Gå til innhold
  • Bli medlem

Ny led lenser hodelykt - eller?


Ann Christin

Anbefalte innlegg

For å kaste inn kortversjonen (skrive på tlf...) av min mening her: Gå for lykt med 18650 Li-ion batterier, ikke proprietære (spesialbatterier fra lyktprodusenten). Eksempel på det er Nitecore HC60. På den andre siden her har du BD ReVolt; Ja, den er oppladbar og passer med 3xAAA, men de medfølgende batteriene er ikke av den gode typen NiMH(Eneloop), og ladekontaktene passer ikke med andre batterier enn BD sine egne. Og så bruker den Pulse Width Modulation (PWM) for å justere lysstyrken. Dvs ledden lyser 100% og 0%. Det er ikke den mest effektive, men billig, måten å justere styrke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
15 hours ago, tshansen said:

 For det andre kommer jeg alltid borti på knappen og den tømmes for strøm før jeg skal bruke den.

De fleste lykter som koster litt har en "safe-funksjon". Dvs en eller annen måte for å låse lykten så den ikke slår seg på i sekken/transport og tapper batteriet. Også H14.2 har dette. Om jeg ikke husker feil aktiverer/deaktiverer du det ved å holde knappen foran på lykta inne i 10 sekunder. 

Andre lykter har andre metoder, men jeg anbefaler alle å finne ut hvordan dette fungerer på sin lykt og bruke den. Det er rimelig kjipt å ha tom lykt den ene gangen du får bruk for den. (Derfor har jeg normalt alltid med minst 2 lykter og reservebatterier til begge når jeg beveger meg alene på fjellet/fototur i terrenget/osv når det er mørkt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Espen Ørud skrev:

De fleste lykter som koster litt har en "safe-funksjon". Dvs en eller annen måte for å låse lykten så den ikke slår seg på i sekken/transport og tapper batteriet. Også H14.2 har dette. Om jeg ikke husker feil aktiverer/deaktiverer du det ved å holde knappen foran på lykta inne i 10 sekunder. 

Andre lykter har andre metoder, men jeg anbefaler alle å finne ut hvordan dette fungerer på sin lykt og bruke den. Det er rimelig kjipt å ha tom lykt den ene gangen du får bruk for den. (Derfor har jeg normalt alltid med minst 2 lykter og reservebatterier til begge når jeg beveger meg alene på fjellet/fototur i terrenget/osv når det er mørkt...

Ja, denne har jeg prøvd å finne, men det kan se ut som den ikke virker, eller at jeg bommer på utførelse. For den er helt håpløs! Så denne lykten blir ikke brukt lengre pga dette. Den suger også ekstremt med strøm. Å ærlig talt, så godt lys trenger jeg egentlig ikke. Så jeg blir nok å finne meg en rimeligere lykt med lavere lumen og langt bedre batteritid :-) 

Å gå tom for batteri i mørket har skjedd en gang for mye, heldigvis hadde jeg batteri igjen på mobilen å fikk lyse med lommelykt funksjonen på den. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På H7.2(R) som også har batterikasse med hjul/trykknapp, skal du holde inne knappen på selve lykta i slukket tilstand til den begynner å blinke. Da har man slått på låsen for sikre seg et den ikke slås på ufrivillig. Samme rutinene for å få den til å lyse igjen.

Klussa litt innimellom i begynnelsen og fikk ikke slått den aner ikke hvorfor, ellers om det skyldes f.eks lite reststrøm på batteriene den gangen.

Ser at det er tilsvarende på H14.2 @tshansen, teksten nedenfor er hentet herfra: https://www.google.no/url?sa=t&source=web&rct=j&url=http://www2.renkulde.no/MKDokume.nsf/98159AB969F6EF5FC1257945002B519A/%24FILE/H14.2%20Manual_NO.pdf&ved=0ahUKEwiX7e_E7dHXAhXHbZoKHZRYBIgQFggoMAA&usg=AOvVaw2LZR_r_cpUlFJnpU6tbzaj

 

Transportlås
H14.2 er utstyrt med transportlås for å hindre at lyset slår seg på ved et uhell under 
transport og dermed forårsaker unødig utlading av batteriet. Hvis du vil aktivere 
denne funksjonen, må du kontrollere at hodelykten er slått av. Deretter holder du 
av/på-bryteren nede i cirka fem sekunder. Vent til lyset tennes, og slå det deretter av 
igjen. Transportlåsen er nå aktivert: LED-lyset vil blinke, men ikke slå seg på ved et 
uhell under transport. Du deaktiverer transportlåsen ved igjen å holde av/på-
bryteren nede i ca. fem sekunder, inntil lyset tennes. Nå er lykten klar til vanlig bruk 
igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har forøvrig 3 stk Led Lenser H7.2 som brukes av meg og barna som turlykter. (Har drøssevis av andre lykter også, men går vi med ulike lykter så blir det krangel om å ha den som lyser mest.. 😅) Synes dem lyser godt nok for gå/jogge-tempo for min del.

For skikjøring  (alpint/randonée) i mørket bruker jeg MagicsShine MJ-880, og for stisykling MJ-880 i kombinasjon med MJ-872. Har to lykter av hver modell, ble kjøpt som et kit med 2 lykter og ekstra batterier en gang de var på supertilbud. Batteriene er forøvrig ned på tur som strømbanker. Bruker en USB overgang laget for akkurat dette.

MJ-6086-8_large.jpeg.28228a560d40213b7b71e1e272d0268b.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har gjort en del research på hodelykt-fronten i det siste, og endte opp med Lumonite Compass R. En nyere utgave av den som ble testet her på Fjellforum for noe tid tilbake. Oppladbar med magnetfeste, vanntett og helt fabelaktig godt og bredt lys. Funker supert til trening og tur for meg. Liker også godt måneskinn-funksjonen som gir svært svakt lys. Har bare godt å si om den norske leverandøren Valostore, som også tester lykter med ærlig lysstyrke og varighet, hvilket ofte er langt unna hva produsenten selv oppgir. http://www.valostore.no/produkt/hodelykt_lumonite_compass_r/ 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutes ago, Baconpåtur said:

Har gjort en del research på hodelykt-fronten i det siste, og endte opp med Lumonite Compass R. En nyere utgave av den som ble testet her på Fjellforum for noe tid tilbake. Oppladbar med magnetfeste, vanntett og helt fabelaktig godt og bredt lys. Funker supert til trening og tur for meg. Liker også godt måneskinn-funksjonen som gir svært svakt lys. Har bare godt å si om den norske leverandøren Valostore, som også tester lykter med ærlig lysstyrke og varighet, hvilket ofte er langt unna hva produsenten selv oppgir. http://www.valostore.no/produkt/hodelykt_lumonite_compass_r/ 


Den type design på hodelykt finnes også fra Nitecore, Armytek og andre. Det er en praktisk konstruksjon med batteri og lyskilde i én enhet. Ingen batterikasse som gnager i bakhodet, og ingen ledninger som garantert ryker når man minst trenger det. Selv bruker jeg Nitecore HC30, ca 1000 Lumen, og bruker ett 18650 Li-ion batteri. Den har også "måneskinn-funksjon", veldig praktisk. Et problem med mange hodelykter er faktisk at de ikke kan levere svakt nok lys :) Veldig greit at man kan ha med ekstra batterier, de er små og lette.
Jeg har (og har hatt) et stort antall hodelykter, men har med denne typen design funnet min favoritt. De andre ligger ubrukte i en skuff.
Ut fra det jeg leser om Lumonite-lykta kan det virke som batteriet ikke kan tas ut, men kun kan lades med USB-kabel. Det håper jeg er feil, og at man kan bruke vanlige 18650 i den.
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Bjørn J skrev:

(...) Ut fra det jeg leser om Lumonite-lykta kan det virke som batteriet ikke kan tas ut, men kun kan lades med USB-kabel. Det håper jeg er feil, og at man kan bruke vanlige 18650 i den.

Du kan bytte batteri til vanlige 18650, men det er bare Lumonite 18650-batterier som fungerer med USB-laderen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Baconpåtur skrev:

[...] endte opp med Lumonite Compass R. En nyere utgave av den som ble testet her på Fjellforum for noe tid tilbake. [...]

Husker jeg nevnte kommentarene til den testen at lykten liknet veldig på min Armytek Wizard Pro, og fant ut at jeg nå skulle ta en tur innom siden deres for å se hvordan utviklingen gikk der. Og det var kjente saker om man sammenlikner med Compass R, siden Wizard Pro V3 har fått magnet med lademulighet, avtagbart klips, "smettefeste" i stedet for tre-i-ringer-feste på hodebåndet - og fortsatt ser de veldig like ut, til og med samme type spesielle glass. Litt forskjeller i øvre del, og høyere kapasitet på batteriet hos Lumonite. Jeg kan ikke tro annet enn at det må være en link mellom kanadiske Armytek og finske Lumonite et eller annet sted i verden *) :) https://www.armytek.com/products/flashlights/multi-flashlights/armytek-wizard-pro-magnet-usb-18650/

*): Kina, selvsagt - men flere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 år senere...
Bjørn J skrev (På 22.11.2017 den 21.31):

Takk - det var litt uklart på nettsiden, men når jeg leser det en gang til skjønner jeg det :)

Litt gammel post. 18650 batterier brukes av de fleste produsenter nå heldigvis. Veldig greit at de fleste har fått samme standard.  Nitecore har noen veldig gode batterier og lykter synes jeg https://www.ekstralys.no/nitecore-18650-oppladbart-batteri-2300mah

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmh, men jeg sliter med å finne lykt med fornuftig betjening. Jeg kan ikke fordra å måtte klikketiklikketiklikke meg gjennom et dusin ubrukelige moduser hver gang jeg trenger litt lys.

Jeg har en billig hodelykt med dårlig lys (kjøpt på Clas Ohlson, tror jeg) med perfekt betjening; en skyvebryter med av-lav-maks. Akkurat hva jeg ønsker meg - bortsett fra at det er ei dårlig lykt.

Har også ei lita håndlykt med "riktig" betjening, en Fenix E05. Eneste knapp slår lykta av og på, og den går på når knappen trykkes inn, ikke når den slippes ut igjen slik de fleste gjør av en eller annen grunn. Da går det an å trykke den bare halvveis inn om man bare trenger lys i noen sekunder. Og halv/full styrke justeres med å vri på lyktehodet. Flott lykt - som har gått ut av produksjon.

Beklager, måtte bare ha ut litt gruff 🤐

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blindgjenger skrev (3 timer siden):

Hmh, men jeg sliter med å finne lykt med fornuftig betjening. Jeg kan ikke fordra å måtte klikketiklikketiklikke meg gjennom et dusin ubrukelige moduser hver gang jeg trenger litt lys.

Jeg har en billig hodelykt med dårlig lys (kjøpt på Clas Ohlson, tror jeg) med perfekt betjening; en skyvebryter med av-lav-maks. Akkurat hva jeg ønsker meg - bortsett fra at det er ei dårlig lykt.

Har også ei lita håndlykt med "riktig" betjening, en Fenix E05. Eneste knapp slår lykta av og på, og den går på når knappen trykkes inn, ikke når den slippes ut igjen slik de fleste gjør av en eller annen grunn. Da går det an å trykke den bare halvveis inn om man bare trenger lys i noen sekunder. Og halv/full styrke justeres med å vri på lyktehodet. Flott lykt - som har gått ut av produksjon.

Beklager, måtte bare ha ut litt gruff 🤐

Se på Fenix hm65r eller hm65t, eller enda bedre hm65r Superraptor 2, men den må du kjøpe fra Finland.

65r er uregulert, 65t har regulering, det har også Superraptor 2. Regulering betyr at lysstyrken holdes noenlunde konstant etter hvert som battetiet tappes.

Betjeningen er via 2 knapper, en for spot og en for flood, disse operere uavhengig av hverandre. Knappen må holdes inne i 0.5sek ved av/på. Lyktene starter alltid på sist brukte nivå. Har du f.eks svakeste flood på, kan du slå på spot et øyeblikk på max for å se det du skal. På mange måter er det to lykter med felles batteri.

Forskjellen mellom 65t og Superraptor 2 er at det er noen flere nivåer, og litt anderledes lysstyrke på nivåene. Sr 2 har  også avtagbar midtstropp på hodebåndet, begge har Boa hjul for stramming.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Omnilite skrev (30 minutter siden):

Se på Fenix hm65r eller hm65t, eller enda bedre hm65r Superraptor 2, men den må du kjøpe fra Finland.

Takk, joda, med den går det for eksempel an å sette 'flood' på laveste styrke til vanlig bruk og så ha 'spot' på noe kraftigere. Enkelt nok til at selv far kan beholde humøret 😁

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blindgjenger skrev (7 timer siden):

Hmh, men jeg sliter med å finne lykt med fornuftig betjening. Jeg kan ikke fordra å måtte klikketiklikketiklikke meg gjennom et dusin ubrukelige moduser hver gang jeg trenger litt lys.

Jeg har denne som også har bare en knapp, men jeg synes den fungerer svært bra. Den kommer for det første alltid på i den moden du hadde den i når du skrudde den av. Så har den i hovedsak tre brukelige moder hvorav jeg stort sett bare bruker to. Hver av disse to modene har 3 lysstyrker som jeg kan skifte mellom ved å holde knappen inne. De to modene har forskjellig lysstyrkeområde.

I praksis under bruk blir det da enten et enkelt klikk (av/på) eller et dobbeltklikk (sterkt/svakt).

Jeg har en tidligere versjon som ikke heter C2, så betjeningen kan ha blitt endret. Og jeg valgte den med varmhvitt lys (de har også mange andre lykter som sikkert har lignende betjening):

https://www.armytek.com/flashlights/models/wizard/armytek-wizard-c2-pro-magnet-usb/

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skogens Stønn skrev (11 timer siden):

Jeg har en tidligere versjon som ikke heter C2, så betjeningen kan ha blitt endret. Og jeg valgte den med varmhvitt lys (de har også mange andre lykter som sikkert har lignende betjening):

https://www.armytek.com/flashlights/models/wizard/armytek-wizard-c2-pro-magnet-usb/

Takk, er jo sympatisk at de har valgt å gjemme bort de fleste dustemodusene (eller "professional advanced" som de kaller det). Det gjør den absolutt brukandes.

Det vesentligste er at jeg ikke må "lære" lykta på nytt etter et halvår uten bruk. Trenger jo ikke lykt om sommeren i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blindgjenger skrev (19 minutter siden):

Takk, er jo sympatisk at de har valgt å gjemme bort de fleste dustemodusene (eller "professional advanced" som de kaller det). Det gjør den absolutt brukandes.

Det vesentligste er at jeg ikke må "lære" lykta på nytt etter et halvår uten bruk. Trenger jo ikke lykt om sommeren i Norge.

Ser av brukermanualen de har endret noe på "menyene". Min lykt har kun det som på C2 kalles "utvidet styring". C2 kan settes i "enkel styring" (det vil si, enkel styring er vel det den er satt i som standard ser det ut til, så kan man bytte til "utvidet styring"). Så da er den kanskje enda enklere enn min i bruk. Jeg er veldig fornøyd med min og har ikke sett etter noen annen lykt siden jeg fikk denne.

Til å være styrt av bare en knapp synes jeg de har fått det bra til. Det er i hvert fall sjelden jeg har vært bort i noe annet som fungerer såpass bra. Å måtte klikke seg gjennom alt av moduser i sekvens er noe herk. Her slipper man det.

Lading i lykta (den magnet-greia) er nokså treg på min. Jeg ser at C2 lader med 1 ampere. Det er en vesentlig forbedring. Jeg kjøpte laderen de selger og lader batteriet eksternt. Jeg har to batterier, så når jeg trenger å lade bytter jeg bare batteri og slenger det utladede i laderen så det er ferdig oppladet når jeg må bytte igjen. Batteriet er standard 18650 Li-ion, men man bør ha et med høy strømkapasitet, så hvis man kjøper denne lykta og vil ha et ekstra batteri er det lurt å bestille batteriet samtidig for å få et med høy nok strømkapasitet (den høye kapasiteten trengs for det kraftigste lyset).

;-)

Endret av Skogens Stønn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skogens Stønn skrev (1 time siden):

Ser av brukermanualen de har endret noe på "menyene". Min lykt har kun det som på C2 kalles "utvidet styring". C2 kan settes i "enkel styring" (det vil si, enkel styring er vel det den er satt i som standard ser det ut til, så kan man bytte til "utvidet styring"). Så da er den kanskje enda enklere enn min i bruk. Jeg er veldig fornøyd med min og har ikke sett etter noen annen lykt siden jeg fikk denne.

Til å være styrt av bare en knapp synes jeg de har fått det bra til. Det er i hvert fall sjelden jeg har vært bort i noe annet som fungerer såpass bra. Å måtte klikke seg gjennom alt av moduser i sekvens er noe herk. Her slipper man det.

Lading i lykta (den magnet-greia) er nokså treg på min. Jeg ser at C2 lader med 1 ampere. Det er en vesentlig forbedring. Jeg kjøpte laderen de selger og lader batteriet eksternt. Jeg har to batterier, så når jeg trenger å lade bytter jeg bare batteri og slenger det utladede i laderen så det er ferdig oppladet når jeg må bytte igjen. Batteriet er standard 18650 Li-ion, men man bør ha et med høy strømkapasitet, så hvis man kjøper denne lykta og vil ha et ekstra batteri er det lurt å bestille batteriet samtidig for å få et med høy nok strømkapasitet (den høye kapasiteten trengs for det kraftigste lyset).

;-)

Høy kapasitet [Ah], eller toleranse for høye strømtrekk? En 18650 energicelle på typisk 3500mAh vil tåle høye strømtrekk dårlige (mer varmeutvikling blant annet) enn en powercelle på typisk 2500mAh. Nå er dog "høyt" strømtrekk et relativt begrep. Hvor mye trekker typiske lykter ved 1000lm? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TheSleepwalker skrev (4 timer siden):

Høy kapasitet [Ah], eller toleranse for høye strømtrekk? En 18650 energicelle på typisk 3500mAh vil tåle høye strømtrekk dårlige (mer varmeutvikling blant annet) enn en powercelle på typisk 2500mAh. Nå er dog "høyt" strømtrekk et relativt begrep. Hvor mye trekker typiske lykter ved 1000lm? 

Jeg skrev vel strømkapasitet som er antall ampere du kan trekke ut av batteriet. Ampertimer (Ag) er ladningskapasitet. I Si-systemet kaller man enheten coulomb (C) . 1 As=1 C, 1 Ah=3600 C.

Ladningskapasitet er egentlig nokså uinteressant selv om det er dette de fleste bruker. Den sier ingen ting om hvor mye energi et batteri kan levere. Energikapssiteten (Ws, Wh) er et mye mer fornuftig tall i de fleste sammenhenger. For å få den multipliserer du med spenningen, men siden spenningen på et batteri typisk faller når du tapper det for energi er det ikke helt trivielt å regne ut presist.

Endret av Skogens Stønn
skirveleif
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TheSleepwalker skrev (5 timer siden):

Høy kapasitet [Ah], eller toleranse for høye strømtrekk? En 18650 energicelle på typisk 3500mAh vil tåle høye strømtrekk dårlige

De leverer ett på 5 Ah som kan gi 14,7 A og ett på 3,5 Ah som kan levere 13 A. Det er disse som anbefales, men det krever lykter med innebygget batteribeskyttelse. De har et batteri på 3,5 Ah med innebygget elektronisk beskyttelse ("PCB") som kan levere 7 A, men de anbefaler ikke disse til Wizard Pro og flere andre lykter med kraftig lys. Jeg har sett 18650-batterier med høy strømstyrke andre steder (over 30 A) , men de er ikke vanlige og de jeg har sett er uten innebygget elektronisk beskyttelse. Man må være veldig forsiktig med dem. Kortsluttes de er det rene dynamitten.

Endret av Skogens Stønn
skirveleif
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den du nevner på 5Ah må være en 21700 energi-celle. 3C discharge går nå greit. Blir fort varmt da. Høyere enn det blir fort hårete.

Uansett da, så kan du ofte optimere kapasitet og toleransen for høy strøm ved å endre tykkelsen på electrodene i jellyrollen, antall snurringer og partikkelstørrelse.. Tykkere elektrode eller større partikler: Høyere kapasitet, men også høyere indremotstand.

Du får et greit estimat på energikapasiteten veg å gange sammen nominell spenning og kapasitet. Men den er bare gyldig ved lave strømtrekk, ettersom energitapet til indremotstand og ladningsoverføringsmotstand vil øke med strømmen. Ettersom cella aldres vil motstandene gå opp og kapasiteten ned.

Med mindre man faktisk trenger å dra ut 30A i et par sekunder er sånne spesifikasjoner noe man bare kan ignorere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TheSleepwalker skrev (25 minutter siden):

Den du nevner på 5Ah må være en 21700 energi-celle.

Ja, det har du rett i. Du må ha Pro Max-lyktene for dette.

Mange batterier har en innebygget sperre for å trekke store strømmer. Det er for å forhindre ulykker ved for eksempel kortslutning eller at de blir for varme ved at man trekker store strømmer for lenge (man vet jo aldri hva folk setter disse batteriene inn i, kan være noe de har bygget selv).

Her har du ett de påstår at man kan trekke 35 A fra: https://www.batterionline.no/molicel-inr18650-p26a-3-6v-2600mah-li-ion-35a

Spørsmålet mitt er da hvor lenge man kan gjøre det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TheSleepwalker skrev (På 19.6.2022 den 20.48):

Du får et greit estimat på energikapasiteten veg å gange sammen nominell spenning og kapasitet.

Joda, men mange aner ikke hva Ah er for noe. De hører at ett batteri har 10 Ah og et annet har 20 Ah og tror at det betyr at det på 20 da må kunne "gi mer strøm" enn det på 10. Så ser de bort i fra at det på 10 har 80 V mens det på 20 har 12 V. Derfor burde man gå helt bort fra å snakke om Ah og heller snakke om Wh. Det surres også på en annen måte med dette. Jeg har for eksempel sett (ellers gode) tester av powerbanker der man påstår at de gir mye færre Ah enn oppgitt verdi. De putter da en dings som måler antall Ah ut av USB-kontakten og får bare ca 75% av oppgitt verdi (vanligvis enda mindre fordi man har litt svinn i konverteringen til 5 V)

Endret av Skogens Stønn
skirveleif (byttet om på 10 og 20 ett sted)
  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.