Gå til innhold
  • Bli medlem

Lage snøplugger selv?


DROMEDILLA

Anbefalte innlegg

Annonse

hode på pluggene? Bruker brøytestikker selv, men jeg surrer bardunsnora rundt noen ganger også legger jeg de på langs nedi en grop før jeg legger snø oppå? Vil du sette de nedi søen som et rør (tjukkere plugg) med 45 graders vinkel kan du jo lage et lite hakk i brøytestikken som blir å fungere som en kant snoren henger i? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, tshansen skrev:

hode på pluggene? Bruker brøytestikker selv, men jeg surrer bardunsnora rundt noen ganger også legger jeg de på langs nedi en grop før jeg legger snø oppå? Vil du sette de nedi søen som et rør (tjukkere plugg) med 45 graders vinkel kan du jo lage et lite hakk i brøytestikken som blir å fungere som en kant snoren henger i? 

Jeg bare tenker at vanlige plugger ofte har en bøy eller et hakk øverst som gjør at  barduner eller fester på teltet ikke glir av så lett.  45 grader ned er selvsagt :)

 

17 minutter siden, Terka skrev:

Vil ikke snoren midt på pluggen på bildet i linken gjøre at den sitter dårligere? Hadde det ikke vært bedre å ha et feste i toppen? Kanskje jeg ikke skjønner helt funksjonen... 

Endret av DROMEDILLA
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutes ago, DROMEDILLA said:

Vil ikke snoren midt på pluggen på bildet i linken gjøre at den sitter dårligere? Hadde det ikke vært bedre å ha et feste i toppen? Kanskje jeg ikke skjønner helt funksjonen... 

Brukes midt på når pluggen graves ned i snøen på tvers/90° ift bardunsnora. (Det er ikke alltid man kan få satt ned pluggen dom en "spiker")

Edit: se andre løsninger lenger ned o tråden for toppfeste.

Endret av Terka
Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, DROMEDILLA skrev:

Ok, burde vel egentlig tenkt på det. Vil en rund plugg fungere godt nok, eller vil en som er mer flat eller med profil holde bedre? 

Jeg delte mine på langs, for halv vekt. Om de holder bedre vet jeg ikke, for jeg har ikke prøvd. Men de holdt godt nok i passe fast snø ihvertfall. Jeg bruker ski/staver/pulk i den mest utsatte vindretningen allilevel.

I neste utgave skal jeg ha toppfestet som hovedfeste, og midtfeste som sekundærmulighet. Jeg brukte nesten bare toppfestet.

Til barduner er det greit, men til pluggfestene langs teltduken hadde det vert en fordel med ett hakk/en bøy, eller noe som stopper pluggfestet fra å hoppe av pluggen. Bardunene festes i krokene, så det går greit.

Endret av Mareng
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kjøpt meg noen brøytestikker på biltema nå. De er vel 190 cm lang, så det vil gi meg 4 plugger a. 47,5 cm. Det er 6 stikker i pakken så jeg vil da få 24 plugger. Da har jeg 3 stykk i reserve pluss eventuelt ski og staver. 

Hvordan er det å lage en liten løkke med karabinkrok i toppen av pluggen til å feste i teltet og i bardunene i stedet for eller i tillegg til et hakk i toppen av pluggen slik at ikke hempene løsner? 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, DROMEDILLA skrev:

Har kjøpt meg noen brøytestikker på biltema nå. De er vel 190 cm lang, så det vil gi meg 4 plugger a. 47,5 cm. Det er 6 stikker i pakken så jeg vil da få 24 plugger. Da har jeg 3 stykk i reserve pluss eventuelt ski og staver. 

Hvordan er det å lage en liten løkke med karabinkrok i toppen av pluggen til å feste i teltet og i bardunene i stedet for eller i tillegg til et hakk i toppen av pluggen slik at ikke hempene løsner? 

 

 

 

Det litte jeg har brukt mine, så synes jeg en snor med en liten krok er det beste på de pluggene som skal holde ned barduner. Fordi at da kan jeg trakke pluggen dypt ned i snøen, og bruke snoren til å trekken den opp igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, DROMEDILLA skrev:

Så det beste er å trykke pluggen helt ned i snøen og feste den til teltet med en karabinkrok? 

Der man fester barduner, synes JEG det var en grei måte å gjøre det på, med den begrensede bruken jeg har med snøplugger.

Pluggfestene rundt teltduken, der er det litt annerledes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sett litt på ekte snøplugger og det slår meg at de ikke bare er lange men også ganske brede. Brøytestikkene på sin side er ganske smale. Har ikke en "original" snøplugg en større fordel der i forhold til at den både er lang og bred sammenlignet med en brøytestikke som bare er lang?

Har søkt litt på nettet og på utenlandske nettbutikker kan jeg finne sett med 31 cm snøplugger ned i 3-400 kroner. De blir riktig nok 16,5 cm. kortere enn brøytestikke pluggene, men arealet av pluggen blir gjerne større da de er vesentlig bredere. 

snowpeg_closeup.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, DROMEDILLA skrev:

Har sett litt på ekte snøplugger og det slår meg at de ikke bare er lange men også ganske brede. Brøytestikkene på sin side er ganske smale. Har ikke en "original" snøplugg en større fordel der i forhold til at den både er lang og bred sammenlignet med en brøytestikke som bare er lang?

Har søkt litt på nettet og på utenlandske nettbutikker kan jeg finne sett med 31 cm snøplugger ned i 3-400 kroner. De blir riktig nok 16,5 cm. kortere enn brøytestikke pluggene, men arealet av pluggen blir gjerne større da de er vesentlig bredere. 

snowpeg_closeup.jpg

Er brøytestikkene fra biltema smalere enn de knuste/ødelagte du finner langs veien?

Kan godt hende de er smalere, men det er vel bare å prøve. Jeg synes mine hang godt. Henger det godt nok, så henger det godt nok. Er ikke rakettvitenskap...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, DROMEDILLA skrev:

Har sett litt på ekte snøplugger og det slår meg at de ikke bare er lange men også ganske brede. Brøytestikkene på sin side er ganske smale. Har ikke en "original" snøplugg en større fordel der i forhold til at den både er lang og bred sammenlignet med en brøytestikke som bare er lang?

Har søkt litt på nettet og på utenlandske nettbutikker kan jeg finne sett med 31 cm snøplugger ned i 3-400 kroner. De blir riktig nok 16,5 cm. kortere enn brøytestikke pluggene, men arealet av pluggen blir gjerne større da de er vesentlig bredere. 

snowpeg_closeup.jpg

Eg brukar stort sett dei kortast snøpluggane, sjeldan eg dreg med meg dei eg har på 50cm.

Pudder og laussnø må bearbeidast litt. Tråkk rundt, med ski eller to fots, jobb litt med snøen på tomta, ordne så med bålet, så er snøen stort sett satt nok. 

Er det mykje snø lønner det jo seg å tettrakke heile tomta med ski på beina, inkl nok til pugging, i alle fall av markløkkene.

Ein kan få overraskande godt feste i snø som er bearbeidd, som i utgangspunktet har vore heilt håplaus. 

Eit døme frå Røros i anledning stormen Ole (trur det var Ole i all fall): eit tynt lag pudder/sukker på marka på idrettsplassen, som eg jobba med ganske intenst i en tre kvarters tid.  Trudde aldri eg kom til å få hold til lavvoen. Når stormen vel kom var det alt anna en plugg/bardun som gav etter. Men midtstanga knakk som ein fyrstikk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, DROMEDILLA skrev:

Har søkt litt på nettet og på utenlandske nettbutikker kan jeg finne sett med 31 cm snøplugger ned i 3-400 kroner. De blir riktig nok 16,5 cm. kortere enn brøytestikke pluggene, men arealet av pluggen blir gjerne større da de er vesentlig bredere. 

snowpeg_closeup.jpg

Har kjøpt disse og de fungerer flott. Har satt en løkke med liten karabin i midten slik at de ikke kan "ristes løs" i vindkastene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 år senere...
Skrevet (endret)

Da laget jeg 5 stk, fort og gale, som prototyper. I høvlet gran.

De er høvlet og pusset littegrann ned mot spissen i bredde og tykkelse, slik at man unngår at de smalner oppover, for da vil de sitte løst (som på en søkestang og isskrue som er litt tykkere mot spissen).

Det er greit å ha en viss tykkelse, for styrkens del, og så sitter de bedre om de fortrenger mer snø når de skyves ned.

Konvekse spisser, da tåler de litt mer før de evt. blir sløve og må pusses.

120 sandpapir gir en fin overflate som ikke fliser.

 

Prototyper:

2 stk 50 cm 95g ink. snor.

1 stk 70 cm 95g ink. snor.

2 stk 80 cm 120g stk. ink. snor.

(30 cm alu: 50g stk ink. snor)

(Helsport 50cm alu: 100g ink snor? Eller mer?)

 

Erfaringen fra sist jeg satt opp telt alene i uvær på hardangervidda er at vinden gjør at teltet letter som en flyvinge når det blåser veldig veldig kraftig. Så man bør ha noen solide plugger tilgjengelig som er kjapp å sette i på kortsiden i le når man strekker ut teltet, og ett par solide til langsidene. Eller napper teltet pluggene rett opp igjen, og de lander ikke før de er på Ustaoset.
 

30 cm snøplugger var en vits, kunne like gjerne brukt tannpirkere. Å grave ned dise på tvers langs duken tok alt for lang tid og var ikke enkelt i den type forhold.

Skiene var gode og trygge på vindsiden, men stavene tok for lang tid å få skikkelig ned på lesiden til at de var gode å bruke når det stod på.

Snøankre i plast var gode nok på barduner, og rask og enkel å få på plass.  De fortsetter jeg med på bardunene.

Med disse nye trepluggene er håpet at det er kjapt og enkelt å få sikret teltet godt nok etter det er strekt ut, til at man får satt ned snøanker på resterende barduner. Når teltet er godt sikret med barduner og ikke hopper like mye kan man bruke lettere/mindre plugger på de festene som er igjen langs duken :)

De ble ihvertfall store. Kanskje jeg kapper de litt etterhvert, om jeg ser at de ikke trenger å være så lange.

Nå skal de få ett strøk kokt linolje :)

IMG_4468.jpeg

IMG_4469.jpeg

Endret av Marius Engelsen
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.