Gå til innhold
  • Bli medlem

Sy dunskjørt?


AK74

Anbefalte innlegg

Jeg har tenkt på at jeg skulle hatt meg et dunskjørt til de riktig kalde dagene. Jeg kunne selvfølgelig kjøpt meg et. Men nå er det sånn at jeg har ei utrangert dunjakke som det ligger mange turer i, og som jeg synes er litt vemodig å la gå i søpla. Jeg lurer på om det kunne vært mulig å kunne gjort denne om til et skjørt! Jakka holder ennå i stoffet, men alt av glidelåser har gitt opp. Er det noen som har prøvd noe lignende, og kanskje kan gi meg noen tips? Kan ikke skryte på meg store syskills, men har nå lyst å prøve likevel. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
29 minutter siden, Lars Stenseth skrev:

Da ville det vel vært enklere med en gammel dun sovepose som du kunne bearbeidet litt på? Hvertfall sånn formmessig tenkte jeg. Men dette kommer fra en som bare har hørt om nål å tråd hehe😁

Det har du sikkert rett i;-) men tenkte beholde den eneste dunposen min litt til :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AK74 skrev:

Jeg har tenkt på at jeg skulle hatt meg et dunskjørt til de riktig kalde dagene. Jeg kunne selvfølgelig kjøpt meg et. Men nå er det sånn at jeg har ei utrangert dunjakke som det ligger mange turer i, og som jeg synes er litt vemodig å la gå i søpla. Jeg lurer på om det kunne vært mulig å kunne gjort denne om til et skjørt! Jakka holder ennå i stoffet, men alt av glidelåser har gitt opp. Er det noen som har prøvd noe lignende, og kanskje kan gi meg noen tips? Kan ikke skryte på meg store syskills, men har nå lyst å prøve likevel. 

Om du finn mønster til eit a-forma, knelagt skjørt, og går opp nokre storleikar slik at det høver utanpå skallkle er det ein god start. Litt utfordring med å ikkje tappe kammera for dun når du tek til å klippe i det. Teikn på jakka og planlegg godt i forkant korleis du kan nytte materialet med minst mogleg klipte kammer/kantar.

Vidare modifiserar du etter eige ynskje med evt snøring oppe og nede. Heilvegs, tovegs glidelås i eine sida slik at det er enkelt å glide på og av, og at du kan lage splitt nedanfrå og opp. Då kan du ta større skritt/gå motbakkar utan trøbbel, men kunne glide att når du er stillesittande/ståande.

Har eit varmeskjørt sjølv som er vanvittig mykje brukt, anten av meg, turvenner eller dotter mi. Av samme grunn har eg tenkt å lage skjørt av ein utrangert sommerpose i syntet som eg har liggande.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Tessatroll skrev:

Om du finn mønster til eit a-forma, knelagt skjørt, og går opp nokre storleikar slik at det høver utanpå skallkle er det ein god start. Litt utfordring med å ikkje tappe kammera for dun når du tek til å klippe i det. Teikn på jakka og planlegg godt i forkant korleis du kan nytte materialet med minst mogleg klipte kammer/kantar.

Vidare modifiserar du etter eige ynskje med evt snøring oppe og nede. Heilvegs, tovegs glidelås i eine sida slik at det er enkelt å glide på og av, og at du kan lage splitt nedanfrå og opp. Då kan du ta større skritt/gå motbakkar utan trøbbel, men kunne glide att når du er stillesittande/ståande.

Har eit varmeskjørt sjølv som er vanvittig mykje brukt, anten av meg, turvenner eller dotter mi. Av samme grunn har eg tenkt å lage skjørt av ein utrangert sommerpose i syntet som eg har liggande.

Takk for gode tips:) dette blir spennende:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra idé. Jag har aldrig sytt något med dun, men skulle gissa att det där dunet har en tendens att sprida sig och hamna på helt oönskade platser. Jag har själv tänkt mig en kilt i med primaloft-likannde material. Kan dock inte destämma mig om vad jag skall ha för yttermaterial. Jag har dessutom svårt att lista ut någon vettig metod för att knäppa kilten så det kanske blir kjol (skjørt (!)) här också eftersom det är mycket enklare. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutter siden, Johan2000 skrev:

Bra idé. Jag har aldrig sytt något med dun, men skulle gissa att det där dunet har en tendens att sprida sig och hamna på helt oönskade platser. Jag har själv tänkt mig en kilt i med primaloft-likannde material. Kan dock inte destämma mig om vad jag skall ha för yttermaterial. Jag har dessutom svårt att lista ut någon vettig metod för att knäppa kilten så det kanske blir kjol (skjørt (!)) här också eftersom det är mycket enklare. 

Mitt skjørt er i primaloft, det funkar gull. 

Elles har eg mange kompisar som også nyttar desse skjørta, så her på Sunnmørsk herskar det ein tverrkjønnleg kjolefest på snart kvar ein topp :P

  • Hehe 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Tessatroll skrev:

Mitt skjørt er i primaloft, det funkar gull. 

Elles har eg mange kompisar som også nyttar desse skjørta, så her på Sunnmøre herskar det ein tverrkjønnleg kjolefest på snart kvar ein topp :P

Ja, jag har sett att detsamma gäller Sogndal. Funderar allt starkare på att köra det konceptet själv. Jag tänkte mig skytex27 på insidan, men har problem att välja yttertyg. Skytex 27 är inte väldens tåligaste för slitage, och det kommer att spillas kaffe på den, garanterat, så det behövs något tåligare. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, Tessatroll said:

 Litt utfordring med å ikkje tappe kammera for dun når du tek til å klippe i det. Teikn på jakka og planlegg godt i forkant korleis du kan nytte materialet med minst mogleg klipte kammer/kantar.

Sy ein søm parallelt med eksiterende og klipp i mellom, så unngår du "vårslepp" av dun. Skal du klippe på skrått etc ift eksisterande sømmer, legg inn to paralelle sømmer og klipp i mellom.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Tessatroll said:

Elles har eg mange kompisar som også nyttar desse skjørta, så her på Sunnmørsk herskar det ein tverrkjønnleg kjolefest på snart kvar ein topp :P

Hva er egentlig fordelen kontra dunbukse tenker du? Jeg har regnskjørt, men det er pga lufting. Spør du meg er det ganske likt designmessig om man går for skjørt eller å se ut som michelinmannen :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Terka skrev:

Sy ein søm parallelt med eksiterende og klipp i mellom, så unngår du "vårslepp" av dun. Skal du klippe på skrått etc ift eksisterande sømmer, legg inn to paralelle sømmer og klipp i mellom.

Går godt an, i alle fall tråkl det, om saumen skulle by på trøbbel seinare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Thomas E said:

Hva er egentlig fordelen kontra dunbukse tenker du? Jeg har regnskjørt, men det er pga lufting. Spør du meg er det ganske likt designmessig om man går for skjørt eller å se ut som michelinmannen :P 

Lättare att ta av och på och varmare. Väldigt bra rastplagg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruk gjerne et skjørt du allerede har som mal. Tilpass din omkrets (vil du ha det romslig = pluss 10 cm hver side)

strikk i livet? Bruk noe Jerseystoff, brett dobbelt og lag den så bred du ønsker. 

 

Slik ville jeg gjort det, er spent på resultatet. Får vi se bilde?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.