Gå til innhold
  • Bli medlem

Trangia X2 i forhold til vanlig multifuel brenner?


DROMEDILLA

Anbefalte innlegg

Er på jakt etter en ny multifuel brenner og har sett litt på Trangia X2. Fordelen med den er at den passer inn i det vanlige stormkjøkkenet på samme måten som en spritbrenner. Det gjør at den står mer stødig og at den tar mindre plass. Den er vel også bedre beskyttet mot vind. Slik jeg ser det er det en god del fordeler, men jeg lurer på om noen har erfaring med denne og kan si om det er noen ulemper i forhold til en frittstående brennere?  

image.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det eneste minuset med løsningen er vel vekt og volum, i forhold til enkelte andre løsninger? Hva blir vekten på dette totalt?

Mitt helårsoppsett er:

MSR Simmerlite: 177g

MSR pumpe : 65g

MSR flaske: 71 g for 325 ml (jeg har alle størrelsene til MSR)

Vindskjerm: 65 gram

Tennstål, Light mye fire mini: 14g

Totalt: 392 gram.

Med primusunderlag på: 85 gram er vi oppe i 477 gram. Pluss drivstoff og kjeler. Tar stort sett med primusunderlag, for det er så praktisk. Det sparer du deg for med Trangia løsningen siden det er så stødig, utenom på vinterstid.

 

 

Endret av Mareng
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den veier 525g med:

1 brenner
- 1 pumpe
- 1 brenselflaske 0,6 liter
- 1 servicenøkkel
- 2 munnstykker
- 1 futteral

Ser noen skriver om den på nett at den ikke kan reguleres på brenneren men bare på flasken. Er det et problem? Gassbrenneren min kan også bare reguleres på flasken og den fungerer greit. 

Ser at det står at man kan bruke gass på X2 brenneren. Hvordan gjør man det? Må man ha et adapter for å koble til gassflaske?

image.jpeg

Endret av DROMEDILLA
Lenke til kommentar
Del på andre sider

x2 er en robust brenner ( det er en primus variant) og man har ikke behov for noen adapter for å bruke gass. Man benytter samme kobling.

For gass fungerer reguleringen bra, men vil si at den ikke er optimal for bensin ettersom reguleringen er ved flasken.

Dersom fin regulering er viktig, velg Nova ( ikke Nova +) med trangia adapteren.   Jeg har også Optimus Polaris og vil anta at Novaen regulerer like bra.

NB.  På Nova så kan man ikke bruke gass. Det kan man gjøre på x2 ( og Polaris)

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, DROMEDILLA skrev:

Den veier 525g med:

1 brenner
- 1 pumpe
- 1 brenselflaske 0,6 liter
- 1 servicenøkkel
- 2 munnstykker
- 1 futteral

Ser noen skriver om den på nett at den ikke kan reguleres på brenneren men bare på flasken. Er det et problem? Gassbrenneren min kan også bare reguleres på flasken og den fungerer greit. 

Ser at det står at man kan bruke gass på X2 brenneren. Hvordan gjør man det? Må man ha et adapter for å koble til gassflaske?

image.jpeg

Med min 0,6 liter flaske, er man oppe i samme vekt.

Er vekten du oppgir inkuldert vindskjerm og støtten? Hva er munnstykker?

Regulering ved pumpen betyr mindre vekt, men ikke så lett å finregulere. Jeg har kun ventil ved pumpen, og klarer meg fint med det, også til laging av pannekaker, omelett og koking av grøt. Nå er ikke min brenner blant de vanskeligste å regulere heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Blaser skrev:

x2 er en robust brenner ( det er en primus variant) og man har ikke behov for noen adapter for å bruke gass. Man benytter samme kobling.

For gass fungerer reguleringen bra, men vil si at den ikke er optimal for bensin ettersom reguleringen er ved flasken.

Dersom fin regulering er viktig, velg Nova ( ikke Nova +) med trangia adapteren.   Jeg har også Optimus Polaris og vil anta at Novaen regulerer like bra.

NB.  På Nova så kan man ikke bruke gass. Det kan man gjøre på x2 ( og Polaris)

 

 

En av grunnene til at jeg valgte Nova var at den kunne bygges om til bruk i trangia settet. Bakdelen er at man ikke kan bruke Nova på gass. Men løste det problemtet med å kjøpe en billig 
gassbrenner til Trangian fra kina som har vist seg å fungere godt. Akkurat den bruker jeg bare om sommeren. 

En annen grei ting er at da har jeg en standalone brenner til bruk når jeg er alene på tur, og ikke trenger Trangiasettet eller bare en kjele fra det. På det andre siden så passer X2 brenneren i en billig liten kvistbrenner, slik at den kan gjøres til en standalone brenner på det viset....så begge er ganske fleksible med litt billig ekstrautsyr :-)

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, Humle skrev:

En av grunnene til at jeg valgte Nova var at den kunne bygges om til bruk i trangia settet. Bakdelen er at man ikke kan bruke Nova på gass. Men løste det problemtet med å kjøpe en billig 
gassbrenner til Trangian fra kina som har vist seg å fungere godt. Akkurat den bruker jeg bare om sommeren. 

En annen grei ting er at da har jeg en standalone brenner til bruk når jeg er alene på tur, og ikke trenger Trangiasettet eller bare en kjele fra det. På det andre siden så passer X2 brenneren i en billig liten kvistbrenner, slik at den kan gjøres til en standalone brenner på det viset....så begge er ganske fleksible med litt billig ekstrautsyr :-)

 

Kom gjerne med eksempel på det med kvist brenner :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, DROMEDILLA skrev:

Kom gjerne med eksempel på det med kvist brenner :)

En standard trangia spritbrenner passer i mange kvistbrennere. Og dermed bør Trangia X2 også passe i den.

Her er gassbrenneren til trangian min plassert i den minste kvistbrenneren fra Lixada....



WP_20170602_13_17_01_Pro.thumb.jpg.c0c5712c4783e216c7b62b10d5b3cb74.jpg
 

  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Humle skrev:

En standard trangia spritbrenner passer i mange kvistbrennere. Og dermed bør Trangia X2 også passe i den.

Her er gassbrenneren til trangian min plassert i den minste kvistbrenneren fra Lixada....

Er det denne? Har du bare satt brenneren oppi koppen eller har du laget hull til den?

https://www.ebay.com/itm/Lixada-Portable-Stainless-Steel-Lightweight-Folding-Wood-Stove-Pocket-Stove-R7F9/263334197056?hash=item3d4ff0f740:g:yBIAAOSwFytaEnqm



WP_20170602_13_17_01_Pro.thumb.jpg.c0c5712c4783e216c7b62b10d5b3cb74.jpg
 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...

Litt gjenopplivning av gammel tråd her:

Er det noen som vet om Trangia X2 vil passe oppbevaringsmessig i et Trangia 27-kit uten kaffekjele? 

Dysedelen som stikker ut under brenneren ser ikke ut til å være demonterbar (?) og spiser dermed en del plass vil jeg tro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke 25 serien, men X2 er designet for å passe 25 og 27 serien til trangia. Jeg tenker så lenge den passer i settet som brenner  må den også passe under transport også hvis du lar kaffe kjelen ligge igjen. Men som sagt har jeg ikke det settet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DROMEDILLA skrev (3 timer siden):

Jeg har ikke 25 serien, men X2 er designet for å passe 25 og 27 serien til trangia. Jeg tenker så lenge den passer i settet som brenner  må den også passe under transport også hvis du lar kaffe kjelen ligge igjen. Men som sagt har jeg ikke det settet.

Heh, ja en skulle trodd det men jeg finner ingen faktiske referanser på dette 🤔
Om noen her har målene på selve brenner-enheten (inkl. dysedelen som stikker ut), så ser jeg fort om det går eller ikke : )

Endret av sneakyowl
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sendte for øvrig en e-post med spørsmålet direkte til Trangia nå, så får vi se. Det virker litt forlokkende å kunne bruke det samme kompakte 27-stormkjøkkenet med multifuel-brenner på vinteren som jeg ellers bruker med gassbrenner. Mest på grunn av veldig høy "nytte" på liten plass brukt i sekken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ketilring skrev (11 minutter siden):

X2-brenneren går nedi den minste gryten i 27-settet med god margin. :) 

Takk!
Da tror jeg jammen jeg skal prøve meg på X2'en.
Det at den ikke har like gode finjusteringsmuligheter tror jeg at jeg skal kunne leve uten. Det blir nok hovedsakelig vannkoking og stekning av egg/bacon den vil bli brukt til. Sistnevnte er jeg fint vant til å måtte løfte av stekepannen litt for å regulere varmen "manuelt" uansett fra andre topp-monterte gassbrenne : )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.