Gå til innhold
  • Bli medlem

Lars Monsen Kniver?


Gjest fightingfalcon

Anbefalte innlegg

Gjest fightingfalcon

Hei!

Er det noen her som har noe erfaring med knivene fra Brusletto er prydet med Lars Monsens navn? Jeg har lyst på en ordentlig turkniv og 

har vurdert enten Ánarjohka eller Børgefjell. De koster jo litt, men jeg antar det er en kniv man skal ha i mange år fremfor moraknivene som slites ut.

Har navnet for høy pris mtp. knivene?

 

Setter pris på alle innspill og tips :-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skal du ha en turkniv som skal følge deg vil jeg råde deg til å kjøpe etter hva som sitter best i hånden og i tillegg har funksjon/bladlengde som passer med ditt bruk fremfor å handle "etter navn".

Etter å ha holdt omtrent samtlige kniver fra de tre større produsentene som er tilgjengelig i de fleste butikker falt jeg på denne: 

http://www.helle.no/products/knives/fjellkniven/

Det fordi jeg ikke trenger spesielt langt blad + at den satt som støpt i hånden. 

(Og når jeg visste det var den modellen jeg skulle ha så sørget jeg for å lete opp den jeg syntes hadde finest treverk).

Det skal sies at jeg ikke er spesielt opptatt av kniv! ;-) Men når jeg har gått tom for alle nytteting å handle som jeg trenger til friluftsliv så skal jeg ønske meg/få laget en penkniv på egne spesifikasjoner av denne typen: http://3.bp.blogspot.com/-phGbP2LJY4Q/TutFETAGQmI/AAAAAAAAASg/FdTAY6S2dns/s1600/114C.jpg der jeg både skal velge materialene og få den tilpasset mine forholdsvsi store hender...




 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt avhengig av motiv og ikke minst knivblad og materialer man velger, men fra 3000 kr og oppover. Siste scrimmen som er ferdig nå :) Går også til en fluefisker. Og scrimkniver egner seg ikke som nærbilder :P Prikkene syns så veldig :P

 

PB090001.jpg

Endret av Hermansen
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...

Førsteinntrykk av Lars Monsen Børgefjell

Ser at tråden starter for lenge siden, men skriver noen ord allikevel. Jeg fikk min til jul og jeg har ikke hatt anledning til å bruke den ennå - så min tilbakemelding må sees i lys av det. Når det kommer til kniv gjør jeg meg tre tanker. Kniven skal passe til formålet og stålet må holde den kvaliteten som tilsvarer bruksområdet. Så må den ligge godt i hånda. Og til sist må du like den - godfølelsen. For å ta det siste først - Børgefjell treffer meg "villmannen" i meg 🤪. Dette er ikke noen prydkniv, men en arbeidskniv som jeg ikke vil være redd for å bruke. Og det liker jeg. Jeg liker å se den, holde den og kjenne på den solide vekta.... og blir man angrepet av villdyr...
Bruksområdet som jeg ser for meg er alt grovarbeid; bål (hugge, ildstål) grovspikke, sløye fisk osv. Setter stor pris på at det er skrape for blodrand - til nå har jeg brukt tommel 🙄. Krok til å løfte av kjeler er kanskje en gimmik, men jeg liker det! Så langt som jeg kan bedømme er materialvalg helt riktig, godt stål (440C) 4 mm tykt, skaft av micarta, slire av kraftig lær. Her finner du ikke noe tandert.
Jeg opplever at skaftet har litt stor diameter og er spent på hvordan kniven kommer til å føles i hånda om man jobber med den over tid.. 

Av de tre forholdene som jeg vurderer formål/kvalitet, passe i hånda og liker så har Børgefjell så langt svært bra på 1 og 3. Hvordan den ligger i hånda ved lengre tids bruk gjenstår å se selv om jeg tror at den er bra der også. Kniven krever nok en litt stor hånd. 

Jeg tenker å kombinere denne med en mindre kniv f.eks foldekniv som er rask/lett å åpne med en hånd. Så langt har jeg to som jeg er godt fornøyd med, Gerber Fastball (76 g -kjenner ikke at den ligger i lomma) og Kershaw Blur (113 g litt større og med større blad) - begge med god stålkvalitet (S30V)

Endret av Erling G
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

zimwalker skrev (10 timer siden):

Se

Vet ikke helt hva du forsøker å si - opplever du Børgefjell som en samekniv? Ser riktignok at Monsen kaller den samekniv i sin beskrivelse, men jeg har problemer med å se likhet - kanskje bortsett fra at lengden på bladet er 7" 😊

Endret av Erling G
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Erling G skrev (32 minutter siden):

Vet ikke helt hva du forsøker å si - opplever du Børgefjell som en samekniv? Ser riktignok at Monsen kaller den samekniv i sin beskrivelse, men jeg har problemer med å se likhet - kanskje bortsett fra at lengden på bladet er 7" 😊

440c og tilsvarende varianter er ikke et godt valg til store kniver som man ønsker å hugge eller kløyve med, til det er stålet for sprøtt, men fare for at eggen brister og i verste fall bladet knekker. At Metallurgen uttalte seg om samekniver spesifikt i den tråden jeg linket til på Kammeret er en annen sak, Leser du øvrige innlegg av han der vil du for se at han mener dette generelt om store kniver som er tiltenkt litt røff bruk. Ikke dermed sagt at du eller andre trenger lytte til han eller andres råd og mening om dette. Og har man kjøpt en kniv og liker den, javel, bruk den, men jeg syns det er en grei opplysning han kommer med til folk som vurderer å kjøpe en kniv til litt røft bruk.

Endret av zimwalker
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Einar Ljosland skrev (10 timer siden):

Det med at foldekniver skal kunne åpnes med en hånd, er for meg en gimmick. De fleste vanlige foldekniver med lås kan åpnes med en hånd. Man holder kniven med bladryggen utover, og fører hånden i en kjapp sirkelbevegelse. 

gimmick for noen kan være veldig praktisk eller helt avgjørende for andre. Behov og prioriteringer kan være veldig forskjellig fra person til person. Det viktigste for meg er at det er enkelt og trygt å bruke kniven slik jeg ønsker å bruke den. Nå for tiden finnes det mye fancy som kanskje egner seg bedre som underholdning og bling enn til praktisk bruk, og noe er definitivt gimmick. Men for min del så kan jeg med "tommelhull" og backlock trygt åpne og lukke en lommenkniv i blinde, både med og uten hansker. I mange tilfeller enklere og tryggere enn jeg får en vanlig kniv ut fra og tilbake i slira, så derfor har jeg stort sett alltid en liten lommekniv selv på turer der jeg har med "vanlig" kniv.

For å unngå bekymringsmeldinger og tvangsinnleggelse, så skal jeg la være å legge ut alle knivene med tommelhull, men her er i alle fall de "syrefaste" / helt rustfrie, som stort sett er de som får være med på tur (og en med fast blad, som snek seg med). Sett bort fra det tøysete antallet, så er det lite tøys og gimmick med knivene. Bare funksjonelle brukskniver som aldri kommer til å vinne noen skjønnhetskonkurranse ;-) 

131967625_10158461227131531_9057395741574966053_n.jpg.f4637244a18c65080f160372ad71d012.jpg

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

aico skrev (25 minutter siden):

gimmick for noen kan være veldig praktisk eller helt avgjørende for andre.

131967625_10158461227131531_9057395741574966053_n.jpg.f4637244a18c65080f160372ad71d012.jpg

Helt enig. Og for å si det litt spøkefullt så er det vel sjelden at "et hull" har vært så økonomisk innbringende som det åpenbart har vært for Spyderco. Mange mange tusen som har valgt å valgt å verdsette den egenskapen ved knivene deres! (meg selv inkludert) :)

Endret av zimwalker
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ble ryddet i denne tråden og det vises til forumets retningslinjer hvor innlegg i tråder skal holde seg til trådens tema.

Videre skal innhold som publiseres gjennom innlegg eller andre kommunikasjonsmidler som har sammenheng med Fjellforum primært være relatert til Fjellforums grunnemner; fjell og friluftsliv.

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
  • 6 måneder senere...
Øyvind Hellenes skrev (På 2.11.2017 den 11.25):

Eg svergar til Helle. Her er kniven min: http://www.helle.no/products/knives/helle-gt/ 

Einaste minus er at slira kanskje er litt for romsleg. Mogeleg ein produksjonsfeil.

Hadde en Samekniv fra Helle, som gjorde jobben i 25 år. Knakk dessverre på siste tur på Finnmarksvidda, så kjøpte nå en ny fra knivsmed Strømeng. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.