Gå til innhold
  • Bli medlem

Kamera som kan lades fra USB


EspenL

Anbefalte innlegg

Annonse

Olympus though kameraene kan lades via USB, ta bilder over og under vann, er støtsikker osv. Jeg blir ikke helt enig med meg selv om det tar "greie bilder under alle lysforhold" men jeg bruker vanligvis speilrefleks så kan hende jeg legger lista litt høyt, det kan også være noen brukerfeil inne i bildet der :P 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Olympus Tough ble solgt til fordel for mobiltelefonen jeg allerede hadde. Syntes ikke at det var verdt å drasse på ett kamera som ikke ga bedre bilder enn smarttelefonen. Men dersom du skal ta masse bilder under vann eller kjøre over kameraet med bilen din er det mulig det kan være det rette valget for deg. 

Det som også er noe dritt med Tough er at den bruker sin egen ladekabel og ikke micro-usb. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Anders_G skrev:

Olympus Tough ble solgt til fordel for mobiltelefonen jeg allerede hadde. Syntes ikke at det var verdt å drasse på ett kamera som ikke ga bedre bilder enn smarttelefonen. Men dersom du skal ta masse bilder under vann eller kjøre over kameraet med bilen din er det mulig det kan være det rette valget for deg. 

Det som også er noe dritt med Tough er at den bruker sin egen ladekabel og ikke micro-usb. 

Telefonen min tar ikke RAW bilder så til fordel for telefon blir det ikke for min del, men da er det ikke bare jeg som er litt i tvil på bildekvaliteten der. Det der med egen kabel er litt slitsomt enig i det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sony sin RX100 serie bør være en klar kandidat. Det kan lades via standard micro USB, tar utrolig bra bilder i raw i de fleste lysforhold, er kompakt og veier lite - meget fleksibelt. Har lenge siklet på et selv som alternativ på de turene hvor jeg prioriterer vekt kontra mye og tungt foto utstyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Heriks skrev:

Telefonen min tar ikke RAW bilder så til fordel for telefon blir det ikke for min del, men da er det ikke bare jeg som er litt i tvil på bildekvaliteten der. Det der med egen kabel er litt slitsomt enig i det. 

Er du sikker på det? De fleste telefoner har i dag mulighet for å ta bilder i raw. Jeg er ikke så godt kjent med hvilke muligheter som finnes på android-siden av markedet, men fra iPhone 6S og oppover har du mulighet til å ta bilder i DNG. Anbefaler appen som heter Manual. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Freebird skrev:

Er du sikker på det? De fleste telefoner har i dag mulighet for å ta bilder i raw. Jeg er ikke så godt kjent med hvilke muligheter som finnes på android-siden av markedet, men fra iPhone 6S og oppover har du mulighet til å ta bilder i DNG. Anbefaler appen som heter Manual. :)

Veldig sikker, men det kan være fordi jeg trenger ny telefon :P

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutes ago, Anders_G said:

Det som også er noe dritt med Tough er at den bruker sin egen ladekabel og ikke micro-usb. 

 Ikke noe dritt å ha en god USB-standard på kameraet. Har bare en liten USB-6 kabel fast i kamerasekken.  Om man har Iphone så må man jo uansett ha to kabler med?  

  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Freebird said:

Er du sikker på det? De fleste telefoner har i dag mulighet for å ta bilder i raw. Jeg er ikke så godt kjent med hvilke muligheter som finnes på android-siden av markedet, men fra iPhone 6S og oppover har du mulighet til å ta bilder i DNG. Anbefaler appen som heter Manual. :)

Noen Android-telefoner kan ta bilder i RAW, bl.a. flere Samsung-modeller. Det var en av grunnene til at jeg valgte S7 - i tillegg til at den er vannsikret. Det er dramatisk forskjell på RAW-bildene kontra ferdige JPG-bilder fra telefonen. Bl.a. hvor mye man kan hente ut av en tilsynelatende utbrent himmel eller gjengrodde skyggepartier.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen tvil om at mobilkameraer er blitt bedre, men jeg synes det er dumt å forkaste kameraer som Tough og lignende modeller av den grunn. Disse har zoom, og det er en stor fordel å kunne ta bilder med ulike brennvidder. Man kan ikke gjøre alt med et vidvinkelobjektiv, sånn er det bare! Selv om oppløsningen er blitt bedre slik at man kan ta utsnitt, så gir det allikevel et annet perspektiv enn om man velger det samme utsnittet med en tele-zoom. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri testet råbilder fra mobil telefon men høres jo logisk ut at man kan hente ut noe mer informasjon og rette opp litt bedre en å bare basere seg på den innebygde JPEG konverteringen. Men jeg vil ikke tro at det er dramatiske nivåer som kan hentes inn, tross alt så er jo dette begrenset veldig pga av størrelsen på sensoren og dynamikken. Sensorer på mobil telefoner er fortsatt et godt stykke unna størrelse ig dynamikk på fullformat sensorer :) 

Det er en relativt deteljert test av JPEG vs DNG på en iphone 8 her (Er sikker relativt overførbart til andre merker ogs?)
https://petapixel.com/2017/09/28/close-look-quality-iphone-8-plus-raw-photos/
Konklusjonen her er at det er usikkert om man faktisk fanger opp noe særlig mer dynamikk med DNG, men man kan uansett få langt bedre resultater ved å fremkalle slev kontra å bruke innebygget JPEG behandling. Spesielt på høylys og skygger.

Hovedproblemet med sensorene på mobiler er at det er klemt inn så himla mange pixler på en relativt liten overflate noe som fort gir lavere dynamikk - På en fullformat sensor er størrelsen 36mm*24mm, så varierer pixel tetthet selvfølgelig. På mobiler er jo av logiske årsaker, sensorene endel mindre ;)

Men skal absolutt forske litt mer på DNG og hvordan man kan optimalisere bildene - det er jo bra å kunne få mer ut av mobil bildene de gangene man ikke har med fancy fullformat på tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutes ago, Lompa said:

Ingen tvil om at mobilkameraer er blitt bedre, men jeg synes det er dumt å forkaste kameraer som Tough og lignende modeller av den grunn. Disse har zoom, og det er en stor fordel å kunne ta bilder med ulike brennvidder. Man kan ikke gjøre alt med et vidvinkelobjektiv, sånn er det bare! Selv om oppløsningen er blitt bedre slik at man kan ta utsnitt, så gir det allikevel et annet perspektiv enn om man velger det samme utsnittet med en tele-zoom. 

Dette er jeg helt enig i! Men det er derfor viktig å kjøpe rett utstyr til rett bruk :)

Såkalte superzoomer/ normal zoomer og tough kameraer har et utrolig bredt bruksområde men da ofte på bekostning av optisk bildekvalitet.
Kameraer av type RX100, GX7 osv har langt bedre optisk bildekvalitet men noe mindre rekkevidde.

Her må man som så ofte ta noen valg da man aldri får i pose og sekk.

RX100 har vel tilnærmet brennvide på 24-70mm, noe jeg mener er et meget bra område til generelt bruk.
Lumix Tough FT5 har 28 - 128mm - litt smalere men lenger rekkevidde.
Lumix TZ90 har 24 - 720mm - utrolig rekkevidde.

Jo større zoom område jo dårligere optiske kvaliteter. Hver enkelt må velge hva som betyr mest for den bruken det er tiltenkt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig! Det er dumt at disse high-end kameraene er såpass skjøre. Det virker nesten som det er et omvendt proporsjonalt forhold mellom optisk kvalitet og mekanisk soliditet.

I mitt yrke som arkeolog har vi gått gjennom et veldig høyt antall kameraer. De må tåle juling, og samtidig gi gode bilder i utfordrende lysforhold. Foreløpig er det Canon G-serien som har holdt best, men disse er tunge til turbruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Lompa skrev:

Helt enig! Det er dumt at disse high-end kameraene er såpass skjøre. Det virker nesten som det er et omvendt proporsjonalt forhold mellom optisk kvalitet og mekanisk soliditet.

I mitt yrke som arkeolog har vi gått gjennom et veldig høyt antall kameraer. De må tåle juling, og samtidig gi gode bilder i utfordrende lysforhold. Foreløpig er det Canon G-serien som har holdt best, men disse er tunge til turbruk.

Kan Canon G-serie lades med usb? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, EspenL skrev:

Noen som har tips til kamera som kan lades via USB? 

Kameraet skal være med på tur selvfølgelig. Leter etter kamera som tar greie bilder under alle lysforhold. 

Takker for alle tips!

Jeg har både Fujifilm x-t1 og Sony Rx100.... bare rx100 som kan lades fra usb, men nye fujifilm x-t20 kan lades med usb og er vel kanskje det aller beste kamera du kan få i denne prisklassen. Sony Rx100, blir litt kjedelig å ta bilder med syns jeg. Da tar jeg meg like ofte å ta bilder med mobilen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, Phoney skrev:

Fuji Film X-T20 kan lades med USB, men om det tåler veldig røff bruk tviler jeg på.

Jeg har x-t1 å det har tålt sjokkerende mye juling på tur. er litt usikker på om x-t20 har samme byggekvalitet som x-t1, uansett så hadde jeg ikke vært veldig bekymret for dette kamera på tur :-) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Olymus Tough 4. Det ble først og fremst kjøpt for padling da robusthet og vanntetthet er viktig. Nå ligger det "alltid" i lommen på padlevesten. Sammenlignet med iPhone 5s som jeg hadde da det ble kjøpt er kvaliteten suveren. Sammenlignet med iPhone 7 plus er ikke kvaliteten lenger noe argument, men jeg stoler ikke 100% på vanntettheten til telefonen, så robusthet og vanntetthet gjør fortsatt kameraet aktuelt.

Andre argumenter for Tough kontra telefon:

- Lettere å betjene med en hånd, enn en stor iPhone 7+

- Har mulighet for å feste håndstropp. (Essensielt i kajakk/kano. Fester stroppen i lommen på redningsvesten og tar den "aldri" av.)

- Helt vanntett. Kan brukes under vann.

- Noe bedre kontroll over innstillinger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minute ago, tshansen said:

Jeg har x-t1 å det har tålt sjokkerende mye juling på tur. er litt usikker på om x-t20 har samme byggekvalitet som x-t1, uansett så hadde jeg ikke vært veldig bekymret for dette kamera på tur :-) 

Huset virker jo solid nok, det er mer optikken jeg tenker på. Nå har ikke huset (eller objektivene mine) WR, mulig dette kan bli en liten utfordring etterhvert.
Har ikke hatt kameraet så mange månedene så alt er fortsatt i utprøvingsfasen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Byggekvaliteten i optikken er den samme... @Phoney WR eller ikke er jo bare om det er vanntett. Materiale brukt, skal være det samme! Om ikke jeg har misforstått helt? Jeg har hvertfall brukt kamera mitt skikkelig, mistet det ned et par ganger og latt det få prøve seg på det som måtte komme. Jeg har hatt det liggende løst i tankvesken på sykkelen min når jeg har kjørt på relativt humpete grusveier, å kamera viser ingen tegn til misbruk eller å ha tatt skade av det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minute ago, tshansen said:

Byggekvaliteten i optikken er den samme... @Phoney WR eller ikke er jo bare om det er vanntett. Materiale brukt, skal være det samme! Om ikke jeg har misforstått helt? Jeg har hvertfall brukt kamera mitt skikkelig, mistet det ned et par ganger og latt det få prøve seg på det som måtte komme. Jeg har hatt det liggende løst i tankvesken på sykkelen min når jeg har kjørt på relativt humpete grusveier, å kamera viser ingen tegn til misbruk eller å ha tatt skade av det. 

Godt å høre :) Har vel til nå behandlet det omtrent likt som en gammel Canon D350 jeg hadde for lenge siden, ikke særlig pent. Må huske på å få kjøpt meg en liten veske/bag ellerno til det snart - pakkpose som kamerabag er vel å utfordre skjebnen i lengden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en liten snerten sak fra thinktank https://www.google.no/search?q=mirrorless+mover+10&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwi8m4uuvrHXAhUDIVAKHbFpBEsQ_AUICigB&biw=1680&bih=850#imgrc=_

Denne passer som et skudd og er liten nok til å få med det mest nødvendige. Bruker den mindre og mindre etter jeg gikk til innkjøp av PeakDesign sin leash

https://www.peakdesign.com/product/straps/leash

Stoffet er som sikkerhetssele i bil, så det fungerer helt utmerket, og slipper at det lugger og henger igjen på klær. Helt genialt. @Phoney

Endret av tshansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutes ago, tshansen said:

Jeg har en liten snerten sak fra thinktank https://www.google.no/search?q=mirrorless+mover+10&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwi8m4uuvrHXAhUDIVAKHbFpBEsQ_AUICigB&biw=1680&bih=850#imgrc=_

Denne passer som et skudd og er liten nok til å få med det mest nødvendige. Bruker den mindre og mindre etter jeg gikk til innkjøp av PeakDesign sin leash

https://www.peakdesign.com/product/straps/leash

Stoffet er som sikkerhetssele i bil, så det fungerer helt utmerket, og slipper at det lugger og henger igjen på klær. Helt genialt. @Phoney

Har den stroppen, funker genialt. Denne sammen med Capture (https://www.peakdesign.com/product/clips/capture/) gjør at kameraet er tilgjengelig.

Tror jeg trenger en liten bag for beskyttelse under transport der kameraet normalt sett ikke er i bruk. 

 

... sorry for offtopic til TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Olympus Though TG-4, som ble kjøpt fordi jeg fikk feil med TG-2 midt i ferien så det var ergelig å vente på reparasjon - og når jeg da kunne få RAW-format med å kjøpe nytt, så ble det kjøp. Men det er veldig begrenset antall bilder jeg klarer å redde. Det har skjedd - men var på langt nær verdt å kjøpe nytt kamera for. Men nå skal TG-5 ha merkbart bedre bildekvalitet enn TG-4, så kanskje det er flere som kan reddes på den siste. (I hvert fall driver den ene siden av meg og prøver å overtale den andre til å kjøpe ny utgave igjen, med det som argument...)

Har også Sony RX100 som jeg bruker når jeg ikke er i fuktige omgivelser men ikke har gidda å drasse med speilrefleksen. Siden jeg har det, er det også blitt mer sjelden at jeg gidder å drasse speilrefleksen med, så pass bra er det kompaktkameraet. Kan absolutt anbefales. (Og jeg har billigste, enkleste utgaven.)

- Og det er VELDIG kjekt at de kan lades via USB. Bare litt irriterende at jeg må ha med en ekstra ledning for hver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.