Gå til innhold
  • Bli medlem

Barnepulk eller multisportvogn?


Adelheid

Anbefalte innlegg

Hei!

Vi (eller jeg) trenger en pulk da jeg elsker å gå på ski og jr.på 13 mnd. skal elske å bli med!  Jeg syntes en vanlig barnepulk ser fin ut å ligge i for et barn og sikkert fin å sove i. Tenker også at den er mer stødig en multisportvognene som man monterer ski på.

 

VI ( eller far) trenger en sykkelvogn, vi har lånt en frem til nå, men han mener at vi trenger en, en sesong til og mener derfor at vi skal kjøpe en multisportvogn som kan brukes som både ski og sykkelvogn. Han mener også at ungen vil se mer i en slik vogn ( sitter høyere) og derfor gidde å sitte der lenger, men med sete er jeg usikker på sovingen. også syntes jeg de vognene virker litt vinglete med ski på. eller tar jeg feil?

 

Kan noen av dere erfarne foreldre hjelpe oss med valget. gjerne fordele ulemper om dere har prøvd begge deler.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har begge deler, da vi hadde pulk og så fikk en sykkelvogn med ski av noen bekjente. Når ungene har vært små har vi foretrukket pulken da jeg synes de sover bedre der. Men når de er større er det ingen tvil om at de ser bedre i sykkelvogna. De hopper også lettere inn og ut når de har begynt å gå litt på ski selv. Og det største punktet for oss, med flere unger er at sykkelvognen gjør det mulig å få med to barn, når eldstemann plutselig blir veldig sliten. Sykkelvogn har vi brukt til våre unger helt fram til skolealder, Da far ikke har hatt tid om morgenen til å la barna sykle på egen sykkel om morgenen, så sykkelvogn har man glede av mye mere en et år til vil nå jeg si. Konklusjonen vår må være at jeg ville nok ikke vært pulken foruten når vi hadde bare et barn, men sykkelvognen er oftere i bruk en pulken spesielt nå når vi har flere barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Kjøpte selv pulk til ungen våres på 2,5 år. Det som ble avgjørende var.

1; Prisen, Fjellpulk barnepulk 4200 kr ny vs nordic cab/thule til 14000 kr.

2; vi skal ikke bare på turer i lysløypen. trenger stor flystevne, stabilitet og lavt vekstpunkt. Synes sykkelvogner ble rett og slette veldig ubehagelig og bruke. Opplevde den som meget ustabil og flaks berget den fra og tippe flere ganger. 

3; Pulken fungerer bedre for oss både i skog og fjell, og vi kan koble til en ekstra pulk bak. Dette gjør at jeg kan gå på tur med alt jeg trenger til meg og ungen uten og måtte dra tung sekk eller være flere med på turen.

4; sykkelvogn finnes billig brukt. Vi kjøper en til sommeren. Da har vi brukt ca 6000 kr på pulk og vogn. Beste fra begge verdenene 

5; pulken går i skiboksen, sykkelvogner vi prøvde med ble for bred. Pulk og ski i skiboks får vi brukt bagasjerommet til og frakte det vi skal ha med på tur. 

Minuset er jeg at man må ha flere ting, altså pulk og vogn. Med pulk kommer ungen lenger ned og ser ikke like mye. Men jeg føler at ungen sitter tryggere og jeg har mer kontroll. Kjøp det pengeboken tillater, og det du måtte ønske. Tenkt på bruksområdet ditt, og kjøp det som vil gjøre turene best mulig for alle parter. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg ville ikke akuratt reist på lang tur med så mye annet enne en "vanlig" pulk som fjellpulken,den nordic cab kan brukes til flere ting men jeg syns ikke den virker like "robust".

min søstera hadde den med seg på en liten hytte tur og da bøyde det seg noe (var ved der skia er) og det var bare ned en liten bakk,samtidig sitter barne veldig høyt som igjen gjør det litt usikkert slik jeg ser på det.

Men til bruk i trygge omgivelser og ikke langt fra "svilasjonen" fungere den nok veldig bra (lys løypa osv) men ville ikke dratt med meg den her på tur med telt/fjellski på fjellet. Kjøpte selv fjellpulken får 2800 og solgt den etter 4 år får 1500 kr. Så er jo ikke akuratt veldig dyrt hvis man følger med på tilbud osv :)

Når barna mine har blitt større har dem bare siti på selve pulken og bytta på og gå/sitte på men ser jo fordelen og kunne sitte "inne" i en pulk slik som Nordic Cab

Har en egen sykkel vogn som jeg har brukt på sommeren til sykkel turere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er test av pulker i siste  Fjell & Vidde. Konkluderer egentlig ganske godt. 
Forøvrig så har vi brukt fjellpulken til begge våre barn og er storfornøyd. Stødig, isolerer godt ned mot bakken (vi har i tillegg brukt et sauskinn) fint vindskjerm. Er god å lunt selv i litt småkjipt vær. De sitter oppreist og har ganske grei utsikt. Begge ungene her stortrives og har stortrivdes i pulken sin, og det har aldri skjedd at de har blitt lei av å sitte der. 

Konklusjon. Drar dere i skog og fjell og utenfor skiløyper så er det kun fjellpulken som gjelder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.