Gå til innhold
  • Bli medlem

Lette fjellsko til kortere/enklere turer


Freebird

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg er på jakt etter et par halvhøye, lette fjellsko. I dag har jeg Crispi Besseggen til lengre turer, eller turer hvor jeg går mye i steinrøys eller med ryggsekk. Til løpeturer på fjellet under tørre forhold har jeg VJ Sport Irock 2. 

Jeg er ute etter en mellomting mellom disse to. En vanntett, lett sko med noe ankelstøtte.

Jeg har sett på følgende modeller:
La Sportiva Core GTX
Salewa Alp Trainer Mid GTX
Inov-8 Roclite 325 GTX

Hvis noen har erfaring med noen av disse modellene, eller tips til andre som kan passe godt så er det hjertelig velkommen. Budsjettet er ca. kr. 2000. :)

Endret av Freebird
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Se denne tråden for La Sportiva Core GTX

 

Etter å nå ha snart slitt ut dette parret siden i tidlig sommer så er jeg i hovedsak fornøyd. Men holdbarheten på GTX mebran varte ikke særlig lenge, etter 20-30 turer så begynte de å lekke vann relativt raskt. Comfort er fantastisk så nå brukes dem til dagsturer og løpeturer i terreng. Alt i alt godt fornøyd og det blir nok et nytt parr :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også skoen det refereres til over. Veldig lett og god på foten. Bruker de daglig fordi jeg trenger ekstra ankelstøtte og de føles nesten som joggesko. Har brukt dem mye i myr og vått terreng, de er fremdeles tette. Skal kjøpe meg et par til, så fornøyd er jeg. 

Endret av Pinsle
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

LaSportiva Core GTX kommer nok ikke jeg til å kjøpe igjen, med mindre det viser seg at de lagde en dårlig batch (som jeg endte opp med to par fra). Nærmere beskrivelser fremgår fra tråden som det er lenket til ovenfor ...

Har Inov-8 Roclite 325 uten GTX, og tillegg erfaring med Roclite 288 GTX og Roclite 400 GTX som er samme konsept. Dette er støvler som gir meg lyst til å bevege meg raskt :) Men når det gjelder vanntetthet er min erfaring at den raskt punkteres, unntatt når ytterlaget er lær - og det var det bare 400-ern som ble produsert med. Ellers opplever jeg at 325 er liten i størrelsen, vanligvis er UK 10 akkurat stort nok, med 325 måtte jeg opp i UK 11.

Salewa har jeg null erfaring med.

Av andre, kan jeg tipse om Haglöf Ridge Mid GT som jeg har litt erfaring med. Foreløpig ser det bra ut. Liming mellom såle og lær (jepp, det meste er tynt lær) er ikke helt god på hælen, så man må være litt forsiktig når man skal ta de av - men i front synes de å være solide, og det er etter mitt syn mye viktigere. Altra Lone Peak Neoshell Mid og Hoka One One Tor Ultra Hi er andre vanntette ganske lette støvler som kan være verdt å se nærmere på (tror de er et hakk for maksimalistiske for meg, men sikkert ikke for andre).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan anbefale denne:

adidas Performance TERREX SWIFT R GTX

https://www.zalando.no/adidas-performance-terrex-swift-r-gtx-turstovler-core-blue-core-black-chalk-white-ad542a2au-k11.html

Har to andre terrex joggesko med gtx som jeg bruker på veldig mange av turene mine. Det eldste parret er 2 år gamle og har sikkert vært med på 100 turer. GTX-membranen er fortsatt like fin. Godt grep, og behagelige å gå med i terrenget, om ikke på asfalt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Tor-Erik-L-77 skrev:

Se denne tråden for La Sportiva Core GTX

 

Etter å nå ha snart slitt ut dette parret siden i tidlig sommer så er jeg i hovedsak fornøyd. Men holdbarheten på GTX mebran varte ikke særlig lenge, etter 20-30 turer så begynte de å lekke vann relativt raskt. Comfort er fantastisk så nå brukes dem til dagsturer og løpeturer i terreng. Alt i alt godt fornøyd og det blir nok et nytt parr :) 

Hmm. At membranen tar kvelden så tidlig bekymrer meg litt. Jeg har forståelse for at en slik type konstruksjon gjør at det er umulig å lage den evigvarende, men samtidig så betaler man tross alt såpass mye ekstra for et par med sko med Gore Tex sammenlignet med et uten, at jeg hadde virkelig håpet at det skulle vare lenger. Takk for delt erfaring! :)

2 timer siden, Pinsle skrev:

Har også skoen det refereres til over. Veldig lett og god på foten. Bruker de daglig fordi jeg trenger ekstra ankelstøtte og de føles nesten som joggesko. Har brukt dem mye i myr og vått terreng, de er fremdeles tette. Skal kjøpe meg et par til, så fornøyd er jeg. 

Takk for tilbakemelding! Skoen virker egentlig ganske perfekt til formålet, men det bekymrer meg litt at noen har erfaring med at Gore Tex Membranen punkteres fort. :)

1 time siden, a_aa skrev:

LaSportiva Core GTX kommer nok ikke jeg til å kjøpe igjen, med mindre det viser seg at de lagde en dårlig batch (som jeg endte opp med to par fra). Nærmere beskrivelser fremgår fra tråden som det er lenket til ovenfor ...

Har Inov-8 Roclite 325 uten GTX, og tillegg erfaring med Roclite 288 GTX og Roclite 400 GTX som er samme konsept. Dette er støvler som gir meg lyst til å bevege meg raskt :) Men når det gjelder vanntetthet er min erfaring at den raskt punkteres, unntatt når ytterlaget er lær - og det var det bare 400-ern som ble produsert med. Ellers opplever jeg at 325 er liten i størrelsen, vanligvis er UK 10 akkurat stort nok, med 325 måtte jeg opp i UK 11.

Salewa har jeg null erfaring med.

Av andre, kan jeg tipse om Haglöf Ridge Mid GT som jeg har litt erfaring med. Foreløpig ser det bra ut. Liming mellom såle og lær (jepp, det meste er tynt lær) er ikke helt god på hælen, så man må være litt forsiktig når man skal ta de av - men i front synes de å være solide, og det er etter mitt syn mye viktigere. Altra Lone Peak Neoshell Mid og Hoka One One Tor Ultra Hi er andre vanntette ganske lette støvler som kan være verdt å se nærmere på (tror de er et hakk for maksimalistiske for meg, men sikkert ikke for andre).

Dårlig slitestyrke er også en egenskap som bekymrer meg litt, det er selvsagt mulig at dette er en konsekvens av å velge en lettere sko i stoff kontra en litt tyngre sko i lær. Det er absolutt noe jeg må tenke litt på.

Jeg har et par Inov-8 X-Talon 212 som jeg har slitt ut. De har gått/løpt mange kilometer, men jeg må innrømme at jeg litt skuffet over at de var utslitt bare 6 måneder etter kjøp. Vil anslå at de tålte omtrent 600 km. Nå har sålen mistet sticky-effekten og skoene er glatt, limingen er også i ferd med å gi seg i forkant av skoen. Når det er sagt så har aldri vært borti en sko som gir så god følelse med underlaget man løper på og som passer foten min så bra. Dette gjør at jeg er villig til å gi Inov-8 en ny sjanse.

Jeg hadde et par Haglöfs Ridge II GTX som hverdagssko på jobb, jeg synes sålen ble for stiv og dessuten ble skoene fryktelig varm under moderat aktivitet, så jeg tror jeg står over mid-versjonen. Takk for øvrige tips! :)

35 minutter siden, Blackbrrd skrev:

Kan anbefale denne:

adidas Performance TERREX SWIFT R GTX

https://www.zalando.no/adidas-performance-terrex-swift-r-gtx-turstovler-core-blue-core-black-chalk-white-ad542a2au-k11.html

Har to andre terrex joggesko med gtx som jeg bruker på veldig mange av turene mine. Det eldste parret er 2 år gamle og har sikkert vært med på 100 turer. GTX-membranen er fortsatt like fin. Godt grep, og behagelige å gå med i terrenget, om ikke på asfalt.

Adidas er ikke et merke jeg har tenkt på en gang i denne sammenheng. Tar en kikk på dem. Takk for tips! :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutes ago, Freebird said:

Adidas er ikke et merke jeg har tenkt på en gang i denne sammenheng. Tar en kikk på dem. Takk for tips! :)

Burde kanskje nevnt at de ikke akkurat er lette å få kjøpt i butikk, jeg har kjøpt alle mine på nett. De er konsekvent litt små i størrelsen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, Freebird skrev:

Hmm. At membranen tar kvelden så tidlig bekymrer meg litt. Jeg har forståelse for at en slik type konstruksjon gjør at det er umulig å lage den evigvarende, men samtidig så betaler man tross alt såpass mye ekstra for et par med sko med Gore Tex sammenlignet med et uten, at jeg hadde virkelig håpet at det skulle vare lenger. Takk for delt erfaring! :)

Takk for tilbakemelding! Skoen virker egentlig ganske perfekt til formålet, men det bekymrer meg litt at noen har erfaring med at Gore Tex Membranen punkteres fort. :)

Dårlig slitestyrke er også en egenskap som bekymrer meg litt, det er selvsagt mulig at dette er en konsekvens av å velge en lettere sko i stoff kontra en litt tyngre sko i lær. Det er absolutt noe jeg må tenke litt på.

Jeg har et par Inov-8 X-Talon 212 som jeg har slitt ut. De har gått/løpt mange kilometer, men jeg må innrømme at jeg litt skuffet over at de var utslitt bare 6 måneder etter kjøp. Vil anslå at de tålte omtrent 600 km. Nå har sålen mistet sticky-effekten og skoene er glatt, limingen er også i ferd med å gi seg i forkant av skoen. Når det er sagt så har aldri vært borti en sko som gir så god følelse med underlaget man løper på og som passer foten min så bra. Dette gjør at jeg er villig til å gi Inov-8 en ny sjanse.

Jeg hadde et par Haglöfs Ridge II GTX som hverdagssko på jobb, jeg synes sålen ble for stiv og dessuten ble skoene fryktelig varm under moderat aktivitet, så jeg tror jeg står over mid-versjonen. Takk for øvrige tips! :)

Adidas er ikke et merke jeg har tenkt på en gang i denne sammenheng. Tar en kikk på dem. Takk for tips! :)

Har den samme skoen med et kraftigere ytre. Føles helt like på og er svært lett. Like glad i begge. 

 

image.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, Freebird skrev:

Når det er sagt så har aldri vært borti en sko som gir så god følelse med underlaget man løper på og som passer foten min så bra. Dette gjør at jeg er villig til å gi Inov-8 en ny sjanse.

Jeg hadde et par Haglöfs Ridge II GTX som hverdagssko på jobb, jeg synes sålen ble for stiv og dessuten ble skoene fryktelig varm under moderat aktivitet, så jeg tror jeg står over mid-versjonen.

Enig med deg om Inov-8, spesielt de med sticky-såler gir sikker og flott kontakt med underlaget og nærmest oppfordrer til å legge inn litt jogging/løping/hopping. Men den begrensede holdbarheten gjør at jeg synes at de ikke er verdt veiledende priser, her er det knalltilbud som gjelder :)  Haglöf Ridge Mid GT er en støvel som er god å vandre med for meg, men løping inspirerer den ikke til - sikkert lurt å stå over om du ser for deg sko for løping.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, Blackbrrd skrev:

Kan anbefale denne:

adidas Performance TERREX SWIFT R GTX

https://www.zalando.no/adidas-performance-terrex-swift-r-gtx-turstovler-core-blue-core-black-chalk-white-ad542a2au-k11.html

Har to andre terrex joggesko med gtx som jeg bruker på veldig mange av turene mine. Det eldste parret er 2 år gamle og har sikkert vært med på 100 turer. GTX-membranen er fortsatt like fin. Godt grep, og behagelige å gå med i terrenget, om ikke på asfalt.

Takk for tips, disse så ikke dum ut, selv om det frister veldig å få for et par alfa m77... sålen på disse er noe av det bedre jeg har vært borti når det kommer til grep. Bare synd at de ikke er vanntett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, tshansen said:

Takk for tips, disse så ikke dum ut, selv om det frister veldig å få for et par alfa m77... sålen på disse er noe av det bedre jeg har vært borti når det kommer til grep. Bare synd at de ikke er vanntett

Har ikke hatt noe problem med Addidas-støvlene, de er veldig bra på alt av jord/grus/fjell. Har ikke prøvd dem så mye på vått fjell/is, men tviler på at de er noe særlig dårligere enn andre støvler.

Endret av Blackbrrd
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Blackbrrd skrev:

Har ikke hatt noe problem med Addidas-støvlene, de er veldig bra på alt av jord/grus/fjell. Har ikke prøvd dem så mye på vått fjell/is, men tviler på at de er noe særlig dårligere enn andre støvler.

Jeg vet bare at de fleste fjellsko/jaktstøvler er livsfarlig på vått berg/is/våte røtter. Det er helt krise så dårlig grepet kan være, selv med god vibram såle. Av alle sko jeg har hatt, så er det fint lite som slår grepet i m77 sålen. Men der er skoen i seg selv langt ifra det beste man får. Er også veldig fornøyd med inov-8 terreng løpeskoene mine, men disse er ubrukelig når det er litt vått. 

Ikke fremmed for å prøve et par med addidas sko å se hvordan disse er. prisen var jo hyggelig også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 4.11.2017 den 21.11, Pinsle skrev:

Har den samme skoen med et kraftigere ytre. Føles helt like på og er svært lett. Like glad i begge. 

 

image.jpg

Denne ser veldig interessant ut, er dette den skoen som går under navnet Nucleo? Har du noe inntrykk av slitestyrken på denne er bedre? :)

13 timer siden, a_aa skrev:

24% avslag og 4 sprikende brukererfaringer på Inov-8 Roclite 325 GTX hos Wiggle (der jeg har kjøpt de fleste Inov-8-ene mine): http://www.wiggle.co.uk/inov-8-roclite-325-gtx-shoes/ 

Takk for tips! Da har jeg fått noe å tenke på, dette er tross alt ganske mye billigere enn de 2000 som de andre alternativene ligger på. :)

36 minutter siden, tshansen skrev:

Jeg vet bare at de fleste fjellsko/jaktstøvler er livsfarlig på vått berg/is/våte røtter. Det er helt krise så dårlig grepet kan være, selv med god vibram såle. Av alle sko jeg har hatt, så er det fint lite som slår grepet i m77 sålen. Men der er skoen i seg selv langt ifra det beste man får. Er også veldig fornøyd med inov-8 terreng løpeskoene mine, men disse er ubrukelig når det er litt vått. 

Ikke fremmed for å prøve et par med addidas sko å se hvordan disse er. prisen var jo hyggelig også. 

Har dessverre samme erfaring. Mine Crispi Besseggen er omtrent farlig på våte røtter og vått berg. Føler meg mye tryggere med en god terrengløpesko på beina. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder glatte sko så vil vel mønster og type gummiblanding bety mye. Mykere gummiblanding og kraftig mønster skal i teorien gi bedre grep men da på bekostning av slitestyrke. Motsatt så vil veldig hard gummi gi god slitestyrke men dårligere grep.

Samtidig er det også etter min erfaring slik at Gore-Tex membran er langt mer utstatt der hvor det er tynne og lette stoff matrialer kontra lær. Hvis man f.eks ser på La Sportiva Core GTX skoen så vil man se at det har et parti veldig lavt midt på skoen ned mot sålen som består av en tynn mesh. Har forstått at denne er der for å lufte ut og ventilere - samtidig så er det et område som er utrolig utstatt med tanke på hull og punktering da den ligger så nært sålen. Tror det generelt er bedre på de skoa som har en bedre og kraftigere beskyttelse rundt hele skoen et stykke oppover fra sålen.

Så når det gjelder holdbarhet på litt tynne tøy sko med GTX så vil det ofte ha litt med flaks å gjøre hvor lenge membranen holder. Er man uheldig så kan man få hull på membranen veldig fort, noe som skjedde i mitt tilfelle. Men så går jeg utrolig mye i terreng og på skogstier slik at småkvist og kvast kjapt kan stikke huller eller punktere membranen. Bruksmønser har nok mye å si.

 

Endret av Tor-Erik-L-77
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, Tor-Erik-L-77 skrev:

 

Så når det gjelder holdbarhet på litt tynne tøy sko med GTX så vil det ofte ha litt med flaks å gjøre hvor lenge membranen holder. Er man uheldig så kan man få hull på membranen veldig fort, noe som skjedde i mitt tilfelle. Men så går jeg utrolig mye i terreng og på skogstier slik at småkvist og kvast kjapt kan stikke huller eller punktere membranen. Bruksmønser har nok mye å si.

 

Tråkker mye i det samme, men har kanskje vært heldig. Ikke en dråpe har kommet seg igjennom her. Fin dag forøvrig! 😀

IMG_6384.JPG

Endret av Pinsle
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om man liker La Sportiva sko men er skeptisk til holdbarheten på La Sportiva Core GTX, hvorfor ikke gå opp 200g pr sko og teste ut La Spoertivs Trango TRK Evo GTX?

Jeg bruker disse som "marka sko" når lave anmarsjsko  (type joggesko med mye gummi rundt slik TRK Evo GTX har fremme). Opplever dem som lette, mye og behagelige sammenlignet med mer robuste fjellsko.

 

la-sportiva-trango-trk-8.jpg

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, Terka skrev:

Om man liker La Sportiva sko men er skeptisk til holdbarheten på La Sportiva Core GTX, hvorfor ikke gå opp 200g pr sko og teste ut La Spoertivs Trango TRK Evo GTX?

Jeg bruker disse som "marka sko" når lave anmarsjsko  (type joggesko med mye gummi rundt slik TRK Evo GTX har fremme). Opplever dem som lette, mye og behagelige sammenlignet med mer robuste fjellsko.

 

la-sportiva-trango-trk-8.jpg

Det er faktisk et veldig godt forslag. Tror jeg skal ta en nærmere kikk på disse, ser egentlig ut til å passe formålet helt perfekt. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har brukt den låge varianten av desse, også på toppturar med lett oppakning. Likar dei fordi dei er relativt vridningsstive til å vere ein "joggesko". Eg kjøper dei dog ikkje på ny etter å ha slitt dei ut, fordi passforma i forfot ikkje er optimal for min gakkgakk fot, men elles er den topp.

https://www.intersport.no/produkt/147614/salomon-xa-pro-mid-gtx-tursko-dame?gclid=CjwKCAiA0IXQBRA2EiwAMODil19AWgSfQB6mGJf3pvLxVNLVRIl1AtUdegErlj663CC5cNKuvaWmAxoC6gcQAvD_BwE#001110?cid=_adwordspla_cpc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, Terka skrev:

Om man liker La Sportiva sko men er skeptisk til holdbarheten på La Sportiva Core GTX, hvorfor ikke gå opp 200g pr sko og teste ut La Spoertivs Trango TRK Evo GTX?

Jeg bruker disse som "marka sko" når lave anmarsjsko  (type joggesko med mye gummi rundt slik TRK Evo GTX har fremme). Opplever dem som lette, mye og behagelige sammenlignet med mer robuste fjellsko.

 

la-sportiva-trango-trk-8.jpg

Men er ikke La Sportiva veldig små i nummer? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker 43,5 til 44 som regel i alt av fottøy og har La Sportiva i 44.
Jeg har smale føtter og lav lest så La Sportivane passer min fot perfekt.
Testa ett par Jörnkängan for litt siden i str.44 og innvendig lengde så var de rimelig like.
Men kunne snøre Jörnkängan helt sammen og nesten snu meg i de for det :shock:
De har veldig "skandinavisk" lest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror kanskje dem er pittelitt små i størrelsen ref det @Tor-Erik-L-77 skriver. Jeg bruker 2-3 forskjellige nr størrelser mellom klatreskoa og de varmeste Kamik vinterskoene mine, tight fit & størrelse på sko jeg vil skal sitte godt og være presise i bruk osv., så jeg synes etterhvert det er vanskelig å sammenligne størrelser. 

La Sportiva Trango TRK Evo GTX opplever jeg som en del videre og romsligere i fotoboksen en f.eks. La Sportiva Trango Cube GTX som jeg har i ca samme skostørrelse. I tillegg er TRK mykere i sålen og "ruller" mye mer når man går. 

TRK og Cube er de to skoparene til høyre i bildet.20171001_113109.thumb.jpg.5dcc2cc707203d09e9cd66a463d885a2.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.