Gå til innhold
  • Bli medlem

Exped Winterlite - en liten obs/advarsel ift dette liggeunderlaget


Terka

Anbefalte innlegg

2 minutter siden, Terka skrev:

@Tor-Erik-L-77 er inne på noe her! 😄 Trenger nok å investere i et Hilleberg Keron 4GT telt (eller lignende) og et eksta Exped Downmat 9 "xx" for at mine "krav" skal bli møtt. ...blir dyrt dette her! 🤣

Har eit Keron 4 GT. Det faktum at eg er på grensa til forelska i det teltet er skikkeleg pinsamt.

  • Liker 1
  • Hehe 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
33 minutter siden, Tor-Erik-L-77 skrev:

winterlite serien laget med tanke på vinter da

IMG_2090.thumb.JPG.a6df0feb46159140ea5a8a91bc49b128.JPG

Winterlite navnet skal skape assosiasjoner om vinterbruk og at det er lett. Ser du på skjemaet til Exped fra 2013 er det bare Downmat som holder for å sove på snø. Til å med synmat 9 som skal holde til -25 grader er ikke egnet til jevnlig bruk på snø og is ifølge Exped selv.

78C5F2C9-5608-4A95-890D-CF6E6D1F8553.thumb.jpg.a251d47a7c1502d9afc021a18d4d333b.jpg

Synmat KAN brukes på vinterstid, Downmat PASSER til vinter.

Slik jeg oppfatter det, er dette ren triksing med både ord og tall. Hvis du ikke er nerd og følger ekstremt nøye med, blir du lurt.

Endret av Memento mori
Mere info og bilde
Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, Memento mori skrev:

Dette nok tilfelle, hvis du ser på et typisk bruksmønster. De aller færreste sover i telt annet enn om sommeren.

Mener du at Exped tester Winterlite på sommeren? Hvis du har informsjon om hvordan de tester ut Exped Winterlite underlag, så hadde det vert interessant å vite.

 

7 minutter siden, Memento mori skrev:

IMG_2090.thumb.JPG.a6df0feb46159140ea5a8a91bc49b128.JPG

Winterlite navnet skal skape assosiasjoner om vinterbruk og at det er lett. Ser du på skjemaet til Exped fra 2013 er det bare Downmat som holder for å sove på snø. Til å med synmat 9 som skal holde til -25 grader er ikke egnet til jevnlig bruk på snø og is ifølge Exped selv.

Jeg tenker lengre enn en plakat fra fra 2013 (winterlite er ikke tatt med her engang).

Hvis downmat 7 med R-verdi 5,9 (-24 grader) holder til bruk på snø, hvorfor skal ikke synmat ul 9 med R-verdi 6 (-25C) holde brukeren like varm?

Så kjenner man jo sitt eget utstyr best, og jeg personlig tar alltid med ett skumunderlag i tillegg. Dette ligger jeg under det oppblåsbare om natten hvis det trengs. På denne "plakaten" har de nok ikke tatt hensyn til det heller.

Når det er sagt, så synes jeg synmat ul 7 med R-verdi 3,3 (-4C) holder godt til en del minus på viterturer når jeg har en litt forkortet (avklippet) versjon av Naturehike skumunderlag (Thermarest z-lite kopi) underst.

Thermarest Xtherm har en R-verdi på 5,6, til sammenligning. Jeg ville tatt denne plakaten med en klype salt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går også i utgangspunktet ut fra R verdien på underlaget og ikke produkt navnet. Som @Mareng så har jeg også alltid et skumunderlag (bamse) i tillegg til det oppblåsbare. Min erfaring så langt er at de fleste underlag med R verdi fra 4 og oppover fint holder til vinterbruk i kombinasjon med skumunderlag.  Hva som skjer om det blir kaldere en -25 vet jeg ikke helt da det foreløpig aldri har hendt meg på vinteren enda.

Mulig det vil være veldig annerledes om man bruker et underlag med R verdi på 4 direkte mot fuktig og kald snø - vil tro at et bamse underlag øker R verdien med minst 1-2?

Mulig jeg missforstår poenget ditt @Memento mori? Mener du at Expeed lager generelt dårlige underlag eller at de driver med villedende markedsføring? Eller vil du si at R verdien generelt ikke kan stoles på? :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Tor-Erik-L-77 skrev:

Mener du at Expeed lager generelt dårlige underlag eller at de driver med villedende markedsføring? Eller vil du si at R verdien generelt ikke kan stoles på? :) 

R verdi er grovt fortalt hvor bra et materiale i en hvis tykkelse isolerer. Punktmålt slik jeg oppfatter det. Historisk sett var liggeunderlag i skum og dette ga en god pekepinn hvor bra underlaget var. Hele underlaget var likt materiale og like tykt. Måler du da R verdien på det beste punkt, hvilket jeg tror leverandørene gjør, blir dette feil, når det er flere typer konstruksjoner i samme underlag. Sammenligner du med hele konstruksjonen slik som på vinduer, U verdi blir totalen riktig. (På vinduer trikser di med størrelser i stedet).

Når ord som passer og kan brukes, og de oppgitte minusgrader i dette tilfelle sikkert er extremverdier, blir det feil. Da bør det være oppgitt slik som på soveposer. Komfort dame, komfort herre og overlevelsetemp. 

De med erfaring sikrer seg med et ekstra underlag feks Bamse ekstrem. Har ligget rett på snø, med litt granbar og bamse ekstrem i minus 18 grader og det gikk helt fint for alle tre. Lå i februar rett på isen med bare bamse underlag, la klærne mine under, funker det å, men litt hardt. 

Har Exped 9 DLX og er kjempefornøyd med det etter ca 10 års bruk, og skal kjøpe ett til, slik at jeg også kan sove på et slik når kona er med på tur. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst
28 minutter siden, Memento mori skrev:

R verdi er grovt fortalt hvor bra et materiale i en hvis tykkelse isolerer. Punktmålt slik jeg oppfatter det. Historisk sett var liggeunderlag i skum og dette ga en god pekepinn hvor bra underlaget var. Hele underlaget var likt materiale og like tykt. Måler du da R verdien på det beste punkt, hvilket jeg tror leverandørene gjør, blir dette feil, når det er flere typer konstruksjoner i samme underlag. Sammenligner du med hele konstruksjonen slik som på vinduer, U verdi blir totalen riktig. (På vinduer trikser di med størrelser i stedet).

Når ord som passer og kan brukes, og de oppgitte minusgrader i dette tilfelle sikkert er extremverdier, blir det feil. Da bør det være oppgitt slik som på soveposer. Komfort dame, komfort herre og overlevelsetemp. 

De med erfaring sikrer seg med et ekstra underlag feks Bamse ekstrem. Har ligget rett på snø, med litt granbar og bamse ekstrem i minus 18 grader og det gikk helt fint for alle tre. Lå i februar rett på isen med bare bamse underlag, la klærne mine under, funker det å, men litt hardt. 

Har Exped 9 DLX og er kjempefornøyd med det etter ca 10 års bruk, og skal kjøpe ett til, slik at jeg også kan sove på et slik når kona er med på tur. 

Tankene mine går til kritikerne ang. bruk av statuslys i balansert målstyring, spesielt når verdier og statuslys aggregeres til et høyere nivå. Veldig forenklet.

  • Grønt lys = Godt
  • Gult lys = Godt nok
  • Rødt lys = Ikke godt nok

Hvis store deler av liggeunderlaget mangler dun, vil gj.snittet bli "gult lys" og demed "godt nok". I virkeligheten ubrukelig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker vi venter til sommer 2018, før man konkluderer med at winterlite underlag er ubrukelig basert på "bro-science" og synsing. Spesielt når praktiske forsøk allerede viser at underlagene fungerer som de skal.

Jeg tror (synsing igjen) at en evt. forskjell på om ytterkanalene er isolert eller ikke vil være svært liten om man har skumunderlag i tillegg. Uten skumunderlag under, så vet jeg ikke. Forhåpentligvis finner jeg ut av dette i vinter med praktiske forsøk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst
1 time siden, Mareng skrev:

Jeg tenker vi venter til sommer 2018, før man konkluderer med at winterlite underlag er ubrukelig basert på "bro-science" og synsing. Spesielt når praktiske forsøk allerede viser at underlagene fungerer som de skal.

Jeg tror (synsing igjen) at en evt. forskjell på om ytterkanalene er isolert eller ikke vil være svært liten om man har skumunderlag i tillegg. Uten skumunderlag under, så vet jeg ikke. Forhåpentligvis finner jeg ut av dette i vinter med praktiske forsøk.

Jeg ville ikke dratt på vintertur med et dununderlag hvor det manglet dun over større felter. Det bli som å klippe hull i dunjakka/fjerne dun. Naturligvis vil det bli en kuldebro der. Trenger ikke praktisk erfaring for å finne ut av det. Er det mindre felter og man bruker Bamse under, tenker jeg at det går bra ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, JanRH skrev:

Jeg ville ikke dratt på vintertur med et dununderlag hvor det manglet dun over større felter. Det bli som å klippe hull i dunjakka/fjerne dun. Naturligvis vil det bli en kuldebro der. Trenger ikke praktisk erfaring for å finne ut av det. Er det mindre felter og man bruker Bamse under, tenker jeg at det går bra ;)

I mitt tilfelle har jeg Synmat Winterlite. Downmat har jeg aldri ansett som aktuelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, JanRH skrev:

Har samme selv :)

Jeg kjøpte MW Versjonen, den har jo en del mer isolasjon i bredden enn M versjonen. Så er det så deilig å kunne ligge på ryggen og armene ligger stabilt oppå underlaget :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst
1 minutt siden, Mareng skrev:

Jeg kjøpte MW Versjonen, den har jo en del mer isolasjon i bredden enn M versjonen. Så er det så deilig å kunne ligge på ryggen og armene ligger stabilt oppå underlaget :)

Kjøpte LW. 9 cm blir bra. Spent på hvor holdbart ytterstoffet er. Har med Bamse på vinterturer og covermat. Bør være dekket da.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, JanRH skrev:

Kjøpte LW. 9 cm blir bra. Spent på hvor holdbart ytterstoffet er. Har med Bamse på vinterturer og covermat. Bør være dekket da.....

Jeg har også synmat 7UL i flere år, den holder like bra enda 👍.

Jeg har med exped mw chair ofte, og da tåler liggeunderlaget det meste vil jeg tro. Jeg har lagt meg rett i lyngen og over svaberget med furunåler med chairkittet på, og jeg tror det da tåler alt av normal bruk.

chair kittet passer lile bra til Winterlite som til rektangulært underlag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror vi får like mange nyanser i vurderingen av denne løsningen for liggeunderlag som personer det er som skriver innlegg her. 😄

Formålet mitt var ihvertfall å informere om noe jeg selv ikke var klar over før kjøp. (Står heller ikke noe om denne "begrensningen"/løsningen/strategien for isolasjon vs vekt på nettbutikkens sider.)

Litt flåsete sammenligning ift svaret fra Exped kan være at man sover fint på en rundstokk med 1m diameter som underlag. Stokken dekker kroppens bredde og gir ekstra godt støtte til vitale kroppsdeler som ryggraden osv.  ..men selv om stokken er både er bredere enn kroppen min og den har ekstra god støtte i midten så anser jeg den likevel som uaktuell til mitt bruk.

20171107_210245.jpg.5a6f387cf18a6b07e1daee4b02781209.jpg

Endret av Terka
  • Hehe 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, Tor-Erik-L-77 skrev:

 Min erfaring så langt er at de fleste underlag med R verdi fra 4 og oppover fint holder til vinterbruk i kombinasjon med skumunderlag.  

Aldeles samd. Sjeldan eg gidd drasse med meg niern om eg til dømes har sekk. Typisk vårskitur Josten osv. Kan bli nokså kaldt oppå der i Mai, men greier meg godt i 15 minus med Downmat lite 5 og eit thermarest skum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, Mareng skrev:

Jeg tenker vi venter til sommer 2018, før man konkluderer med at winterlite underlag er ubrukelig basert på "bro-science" og synsing. Spesielt når praktiske forsøk allerede viser at underlagene fungerer som de skal.

Jeg tror (synsing igjen) at en evt. forskjell på om ytterkanalene er isolert eller ikke vil være svært liten om man har skumunderlag i tillegg. Uten skumunderlag under, så vet jeg ikke. Forhåpentligvis finner jeg ut av dette i vinter med praktiske forsøk.

Samd. Problemet med dei kanalane som ikkje er fylte er jo først og fremst at når lufta sirkulerar som resultat av forskjell i temp oppe og nede i kammeret, så må du varme opp att denne lufta med kroppen din. Med skum oppå vil du ikkje merke det på same vis, og eg vil tru den nedkjølande effekta forsvinn. Eg veit i alle fall at når eg er på sommarcamping med typisk gjesteseng frå Jysk (tjukk oppblåsbar utan fyll) så frys eg i 15 grader....nett på grunn av den sirkulasjonen. Nok å legge eit gammalt ullpledd mellom laken og madrass så er problemet eliminert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Tessatroll said:

Aldeles samd. Sjeldan eg gidd drasse med meg niern om eg til dømes har sekk. Typisk vårskitur Josten osv. Kan bli nokså kaldt oppå der i Mai, men greier meg godt i 15 minus med Downmat lite 5 og eit thermarest skum.

Tildels usamd. 😊

Et lett oppblåsbart liggeunderlag + f.eks. Bamse Extreme veg nok ikkje meir enn en Downmat 9 LW,  men har eit veldig mykje større pakkevolum. Når eg pakker i sekk så er vekt & volum på prioriteringslisten min, då velger eg gjerne ett liggeunderlag (per person)  som har minst vekt og pakkevolum innenfor forventa temperaturområde på turen.

Og eg meiner at om eit liggeunderlag er oppgitt med R_verdi = 7 og bruk ned til -32°C, så skal det fungere sjølvstendig langt ned i vinterkulda. Dvs. man skal ikkje være avhengig av å ha med et ekstra skumunderlag for å sove uten å fryse pga kalde kammer i det oppblåsbare.

På pulktur med kidsa har eg tidligere hatt med 3 stk oppblåsbare Marmot sleepmat (er solgt nå), og 2 stk ca 200cm×160cm×1cm skumunderlag  (byggisolasjon) til å ha nederst mot teltbunnen. Skulle eg hatt med 3 stk skumunderlag til å ha over dei oppblåsbare også så blir det veldig mykje volum å dra på sjølv med pulk.

Ser sjølvsagt nytteverdien av å ha med 2 ulike liggeunderlag mtp diverse bruk ila døgnet, sikkerhetsaspektet med å ha skum om det går hull på det oppblåsbare osv., men man skal ikkje være avhengig av å ha med 2 liggeunderlag når det oppblåsbare er oppgitt med de isolasjonsverdiene som Winterlite har.

 

Endret av Terka
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har ikkje LW og eg nyttar ikkje bamse på ein slik tur, men eit tilkappa ridgerest eller ein halv z-lite saman med donwmat 5. Totalt sett vert vekta omlag lik som, eller lågare enn 9ern åleine. 

Men, eg har større fleksibilitet (eit ord som går att med meg ser eg :P ). Å reise på tur der alle "berre" har med eit oppblåsbart ser eg på som lite aktuelt.

Ein ting er å ha litt back-up ved hol. Det er kanskje ikkje det viktigste, det dreiar seg som regel berre om komfort, og vil kunne løysast på andre vis (i alle fall på turar med vaksne). 

Ein annan ting er at ein har noko å sitte på i pauser der meir enn eine rompeballen får plass (i motsetnad til ein del små sitteplater). Eg synes også det er fint å kunne legge seg ned om det er flott ver. 

Men det viktigste er nok å vere rusta for førstehjelp på ein god måte, i situasjonar der dilling med utstyr ikkje skal ha pri. Det skal vere enkelt, og det skal virke. 

Mtp kidsa har me 4 stk tilsammen, og dei har alle kvar sin halv z-lite på sekken, som eit tillegg til 5ern. Kva ein foretrekk av to litt "tynnare" eller eit tjukt er som baken, delt. Men for oss har det funka veldig fint med litt mindre oppblåsbart i kombinasjon med skum. Det skal seiast at eg ikkje har campa lenge med kids i veldig streng kulde. Det kaldaste mine har sove ute er 20 minus, og då ei natt. Ved fleire netter har det vore mildare. 

Men tilbake til opprinneleg tema for tråden; eg er samd i at når underlaget heiter noko med "winter" i så vil dei fleste tenkje at det er fullverdig isolert, inkl meg. Så dersom det er det du vil ha, forstår eg godt at du synes du har fått "feil/ueigna" produkt.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

20 timer siden, Terka skrev:

"[eg meiner at om eit liggeunderlag er oppgitt med R_verdi = 7 og bruk ned til -32°C, så skal det fungere sjølvstendig langt ned i vinterkulda. Dvs. man skal ikkje være avhengig av å ha med et ekstra skumunderlag for å sove uten å fryse pga kalde kammer i det oppblåsbare.]

[men man skal ikkje være avhengig av å ha med 2 liggeunderlag når det oppblåsbare er oppgitt med de isolasjonsverdiene som Winterlite har]"

 

"Kalde kammer i det oppblåsbare" er noe du TROR. Det som er fakta er at der er kammer i kantene som ikke er fylt med isolasjon, ikke dermed sagt at de er kalde, eller viktigst: det betyr ikke nødvendigvis at bruker blir kald. En viktig detalj.

Er det noen som har bevist at winterlite ikke fungerer som det skal? Såvidt jeg kan se er det bare noe du tror uten å ha prøvd det.

I følge produsent er deres underlag utprøvd ved testing, og de går god for designet til underlaget. Testingen deres viser at utelatelsen av isolasjon i de ytterste kamrene ikke har noen negativ effekt av betydning for bruker.

Det er mange andre andre produsenter som også reduserer isolasjonen i underlagene. Eks: sea to summit comfort plus insulated regular har spart enda mer på isolasjoen langs kantene enn exped, ifølge bilder jeg har sett på nettet. Reviews viser at disse holder brukeren varm.

Det er ikke riktig å stemple exped som løynere, inntil det faktisk er noe reelt grunnlag for det. Hvis det holder spesifikasjonene sine, er det faktisk ett riktig godt produkt. Kanske man blir positivt overrasket? Det hadde jo vert hyggelig! :)

Skepsis til nye ting er helt vanlig...

 

(Hvor hardt man pumper opp underlaget, og hvor lett man fryser spiller såklart inn. Og i downmat må dunet distribueres ut i underlaget ved risting i følge deres nettsider, slik som i andre dunprodukter som sovepose og jakker.)

Endret av Mareng
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Mareng said:

Det er ikke riktig å stemple exped som løynere, inntil det faktisk er noe reelt grunnlag for det.

@Mareng , dette er en ganske så hard beskyldning... hvor har du det fra at jeg stempler dem som løgnere?? 🤤

Jeg har både telt, liggeunderlag osv fra Exped og er kjempefornøyd med dem produktene. Kommer også til å kjøpe flere produkter dem lager i fremtidien.

Det jeg skriver er:

- Produktet har ikke isolasjon i de to ytterste kanalene.

- Det er ikke opplyst på nettbutikkens side for produkter om valg løsning mtp isolasjon

- Teknisk løsning med isolasjon i 30 cm bredde i midtren og null i de to ytterste kanalene passer ikke mitt  (og barnas) sovemønster.

 

Det er helt supert at dette liggeunderlaget fungerer og får gode tilbakemeldinger. (Det finnes mindre positive erfaringer omtalt på nettet også, uten at dette vektlegges for min del.)

 

Noen andre kommentarer fra meg:

Jeg har andre liggeunderlag med null isolasjon som har oppgitt T-lim på -26°C. Disse bygger på refleksjonsprinsippet, dvs varmen brukeren avgir skal reflekteres tilbake til brukeren. Jeg har ikke funnet noe informasjon som indikerer at Winterlite har denne løsningen i ytterkanalene.

Prøv å legg en uisolert vannflaske intill ytterkant av liggeunderlaget ditt når du overnatter i minus 20°C. Om den har har fryst/blitt kald ila natten så indikerer dette at kulden slipper til i ytterkanten, og har den ikke fryst/blitt kald så må noe (noen) ha avgitt nok varme til å holde den temperert. Denne sammenigningen kan noenlunde overføres til Winterlite underlaget også. 

At Winterlite liggeunderlaget fungerer og har en gjennomsnittlig bra isolasjon i hele underlaget bredde, det tror jeg på. At liggeunderlaget isolerer godt på midten (30 cm bredde) og dermes isolerer for kroppens vitale organer, det tror jeg stemmer bra for alle som ligger rett som en planke natten igjennom.

Både jeg og barna sover "urolige", snur og flytter på oss igjennom natten. Barn er mye mer utsatt for å fyse en voksne av fysiologiske årsaker (forenklet: kroppsstørrelse = evnen til å produsere varme).  Ut fra disse vurderingene ønsker jeg å ha liggeunderlag som isolerer like godt i hele liggeunderlagets bredde.

Jeg tror du @Mareng har mye bra kunnskap og erfaring. Jeg har etterhvert fått litt kunnskap og erfaring selv også. Kanskje vi har noe å lære av hverandre? Enten med en god diskusjon over en kald øl, eller ved å dra på noen felles "Fjellforum-turer"? 😊

..men vær så snill å slutt å beskylde andre for uriktig å kalle andre for løgnere.  Og jeg er faktisk en person som TROR svært lite om noe som helst, heller ikke ut fra andres tilbakemeldinger, før jeg der fysikken/biologien/etc som ligger til grunn før ting virker som de gjør.  

Endret av Terka
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst
29 minutter siden, Terka skrev:

Det er helt supert at dette liggeunderlaget fungerer og får gode tilbakemeldinger. (Det finnes mindre positive erfaringer omtalt på nettet også, uten at dette vektlegges for min del.)

Et par på fjellavdelingen i en stor butikk i Oslo, har meldt tilbake at flere kunder opplever at ikke alle Exped-undelag holder hva de lover Med det mente de kalde. Det var uten Bamse, men R-verdi er jo målt uten Bamse. Det finnes negative brukeropplevelser også. Jeg kommer også fortsatt til å kjøpe Exped-underlag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst
2 timer siden, Mareng skrev:

"Kalde kammer i det oppblåsbare" er noe du TROR. Det som er fakta er at der er kammer i kantene som ikke er fylt med isolasjon, ikke dermed sagt at de er kalde, eller viktigst: det betyr ikke nødvendigvis at bruker blir kald. En viktig detalj.

Stillestående luft isolerer. Det er ikke isolasjonen i seg selv som gjør at et underlaget holder på varmen, men den stillestående luften i isolasjonsmaterialet. Et tett ytterstoff blir som en vindsperre i et hus, dvs evner å holde på denne varme luften. Jo tykkere isolasjonslaget er, jo mer isolasjon og varme får du.

Samme prinsippet med soveposer. Lettvektsposer med supertynt ytterstoff evner ikke å holde like bra på den stillestående luften/varmen som soveposer med tettere ytterstoff gjør, derfor ser man at en soveposer med samme dunmengde, kvalitet og størrelse har litt forskjellig ytelse.

 

Edit: En sovepose med punker uten isolasjon vil da kunne oppleves som kald på disse punktene. At dun flytter på seg er et kjent problem. Det samme vil det være med et underlag uten isolasjon i de ytterste kammerne, eller hvor det er punkter uten isolasjon som følge av at duna har forskjøvet seg. Med Bamse under merkes dette trolig ikke så godt, men uten Bamse vil det være et kuldepunkt. Har ikke testet dette med Exped-underlag, men teorien ligger der.

Endret av Turlyst
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I denne filmen, sier han at det er bare isolasjon i midten, og at det er der r verdien er oppgitt. 

Bruker som har blitt kald på armer , som også lurer på om rverdien er oppgitt på annen måte. Dette må vel være praktisk bruk?

Hvorfor legger ikke Exped ut disse fakta? 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst
10 minutter siden, Memento mori skrev:

I denne filmen, sier han at det er bare isolasjon i midten, og at det er der r verdien er oppgitt. 

Bruker som har blitt kald på armer , som også lurer på om rverdien er oppgitt på annen måte. Dette må vel være praktisk bruk?

Hvorfor legger ikke Exped ut disse fakta? 

Har sett i Exped-videosnutter at Exped sier at de fleste sover på siden, og da vil man kanskje ikke merke at ytterkanalene er uten isolasjon. For oss som sover på ryggen vil kalde armer være et problem. Er frista til å si at det hele bunner ut i økonomi. Mengden spart isolasjonsmateriale pr underlax x millioner underlag = mye bedre bunnlinje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.