Gå til innhold
  • Bli medlem

kjelesett


Daniel1987

Anbefalte innlegg

Annonse

Finnes utrolig mange kjelesett til helt forksjellig bruk så vanskelig å anbefalle noe om du ikke kommer med noen flere kriterier :) 

Skal det være lett? Ultralett? Til bål eller primus/gass eller fuel? må det være kompakt? Skal det gjøres avansert kokkelering eller enkel steking? Må det være stabilt? Trenger du stor kjele og panne eller klarer du deg med mindre?

Er ikke bare-bare å velge :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig fornøyd med primus sitt sett, men trenger du egentlig steikepanne? En kjele kan også brukes som steikepanne? Jeg har sette fra Primus med 2 panner og et stekepanne. Å jeg lurer ofte på når jeg skal bruke stekepannen :-P Det pleier ofte å være langt mer praktisk å bare bruke pannen 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det at det skal brukes både på gass og bål setter nok litt begrensninger med tanke på vekt og matriale da bål kjapt ødelegger mye av de tynneste og letteste konstruksjonene.
Hvis det kun er en kjele og en panne, trenger du da egentelig et sett? På lenger turer så syntes jeg det ofte tar mindre plass og heller ha med seg akkurat det man trenger for turen slik at man ikke drasser på ekstra kjele eller annet som ikke brukes. Men dette vil jo avhenge igjen av hvor kritisk vekt/volum er. 

Motsatt av av @tshansen sin argumentasjon så kan man også si om man trenger en kjele? :):) Hvis man f.eks går for en litt kraftig og dyp stekepanne så kan denne også fint fungere til å koke litt i selv om du nok ikke får 1.5l væske oppi der ;) Problemet med å steke i kjele er ofte at det svir seg lettere da bunnen ofte er tynnere og det kan bli litt slitsomt og gjøre rent.

Det finnes aldri en løsning som passer perfekt til alt bruk og alle turer. Men om man ikke vil bruke uante mengder på mye utstyr så kan jo et sett være lurt, da kan man plukke med hele settet eller deler av det avhenging av hva man har behov for.

Det finnes også kjeler fra STS som kan foldes sammen slik at de tar veldig lite plass. Jeg har en slik 2.8l xpot i kombinasjon med en GSI pinnacle 10 panne - pakket sammen så passer xpot oppi stekepannen og tar til sammen lite plass.

9058680995870_1092576_130381_jpg.thumb.jpg.615233bb2e102a619f94344b7f54df20.jpg

59fb48f8f267c_Sea_to_Summit_X-Pot_2_8l_Pacific_Blue1470x849.thumb.jpg.10048c7478e0bdf85f51190de1286d55.jpg

Sea_to_Summit_X-Pot_2_8l_Pacific_Blue[74x48].jpg

Sea_to_Summit_X-Pot_2_8l_Pacific_Blue[74x48].jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har GSI Bugaboo i en eller annen base camper variant, tror det er small størrelsen. 

Inntrykket mitt er at kvaliteten på kjeler er god. Både selve godset og ikke minst innvendig belegg har vist seg holdbart og lett å rengjøre. Har stor sans for lokkene fra GSI. Slipper ut damp under koking, grei å sile gjennom og jeg slipper å brenne fingrene når lokket skal løftes av.

Håndtaket synes jeg lite om. Tanken bak det er god, det ser litt kult ut, men er egentlig keitete i bruk. Det gir litt for mye motstand og knot når det skal klikkes på plass, og jeg har vært farlig nær å velte kjelene mange ganger. Nå holder jeg alltid kjelene fast enten med sleiv mot bunnen eller med lokket når håndtaket skal festes.  Og ja, håndtaket må fjernes når kjelen står på brenneren, hvis ikke blir det vannblemmer på fingrene når du skal løfte kjelen bort.

Det er litt for kraftig kant på kjelene til at et originalt Trangia-type håndtak kan benyttes. Da må du i så fall frem med filen og tilpasse åpningen på håndtaket.

Størrelsesmessig synes jeg small-settet er for lite til 4 personer (to voksne og to barn), det fungerer greit for matmengden til to voksne. Ville gått for medium eller evt large om jeg skulle kjøpt nytt nå.

Har ikke prøvd kjelene på bål. Vet ikke om lokkene som er av et plastmateriale hadde tålt det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har med meg en kaffekjele til vannkoking, og en Primus Litech stekepanne. Stekepannen er solid og gir god varmefordeling, den har ert godt fast håndtak, har godt non-stick belegg og rommer èn liter væske. Funker fint til å koke grøt, gryterett, potetmos osv. Jeg har sett folk bruke denne på bål, og jeg tror det er mulig å sette en pinne fast i håndtaket for å få langt skaft.

Eller så har eagle products en stekepanne med non stick i stål, som er enda lettere enn Primus litech, og har fast bålhåndtak. (Det blir min neste stekepanne tror jeg). Den ser litt mindre ut enn primus litech. 

Trenger jeg en større gryte tar jeg med en Primus Litech gryte med Non stick belegg, og da dropper jeg gjerne kaffekjelen eller stekepannen alt etter hva som skal lages, men ikke nødvendigvis.

Primus Litech er bra greier, og den store kjelen er 2 liter, men det er overhodet ikke det letteste utstyret. Trenger du ikke non-stick finnes det masse lett og billig i aluminium å velge mellom.

En billig kaffekjel er lett og funker bra til vannkoking, og kan brukes på bål.

Personlig synes jeg stekepannene er mye bedre å steke med enn en kjele, selv om begge deler har non-stick. Men det spørs hva som skal stekes, eggerøre og bacon går fint i en kjele, mens større fiskebiter, speilegg og pannekaker ikke er noe å ha i en kjele.

Gode forslag fra de andre her også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Tor-Erik-L-77

Den sea to summit x-pot 2,8 liter ser jo veldig snasen ut til snøsmelting også! Stort volum, og kompakt.

Hvordan tror du den vil fungere på en MSR simmerlite? Vil den ha for stor flammespredning, slik at den smelter selve kjelen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutes ago, Mareng said:

@Tor-Erik-L-77

Den sea to summit x-pot 2,8 liter ser jo veldig snasen ut til snøsmelting også! Stort volum, og kompakt.

Hvordan tror du den vil fungere på en MSR simmerlite? Vil den ha for stor flammespredning, slik at den smelter selve kjelen?

Det er ikke bare positivt med xpot kjelen @Mareng - den har også sine svakheter. Bunnen blir lett deformert ved høy tempratur - @whistler sin ble deformert etter en snosmeltings sessjon på benisnbrenner. Det tar også noe lenger tid å smelte snø siden varme spredningen begrenser seg til bare bunnen mens sidene alltid er "kalde".

Jeg bruker fortsatter xpot kjeler da jeg syntes de har sine fordeler også, spesielt på turer hvor volum har mye å si. På vintertur med pulk så er kanskje andre kjeleløsninger bedre.

Jeg tror ikke det er noe problem generelt med at flammer er så brede at de går opp på siden, spesielt ikke på 2.8 literen da den har relativt stor areal i bunnen.

EDIT:
En xpot jeg har brukt utrolig mye derimot er kaffekjelen dems, den er vanvittig hendig på turer når vekt og volum er prioritert. Min har vært med på mange turer

Kveliteten og slitestyrken over tid er vel heller ikke altfor mye å skryte av, de varer nok typisk bare et par sessonger før de faller litt fra hverandre men de koster jo ikke all verden helelr så det lever jeg greit med ;) 


kettle.jpg.be43a53f1e38e96605f180813e8e986a.jpg

Endret av Tor-Erik-L-77
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Daniel1987 skrev:

Har også tenkt litt på et trangia sett, med gassbrenner.

Er er del her som ikke er glade i Trangia, men jeg liker de veldig bra, jo flere på tur jo bedre. Stabil, lett og bruke, men egner seg ikke for bål syns jeg. Blir stygt og mye vask etter på. Så jeg har valgt å ikke bruke ene kjelesettet på bål. Til bålbruk har jeg en pathfinder 64oz Bush pot, IKEA panne og en svartkjele. Pathfinder blir like svart som kaffekjeler, så bilde på reklamen viser en helt ny kjele😱

Kjøper du et Trangia hard anodisert vindskjerm og med nonstick panne, samt Duossal gryter (må kjøpes rett fra Trangia ) har du et sett som varer bortimot evig. Men ved mye bruk blit nonstick belegget i panna slitt, og bør byttes, men koster ikke mange kronene.

IMG_2075.JPG.cb9b3e96c3947682e65d8ab2a3fce730.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes 14 forskjellige Trangiasett i 25 str. Så det lønner seg og lese seg bra opp. Link til typer - fin oversikt Gassbrenner kan kjøpes på Ebay for ca 120kr inkl porto. Det er den samme som magasinet selger.

Les nøye på hva du får, vekter er på samme type sett med kaffekjele:

vanlig alu:1075 gram

HA:1025 gram

UL:1075 gram

Så det skiller lite i vekt. Et tips er å klippe runde kjelebunner av lokk til isboksen, for å ha mellom gryter/panne. Lært av @Tom42 Da holder de seg fine mye lengere. Trangia har også en praktisk pose til å ha settene i, kjekt hvis du skal bruke de på bål en sjelden gang. 

IMG_1180.thumb.JPG.d7605ceaa9d0aa5ca789edf604675925.JPG

Har også kappet til en sleiv og en tre steike spade, slik at det går inni settet, sammen med brenner, såpe, salt/pepper, Tennstål.

IMG_1179.thumb.JPG.3e46f65a677ddd0cafcb2d66e976b03c.JPG

I 25 serien passer også Gsi SS kjele.

IMG_2076.JPG.32c65d97c5eed630126034d0546e8375.JPG

Den er rustfri, og har større lokk, men veier litt mere. Kan spise rett av denne hvis du skal på tur alene. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med fare for å bli oppfattet litt fordomsfull, er XXL mere opptatt av pris enn av funksjon. Det er veldig gode pris på mange ting, men slik som på Trangia vet ikke de fleste hva som er forskjellen og skal bare bruke det noen få ganger i løpet av sommeren.........

Panna må være i nonstick. UL grytene er bedre enn de som er i vanlig alu, og HA er bedre å rengjøre enn UL. Nonstick grytene er lettest å rengjøre, men egner seg ikke på bål. Der bør du heller ikke bruke stålutstyr for å røre. De beste syns jeg er Duossal som er alu utvendig og rustfrie innvendig. De kan brukes på bål. Noen land bruker disse i Forsvaret.

Så rekka blir slik i rengjøring : alu, ul, ha, Duossal, nonstick

Rekka i holdbarhet blir slik: Alu, nonstick, ul, Ha, Duossal

Rekka i praktisk bruk: Alu, ul/ha, Duossal/nonstick

I tillegg blander Trangia mellom hva som er i vindskjermen og grytene, samt panne og evntuellt kaffekjele som av en eller annen grunn er kunn i alu. Gsi kjelen er i SS og er bedre. 

Så du må tenke gjennom hva som er viktig for deg, rådet er og ikke ta hensyn til prisen. Og da er 3-500kr til og fra lite. Trangia har du fint i 25 år med mye bruk. 

Tror mange av de som ikke liker Trangia har brukt alu versjonen, der brennner det meste seg fast, bortsett fra rent vann.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv bruker jeg trangia 25-5 UL med gassbrenner og kaffekjele, er i grunn veldig fornøyd med dette til turer der det blir litt steking av fisk, kokkelering inne i forteltet osv.

Oppleves veldig trygt å bruke, god vindskjerming og flammeskjerming. Har hatt slike kjelesett uten non-stick (alu) tidligere, kommer ikke til å gå tilbake. opplever også at varmefordelingen er god ved steking. Brenneren har forvarmingsrør så det gjør kokkelering med gass i litt kjøligere klima greit, men syns selv det kan bli litt poffing og flammer fra brenneren med gassboksen opp-ned. Mulig brukerfeil fra meg da jeg nettopp har begynt å prøvd dette. Noen andre her med samme erfaringene eller tips?  

Settet tar jo litt volum da, men jeg plukker bare ut kjelene etter hva jeg har behov for på turen. Fyller opp kaffekjelen og settet med brenneren, bestikk, kaffe, krydder, mat etc så er ikke mye luft igjen inni der. Nå som snart dattera mi kan være med så tror jeg dette settet kommer kommer til sin rett, mtp trygghet og mulighetene. Skal jeg på en enkel tur der det baserer seg på kaffekoking, grøt og real blir dette settet med.

Gassbrenner er jo veldig lettvint, men siden dette settet er det som blir med på litt mer "avanserte" turer så vurderer jeg nå å oppgradere med denne multifuel-brenneren. Spesielt nå som det blir litt mer vinterturer. Om noen har erfaringer send meg gjerne en pm.

Jeg angrer ikke på kjøpet og vil anbefale dette. Hadde jeg kjøpt det samme i dag? tja det tror jeg, eller så hadde jeg vurdert en stødig og god multifuel-brenner å handlet kjelene og pannen som hadde passet akkurat for mitt bruk hver for seg, uten å låse meg til ett sett.  

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Johanks skrev:

det kan bli litt poffing og flammer fra brenneren med gassboksen opp-ned. Mulig brukerfeil fra meg da jeg nettopp har begynt å prøvd dette. Noen andre her med samme erfaringene eller tips?  

Starter du med boksen opp ned eller snur du den etter at den har blitt varm?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Johanks skrev:

Selv bruker jeg trangia 25-5 UL med gassbrenner og kaffekjele, er i grunn veldig fornøyd med dette til turer der det blir litt steking av fisk, kokkelering inne i forteltet osv.

Oppleves veldig trygt å bruke, god vindskjerming og flammeskjerming. Har hatt slike kjelesett uten non-stick (alu) tidligere, kommer ikke til å gå tilbake. opplever også at varmefordelingen er god ved steking. Brenneren har forvarmingsrør så det gjør kokkelering med gass i litt kjøligere klima greit, men syns selv det kan bli litt poffing og flammer fra brenneren med gassboksen opp-ned. Mulig brukerfeil fra meg da jeg nettopp har begynt å prøvd dette. Noen andre her med samme erfaringene eller tips? 

Trangia sin brenner funker ikke i opp-ned modus, bruker derfor en 3.parts brenner. Se følgende innlegg og de som følger rett etter, der jeg har skrevet om dette tidligere: 39983-på-tide-med-ny-gassbrenner-men-hvilken/?do=findComment&comment=361191

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, Memento mori skrev:

Starter du med boksen opp ned eller snur du den etter at den har blitt varm?

Ja, kjører den varm før jeg vender boksen.

15 timer siden, zimwalker skrev:

Trangia sin brenner funker ikke i opp-ned modus, bruker derfor en 3.parts brenner. Se følgende innlegg og de som følger rett etter, der jeg har skrevet om dette tidligere: 39983-på-tide-med-ny-gassbrenner-men-hvilken/?do=findComment&comment=361191

Nyttig lesning zimwalker, kan se ut som at brenneren magasinet fører har en form for evaporator(ventil som gjør veske over til gass pga trykkforskjell) før selve forvarmingsrøret. Nå har ikke jeg noe peiling på brennere men kan kjenne igjen patenten fra kjøleannlegg/termodynamikk.

Capture.JPG.4336740f2fca5cc1da717084d3d66944.JPG

 Får se meg etter en gassblanding med lavere faseovergang/fordampningtemp. Godt jeg vet dette nå og ikke befinner meg i forteltet med skjegget i postkassa gira på en real i vinter:P 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...

Noken som har forslag til ett egna kokekar til meg, eg var på tur i helga hadde med kobbarkjelen til te og graut. Den kan eg bruka både til bål og primus men den er litt tung, meina den vege mellom 5 og 6 hundre gram, unødvendig med noke så tungt når da ikkje er ved der allikavel. Tar litt stor plass og med helletuten. Kriteriene for den eg kjøpe er at den må kunna brukast til graut, te, middag og forhåpentligvis trekka fisk. Har berre 2 kokekar denne og ei steikepanna. Må ikkje svi seg så lett, nokenlunde lett å gjera rein, bør vel ta 1,5 liter meina den eg har no gjere da. Pris er vel ikkje så viktig sålenge den berre vara noken år og er brukande. Der eg har tenkt å bruka den er i fjelle så treng ikkje kunna brukast på bål. Skal brukast på god gammaldags messingprimus, veit ikkje om da er vesentlig men eg nevne da allikavel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.