Gå til innhold
  • Bli medlem

Harepest i deler av Sør Norge.


Tiur3

Anbefalte innlegg

En liten advarsel, om harepest i deler av Sør Norge! Så vær litt forsiktig med drikkevann, i utsatte områder.

Var på nyhetene i kveld. Dere får Google. Men mener det gjalt et sted på Sørlandet, øvre Buskerud, noe i Hedemark og så et område på Vestlandet (Sogn).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
  • 6 måneder senere...
Gjest Mareng

Noen som vet om varmen som er i dag, kan gjøre risikoen for vannbårne sykdommer større?

Hvordan forholder dere dere til å drikke vann fra store innsjøer (mange kvadratkilometer, og dypt), hvor badetemperaturen er blitt behagelig og elvene rundt vannet er begynt å tørke ut?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Mareng skrev:

Noen som vet om varmen som er i dag, kan gjøre risikoen for vannbårne sykdommer større?

Hvordan forholder dere dere til å drikke vann fra store innsjøer (mange kvadratkilometer, og dypt), hvor badetemperaturen er blitt behagelig og elvene rundt vannet er begynt å tørke ut?

Er ikke nevneverdig bekymret. Større oligotrofe vann/næringsfattige vann er nok trygge. I høyfjellet i allefall. 

:)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng
8 minutter siden, Bjarne H.S. skrev:

Er ikke nevneverdig bekymret. Større oligotrofe vann/næringsfattige vann er nok trygge. I høyfjellet i allefall. 

:)

Skulle gjerne spesifisert skogs-vann, siden det er poset på fjell-forum :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Mareng skrev:

Noen som vet om varmen som er i dag, kan gjøre risikoen for vannbårne sykdommer større?

Hvordan forholder dere dere til å drikke vann fra store innsjøer (mange kvadratkilometer, og dypt), hvor badetemperaturen er blitt behagelig og elvene rundt vannet er begynt å tørke ut?

Jeg vet ikke om varmen gjør risikoen større, men det er vel sannsynlig.
Uansett er sjansen for problemer svært små. Jeg har drukket vann fra små og store skogsvann, bekker og elver siden jeg var liten. Har aldri blitt syk som følge av det.. Myrputter uten sirkulasjon holder jeg meg unna eller koker vannet for sikkerhetsskyld, men det er nesten aldri noe problem å finne rennende vann der jeg ferdes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Mareng skrev:

Skulle gjerne spesifisert skogs-vann, siden det er poset på fjell-forum :lol:

Snakker vi vann her, og ikke små myrputter, så "skuffer" jeg bort overflatevann og drikker alt jeg lyster. Små vannsig og mindre tjern kan man jo være litt mer skeptisk til. Dette gjelder både i skog og på fjellet. Haren lever høyt til fjells også..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
5 timer siden, SiriTyb skrev:

Er det noe oversikt over områder med harepest i Sør-norge? 

Har prøvd å lete på aktuelle nettsider, men står bare generell info om tularemi. 

Har ikke fulgt nøye med de siste to ukene. Men før vi reiste på tur så var det fra Eidsberg i sør opp til ringebu i nord. Hedmark, Oppland og Østfold. Vi reiste på tur 19. Så artikkelen var sikkert fra 17 eller 18 juli. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, uppis skrev:

Skal på tur i Femundsmarka neste uke. Har noen sett/hørt spesifikk informasjon om dette området? 

Tolker vel egentlig advarslene slik at dette er i faresonen? 

Ja, det er gitt varsel for "hele fjellregionen" fra fungerende smittevernlege i Tynset. Vil tro at Femundsmarka inngår der. 
https://www.tynset.kommune.no/aktuelt/ikke-drikk-vann-fra-naturen.10944.aspx 

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 4.6.2018 den 10.34, Lompa skrev:

Snakker vi vann her, og ikke små myrputter, så "skuffer" jeg bort overflatevann og drikker alt jeg lyster.

Pga UV strålene fra sola så er faktisk overflatevannet det tryggeste å drikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎03‎.‎08‎.‎2019 den 17.53, GrundeL skrev:

Pga UV strålene fra sola så er faktisk overflatevannet det tryggeste å drikke.

Knekker UV virus? Visste ikke det.

I større vann der det blir litt bølger, så ligger uansett ikke samme vannet på toppen lenge.. Jeg skuffer bort overflatevannet for å hindre å få med rusk og skit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Aktualiserer temaet nå som sesongen er her, selv om dette er en gammel tråd.

Var i Femunden denne sommeren. Var funnet hare med pest der. Traff av alle ting på en kar som kartla vannkilder i området. Ikke en dum forgrening av interesser, når en er på tur.

Selv har jeg livslang immunitet mot harepest/ tularemi, etter at jeg som barn fanget en mus som var syk i Finnmark. Jeg hadde sår på fingeren, og spyttet fra musa trengte lett inn. Etter en time var jeg svært dårlig, og det bar rett over grensa til nærmeste sykehus i Sverige. Feber og en følelse av at ting gikk i oppløsning i kroppene, er det jeg kan huske, samt at jeg ikke klaret å gå for egen maskin ved ankomst, og var sensitiv for lys/ alt ble nær sagt hvitt. Gikk etter det på antibiotikakur i halvannen-to måneder...hvor aktivitetsnivået skulle holdes nede(ukult for barn!)

Nevner dette i sær for småbarnsforeldre. Mus i det fri er ikke kosedyr!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.