Gå til innhold
  • Bli medlem

Rense drikkevann ved beiteområde?


Gjest Mareng

Anbefalte innlegg

Jeg skal på telttur med min datter, og vi har valgt ut ett nytt sted denne gangen.

I området vi skal ha camp er det ett tjern. Det går mye kyr der store deler av året, det er ett beiteområde, og det er svært mye fugl som hekker der. Det er ingen innløp/utløp ved vannet, det ligger ved 0 moh og ca 100 meter fra sjøen. Vannet er brunt, men klart (altså ikke grumsete eller noe sånt).

Spørsmålet er hvordan jeg må gå fram for å lage trygt drikkevann av dette. Kan jeg:

A: Koke vannet? Hvor lenge for å fjerne virus og bakterier? (Partikler blir igjen i vannet)

B: Bruke rensetabletter (Som fjerner virus og bakterier, partikler blir igjen i vannet).

C: Bruke vannfilter (Som fjerner partikler og bakterier, men ikke virus)

D: Først bruke vannfilter, og bruke rensetabletter eller koking etterpå for å drepe evt. virus etterpå?

F: Bære med drikkevann (ikke ønskelig, men heller ikke helt umulig)

Det kan nevnes at jeg har kokt grøt på vannet en gang for lenge siden, men da tenkte jeg ikke over all beite- og fulgeaktiviteten i området.

Skjermbilde.JPG.0f449f2220bfbe6cc8476ed32486aada.JPG

Endret av Mareng
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
37 minutter siden, Gittiamo skrev:

Så nærme sjøen så er det vel mye salt og kalk i vannet også? Det blir jo et hardt vann. Aner ikke hvordan det er mtp rensetabletter. 

Jeg ville tatt med vann hjemmefra. 

Blir det salt og kalk i vannet, om man tar vannet fra overflaten, når det ligger 100 meter fra sjøen? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, Mareng skrev:

Blir det salt og kalk i vannet, om man tar vannet fra overflaten, når det ligger 100 meter fra sjøen? 

Aner ikke. Derfor jeg spurte. Bare egne erfaringer på vann så lavt og så nære sjøen.  Det er ikke veldig godt å drikke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er alltid bedre å være på den sikre siden når det gjelder slikt, utvilsomt. Jeg bærer såklart med meg vann i stedet for å ta noen sjanser som helst. Men det hadde vert interessant å vite fasitsvaret.

Finnes det noen måte å sjekke/ta prøve av vannet, enkelt, for å finne ut av om det kan inneholde salt av betydning? Kalk er vel sjeldent ett problem, eller tar jeg feil der?

Endret av Mareng
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kaldt vann er tyngre (ned til 4 grader) da utviskes skiktlag man normalt har i stille vann og det blander seg. De sjøene jeg har hørt om har saltvann ligget i lavre skikt og ved vind i tillegg vil sjansen for at det blander seg øke. 

Som test kommer du nok lang med lukt og smak. Lykke til 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sendte mail til vanntest.no og spurte, fikk kjapt svar fra fagansvarlig for mikroboilogi fra ALcontrol i Skien.

Han sier at det beste er å koke vannet hvis man har mulighet, for effektiviteten til de forskjellige vannrensetablettene og filtrene varierer. Dersom saltinnholdet er for høyt vil man kunne smake dette. Koking dreper bakterier, virus og parasitter.

Som tilleggsinfo fikk jeg vite at FHI krever at det ikke bør finnes mer enn 1000 CFU/100ml av E.coli i ferskvann for bading. Under 500 CFU/100ml regnes som utmerket kvalitet.

De kan utføre en vanntest for 600kr. som gir en indikasjon på hvor mye bakterier det er i vannet.

Konklusjonen er at om vannet ser greit ut, og smaker greit, så blir det bra om man koker det.

(Brevann som inneholder partikler, er ett annet tema).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Lompa skrev:

Husk bare at det må koke noen minutter. Det holder ikke med et oppkok. Dette kan være litt styrete inni telt, da det blir veldig mye damp på duken. Kan det gjøres utenfor er det aller best.

 

Ifølge FHI bør det "fosskose i ett minutt. En vannkoker vil bringe vannet til fosskoking før den slår seg av, og vil vanligvis være tilstrekkelig".

 

https://www.fhi.no/globalassets/dokumenterfiler/tema/drikkevann/hva-skal-du-gjore-nar-det-varsles-at-vannet-ma-kokes-pdf.pdf

Endret av Mareng
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Mareng skrev:

Ifølge FHI bør det "fosskose i ett minutt. En vannkoker vil bringe vannet til fosskoking før den slår seg av, og vil vanligvis være tilstrekkelig".

Jøss, jeg har lært fem minutter. FHI er jo å stole på, så da er de vel rett det. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må tydeligvis uansett bære med drikkevann til stedet. Fordi det i følge kommunen har vert ukjent aktivitet i området i tidligere tider, kan man ikke utelukke fare for tungmetaller, olje eller andre unaturlige stoffer som ikke forsvinner ved hjelp av koking.

Endret av Mareng
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, whistler skrev:

Hva med å bare reise et annet sted? 👌😅😉

Jeg tar med vann. Problemet er løst og funnet ut av.

Om sommeren er det ett populært sted for teltere, resten av året får man være i fred.

Endret av Mareng
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.