Gå til innhold
  • Bli medlem

Telt versus snøhule når vinden blir som verst.


Helgemann

Anbefalte innlegg

Hei. 

Har selv måtte overnatte ufrivillig i snøhule to netter grunnet uvær. Gav høy læringseffekt, og var egentlig spennende selv om alt stort sett var gjennomblaut etterpå første gangen. (0 grader og regn). 

Jeg ser teltene har utviklet seg, og som rusten vinterturist har jeg startet oppgraderingen til et Helsport Spitsbergen Extrem. Jeg lurer på hva dere andre gjør hvis dere blir overrasket av kraftig vind, og dere har et solid telt. 

Er telt eller snøhule førstevalget? 

Endret av Helgemann
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
53 minutter siden, Helgemann skrev:

Hei. 

Har selv måtte overnatte ufrivillig i snøhule to netter grunnet uvær. Gav høy læringseffekt, og var egentlig spennende selv om alt stort sett var gjennomblaut etterpå første gangen. (0 grader og regn). 

Jeg ser teltene har utviklet seg, og som rusten vinterturist har jeg startet oppgraderingen til et Helsport Spitsbergen Extrem. Jeg lurer på hva dere andre gjør hvis dere blir overrasket av kraftig vind, og dere har et solid telt. 

Er telt eller snøhule førstevalget? 

Har ikke (ennå) hatt behov for å grave meg ned selv om jeg har hatt kraftig vind flere ganger. Førstevalget er definitivt teltet. Så lenge det er mulig å slå det opp vil nok det være førstevalget :-)

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med @whistler. Snøhule ser jeg på som en nødløsning og er jo mer tidkrevende å lage pluss det krever jo rette forhold og helst litt erfaring.
Når det er sagt så vil tempraturen i en snøhule være konstant og relativt behagelig kontra et telt, blir vel gjerne ikke mer en maks 4 minusgrader eller noe sånt?
Men har man med telt så er det førstevalget. Kunne gjerne tenkt meg en gang å lage en snøhule og sove i, artig prosjekt ser jeg for meg sammen med guttungen spesielt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt klart telt. Et korrekt oppsatt telt tåler mye juling.

Har gravd snøhule, men en tidkrevende og våt opplevelse. Når snøhula først er oppe merkes ikke vinden som i telt, men jeg sverger til telt da jeg ikke finner meg til rette i snøhule. Mulig en anelse klaustrofobi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når været er så ille at du sitter fullt påkledd i påvente av at teltet kan revne, er det litt vel spennende. Det er få tall ganger hvor været har vært så dårlig, men teltet har enda ikke revnet - kun blåst ned i jkraftig vind grunnet en klønete feil av meg:-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 15.11.2017 den 18.46, whistler skrev:

Jeg lurer på hva dere andre gjør hvis dere blir overrasket av kraftig vind, og dere har et solid telt. 

Er telt eller snøhule førstevalget? 

Blir man overrasket av kraftig vind så er det ikke tid til å lage en snøhule. Da blir det i beste fall en nødbivuakk, og det er som regel bare et enkelt ly for vinden. Skal du grave en hule til å sove i så tar det lang tid og faren for at du blir kliss gjennomvåt er stor.

Å sette opp telt når vinden er så sterk at du finner det klokest å avbryte, er ikke så enkelt. I hvert fall ikke om du er alene. Og når teltet endelig står der så må du sikre deg mot at det ikke blir snødd ned eller lagt flatt av fokksnø. Ofte kan det være nødvendig å bygge en levegg av snøblokker, og det tar også tid. 

windbreak.jpg.5b5d1d10eae22e53b12a10b9703354ad.jpg.957fb4176f92442e1df5e7263961f208.jpg

Et telt kan lett snø ned i løpet av kort tid og da er det ikke alltid like lett å komme seg ut.

Her er mitt gamle iglotelt som har berget meg gjennom mang en storm på vinterfjellet. 

Rolf_og_telt.jpg.1ea814b2704c2c67e99202cd0b5b2814.jpg

 

Hva var det Miyagi sa i filmen Karatekid II når Daniel spør hva som er den beste blokken?  "The best block is not be there". I vårt tilfelle vil vel dette si å ikke havne i en nødsituasjon hvor du får behov for telt eller snøhule. Sjekke værmelding, hvis dette er mulig med dagens DAB+, være forberedt på at været kan skifte ganske raskt i fjellet, lære noen enkle værtegn og sette opp telt eller lage snøhule i god tid før uværet er et faktum.

Fant et par bilder på nettet som viser hvordan det kan se ut når vinteren fester grepet i vinterfjellet.

DSC_1500.JPG.e2867555037fda4d75b54009bd8584d6.JPGhelsport6.jpg.c8732f8de7985ed84de2ae4acca68432.jpg

https://naturformidling.photoshelter.com/image/I0000poDC4d2w5fs

https://naturformidling.photoshelter.com/image/I0000d3KOOaxeTFk

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Eg har sett opp telt i ein del vind før, og har overnatta i ganske sterk vind (anar ikkje vindstyrke, men yr meldte storm). Som sagt er det snøhola som toler mest vind, men eit stort problem her blir nok at under forhold som er så ekstreme at teltet gjev tapt, så er det nok ikkje sikt til å finne ein bra plass å bygge snøhole. Så eg held ein knapp på telt uansett, så må ein eller annan form for nødbivuak vere nødløysinga om teltet ryk. Evt må snøhola byggast når ein ser værmeldinga. Men då foretrekker eg å plassere teltet på ein fornuftig plass med ein solid levegg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Curling-generasjonen skrev:

Eg har sett opp telt i ein del vind før, og har overnatta i ganske sterk vind (anar ikkje vindstyrke, men yr meldte storm). Som sagt er det snøhola som toler mest vind, men eit stort problem her blir nok at under forhold som er så ekstreme at teltet gjev tapt, så er det nok ikkje sikt til å finne ein bra plass å bygge snøhole. Så eg held ein knapp på telt uansett, så må ein eller annan form for nødbivuak vere nødløysinga om teltet ryk. Evt må snøhola byggast når ein ser værmeldinga. Men då foretrekker eg å plassere teltet på ein fornuftig plass med ein solid levegg. 

Det er da ikke så vanskelig å finne et sted å grave. Når det begynner å dra seg til, må man uansett begynne å vurdere sted for overnatting. Dess verre været er, dess mindre ideelle graveforhold aksepterer man.. Det går fint å grave ly på flatmark også om snøen er dyp nok. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Lompa skrev:

Det er da ikke så vanskelig å finne et sted å grave. Når det begynner å dra seg til, må man uansett begynne å vurdere sted for overnatting. Dess verre været er, dess mindre ideelle graveforhold aksepterer man.. Det går fint å grave ly på flatmark også om snøen er dyp nok. 

No har ikkje eg prøvd å grave snøhole i kraftig vind på flatmark, men vil ikkje alt berre føyke att medan ein grev holet om det bles kraftig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo en siste utvei-løsning, men det er mulig. Jeg har vært med og gravd slik snøhule, men da på øvelse. Det blir selvsagt ikke det samme som i nød under storm..

Vi satte skiene våre ned i snøen tett inntil hverandre, og la ryggsekker foran dem. Så gravde vi på lesiden av skiene. All snøen som kastes opp blir bare feid av sted, og det føyker jo en del oppi hullet også. Når vi så hadde fått hullet stort nok til å kunne sitte nedi der, med hodene godt under snøen, så ble skiene lagt over som tak. En fjellduk ble festet til to staver som var stukket ned i snøen, og strukket over skiene. Deretter skuffet vi snø på duken. Skulle vært veldig moro å prøve dette i skikkelig ruskevær også.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er i enkelte områder ei utfordring å grave seg ned om det dreg seg skikkeleg til. Har du ikkje telt så må du, men har du telt vil eg i mange tilfeller halde ein knapp på å sette opp det i tide, med solide murar, dvs to murar for å ta både vind og føyk. 

Har du den perfekte skavelen nær deg, og vindretning og føyke "spelar på lag" så kan ein jo revurdere. Du treng ikkje komme så langt inn i skavelen før du har arbeidsle. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke gravd snøhule til overnattingsformål siden tenårene, begge ganger i ganske tung og våt snø. Ble som ventet ganske våt. Jeg tenker snøforhold og terreng er en viktig faktor når en skal vurdere risiko vinterstid. Er snøen pakkbar og forholdsvis lett å grave i (uten at alt raser sammen) har du betydelig lavere risiko enn med hard, eller svært løs, snø. Er den dyp nok, og er terrenget slik at skavler på 2-3 m dybde finnes tilgjengelig, har du ytterligere redusert risiko. Kombinasjonen lite snø og dyp skare er ikke bra.

2 timer siden, Tessatroll skrev:

Har du den perfekte skavelen nær deg, og vindretning og føyke "spelar på lag" så kan ein jo revurdere. Du treng ikkje komme så langt inn i skavelen før du har arbeidsle. 

I gode snøforhold tar det 20 min før du er ute av elementene. Om du bruker 20 min eller 2 timer ekstra avhenger av hvor behagelig du vil ha det. Er du riktig utstyrt er du mao ute av akutt fare på kort tid.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.