Gå til innhold
  • Bli medlem

Gassbrenner, vinter og forvarming


fjellkaren

Anbefalte innlegg

Hei,

jeg vurderer å investere i en gassbrenner for vinterbruk ala MSR Windpro etc. Dette er brennere som har forvarming av gassen ved at tilførselsrøret går gjennom flammen. Greit nok når det er full fres i brenneren, da blir gassen varmet opp på veien til brenneren. Men hva med startfasen før gassen er varm - trenger man noen form for forvarming for å få opp tempen slik at gassen antennes. Noen som har vintererfaringer med dette?  Gassbrenneren jeg har nå har ikke slik forvarming og jeg har problemer på høsten med å få fyr på den selv med vintergass. Hva er deres erfaringer rundt dette  med opptenning av gassbrenner om vinteren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har begrenset erfaring da jeg bruker bensinbrenner på vinteren, men problemet er nok at du ikke får gassen ut av boksen når den er kald. Om du har boksen under jakka eller et annet varmt sted en stund før den skal tennes vil det nok gå bedre. 
Vet mange har god erfaring med den nye vintergassen til Primus, men jeg ville heller brukt bensinbrenner vinterstid. Mer energieffektivt og du vet at det fungerer. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, fjellkaren skrev:

Hei,

jeg vurderer å investere i en gassbrenner for vinterbruk ala MSR Windpro etc. Dette er brennere som har forvarming av gassen ved at tilførselsrøret går gjennom flammen. Greit nok når det er full fres i brenneren, da blir gassen varmet opp på veien til brenneren. Men hva med startfasen før gassen er varm - trenger man noen form for forvarming for å få opp tempen slik at gassen antennes. Noen som har vintererfaringer med dette?  Gassbrenneren jeg har nå har ikke slik forvarming og jeg har problemer på høsten med å få fyr på den selv med vintergass. Hva er deres erfaringer rundt dette  med opptenning av gassbrenner om vinteren?

Under ti grader og du vil straks se at det kan bli problemer uten forvarming. En selvstående brenner med mulighet for å snu boksen opp ned er avgjørende. Samt gi en liten lunk til boksen før du begynner. Dette kan du gjøre med å varme den mot kroppen, eller du kan bruke vann eller annen kilde som du har som produserer varme. En runde rundt boksen med zippo lighteren kan være gull. 

På de aller kaldeste dagene, har jeg en liten plastskål som jeg fyller med vann som jeg har varmet opp med primusen, så setter jeg boksen oppi her å effekten mangedobles. Jeg klarer meg helt fint uten bensinbrenner, men jeg opplever også sjeldent temperaturer under -10 på de turene jeg foretar meg :-) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, tshansen skrev:

På de aller kaldeste dagene, har jeg en liten plastskål som jeg fyller med vann som jeg har varmet opp med primusen, så setter jeg boksen oppi her å effekten mangedobles. Jeg klarer meg helt fint uten bensinbrenner, men jeg opplever også sjeldent temperaturer under -10 på de turene jeg foretar meg :-) 

Jeg bruker kun bensin, sommer som vinter, og forstår at det blir sett på som litt tullete siden jeg bærer noen hundre gram mer enn nødvendig. Til gjengjeld produserer jeg mindre søppel, har lavere kostnader, klarer meg med en type brenner med en type pumpe, og vet at jeg aldri trenger å bekymre meg for å få noe til å brenne selv om det blir litt kaldt.

Hvis du må ha med egen brenner for forvarme en gassbeholder lurer jeg litt på hvorfor... ja, hvorfor?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, ArveS skrev:

Jeg bruker kun bensin, sommer som vinter, og forstår at det blir sett på som litt tullete siden jeg bærer noen hundre gram mer enn nødvendig. Til gjengjeld produserer jeg mindre søppel, har lavere kostnader, klarer meg med en type brenner med en type pumpe, og vet at jeg aldri trenger å bekymre meg for å få noe til å brenne selv om det blir litt kaldt.

Hvis du må ha med egen brenner for forvarme en gassbeholder lurer jeg litt på hvorfor... ja, hvorfor?

Jeg har ikke en brenner med meg for å varme boksen, men jeg har alltid med meg lighter, å da kan en runde med den hjelpe på å få fart i sakene når du skal koble opp og få varme i forrøret til gassen. Bensin er noe forbanna griseri, det vet de fleste som bruker dette. Lett for søl, lukt og langt mer styr! 

For min egen del, som turer langt mer vår/sommer/høst er det bare tullete å gå for noe annet enn gass. Det skal bli veldig kaldt før man trenger å bekymre seg med gass :-) Men vi er alle forskjellig å har egne meninger om hva som er best, for min del er det ikke noe konkurranse, gass er rett og slett overlegent til mitt bruk :-) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, tshansen skrev:

 Bensin er noe forbanna griseri, det vet de fleste som bruker dette. Lett for søl, lukt og langt mer styr! 

 

Du forveksler nok  bensin med parafin. Parafin er griseri med lukt som tar evigheter før fordunster osv. Søler man med bensin fordunster den kjapt. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt Windpro 2 til lunsj koking på vårskiturer, det har fungert fint. Brukte bare en 230g gassboks fra Jula. Starter brenneren med gassboksen "rett vei", lar den brennne ca 1/2 minutt så snur jeg boksen. Passer på å ikke ha luggen for nært brenneren i oppstartsfasen siden den kan flamme litt om den ikke er helt varm nok. 

Det skal være såpass mye propanandel i en gassboks at det skal være mulig å få fyr i kulde, men det er viktig å snu boksen etter en stund for å ikke bruke opp propanen og bare sitte igjen med butan. Har hanket inn noen Coleman winter gas bokser som skal prøves til vinteren.

Som et slags eksperiment har jeg fyrt med Primus Omnifuel på gass fra Biltema i -15 til -20, det fungerte, men da forvarmet jeg til slutt med bensin.. Fikk ikke brenneren varm nok, og når jeg snudde boksen gjorde trykket på strålen at den blåste ut flammen..

Problemet med gass er at den "slutter å virke" ved en gitt temperatur. Typen gassboks avgjør så en kan ikke være sikker på ved hvilken temperatur det skjer. Når jeg er 100% avhengig av at brenneren skal virke i kulde fyrer jeg med bensin.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for alle gode svar. Ser ut til at det er nødvendig med en form for forvarming før man får fres i brenneren går kvikksølvet går nedover. Nå har jeg en gammel brenner som jeg har brukt parafin på,  som visstnok også skal gå på bensin. Kan være at jeg tørker støv av denne og at den gjenfinner sin nytte på de kaldeste dagene :-) Men det er jo med gass at det er renere mhp evt væskesøl.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er spurt og skrevet en del het på forumet før rundt evnet gass+vinter:

https://www.fjellforum.no/search/?q=Vintergass&fromCSE=1

Har selv to brennere med forvarmingsrør over brennerhodet som gjør at man kan bruke flytende gass som fordampes i dette teltet. Funker bra et stykke ned i minusgradene, men jeg synes den mister en del effekt (Trykk, temperatur og volum på gass henger sammen, og man har et fast ytre volum..)

På korte dagsturer med kjent temperatur på vinteren hender det jeg tar med gassbrenner og gass, ellers så er bensin & brenner mer eller mindre fast valg for min del på vinteren.

Ang søl med bensin så handler det om rutiner...  uhell kan man ha med det meste. Jeg f.eks. testa å tenne på gassbrenner med boksen opp ned før jeg tente på, den flammen ville både tatt lugg og teltduk om jeg ikke hadde gjort der utendørs. Gass må tennes og forvarmingsrør varmes opp med boks stående "riktig vei" frem til forvarmingsrøret er blitt varmt nok til å fordampe gassen som renner ut fra boksen i flytende form. Egentlig lett å glemme om man bare har skrudd av  brenneren en kort stund. ...rutiner.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

IMG_2089.JPG.7e0b4dfcdcb7c17f967d245abd977ab8.JPG

MSR reactor har et litt annet prinsipp, enn en standard gassbrenner. Mulig at dette gjør den litt mere krevende å få fyr på med den innebygde tenneren, når det er kaldt. Skal jo være en veldig effektiv og god brenner. 

Håper du finner en løsning på problemet, og deler den med oss.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jo MSR Windburner og den bygger på samme prinsipp som Reactor.  Skal prøve den i kveld for å se om den takler opptenning i lav temp.

( Venter jo på en Reactor -fra Kina, så da kan jeg forhåpentligvis etterhvert sammenlingne)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg vært ute i felten.  3,6 grader.

Prøvde først forskjellige opptenningsremedier på både den lille BSR brenneren og Windburner.

Jeg fikk ikke fyr på Windburneren med Optimus spark ( den grønne i første bilde). Alle andre fungerte på første forsøk på både BSR og Windburner.

Så en test der det blåste litt med kun å bruke Sotoen. Sotoen fungerte.

Bilde nr. 3 viser flammen med rød primus boks.

Bilde nr. 4 viser flammen med Brun primus boks.

Bilde nr. 5 viser flammen med Jetboil boks.

Observasjoner:

1. Når man ser på flammebildene liker Winburner best Jetboil i denne temp.

2. Gassen kommer først inn på toppen og brer seg utover.  Vent derfor litt og prøv å tenn så rundt toppen.

3. Ringen rundt brenneren hjelper i vind ( dette vises på bilde 3).  Reactor har vel ikke en slik høy ring ??

20171107_191413.jpg

20171107_192530.jpg

20171107_192554.jpg

20171107_192948.jpg

20171107_193141.jpg

  • Liker 2
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Blaser skrev:

Da har jeg vært ute i felten.  3,6 grader.

Prøvde først forskjellige opptenningsremedier på både den lille BSR brenneren og Windburner.

Jeg fikk ikke fyr på Windburneren med Optimus spark ( den grønne i første bilde). Alle andre fungerte på første forsøk på både BSR og Windburner.

Så en test der det blåste litt med kun å bruke Sotoen. Sotoen fungerte.

Bilde nr. 3 viser flammen med rød primus boks.

Bilde nr. 4 viser flammen med Brun primus boks.

Bilde nr. 5 viser flammen med Jetboil boks.

Observasjoner:

1. Når man ser på flammebildene liker Winburner best Jetboil i denne temp.

2. Gassen kommer først inn på toppen og brer seg utover.  Vent derfor litt og prøv å tenn så rundt toppen.

3. Ringen rundt brenneren hjelper i vind ( dette vises på bilde 3).  Reactor har vel ikke en slik høy ring ??

20171107_191413.jpg

20171107_192530.jpg

20171107_192554.jpg

20171107_192948.jpg

20171107_193141.jpg

Tusen takk for informativ test  @Blaser. Jeg får dessverre ikke fult opp med egne tester nå for jeg er på en jobbreise i USA nå og blir borte til ute i desember. Men det hindrer jo ikke planlegging av prosjekter når jeg kommer hjem :-). Skal først prøve med de tennelementene jeg har og se om de funker i kulda. 

Leste også artiklene @a_aa tipset om, og lærte mye av det. Virker som jeg må belage meg på en brenner der en kan snu boksen når kulda setter inn. Men det hadde vært kjekt om jeg fikk taket på Reactor'en slik at den greit kan brukes om høsten. Dette skal testen når jeg kommer him.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.