Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg skal ila 2019 2020 krysse Grønland på ski.  Tiden frem til da skal brukes til trening og ikke minst innkjøp av utstyr. Det er her jeg trenger noen råd. Regner med det er en del av forumbrukerene som har gjort samme turen.

Har i dag normalt utstyr til bruk i vanlig norsk vinterlandskap, og renger med å måtte oppgradere frem mot en slik tur.

Jeg vil gjerne ha spesifikke anbefalinger og erfaringer, og gjerne hint om ting / utstyr som absolutt ikke fungerer.

Dagens utstyr:

Ski: Åsnes Gamme med kortfeller

Staver: Gipron Sherpa 3-delt

Skisko: Alfa Skarvet

Gamasjer: Bergans

Skallbekledning: Pluss Minus Noll

Sovepose: Ajungulak Tyin, Tlim -14C

Liggeunderlag: Exped synmat WL 7cm

Pulksele: Fjellpulken ekspedisjon pro

Dunjakke: Forsvarets boblejakke grønn

Votter: Forsvarets vindvotter med ullvotter

Ullundertøy: Devold i div tykkelser

Sokker: Driver å lager ullkartanker, samt Smartwool

Turen skal gjennomføres som deltaker på en organisert tur.

Ang skisko og kartanker. Har ikke helt bestemt meg for om jeg skal gå for kartanker eller bruke flere par sokker. Skjønner kartankene vil gi meg ekstra varme, men er det nødvendig på en slik tur? Hvor mye ekstra plass bør en beregne om en skal bruke kartanker? Har sett for meg 2 størrelser større enn vanlig.

Staver: Har tenkt å gå for en todelt stav da jeg liker å variere høyden etter terreng og for å endre belastningene. Har brukt Gipron Sherpa 3 i flere år og det fungerer bra med flick lock systemet. Til en slik tur har jeg tenkt å bytte til Åsnes polar Expedition 2 delt. Disse er det skrulåsing på. Noen som har erfaring med slike låsesystem?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Der var Grønnlandsturen i boks!
Gjennomførte Svalbard på tvers i april for å sjekke motivasjon og form. Sitat fra kjærringa når jeg kom hjem glad og fornøyd: "Nå har vi det gående......."

Ang staver: Gikk med et gammelt par Gipron i alu, fliklock og hjemmelagd langt grep. Fungerte utmerket! Greit å kunne variere høyden på grepet uten å behøve å endre lengden på stavene. Polgrep og korte staver fungerte best for meg. Ikke akkurat Northug stil, men gav meg den balansen og framdriften jeg trengte.
Låsingen holdt. Har tidligere knekt to slike staver. I nedover bakke har pulken kommet opp på siden av med og stoppet i staven. Nederste ledd knakk. Ser for meg at en karbonstav som Åsnes polar exp. tåler slike belastninger like dårlig som en stav i alu. 
Gipron stavene er tyngre enn Åsnes sine polar, men tror jeg kommer til å gå med Gipron på Grønnland også.
Sko: Alfa APS, 2 nummer større enn vanlig. Liner, polpose, medium smartwool, og heavy smartwool. Ingen gnagsår eller frosne tær.

Regner med det er ganske mange som har krysset Grønland her.  Noen som har valgt utstyr, tatt avgjørelser el. som de ikke kommer til å gjøre igjen om de skulle gjenta turen nå?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.