Gå til innhold
  • Bli medlem

Vinterstøvler på budsjett.Noen tips/anbefalninger?


Ola Boms

Anbefalte innlegg

Hei!

Gått i stykker mine forrige støvler (høye crispi støvler, husker ikke akkurat hvilke gitt) og trenger nye.

Til bruk i skog (både høyland og lavland) vinterstid. Generell skautraving, ukes til månedsturer med relativt røslig oppakning.

Har ikke all verdens penger å legge i støvla, så hva slags gode alternativ finnes?

Sterk i beina så stivhet ikke et kjempe krav, finner også  at for stive støvler gjør legga slitne i ulendt terreng med mye klatring.

Hører både skrekkhistorier og skrytt av M77, noen som har erfaring? Så på de som et alternativ i ekstra stor størrelse.

Hva med gummi eller neopren?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har leita en del i jungelen av sko og støvler og funnet følgende til en grei pris:

Härkila Staika GTX 12"

vs

Crispi Hunter GTX

Veit ikke helt med denna gore-texen, sånn med tanke på å få den tørr igjen? Men skal vel gå tålelig greit om støvla er godt impregnert?

Noen som har erfaringer med disse og evt med hvordan størrelsen er på dem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, er til vinterbruk. Og ja, støvla skal kunne leve et hardt liv. Generelt skogsliv vinterstid, så at de er robuste og enkle å ha med å gjøre er fordel. Derfor i utgangspunktet skeptisk til goretex, blir fort noen blauttråkk og synes ull gjør en bedre jobb i så henseende. Har hatt den erfaringa før med våt goretex som skal tørkes på kvelden når temperaturen synker.....

Lundhags Forest ser jo også ut som et greit alternativ, og til en ikke altfor avskrekkende pris.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, Ola Boms skrev:

Det spørs om du har et poeng der...Ser at Forsvaret ikke går for goretex på vintern så dem har vel funnet ut av noe lurt.

Goretex i seg selv gjør ikke støvlen vanskeligere å tørke. Selve membranen er tynn. Mer avgjørende er mengden isolasjonmateriale. Skal du ha en støvel til vinterbruk bør den være foret noe. 

Har god erfaring med Viking Boa constrictor vinterstøvler. Tilbud i ny og ne hos XXL. Mener å ha sett dem til rundt tusenlappen nylig. Disse er foret med en ullblanding og er veldig komfortable syntes jeg. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Ola Boms skrev:

Hei!

Gått i stykker mine forrige støvler (høye crispi støvler, husker ikke akkurat hvilke gitt) og trenger nye.

Til bruk i skog (både høyland og lavland) vinterstid. Generell skautraving, ukes til månedsturer med relativt røslig oppakning.

Har ikke all verdens penger å legge i støvla, så hva slags gode alternativ finnes?

Sterk i beina så stivhet ikke et kjempe krav, finner også  at for stive støvler gjør legga slitne i ulendt terreng med mye klatring.

Hører både skrekkhistorier og skrytt av M77, noen som har erfaring? Så på de som et alternativ i ekstra stor størrelse.

Hva med gummi eller neopren?

 

Hvis du leser på fjellforum så nevnes for det meste de aller dyreste støvler, i de fleste tråder.

Ingen MÅ ha de dyreste og beste støvlene, det finnes mer enn nok av støvler som er gode nok til en rineligere sum. Så jeg ville rådet deg til å gå innom en lokal skobutikk, de pleier å ha inne modeller i flere prisklasser som du kan prøve på foten. Jeg har blitt overrasket før av "billig sko".

Hvor kald vinter snakker vi om? Sørlandsvinter, eller karasjok?

Som vestlanding har jeg klart med med sko med relativt lite fòr, men da prøver jeg skoene i butikken med 1-2 par tykkere sokker før jeg kjøper dem. Ender derfor stort sett opp en størrele større enn vanlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil egentlig anbefale alfa sine m77! Sålen på disse er veldig få som klarer å matche når det kommer til grep! Av alle fjellsko jeg har hatt er disse suveren i så måte! De er billig, lett å holde, men krever litt ekstra stell for å holdes «vantett»

med en slik ullsåle med alufolie på inni og tjukke labber holder du deg varm på føttene langt nedover på minus siden! Men de kan bli kald om du sitter mye i ro (sitter på post)

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser du spør om gummi/neopren også. Jeg har Muckboots Arctic Sport High og kan anbefale de. Med tykke ullsokker i så holder de meg god varm hele året. Jeg bruker de både sommer og vinter. Jeg ser komfortsonen produsenten oppgir er 4.5 plussgrader til 40 minusgrader, men det verste som skjer i sommervarmen er at man blir litt svett på beina.

http://www.muckboots.com/arctic-sport-hi-black

https://www.fjellsport.no/muckboot-arctic-sport-high-sort.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.