Gå til innhold
  • Bli medlem

Vindskjerming til optimus 111?


Gjest Mareng

Anbefalte innlegg

Hei.

Min optimus 111C har blitt lite med på dagsturer i det siste. Det er fordi vindskermen til slangebrenneren min er så mye mer effektiv (aluminium-blikk som står omkring brenneren).

Hvilke løsninger for vindskjerming kan jeg bruke til min Optimus 111C? Dere har sikkert noen gode løsninger på lur ;)

Den må være såpass høy at den skjermer godt nok. Vekt har ikke betydning, den blir bare brukt på dagsturer og korte turer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bruker denne fra Biltema, ikke bare til 111, men også til de andre jeg har som ikke er for høye. Hatt den i flere år og er kjempefornøyd. Vurderte kjøp fra utlandet, men bestemte meg for å teste Biltema´s.

http://www.biltema.no/no/Fritid/Friluftsliv/Primus/Vindskjerm-for-kokeapparat-2000033140/

Vist du vil se hvordan den dekker for 111´en så bruker jeg den i denne filmen alle ganger jeg lager mat. Spol deg gjennom filmen til de gangene jeg kokkelerer. Hvordan den dekker vises forskjellig avhengig av hvor jeg har plassert kamera.

https://youtu.be/bnSMwP_4g00

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, rayun skrev:

Bruker denne fra Biltema, ikke bare til 111, men også til de andre jeg har som ikke er for høye. Hatt den i flere år og er kjempefornøyd. Vurderte kjøp fra utlandet, men bestemte meg for å teste Biltema´s.

http://www.biltema.no/no/Fritid/Friluftsliv/Primus/Vindskjerm-for-kokeapparat-2000033140/

Vist du vil se hvordan den dekker for 111´en så bruker jeg den i denne filmen alle ganger jeg lager mat. Spol deg gjennom filmen til de gangene jeg kokkelerer. Hvordan den dekker vises forskjellig avhengig av hvor jeg har plassert kamera.

https://youtu.be/bnSMwP_4g00

Ser ut som den fra biltema kan gå i høyden, såvidt. Den er 14 cm høy, og 60 cm lang. Hvordan synes du det fungerer når du fyrer utendørs i litt vind? Er den lang nok til å rekke godt nok rundt til å skjerme bra?

Har målt litt på bordet med meterstokken, og føler den er litt i grenseland, men det kan sikker du svare på? Eller det har du kanskje gjort når du skriver "kjempefornøyd" ;)

Kan jeg kjøpe norsk, så gjør jeg heller det, selv om det er fra biltema :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutes ago, rayun said:

Vist du vil se hvordan den dekker for 111´en så bruker jeg den i denne filmen alle ganger jeg lager mat. Spol deg gjennom filmen til de gangene jeg kokkelerer. Hvordan den dekker vises forskjellig avhengig av hvor jeg har plassert kamera.

https://youtu.be/bnSMwP_4g00

Jeg har også en slik skjerm, og i likhet med deg har jeg en 111 med bråkebrenner. Det er velkjent at bråkebrennerne tåler vind mye bedre enn 111 med stillebrenner (som trådstarter har), og det er kun i sterk vind jeg ser noen særlig nytte av vindskjermen. Stillebrennerne har mindre "trøkk" i flammen, så den påvirkes lettere av vind. Men der det er mulig setter jeg brenneren i le av en stor stein eller på lesiden av teltet el.l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjermen er som du sier ikke alt for høy, men på 111 kan den også settes oppå selve underdelen visst jeg føler jeg trenger mer skjerming. Det er likevel sjelden jeg har følt det behovet. Den er jo ikke lang nok til å komme helt rundt "kassa" men har ikke tenkt at den behøvde være lengre. Står den oppå underdelen kommer den lengre rundt.

Men som @Bjørn J sier så er jo ikke bråkebrenneren så veldig følsom.  For å få et bilde av hvordan den dekker kan du jo bare bruke noe sølvfolie med samme mål så er det lett å se. Bretter du sølvfolien, eller aller helst grillfolien 3 eller 4 dobbelt kan det hende du ikke gidde bruke penger på kjøpeskjerming. Bakdelen med denne er imidlertid at den er litt mer følsom for vind. Er allikevel det jeg bruker mest i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøver den løsningen fra biltema jeg @rayun 👍

Det skal ikke så veldig mye vindskjerming til for at det skal bli godt nok. 111C har tross alt svært høy effekt på maks, den har vel høyest effekt av alle 111 brennerne om jeg ikke husker feil, så det skal blåse en del før jeg faktisk trenger den.

Det kan se ut som biltema vindskjermen passer oppi kassen under transport også (?), og det er jo en kjempefordel.

Alu-folie vindskjerm har jeg prøvd. Som du sier, jeg synes den blåser bort/flytter seg alt for lett...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte biltemaskjermen nå. 99kr, 110g inkl pakkpose. Passer fint til å transporteres oppi kassen, perfekt lengde, og ser ut til å være passe høy ja.

Gjenstår å prøve, men virker som den passer alldeles utmerket :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.