller det noen ganger for rubbing når vi snakker om en viss grovhet. Poleringsmidler som har nebrytende slipemidler (diminishing) betyr at sliperkornene blir mindre og mindre jo lengre man polerer, slik at man får mye slipeeffekt i begynnelsen og mer finpolering på slutten. Dog på en pulk ville jeg gått for noe grovt og iike tenkt så mye på om den avslutter fint.

Poleringsmidler med slipemiddel må brukes på maskin. Men det er kun grunne riper som fjernes. Riper vil også avrundes i kantene og på den måten bli visuelt meget godt skjult permanent, den får "myke kanter" som ikke bryter lyset.

For å fjerne riper i lakkerte overflater kan man slipe ned området rundt med våtslipepapir rundt en passe kloss, eller fylle i ripen og pusse over med våtslipepapir rundt en kloss. Deretter avslutter man med poleringsmiddel på maskin, og til slutt en voks/forsegler beregnet for plast. Bruk en hard poleringspute på pulk.

Skulle jeg valgt noe fra skapet mitt, hadde jeg tatt fram Menzerna 300. Jeg vet ikke om billige "rubbinger" har noe særlig slipemidler, men hvis de har det går det nok av å bruke dette med en ocilerende maskin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Espen Ørud skrev:

Jeg har kjørt med AutoGlym sin og det har fungert kurant synes jeg... Se også: 
 

 

Autoglym Super Resin Polish inneholder fyllere og rensende løsemidler. Du får en ren overflate, og ripene fylles i. Ripene blir skjult, og effekten er dessverre bare midlertidig. Ripene blir ikke permanent fjernet eller dempet.

Har ikke prøvd på pulk, men på bil gir den ikke lang holdbarhet. Noen vask, og fyllerene forsvinner. Neste sesong er alle de samme ripene tilbake, sammen med evt. Nye riper.

Denne er beregnet å brukes for hånd. Jeg bruker den på campingvognen, for den har ikke lakk som kan poleres på vanlig måte.

Er det Autoglym ekstra gloss protection er dette en vanlig flytende forsegler. Den fyller også ripene, og gir på den måten en modlertidig glattere overflate. Den er faktisk ganske bra å avslutte med etter maskinpolering, selv om den på bil ikke vil gi like fin avslutning som preimuimvokser. Men på pulk er jo ikke det relevant.

Endret av Mareng
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutes ago, Mareng said:

Autoglym Super Resin Polish inneholder fyllere og rensende løsemidler. Du får en ren overflate, og ripene fylles i. Ripene blir skjult, og effekten er dessverre bare midlertidig. Ripene blir ikke permanent fjernet eller dempet.

Har ikke prøvd på pulk, men på bil gir den ikke lang holdbarhet. Noen vask, og fyllerene forsvinner. Neste sesong er alle de samme ripene tilbake, sammen med evt. Nye riper.

Denne er beregnet å brukes for hånd. Jeg bruker den på campingvognen, for den har ikke lakk som kan poleres på vanlig måte.

Er det Autoglym ekstra gloss protection er dette en vanlig flytende forsegler. Den fyller også ripene, og gir på den måten en modlertidig glattere overflate. Den er faktisk ganske bra å avslutte med etter maskinpolering, selv om den på bil ikke vil gi like fin avslutning som preimuimvokser. Men på pulk er jo ikke det relevant.

Det gjør i hvert fall pulken merkbart glattere å trekke. Pleier å ha pulken liggende på stuebordet en "innehelg" sånn før sesong og legger på 5-6-7 lag i løpet av en dag eller to - og så tar jeg en runde eller to i ny og ne om det passer i løpet av vinteren....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Espen Ørud skrev:

Det gjør i hvert fall pulken merkbart glattere å trekke. Pleier å ha pulken liggende på stuebordet en "innehelg" sånn før sesong og legger på 5-6-7 lag i løpet av en dag eller to - og så tar jeg en runde eller to i ny og ne om det passer i løpet av vinteren....

Helt sikkert, ripene fylles, og innsatsen som kreves er jo minimal. Så kan man vurdere om man ønsker å maskinpolere pulken når den får samlet opp nok riper som man ønsker å fjerne mer permanent.

Hvor lenge synes du effekten varer?

Jeg vil tro at man muligens kan få ett enda bedre resultat, uten økt innsats, om man først bruker Autoglym Super Resin Polish og deretter følger på med Autoglym Ekstra Gloss Protection om det er disse produktene man ønsker å bruke. Det er egentlig slik de er ment å brukes, og den første inneholder løsemidler som fjerner masse skitt og grums.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 19.11.2017 at 11:13 PM, Mareng said:

 

Hvor lenge synes du effekten varer?

 

I hvert fall noen turer. Men når jeg innimellom byttelåner med kompis som har lånepulk via jobben (hvor ingen bryr seg om vedlikehold) så synes forskjellen mye større. Men her spiller da også forskjellen mellom en pulk som jeg er forsiktig med og en som "ingen bryr seg om" inn. Jeg er forsiktig med min og bærer den heller over vei enn å trekke den osv nettopp fordi jeg har erfart forskjellen på glien på en dårlig og godt vedlikeholdt pulk. 

 

Så: Målt mot en pulk som ikke blir vedlikeholdt så synes det å ha effekt hele sesongen selv uten "repolering" underveis. Og så skal man ikke undervurdere effekten av at man ved å polere blir bedre kjent med bunnen av pulken sin og dermed mer forsiktig med den og dermed få enda mer effekt ut av det ;-) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Espen Ørud skrev:

mer forsiktig med den og dermed få enda mer effekt ut av det ;-) 

Jeg gjør det samme, og har en parispulk innkjøpt for 400kr på våren som gruspulk. Bruker bare Fjellpulken på snø. Imponert over hva parispulken tåler, med ikke over gliden 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Plastmeiene på min pulk er slitne nå, og det skrubber nok en god del der. Jeg vurderer å prøve el-høvelen og dra av en millimeter. Skruene ligger jo godt senket ned i plasten, så det bør ikke være noen konflikt der.

Noen som har prøvd? Man kan jo kjøpe nye, men om de gamle lar seg fikse så er det mye bedre..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Lompa skrev:

Plastmeiene på min pulk er slitne nå, og det skrubber nok en god del der. Jeg vurderer å prøve el-høvelen og dra av en millimeter. Skruene ligger jo godt senket ned i plasten, så det bør ikke være noen konflikt der.

Noen som har prøvd? Man kan jo kjøpe nye, men om de gamle lar seg fikse så er det mye bedre..

All min logikk sier at å høvle ned eller pusse og polere er like bra som nye...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 år senere...
Tom B skrev (På 22.11.2017 den 15.16):

Har kommet frem til at jeg sparkler ripene i pulkene med Gelcoat sparkel, så pusse det ned etterpå,så lurer jeg på å ha på 2-komponent polyuretanlakk under hele pulken,

Hei,

hvordan gikk restaureringen? Ble det bra? :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.