Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvilken brenner trenger jeg?


børt-erik

Anbefalte innlegg

Jeg har en Nova med innsats som passer til Trangia stromkjøkken. Jeg liker oppsettet, men brenneren krangler ofte med meg: Filteret på pumpa går ofte tett, magnetnåla har hengt seg opp, så jeg må skru ut dysa og rense manuelt etter hver fyring. Effekten er også lavere enn  den en gang var, tror jeg. Skal jeg  reparere, kjøpe nye filter, ny nål osv, eller se etter noe nytt? Det finnes flere primuser i boden min, men jeg liker oppsettet med Trangia godt. Det er stabilt og enkelt å håndtere i teltet, og funker bra utenfor teltet, også hvis det blåser litt.

Her er det jeg ønsker meg av en primus

  1. Solid og driftssikker
  2. Brenne 4-takts miljøbensin.
  3. Lett
  4. Kunne tilpasses Trangia - eller overbevis meg om et annet system som er stødig i teltet, og lett å bruke utenfor teltet
  5. Lett å regulere varme - fra full effekt, til småputring. Jeg liker både å lage mat og småfyre i teltet
  6. Stille. På Nova'en bruker jeg noen ganger en brennerhetter fra en Phoebus. Den virker en som en "silencer". Det er litt plundrete, men utrolig behagelig å slippe flymototsuset.
  7. Også kunne brenne gass fra gassbokser og parafn/tennvæske. Gassboks er praktis når ungene skal fyre. Tennvæske er lett å få ta tak i og billig. 
  8. Rimelig høy effekt, minimum 2500 watt

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nova er en enkel og solid konstruksjon som med litt kjærlighet sannsynligvis blir god som ny. 
I og med at du har såpass mye trøbbel som du nevner ville jeg investert i et komplett servicekit og byttet alle o-ringer, filtre, nål og dyse. Koster litt, men da har du "ny" brenner for en 500-lapp.
https://www.skittfiske.no/avdelinger/friluftsliv/kjøkkenutstyr/stormkjøkken-og-brennere/optimus/optimus-nova-and-nova-spare-kit-deler-til-vedlikehold-reservedeler-179697-p0000230673

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 23.10.2017 den 10.18, børt-erik skrev:

Her er det jeg ønsker meg av en primus

Jeg har oppsettet du ønsker deg, oppfyller alle dine krav. Primus Omnilite montert i nova adapteren, slik at den kan brukes i Trangia sitt system.  Jeg har senket den noen mm for å få bedre varmefordeling og mindre CO produksjon. På Omnilite kan toppen skrues av slik at du slipper at stillebrenneren sitterfast og at du må varme for å få den av. I felt blir derfor stillebrenneren til Omnifuel lite vedlikeholdsvennlig. 

Omnilite har hatt problemer med at dysa går delvis tett, opplevde at bensinstrålen bommet på spredeplata. Bensindysa på Omnilite er 0.32 mm, mens den på Omnifuel er 0.37 mm. Omnifuel har ikke dyseproblemet. Dysene er helt like på Omnifuel og Omnilite bortsett fra størrelsen. Gassdysa på Omnilite er 0.36 mm.

For å unngå spredeplateproblematikken på Omnilite, kjøpte jeg primus sin stillebrenner CAP. Syns den ikke var spesielt bra, sett i forhold til BernieDawg sin som jeg har til Omnifuel. Kjøpte derfor BernieDawg til Omnilite om monterte den i huset til primus sin stillebrenner, det har ikke hull slik at faren for underburn er mindre. Da er det bare fint at den sitter fast. Kan enkelt skru av toppen for vedlikehold.

Etter tips så har jeg nå brukt gassdysa til Omnilite på både gass og bensin. Har også laget en større primerpad i carbonfilt for å få veldig lave flammer når jeg forvarmer. Med 2,5 ml rødsprit er det ikke flammer over vindskjermen. 

Den er lett å regulere, har stor effekt, og simmrer meget bra, så den er bra til både snøsmelting og småputring når du lager mat. 

Den fungere også bra på tennvæske, men da må du bytte dyse. 

IMG_4309.thumb.JPG.ad4cd99a02a04a26874f2da94ed04614.JPG

Forvarming her med den vanlige spredeplata.

IMG_4310.thumb.JPG.23307e608d883921fe7ca856fa2ae6bf.JPG

Full fyr.

IMG_4394.thumb.JPG.0b8a5140280a53f826f685d05914d166.JPG

Stillebrenneren montert, men her i orginalhuset.

IMG_1977.JPG.39517a33733817f50c26de45c45770aa.JPG

Her har jeg demontert stillebrenneren fra Primus, og bruker bare huset.IMG_4747.thumb.JPG.3654e32e6f6fe74bf11155be313c7877.JPG

Hele oppsettet, hvor du også skimter carbonfilten.

Vekta på brennerhuset inkl nova adapteren og BernieDawg er 266 gram. 

IMG_4548.thumb.JPG.92144a94b312a06bfb6af98843166084.JPG

Forvarming inne i teltet, hadde litt mye rødsprit, og dette er før jeg monterte carbonfilten.

Er det av interesse kan jeg finne litt linker til deg. 

Edit: Bruker du Rødsprit til forvarming?

Enig med @whistler og @Tor-Erik-L-77 om vedlikehold. Har renset noen primuser som har vært kranglete, og de fungere 110% igjen etterpå. Bruker du ikke rødsprit til forvarming, samt blåser ut flammen på slutten blir det fort mye sot. Sot=driftsproblemer. Du bør også sjekke drivstoffet ditt, ikke normalt at filter går tett når alt er rent. Oppbevarer du drivstoff på aluflasker? 

Endret av Memento mori
Tilleggsinfo, rettet feil
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den der så riktig snasen ut, @Memento mori! Det ruller noen kroner med å oppgradere, men løsningen din ser kul ut!

@whistler, du har nok rett. Det lønner seg sikkert å reparere. Ny dyse og rensenål, og nytt filter er kanskje det som skal til.

Liker Nova'en bensin best, eller liker den tennvæske bedre?

Jeg er litt bedagelig og forvarmer ofte med det som er på tanken. Kanskje det går bedre hvis jeg forvarmer med rødsprit?

Men hvorfor i alle dager går filteret så fort tett? Og trenger jeg egentlig filter?

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, børt-erik skrev:

Den der så riktig snasen ut, @Memento mori! Det ruller noen kroner med å oppgradere, men løsningen din ser kul ut!

@whistler, du har nok rett. Det lønner seg sikkert å reparere. Ny dyse og rensenål, og nytt filter er kanskje det som skal til.

Liker Nova'en bensin best, eller liker den tennvæske bedre?

Jeg er litt bedagelig og forvarmer ofte med det som er på tanken. Kanskje det går bedre hvis jeg forvarmer med rødsprit?

Men hvorfor i alle dager går filteret så fort tett? Og trenger jeg egentlig filter?

Jeg kjører min kun på alkylatbensin og forvarmer med dette. Fungerer strålende og har ikke problemer med sot. Hva slags drivstoff har du brukt? Mye tyder vel på rusk i flaska om det går tett? Prøv med nytt filter og rengjort flaske :-)

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som @whistler, kun kjørt bensin på min hauggamle nova innsats til Trangia. Aldri tatt service på den, fungerer greit fortsatt. Bruker egen gassbrenner når gass er kilden.  Gjør det slik med alle brenneren jeg har, gass eller bensin, bytter brenner  om brenselstype byttes.

Billig gassbrenner til Tranfia om det er aktuelt med egen brenner  for gass :

 https://www.magasinet.no/gassbrenner-til-trangia-stormkjokken

Bruker forresten plate med feste for brennerben under de andre brenerne som står bakkenært når det fyres i teltet, stødig løsning det også.

Endret av Terka
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, børt-erik skrev:
  1. Lett å regulere varme - fra full effekt, til småputring. Jeg liker både å lage mat og småfyre i teltet

Jag tror att du har det bättre av Optimus/Primus när det kommer till att laga mat på låg effekt.

Titta på hur det ser ut i själva tratten på Primus, finns en jättefin bild högre upp i tråden. Det är en ren kon utan några invändiga "kylflänsar" som kan leda värmen ned till dysa där bränslet skall förångas. Jag tror att om du under längre tid använder köket på låg effekt så kommer temperaturen att bli för låg och köket kommer att fungera dåligt. Eventuellt så kan en "silencer" bidra till en bättre bränslespridning och funktion vid låg effekt.

Titta på bilden i min länk, Optimus har 6 invändiga kylflänsar som leder värme ned i köket. Bidrar till att köket håller värmen och funktionen även vid låg effekt.

https://www.google.se/imgres?imgurl=https%3A%2F%2Fi.ytimg.com%2Fvi%2FDFQStbX7q1g%2Fmaxresdefault.jpg&imgrefurl=https%3A%2F%2Fwww.youtube.com%2Fwatch%3Fv%3DDFQStbX7q1g&docid=jpnM1Q4dUUIcEM&tbnid=be8PFd7qw-R-9M%3A&vet=10ahUKEwjEl923rofXAhXkQJoKHS4LANI4ZBAzCCAoHjAe..i&w=1920&h=1080&bih=1130&biw=1920&q=optimus nova&ved=0ahUKEwjEl923rofXAhXkQJoKHS4LANI4ZBAzCCAoHjAe&iact=mrc&uact=8

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stille, stødig og lett multifuel? Har du vurdert MSR whisperlite, og ett skikkelig primusunderlag i stivt materiale som du fester brenner og flaske til? Effektreguleringen tror jeg er gamske bra, men den helt aller minste putringen er ikke like enkel å få til uten brenner med ventil rett på brenneren, tror jeg utifra det jeg har lest her.

Eksempler på primusunderlag i denne tråden: 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta en skikkelig rens på Novaen, kanskje bytte flaske også. Personlig har jeg alltid holdt en knapp på brennere fra MRS, har en XGK av den gamle typen (kjøpt i 1999) med stiv brenselsslage for bensin og en Whisperlite  for gass, disse har fungert problemfritt. Begge er kjøpt brukt av meg. Men om de er noe bedre en alt det andre som er på markede av annerkjente merker skal jeg ikke påstå noe om da jeg ikke har hatt eller prøvd noe annet en MRS, med unntak av Optimus primus ala forsvaret(parafin). Men som sagt, en god rens og oppgradering av dyse kan være den enkleste og billigste løsningen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, børt-erik skrev:

Jeg har en Nova med innsats som passer til Trangia stromkjøkken. Jeg liker oppsettet, men brenneren krangler ofte med meg: Filteret på pumpa går ofte tett, magnetnåla har hengt seg opp, så jeg må skru ut dysa og rense manuelt etter hver fyring. Effekten er også lavere enn  den en gang var, tror jeg. Skal jeg  reparere, kjøpe nye filter, ny nål osv, eller se etter noe nytt? Det finnes flere primuser i boden min, men jeg liker oppsettet med Trangia godt. Det er stabilt og enkelt å håndtere i teltet, og funker bra utenfor teltet, også hvis det blåser litt.

Mange gode forslag her i tråden, men når filteret på pumpa går tett så lurer jeg litt på valget av drivstoff, og om du kanskje vil få samme problemet uansett hva du velger hvis du ikke sørger for bra drivstoff. Bruker du lampeolje så er den noen ganger alt for feit. Lampeolje og lampeolje er ikke alltid det samme.  Har ikke testet ut alt av 4-takts miljøbensin (alkylatbensin), men her var det noen som hadde dårlig erfaring med et merke, jeg er ikke sikker, men tror det het Viking, og var tilsatt farge. For meg har alkylatbensin kjøpt på Biltema, Felleskjøpet, Jula, Shell og Statoil vært uproblematiske

Hvis du får sentrert (rettet opp) rensenåla skal dette funke både ved å riste, og ved å bruke magnet.  Det høres forøvrig ut som om du har brukt den mye, og da kan det ha blitt noen avleiringer i systemet, selv om Nova er lite plaget av det. Pumpa kan også ha blitt noe slitt.

Filteret mellom slangen og brenneren er det mange som bare tar bort med godt resultat.  Det kan jo hende det ikke går å få orden på den med et repsett, men jeg hadde nok prøvd. 

Det vil forundre meg om det skal mere til enn ny slange og Optimus Otifuel , samt ei pumpe med riktig kobling, og vips så er Novaen oppgradert til også å gå på gass.

Jeg har ikke investert i Optifuel da Nova'n min bare holder så langt. Jeg har prøvd Novaen på gass, og det går, men alle multifuel brennere er kompromisser, og som regel brenner de best på et drivstoff, og virker på noe annet. Gass og bensin er av likevel så nært hverandre at her det ofte like greit, også uten dyseskift.  Igjen ulike erfaringer med ulike brennere, og brukere. 

 

dsk

 

  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle svar og forslag!

Drivstoffet jeg har brukt er diverse tennvæsker fra supern og alkalyttbensin fra Felleskjøpet, Best og Statoil. I det siste har filteret gått tett med en gang - altså på mindre enn en tank drivstoff, og her er det snakk om alkalyttbebsin. At det er filteret som er problemet er lett å se - uten filter renner det friskt fra slangen når den er skrudd fra brenneren, og med filter pipler det så vidt. I helga kjørte jeg uten filter - det funger greit. Men nåla kommer ikke ut, hverken ved å riste eller med magneten. Etter fyring og matlaging er dysa så tett at det ikke brenner ordentlig, og så tett at jeg så vidt klarer å se hullet når jeg skrur ut dysa og holder den mot lyset..

Jeg har smurt pumpelæret med skofett. Kanskje noe av skofettet har lekket ut i drivstoffet og bidrar til tett filter og tetting av dyse? Jeg vet ikke.

Uansett tror jeg jeg gjør et forsøk med ny flaske, ny dyse, ny rensenål og nytt filter. Men jeg er litt i tvil, for prisen på repsett, ny flaske osv, osv kryper fort opp mot prisen av en ny brenner hvis jeg finner noe på tilbud 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke skjønne at du beskriver noe som er gjort galt, smøring av pumpelæret burde ikke gi store mengder ekstra fett å pumpe ut i flaska.  Hvis prisen blir såpass som du sier er det kanskje ok å kjøpe nytt, og selge den gamle billig på Finn.

dsk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, børt-erik skrev:

Takk for alle svar og forslag!

Drivstoffet jeg har brukt er diverse tennvæsker fra supern og alkalyttbensin fra Felleskjøpet, Best og Statoil. I det siste har filteret gått tett med en gang - altså på mindre enn en tank drivstoff, og her er det snakk om alkalyttbebsin. At det er filteret som er problemet er lett å se - uten filter renner det friskt fra slangen når den er skrudd fra brenneren, og med filter pipler det så vidt. I helga kjørte jeg uten filter - det funger greit. Men nåla kommer ikke ut, hverken ved å riste eller med magneten. Etter fyring og matlaging er dysa så tett at det ikke brenner ordentlig, og så tett at jeg så vidt klarer å se hullet når jeg skrur ut dysa og holder den mot lyset..

Jeg har smurt pumpelæret med skofett. Kanskje noe av skofettet har lekket ut i drivstoffet og bidrar til tett filter og tetting av dyse? Jeg vet ikke.

Uansett tror jeg jeg gjør et forsøk med ny flaske, ny dyse, ny rensenål og nytt filter. Men jeg er litt i tvil, for prisen på repsett, ny flaske osv, osv kryper fort opp mot prisen av en ny brenner hvis jeg finner noe på tilbud 

Enig i at det var i dyreste laget. Kjapt søk på ebay: https://www.ebay.com/itm/Optimus-Nova-Nova-Repair-Kit-8017632-/351978792475?hash=item51f392261b:g:6osAAOSwjghZzVND

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er forresten en kjempegammel, men fin artikkel om hva som kan puttes i en trangia, adapteren har du jo allerede.
http://www.aye.dk/multifuel/

Jeg har forresten tilpasset Soto Muka: http://tinyurl.com/ybm3tu2e også

Dette er en helt rå brenner når det kommer til høy effekt, men vanskelig å kjøre på svak varme, et av de  kjøpene jeg angrer litt på.

 

dsk

Endret av dsk
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært borti at tennvæske har skilt seg og det la seg noe vokslignende på bunn av flaska. Tror den fra Blåtind, men ikke sikker, hukommelsen svikter noe i blant ;) Kjøres slik tennvæske gjennom brenneren vil det nok kunne tette filter og dyse etter hvert kan jeg se for meg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.