Gå til innhold
  • Bli medlem

Breene i Hurrungane


Kim

Anbefalte innlegg

Jeg liker ikke det jeg hører om snøen i Hurrungane. Er det svært lite snø der i år? Har noen vært på f.eks. Store Ringstind i det siste?

Jeg har planer om å ta noen topper med ski, Store, Midtre og Østre Ringstind, og også Stølsmaradalstind ganske snart. Men nå lurer jeg på om det går uten tau/breutstyr. Er det noen som har oppdatert info om snøforhold på breene i Hurrungane?

Jeg er rastløs :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har du vært der nå?

Fredag kjørte jeg nordsida av Soleiebotntind. Nede på breen var det kun siste dagers nysnø (20cm) som dekket blåisen. Jeg har ikke vært på Riingstind nå, men antar at det kan være skummelt. Ville for øvrig ikke lagt igjen breutstyr under noen omstendighet.

Fjorårets seriøse smelting og vinterens beskjedne snøfall gjør jo at breer i Jotunheimen generelt har vesentlig tynnere snøbroer enn normalt. Midt i mars var det blåis å se på Bøverbreen ved Smørstabbtindane.

Hvis jeg har vær og følge til å gå på Riingstind denne uka skal jeg huske på å avgi rapport.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant med nevnte observasjoner. Har jo vært en vanvittig tørr vinter :D Men når du sier kun 20 cm oppå blåisen. Var det stort sett hele breen, eller bare store deler av den?

Det blir spennende å se på breene utover sommeren, men at det er blåis i Bøverbreen om vinteren er vel ikke så sjeldent. Har ofte registrert at mer oppsprukne brefall, gjerne hvor isryggene mellom sprekkene presses litt opp er delvis snøfrie store deler av vinteren.

Jeg er av dem som elsker breer og som synes det er noe av det vakreste vi har i vår natur, ikke bare breene i seg selv, men all den påvirkning de har på naturen rundt i form av grønne vann, tallrike elver osv....

Synes det er synd når de krymper. En fremadrykkende bre er et vakkert syn. En tilbaketrukket, slak, tynn bretunge ovenfor kilometre med tilnærmet dødt morenelandskap er mindre vakkert.

.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg antar at det dreier seg om et lite område. I og med at utgangen på run'et er så jevn og fin, gikk det temmelig fort fram til jeg bremset opp pga en kant. Jeg har således ikke informasjon som om vi hadde gått opp.

For ordens skyld - det var andre som gikk opp siden vi kjørte på fredag. Dermed hadde vi nødvendig informasjon om forholdene i sida. Hovedregelen er fortsatt at man skal gå opp der man har tenkt å kjøre ned.

simen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen,

Sist søndag snudde folk på Riingsbreen pga. at det øverste laget med snø slapp. Det har vært mye nedbør og vind den siste drøye uka, på godt og vondt.

De som så breen før den siste snøen kom, sier at man må gå så nærme Midtre som mulig, og holde samme (dvs. venstre/søndre) side av breen opp.

Mvh simen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Mulig det her ikke er interssant lenger, men...

Jeg var på Store Ringstind 17. mai og forholda var veldig fine. Kan jo ikke si noe om tilstand på snøbruer, men det har snødd endel der i det siste og alt så veldig bra ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke snøbruene er noe tryggere av den grunn. Mye skummelt under skiene... Det er en vurdering som må tas av den som er der. Hvis du har sett breen utpå sommeren, kan man begynne å lure på om det er så trygt å gå der uten tau... :D Men takk for info, kanskje jeg tar meg en tur neste helg med ski hvis været blir bra :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en vurdering som må tas av den som er der. Hvis du har sett breen utpå sommeren, kan man begynne å lure på om det er så trygt å gå der uten tau... :D

Ja vi brukte nå tau. Hørte åssen det så ut der om sommeren. Men det var faktisk bare vi som gjorde det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tau opp og ned? Med ski? Det høres litt innviklet ut :D

Nei bare over brefallet samt litt opp mot toppen. Ned igjen er du jo som regel prisa sjansen for å ikke treffe på ei dårlig snøbru. En må jo eventuelt kjøre så fort at sjøl om du slår igjennom hopper du bare videre i fin James Bond stil :D .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.