Gå til innhold
  • Bli medlem

Erfaringer med Helsport Lofoten Pro 3 Camp ?


Karbonfilt

Anbefalte innlegg

Hei, 

 

Jeg vurderer å gå til innkjøp av et Helsport Lofoten Pro 3 Camp. Teltet er tenkt brukt som tomannstelt i alle sesonger. Jeg bor på vestlandet og liker tanken på å kunne ha litt utsikt selv om det regner, noe det jo gjør hele tiden:p Jeg syns det virker som et flott telt og er så vidt jeg kan se et Fjellheimen Pro Camp, som det virker som folk er godt fornøyd med,  med en ekstra åpning i enden. Det eneste jeg er litt bekymret for er vekten som er oppgitt som 3.4 kilo på helsport sine sider. Jeg kommer til å bruke det litt på vinteren med pulk, men mest i sekken. Er det for tungt for lengre turer tenker dere? Utstyret mitt ellers er ikke alt for galt vektmessig og tror jeg kommer opp i  en basevekt på ca 11 kilo med dette teltet (gitt at jeg bærer hele sulamitten, noe som antakelig ikke blir aktuelt med mindre jeg gjør turkameraten veldig misfornøyd med tilværelsen:) Setter stor pris på innspill om teltet generelt og vekten spesielt:) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har kikket mye på samme teltet, men funnet ut at min Fjellheimen Camp 3 skal få leve noen år til. Det er som du sier stort sett helt samme telt, bare uten mulighet til å lage åpning i forteltet. Noe jeg virkelig kunne ønske noen ganger. 

Jeg er veldig fornøyd med Fjellheimen Camp 3. Det er god plass til 2 voksene. Stort godt fortelt med god høyde (lage mat) Eneste som er greit å være obs på er å stramme teltet godt i bein enden. Når det blir kondens i teltet, vil du ikke at innerteltet skal ta borti ytterduken. Da blir det vått inne i teltet. Bunnduken er solid og tåler langt mer enn jeg hadde regnet med. Det er veldig enkelt å sette opp, rigge ned! Praktiske løsninger og veldig god ventilasjon (for å være tunneltelt) 

Vekten må du nesten føle på selv. Mitt veier også 3.4 kilo, men det plager meg ikke nevneverdig. Jeg får akkurat plass til det i bunnen av storsekken på tvers (Gregory Baltoro 85L) og pakker der etter. pakkposen er ikke vanntett, men den er romslig og lett å pakke teltet nedi igjen. Selv er jeg en stor gutt og er ikke nevneverdig plaget med 1 eller 2 kilo til eller fra. Men for mange spiller dette veldig stor rolle. Her kan jeg ikke hjelpe deg bedre, dessverre :-) Lykke til. Helsport er uansett veldig gode telt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med @tshansen i dette tilfellet, 3,4 kilo er fullt ut bærbart selv om du går alene. Ang. størrelsen fikk jeg plass til full sommeroppakning for en 48-timerstur inni en 65-l sekk (og mistenker at jeg kunne fått plass til mat/brennstoff for 2-3 dager til). Det er mye, mye viktigere å ha et telt du er fornøyd med å bruke og bo i, enn et du er fornøyd med å bære.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På dedikerte vintertelt så er det nok desverre generelt vanskelig å komme mye under 3kg. 3-4kg er nok typisk - Man trenger både mer plass og mer solid matriale i telta til vinterbruk - sånn er det bare :) 
Ikke bare telt men mye annet ekstra må med på vintertur så det gjør det å bære sekk ekstra utfordrende og tungt i forhold til sommertiden. Der hvor forholdene tilsier det så kan en enkel og billig pulk/plastbrett brukes i kombinasjon med truger/ski og et taudrag. Men ikke alltid dette er mulig. (pariser pulk)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tilbakemeldinger alle i hopa:) Kom opp et varsel i feeden min på facebook i går kveld at det var nye telt i outleten til Helsport. Gikk helt rundt for meg stakkar med ringstind 2 og 3, fjellheimen xtrem, fjellheimen superlight osv til halv pris! Endte med å gå for forhåndsfavoritten og trakk av på Lofoten 3 campen. Gleder meg stort til å få det ut i det vestlandske finværet!:) Jeg satser på at vekten skal gå greit, jeg har vel en gjennomsnittlig siviltjeneste-fysikk, men sommerutstyret jeg har ellers er ganske lett så det burde gå bra:) Og pariserpulk burde få meg gjennom vinteren ja:)

Ville dere hatt noen betenkeligheter angående styrken til teltet sammenlignet med fjellheimen pro? Tenker på glidlåsen i enden som et mulig svakt punkt, eller er de så godt konstruert/produsert at vi kan gå ut fra at det er ca samme tåleevne?

Og, hvor sterke er disse teltene egentlig? Er det robust nok for fire sesonger på snaufjellet? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lofoten pro bruker de akkurat samme duk som i fjellheimen pro. Her er ingen grunn til å være bekymret for kvalitet eller tåleevne. Teltet er solid og tåler mye bruk (egne erfaringer) Mulig jeg ville gått for footprint om du skal bruke det på snø, som en ekstra beskyttelse for fukt. 

Uansett, gratulere med kjempe flott telt :-) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Karbonfilt skrev:

Ja, sant, virker å være solide saker:)

Takk for det, tidlig jul i år:) Ser de har ett til som har vært demo i outletten til 4k hvis du har lyst til å spare litt penger;)

4 store penger er ikke gale pris for et slikt telt :-) Men siden mitt fjellheimen er så å si samme teltet får jeg prioritere et mindre (muligens selvstående) enkeltmanns eller 2 manns telt for solo bruk. Men det frister veldig :-P 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Vekker denne til liv igjen, med en litt annen vri.

Har i dag ett fjellheimen 3-camp, og vil bytte ut dette med ett telt jeg kan bruke hele året her oppe i nord. Og har sett på Lofoten x-trem! Litt lavere enn fjellheimen og litt tyngre, men det gjør ingenting. Eneste jeg stusser på er den kortsiden i forteller,mangler det ikke og/eller burde det ikke være en bardun midt på veggen her for å strekke duken ut? Spesielt når det er mye vind. Er jo det på samtlige andre x-trem telt fra Helsport. Se bilde av Lofoten x-trem.

Har også sett litt på å rett og slett satse på fjellheimen x-trem, men liker muligheten for å åpne opp fronten på Lofoten -teltet. Spitsbergen x-trem 3 er også en kandidat, men blir for tungt til å ha i sekken.

 

 

IMG_20171209_115729.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, ViktorS skrev:

Vekker denne til liv igjen, med en litt annen vri.

Har i dag ett fjellheimen 3-camp, og vil bytte ut dette med ett telt jeg kan bruke hele året her oppe i nord. Og har sett på Lofoten x-trem! Litt lavere enn fjellheimen og litt tyngre, men det gjør ingenting. Eneste jeg stusser på er den kortsiden i forteller,mangler det ikke og/eller burde det ikke være en bardun midt på veggen her for å strekke duken ut? Spesielt når det er mye vind. Er jo det på samtlige andre x-trem telt fra Helsport. Se bilde av Lofoten x-trem.

Har også sett litt på å rett og slett satse på fjellheimen x-trem, men liker muligheten for å åpne opp fronten på Lofoten -teltet. Spitsbergen x-trem 3 er også en kandidat, men blir for tungt til å ha i sekken.

 

 

IMG_20171209_115729.png

Jeg vet ikke.

Men det festet du etterlyser pleier vel å være ifm. ventilen som pleier å være der?

Det er jo nok barduner på stangen i forteltet, så om man har skikkelige pluggfester ved bakken skulle vel det gå greit vil jeg tro. Jeg ser poenget, men jeg tror ikke det bør være avgjørende for om du velger fjellheimen vs. lofoten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, ViktorS said:

Eneste jeg stusser på er den kortsiden i forteller,mangler det ikke og/eller burde det ikke være en bardun midt på veggen her for å strekke duken ut? Spesielt når det er mye vind. Er jo det på samtlige andre x-trem telt fra Helsport. Se bilde av Lofoten x-trem.

Jeg ser ikke helt behovet for den bardunen i et fortelt. Hva er det du er "redd" for? At duken skal bule nedover ved sterk vind? Teltet skal vel stå motsatt vei mot vindretningen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helsport har sett behovet på flere andre telt i x-trem-segmentet sitt.

Når jeg ser etter ser det ut som at Helsport har droppa disse bardunene på fotenden også faktisk.

Er "redd for" når snøen som kan legge seg mot kortsidene på teltet, at snøen og/eller vinden presser kortsidene inn, at kortsidene rett og slett er svake punkter.

Mest sannsynlig er det bare overtenking

fra min side:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, Thomas E skrev:

Jeg ser ikke helt behovet for den bardunen i et fortelt. Hva er det du er "redd" for? At duken skal bule nedover ved sterk vind? Teltet skal vel stå motsatt vei mot vindretningen?

Her er ett bilde Espen ørud har på Instagram med sin, som viser ett potensielle behov for barduner på kortsidene. 

https

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Espen Ørud skrev:

Hvis du ønsker flere bardunfester: Få dem sydd på hos Helsport. Null problem.

Endret av Mareng
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innlegget mitt ovenfor får ikke an å redigere...?

Men poenget mitt er at nettopp dette gjør at du nærmest kan skreddersy ditt eget telt hos helsport :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Mareng skrev:

Innlegget mitt ovenfor får ikke an å redigere...?

Men poenget mitt er at nettopp dette gjør at du nærmest kan skreddersy ditt eget telt hos helsport :)

Kanskje man beholder fjellheimen 3camp, og får Helsport til å fikse litt slik at det blir ett mere stabilt helårstelt... Hmm :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.