Gå til innhold
  • Bli medlem

Forskjeller på brennere fra Primus


EspenL

Anbefalte innlegg

Annonse

Jeg sendte en mail til primus angående kullos og silencer, de fortalte meg at det ikke hadde noe å si om man brukte det eller ei.

Presisering: Jeg spurte spesifikt om Primus Omnilite ti og original silencer til denne.

Endret av Anders_G
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, EspenL skrev:

Noen som kjapt kan forklare forskjellen på de ulike brennerne fra Primus? Tenker da på multifuel, omnifuel og omnilite. 

Multifuel er en Omnifuel uten finregulering ved brenneren, ikke så stort reguleringsområdet pga dette. Omnilite er en mindre utgave av Omnifuel. Av disse er Omnifuel den beste, sett i forhold til regulering og driftsikkerhet. Omnilite har mindre dyse, som tetter seg lettere, og spredeplata er for liten, slik at bensinstrålen kan bomme på spredeplata. 

7 timer siden, EspenL skrev:

Finnes det Sillencer til alle disse typene

Nei, bare til Omnilite om du skal kjøpe orginal fra Primus.

12 minutter siden, Anders_G skrev:

 

Jeg sendte en mail til primus angående kullos og silencer, de fortalte meg at det ikke hadde noe å si om man brukte det eller ei.

 

De svarer nok her bare på sitt eget produkt, og sillenceren til Omnilite er litt spesiell og er senket ned i brenneren. 

Så er det andre leverandører som levere stillebrennere til mange typer av primuser, felles for alle disse er at de bygger mere i høyden, og etter min smak virker bedre.

En riktig justert brenner uten noe på avgir lite kullos, men når du setter på en gryte øker den, og med varmevekselkjele øker den ekstremt mye. Her har avstand mellom brenner og det som kjøler brenngassen mye og si, og med mindre avstand vil produksjonen øke. Men hvor mye, kommer helt an på oppsettet. 

Anbefaler at du søker gjennom forumet, det er flere flotte tråder om emne. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.