Gå til innhold
  • Bli medlem

Nye fjell/vinter/tur sko


Bendikb

Anbefalte innlegg

Hei og god dag! 

Er relativt ny på forumet her, og dette er min første post. Men har lest meg opp på det meste her og har funnet mye nyttig tips og info! :) 

Nå kommer vinteren snart, og jeg har egentlig ikke noen gode vintersko. Jeg har noen lave North Face sko, som er veldig gode for bruk på sommer halvåret, kostet også bare 500,- på tilbud.
Så ganske fornøyd med det :-D

Har tittet litt på forskjellige typer sko, og ser at Fjellsport.no kategoriserer Fjellsko og vintersko i to forskjellige segmenter. Hva er egentlig den store forskjellen på dette?
Er ikke vintersko like gode å gå med som fjellsko?

Jeg har ihvertfall kommet frem til en liste over sko jeg vurderer, ønsker gjerne tilbakemeldinger og tips dere har angående disse :)

Høye fjellsko: 
Alfa Bever Pro (2 999,-)
Viking Villrein GTX (2 199,-)

Lave fjellsko:
Crispi Skarven klassisk (1 749,-)
Alfa Glittertind (2 999,-)
Alfa Walk King Advance ( 2 999,-)

Vintersko:
Sorel Caribou Wool Burro (799,-)
Salomon Nytro Gtx (899,-)

Som dere ser er prisklassen veldig variert, hvorfor vintersko generelt er lavere i pris en fjellsko vet jeg ikke? Men jeg ønsker ikke betale noe mer en 3000,- for nye sko.
Jeg har sett på vintersko da disse tåler en del minus grader, f,eks Salomin Nytro GTX, står oppført med temperatur ned til -25 grader celcius. 

Men en god fjellstøvel f,eks Alfa Bever pro bør vel tåle ganske mange minus grader den også? om man legger inn en ekstra ullsåle og har noen tykke ullsokker? 

Er det noen som har erfaring med de Salomon skoa, jeg har også vurdert Salomon Quest 4D 2 GTX som ligger til 1 999,- hos XXL. 
Er det store forskjeller på Salomon Nytro og Quest? 
 

Takker for alle svar og tips! 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har selv Alfa Bever Pro skoa, å jeg er veldig fornøyd. Grunnen til at jeg valgte høye er at jeg er drit lei våte sko (tråkket i myr osv) eller sko fulle av kvister og lyng. Jeg bor på vestlandet og går mye på tur både på og av sti. Da er det nytteløst med noe annet. Noen hevder at de klarer å holde greit med lave sko og gamasjer, men min erfaring er ikke like god. 

Alfa sine sko passer også veldig godt til mine ben. Har typisk nordiske føtter. 

Det er et minus dog... Jaktstølver/fjellsko er på grensen til livsfarlig på våte røtter og våte berg. Uansett hvor god Vibramsåle det er på de forskjellige skoene, er de såpeglatt. Ikke noe problem så lenge du er bevist på det.

Noen fjellsko er stivere enn andre. Disse er ofte ment til å kunne brukes med stegjern. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også en venn av meg som har Alfa bever, han er også kjempe fornøyd med sine. Så disse er noe jeg vurderer sterkt :)

Starter å mistenke at jeg kommer til å ende opp med 8 par sko, en for hver årstid og landskap 😂 Men håper på å slippe dette ved å gjøre et smart og godt kjøp 👍 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.