Gå til innhold
  • Bli medlem

Dunpose eller syntetisk pose ytterst?


Anbefalte innlegg

Jeg har en "halvgod" dunpose fra Bergans med komforttemperatur på -2 grader som jeg bruker en del. På de kaldeste turene blir dette i snaueste laget og jeg vurderer å kjøpe meg en middels varm syntetpose for å bruke i sammenheng med denne. Har forstått det slik at man gjerne kan ha 2 poser i hverandre og slik heve temperaturen betraktelig. Mitt spørsmål er: Bør man da ha den syntetiske posen innerst eller ytterst, eller avhenger dette av forholdene? Grunnen til at jeg spør er at hvis den syntetiske skal ytterst så bør den være noe romsligere enn hvis den skal innerst. 

Har prøvd med en Helsport fjellduk utenpå soveposen men opplever da at posen blir noe våt, så syntes ikke den løsningen var optimal. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
14 minutter siden, Lofoten-Møring skrev:

Jeg har en "halvgod" dunpose fra Bergans med komforttemperatur på -2 grader som jeg bruker en del. På de kaldeste turene blir dette i snaueste laget og jeg vurderer å kjøpe meg en middels varm syntetpose for å bruke i sammenheng med denne. Har forstått det slik at man gjerne kan ha 2 poser i hverandre og slik heve temperaturen betraktelig. Mitt spørsmål er: Bør man da ha den syntetiske posen innerst eller ytterst, eller avhenger dette av forholdene? Grunnen til at jeg spør er at hvis den syntetiske skal ytterst så bør den være noe romsligere enn hvis den skal innerst. 

Har prøvd med en Helsport fjellduk utenpå soveposen men opplever da at posen blir noe våt, så syntes ikke den løsningen var optimal. 

Eg personleg synes det er best me d syntetisk yst då det vil skåne dunposen mtp fukt. 

Med ein dunpose e med comfort - 2 trur eg ikkje du treng så veldig tjukk syntetpose før du kjenner merkbar forskjell. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker også dunposen innerst siden den er mindre romslig. Men om det er noen fasit på dette er jeg usikker på. Loftet på dunposen blir muligens lettere sammentrykt enn loftet på syntetposen, slik at den kanskje like gjerne kunne vært ytterst? Er det fare for at den blir fuktig så er det vel en fordel å ha dunposen innerst som det nevnes over. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst

Det blir litt bortkastet dersom du skal kjøpe en middels varm syntetpose kun til dette formålet? Dersom du kan bruke begge posene hver for seg, og sammen når det trengs, får du mer valuta for pengene og mer turglede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Lofoten-Møring Ang. hvilken pose som skal innerst/ytterst, så tror jeg, i likehet med hva andre tror, at om du har syntetposen ytterst vil dunposen bli skånet for fukt om det skulle være tema. Hva som er varmest kan man jo prøve å synse seg fram til, og det finnes argumenter for begge løsningene.

Uten å ha prøvd 2-pose system mer enn en gang selv, antar jeg at det til syvende og sist kommer an på størrelsen på dunposen du allerede har:

- Er dunposen din veldig romslig, så kjøp en mindre syntetpose.

- Er dunposen din akkurat passe, så kjøp en større syntetpose.

- Er du kun ute etter noen få grader ekstra ville jeg vurdert å sove med tykkere jakke/bukse/genser (eller en soveposeliner, men de blir fort nesten samme vekt som en syntet sommerpose).

- Varmeflaske, og en thermos med nytt varmt vann klar til ny påfylling i 4-5 tiden  (eller når du fryser) hjelper og en hel del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Lofoten-Møring skrev:

Tror den har -2 Comfort og -7 limit. Tenkte på en enkel 3--sesongs syntetisk, disse får man jo for en drøy tusenlapp innimellom. 

Det vil i alle fall bli varmt og godt :) eg brukar ein tynn sommarpose utanpå min dunpose som har comfort - 3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, JanRH skrev:

Det blir litt bortkastet dersom du skal kjøpe en middels varm syntetpose kun til dette formålet? Dersom du kan bruke begge posene hver for seg, og sammen når det trengs, får du mer valuta for pengene og mer turglede.

Dette er kun ett av formålene. Jeg er relativt ivrig kajakkpadler og vil gjerne ha en sovepose som tåler fukt noe bedre enn hva dunposer visstnok gjør. Selv om man pakker vanntett er det lett for å bli noe fuktigere på en kajakktur enn en fjelltur. 

Takker ellers for svar, det er ikke snakk om å få kun noen få grader ekstra men vil gjerne ha et system som funker greit ned til ca 15 minus. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.