Gå til innhold
  • Bli medlem

Sovepose til dame 161 cm, bestille fra Polen?


marimø

Anbefalte innlegg

Hei. Etter en altfor kald septembernatt i dårlig sovepose har jeg bestemt meg for å kjøpe ny. Tenker da den dårlig soveposen fungerer om sommeren og jeg vil ha en vinterpose når jeg først skal kjøpe. Har lite erfaring med å sove ute om vinteren og tenker i utganspunktet at jeg ikke kommer til å sove ute om det er bikkjekaldt, men -10 comfort er kanskje lurt om jeg likevel skal kjøpe? (Vil jo egentlig bli ein slik som sover masse ute vinterstid ;) )

har sett flere tipser om Roberts og cumulus, hva bør jeg velge, og hvilken sovepose fra sidene deres bør jeg velge, ble forvirret av alle valgene der inne.

hva koster de i frakt, toll etc. Og hvor langt tid bruker de på å lage posen?

jeg er kun 161 cm og noko brei så om noen har tips om andre sovepose så sleng de ut :)

 

Endret av marimø
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
På 2017-11-11 den 1.01, marimø skrev:

Hei. Etter en altfor kald septembernatt i dårlig sovepose har jeg bestemt meg for å kjøpe ny. Tenker da den dårlig soveposen fungerer om sommeren og jeg vil ha en vinterpose når jeg først skal kjøpe. Har lite erfaring med å sove ute om vinteren og tenker i utganspunktet at jeg ikke kommer til å sove ute om det er bikkjekaldt, men -10 comfort er kanskje lurt om jeg likevel skal kjøpe? (Vil jo egentlig bli ein slik som sover masse ute vinterstid ;) )

har sett flere tipser om Roberts og cumulus, hva bør jeg velge, og hvilken sovepose fra sidene deres bør jeg velge, ble forvirret av alle valgene der inne.

hva koster de i frakt, toll etc. Og hvor langt tid bruker de på å lage posen?

jeg er kun 161 cm og noko brei så om noen har tips om andre sovepose så sleng de ut :)

 

När det gäller frakt så kostade det 7euro när jag handlade från Cumulus. Toll vet jag inte, var inte aktuellt för mig. Kan du beställa till en adress i Sverige så undviker du det.

Roberts hemsida så väljer du bland 3 parametrar.

1 Välj den sovsäcken du är nyfiken på

2 Choose your size. Gå in i tabellen och läs av storleken som du valt.

3 Choose desired down filling. Här väljer du mellan två olika, påverkar i första hand vikten på din sovsäck och priset.

Jag valde Makalu i storlek M/W (kroppslängd 175 och bredare) i dun 850 med fyllmängd 700.

Hos Cumulus så kan du inte göra några val annat än vilken sida blixtlåset monteras på. De gör ändringar om du kontaktar dem! NB deras kroppslängd är 190 cm, kanske onödigt stort för dig?

Där valde jag Tenequa 850

Roberts hamnar då  på 486 euro.

Cumulus på 389 euro.

Cumulus har färdiga sovsäckar, kort leveranstid. Roberts syr upp din säck efter din beställning. Du kan egentligen hitta på vad som helst här, extra mycke dun i fotändan eller hål för armarna på sidorna eller.... Tar längre tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det enkleste er vel å kjøpe en pose i Norge, så slipper man å tenke på toll, mva, fortolling og ikke minst er bytte og retur relativt enkelt. 
Det er vel ikke toll på soveposer men standard med 25 % mva og et fortollingsgebyr (varierer med leverandør, 330 kr. hvis posten gjør det) på toppen av prisen du ser på produsentsiden hvis du skal bestille fra utlandet. Hva med å se på f.eks https://www.fjellsport.no/produkter/turutstyr/soveposer/soveposer/mountain-equipment-glacier-1000-womens-foxglove.htmlhttps://www.hektapatur.no/sove-ute/soveposer/4-sesongsposer/warmpeace-solitaire-1000 eller https://www.hektapatur.no/sove-ute/soveposer/4-sesongsposer/warmpeace-viking-1200 som kommer i en "Wide" utgave.  

og til sist husk at liggeunderlaget har vel så mye å si for om man holder varmen om natta som soveposen.  

  • Liker 2
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 11.11.2017 den 1.01, marimø skrev:

Har lite erfaring med å sove ute om vinteren og tenker i utganspunktet at jeg ikke kommer til å sove ute om det er bikkjekaldt, men -10 comfort er kanskje lurt om jeg likevel skal kjøpe? (Vil jo egentlig bli ein slik som sover masse ute vinterstid ;) )

jeg er kun 161 cm og noko brei så om noen har tips om andre sovepose så sleng de ut :)

Budsjett?

Ish hvor mange netter per tur?

Pulk eller sekk?

  • dersom pulk kan syntet være et lurt valg
  • dersom ryggsekk er nok dun det beste da syntetposer tar mye plass

-10 T-comfort etter EN-standarden? Laveste temperatur for kvinner er målt ut fra en T-comfort (T-limit for menn) i EN-standarden.

-11 og -12 grader for kvinner er ikke mye til vinterpose å være. Det finnes varmere poser med enda bedre dunkvalitet, men det koster. De leveres ofte i unisex-modeller.

Edit: Har du plass til en syntetpose kan det være et lurt kjøp. De koster ikke allverden og tåler fukt bra. Finner du ut at friluftsliv om vinteren er den store "Vinterdrømmen", kan du heller investere i et dunmonster ;)

Endret av Turlyst
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Dingsen skrev:

Jo, det stemmer. De er av fiber og ikke dun. Fiber poser holder deg varm selv om de blir våte. Har du en dun pose og den blir våt har du et problem.

Greiest med pulk om man skal dra på de der tror jeg, både med hensyn til vekt og volum. Er man i markedet for syntetisk sovepose er mountain hardwear verdt å kikke på, koster ikke all verden og veier litt mindre. Jeg har et par poser fra Mountain hardwear (riktignok ikke de verste vinterposene men..)  og er fornøyd med dem. 
https://www.hektapatur.no/sove-ute/soveposer/4-sesongsposer/mountain-hardware-lamina-z-blaze
https://www.hektapatur.no/sove-ute/soveposer/4-sesongsposer/mountain-hardware-lamina-z-bonfire

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode tilbakemeldinger, med tanke på prisen på de fra Polen kan jeg kanskje kjøpe i Norge og også kanskje få mulighet til å prøveligge i butikk først også! Eller er det en bedre pose for pengene i Polen? Mannen skal til Krakow snart så om noen vet om en plass der de selger billig og bra poser så rop ut:)

Skal bruke sekk så tenker da dun. Men forstår jeg det sånn at jeg bør kjøpe en pose med comfort enda lavere en -10, eller vil det være bra nok til en natt under åpen himmel i -10? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Heriks skrev:

Greiest med pulk om man skal dra på de der tror jeg, både med hensyn til vekt og volum. Er man i markedet for syntetisk sovepose er mountain hardwear verdt å kikke på, koster ikke all verden og veier litt mindre. Jeg har et par poser fra Mountain hardwear (riktignok ikke de verste vinterposene men..)  og er fornøyd med dem. 
https://www.hektapatur.no/sove-ute/soveposer/4-sesongsposer/mountain-hardware-lamina-z-blaze
https://www.hektapatur.no/sove-ute/soveposer/4-sesongsposer/mountain-hardware-lamina-z-bonfire

Oi! De var ikke tunge nei, og prisen var jo en helt annen! Må vurderer litt nå..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, marimø skrev:

Skal bruke sekk så tenker da dun. Men forstår jeg det sånn at jeg bør kjøpe en pose med comfort enda lavere en -10, eller vil det være bra nok til en natt under åpen himmel i -10? 

Det er jo helt individuelt hvor lett man fryser, jeg fryser når folk snakker om kuldegrader. Jeg bruker en -10 pose høst og vår og en 0 graders pose på sommer. Skulle jeg sovet ute ved - 10 grader hadde det vært i en pose som hadde oppgitt komforttemperatur godt under -10 grader (det er kanskje like greit å høre på andre når det gjelder vinterposer, jeg mener stort sett vinteren er best observert innenfra. Har riktignok som mål å like vinter men er ikke der enda kan man vel si ...). Men da snakker vi dedikert vinterpose og det er vel ikke noe man legger  mange tusen i for å være "ei natt eller 2" ute i minusgrader. 

Vinterstid under åpen i himmel i dun høres ut som et risikoprosjekt, dunposer må som tidligere påpekt beskyttes mot fuktighet.   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, marimø skrev:

Oi! De var ikke tunge nei, og prisen var jo en helt annen! Må vurderer litt nå..

Lamina Z Blaze med sine 2280 gram er ikke så veldig tung til å være syntet, men fortsatt forholdsvis stor. Den var ganske vanskelig å komprimere nok til at den kunne legges i bunnen av ryggsekken. Jeg slet veldig med min.

Lamina Z Bonfire er større og 400 gram tyngre. Du skal ha bra stor sekk for å bære denne.

Når det er sagt er kanskje MH verdens beste produsent av syntet soveposer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cumulus tar 15 euro i frakt ved forsendelse ut av EU. Jeg handlet hos dem i vår. De trekker fra Polsk moms. DHL krever så norsk moms + et gebyr på rundt 200 kr (tror jeg det var). Man kan få endret på posen ved å kontakte dem på e-post, noe man uansett må for å bestille til Norge.

Litt skummelt å bruke IBAN kontonummer for overføre penger fra nettbank i stedet for kredittkort, men jeg forhørte meg med andre som hadde prøvd, og opplevde ikke noe tull.

---

Her er det jeg betalte:

Your order: Comforter M400, hydrophobic down - 249 EUR
Price of the products, VAT excluded: 202 EUR
Shipping cost: 15 EUR
Total amount to pay: 217 EUR


I tillegg kom moms og gebyr til DHL.

 

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Heriks skrev:

Det er jo helt individuelt hvor lett man fryser, jeg fryser når folk snakker om kuldegrader. Jeg bruker en -10 pose høst og vår og en 0 graders pose på sommer. Skulle jeg sovet ute ved - 10 grader hadde det vært i en pose som hadde oppgitt komforttemperatur godt under -10 grader (det er kanskje like greit å høre på andre når det gjelder vinterposer, jeg mener stort sett vinteren er best observert innenfra. Har riktignok som mål å like vinter men er ikke der enda kan man vel si ...). Men da snakker vi dedikert vinterpose og det er vel ikke noe man legger  mange tusen i for å være "ei natt eller 2" ute i minusgrader. 

Vinterstid under åpen i himmel i dun høres ut som et risikoprosjekt, dunposer må som tidligere påpekt beskyttes mot fuktighet.   

Hmmm, kanskje jeg bør gå for syntetisk likevel, den blir nok oftest brukt på korte turer i skogen, med bål og forhåpentligvis under åpen himmel. Kanskje det er mest fornuftig å starte der, da får jeg vel på sett og vis mer pose for pengene også... Dette var ikke lett gitt;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, marimø skrev:

Dette var ikke lett gitt;) 

Helt riktig! :D Vi alle har våre favoritter. Og sliter hver gang vi skal ha noe nytt. Liggeunderlag og telt/tarp er også en av de tingene som gir utfordringer.

Selv har jeg 1 dunpose og 2-3 fiber. Største bakdelen med dunposen (sett bort fra fuktighet) er at om jeg bøyer kneet så posen blir klemt flat så blir jeg kald på kneet ganske fort. Det skjer ikke i fiber posene mine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Dingsen skrev:

Helt riktig! :D Vi alle har våre favoritter. Og sliter hver gang vi skal ha noe nytt. Liggeunderlag og telt/tarp er også en av de tingene som gir utfordringer.

Selv har jeg 1 dunpose og 2-3 fiber. Største bakdelen med dunposen (sett bort fra fuktighet) er at om jeg bøyer kneet så posen blir klemt flat så blir jeg kald på kneet ganske fort. Det skjer ikke i fiber posene mine.

Spørs om jeg må gå for fiber, jeg er ikke den mest forsiktige, og så kan jeg jo heller håpe jeg blir en slik fjellfant som trenger en skikkelig dunpose etterhvert:) For det er og kunne gå ende ut i skogen, fyre et bål og legge seg og se på stjernene som jeg håper posen skal bli brukt til:) 

Men da kom jo spørsmålet, hvilken fiberpose til ei på 160 cm? :P

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, marimø skrev:

Men da kom jo spørsmålet, hvilken fiberpose til ei på 160 cm? :P

Skulle jeg hatt meg en pose og var på din høyde så tror jeg kanskje jeg ville ha fått en fra Isbjørn. De skreddersyr pose til deg uten at det koster noe ekstra. Og en annen ting som jeg synes er viktig, er at den blir laget her i Norge.

En annen ting. Det finnes trekk til å ha over soveposen som hjelper litt mtp glør fra bål og regn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, marimø skrev:

Spørs om jeg må gå for fiber, jeg er ikke den mest forsiktige, og så kan jeg jo heller håpe jeg blir en slik fjellfant som trenger en skikkelig dunpose etterhvert:) For det er og kunne gå ende ut i skogen, fyre et bål og legge seg og se på stjernene som jeg håper posen skal bli brukt til:) 

Men da kom jo spørsmålet, hvilken fiberpose til ei på 160 cm? :P

Kjøp en pose som ikke er så veldig lang, de det står "woman" på er gjerne litt kortere enn andre og ta med deg et lett ull-pledd hvis du skal ligge i posen ved bålet. Soveposer og glør er ingen kjempekombinasjon (altså det blir fort svimerker og det er jo ikke noe artig på sin helt _nye_ pose i alle fall.)

Kan forsåvidt støtte opp om at det er viktig å støtte det norske næringslivet, og får man kuttet av en halvmeter så hjelper det vel litt på vekta også.
Jeg er som sagt fornøyd med mine mountain hardwear poser, og da kan du jo se på f.eks denne: https://www.fjellsport.no/produkter/turutstyr/soveposer/soveposer/mountain-hardwear-laminina-z-torch-sleeping-bag-reg-deep-lagoon.html
    

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare en kort opplysning til de som snuser på Cumulus (anbefales fra min side).. De har et veldig oversiktlig verktøy, som tydligvis flere har oversett, for modifisering av soveposene ved å gå i menyen "SLEEPING BAGS" -> "CREATOR" (http://sleepingbags-cumulus.eu/uk/categories/sleeping-bags/creator). Her velger du først produktet du er interessert i, og så kan du velge lengde, bredde, mengde dun, om duna skal være hydrofobisk, materiale på trekket, glidelåslengde/side ++. Du får fortløpende oppdatert vekt og temperatur-rating!

(Har selv en 3-sesongs Cumulus-quilt jeg bruker i hengekøya, og snuser for tiden på en vinterpose fra dem.. Er svært fornøyd med både kvalitet og pris.)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 11/13/2017 at 12:44 AM, marimø said:

Takk for gode tilbakemeldinger, med tanke på prisen på de fra Polen kan jeg kanskje kjøpe i Norge og også kanskje få mulighet til å prøveligge i butikk først også! Eller er det en bedre pose for pengene i Polen? Mannen skal til Krakow snart så om noen vet om en plass der de selger billig og bra poser så rop ut:)

Skal bruke sekk så tenker da dun. Men forstår jeg det sånn at jeg bør kjøpe en pose med comfort enda lavere en -10, eller vil det være bra nok til en natt under åpen himmel i -10? 

Galeria Krakowska hadde for noen år siden en sportsbutikk hvor jeg fikk en vinterpose i dun med comfort -29 som veide 1,5 kg for ca 3.000,-

Fant ikke butikken på nettsiden, nå da....

Endret av famjsv
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.